مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران مطرح کرد:
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: این روزها شیوع ویروس کرونا گریبان تقریباً بیشتر بخشهای اقتصادی کشور را گرفته است و نمایشگاهها نیز از این قائده مستثنی نیستند. بنابر اعلام سازمان جهانی یوفی به عنوان متولی اصلی صنعت نمایشگاهی، حداقل تا ماه ژوئن موضوع برگزاری کلیه رویدادهای نمایشگاهی متاثر از این اتفاق بهطور کامل لغو و برگزاری همه نمایشگاهها به زمان دیگری موکول خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، در این میان سایتهای نمایشگاهی ایران یکی پس از دیگری از چرخه فعالیت بهصورت موقت خارج شدند و رویدادهای نمایشگاهی تا پایان ماه رمضان برگزار نمیشوند. شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران اما برای مقابله با این مسئله تدابیر مختلفی را اندیشیده است. برگزاری نمایشگاه بهصورت مجازی یکی از راهکارهایی است که اخیراً در مورد آن صحبت شده و البته پیشبینی جانمایی همه رویدادهای به تعویق افتاده بهروزهای دیگری از سال ازجمله این برنامهها خواهد بود.
در همین رابطه گفتوگویی با بهمن حسینزاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران و کمیسر ژنرال کشورمان در اکسپو 2020 دوبی صورت گرفته است تا اطلاعات بیشتری درباره وضعیت این صنعت در سال آینده، کم و کیف برگزاری نمایشگاهها و همچنین روند فعالیتها برای اکسپو 2020 بدهد.
خسارت کرونا به صنعت نمایشگاهی جهان
حسینزاده ابتدا در خصوص خسارتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا بر صنعت نمایشگاهی اظهار کرد: اخیرا گزارشی از یوفی و میزان خسارات وارد شده به صنعت نمایشگاهی دریافت کردیم که اعداد و آمارهای آن قابلتوجه است. این گزارش نخستین ارزیابی انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی از خسارتهای تاثیر ویروس کرونا بر این صنعت است که قابل تامل بوده و جای نگرانی دارد. طبق این ارزیابی حداقل معادل 23 میلیارد یورو یعنی 26.3 میلیارد دلار از قراردادها منعقد نمیشود. دلیل نیز این است که نمایشگاهها طبق تاریخ برگزار نشده و صنعت نمایشگاهی تاکنون بازدهی 14.4 میلیارد یورویی خود را از دست داده است. بهطورکلی میتوان گفت شیوع این ویروس بهشدت روی صنعت نمایشگاهی اثر گذاشته است.
این مقام مسئول تصریح کرد: این نکته را باید یادآور بشوم که چین به عنوان کشوری که مقام نخست جهان در حوزه برگزاری بیشترین رویدادهای نمایشگاهی در دنیا را داراست نخستین ضربهها را از این امر دریافت کرد.
وی درباره نفوذ و اثرگذاری صنعت نمایشگاهی کشورمان گفت: وضعیت اقتصاد یک کشور را میتوان از طریق صنعت نمایشگاهی بررسی کرد. هر نمایشگاهی که برگزار میشود به نوعی وضعیت آن صنعت را نشان میدهد. لازم به ذکر است که با توجه به وضعیت برگزاری نمایشگاهها در این زمینه تحلیلهایی نیز ارائه میشود. بعضی از نمایشگاهها عمق زیادی دارند و این به آن معناست که کیفیت آنها در مرحله قابل قبولی قرار دارد.
رشد نمایشگاههای کوچک
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران اظهار کرد: بعد از تیر و مرداد در حوزه نمایشگاههای کشور ما با افزایش 20 الی 40 درصدی بسیاری از رویدادها مواجه شدیم. دلیل آن هم تمرکزی بود که بر حوزه ساخت داخل داشتیم.
وی ادامه داد: در سال 98 به دستور وزیر یک نمایشگاه با نام ساخت داخل برگزار کردیم. بعدازآن موجی ایجاد شد که اعتمادبهنفس را در شرکتهای ایرانی بالا برد. با وجود فضایی که در کشور ایجاد شده بود ما وارد کردن برخی از کالاها را ممنوع کردیم و در حقیقت این حرکت به نوعی ضدتحریم بود. این باعث رشد شرکتهای کوچک شد. علیرغم اینکه بعضی از شرکتهای بزرگ ممکن بود به دلیل تحریمها در صادرات و فروش مشکل داشته باشند. درنتیجه بخش خصوصی نیز اعتمادبهنفس پیدا کرد و رشد آنها هم در این رویدادها بهخوبی مشخص بود.
کمیسر ژنرال اکسپو 2020 تصریح کرد: تغییراتی را هم درباره برندهای برتر نمایشگاهی داشتیم که از همین فضای بومیسازی متاثر بود. برای مثال بزرگترین نمایشگاه ما یعنی رویداد نفت و گاز و پتروشیمی به دلیل تحریمها ضعیف شد اما در مقابل اگروفود (رویداد صنایع غذایی) جزو بهترین نمایشگاهها شد. به دلیل اینکه غذا شامل تحریم نبود و رشد فزایندهای در این زمینه صورت گرفت.
افق صنعت نمایشگاهی در سال 99
حسینزاده در مورد وضعیت صنعت نمایشگاهی و روند فعالیتها در سال 99 به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: افقی که برای سال بعد میبینیم قطعاً متاثر از کرونا خواهد بود اما به امید خدا پژوهشگران ما میتوانند واکسن آن را درست کنند. پیشبینی میکنم وضعیت در 6 ماه دوم سال آینده بهتر باشد.
وی ادامه داد: طبق برآوردی که داشتیم در سال آینده هم قطعاً جزو شرکتهای سودآور خواهیم بود. در مورد چگونگی برگزاری نمایشگاهها نیز جلسات مختلفی را خواهیم داشت که نحوه جابهجایی نمایشگاههای داخلی و روند برگزاری نمایشگاهها در خارج بررسی شود. آنطور که به نظر میرسد تا ماه ژوئن احتمالاً هیچ نمایشگاهی در سراسر دنیا برگزار نخواهد شد اما در سایت تهران ما امیدواریم نمایشگاهها را از خردادماه برگزار کنیم.
حسین زاده افزود: در اسفندماه 2 نمایشگاه مهم داشتیم که عدم برگزاری آنها اتفاق خوبی نبود. یکی رویداد محیطزیست و دیگری نمایشگاه صنعت نمایشگاهی. این دو نمایشگاه متاسفانه برگزار نشد و در حال رایزنی و برنامهریزی هستیم که برای آنها تاریخ دیگری را در نظر بگیریم. در سال 99 نیز اگرچه در ماه فروردین نمایشگاه خاصی نداریم اما اوایل اردیبهشتماه دو نمایشگاه مهم داریم که قطعاً لغو خواهند شد. اولی بورس و بانک و بیمه و دیگری نمایشگاه ایران بیوتی (نمایشگاه محصولات آرایشی و بهداشتی).
هیچ رویدادی لغو نمیشود
وی در ادامه اشاره کرد: در سه ماه اول اصلیترین نمایشگاهها همین موارد است و چندین سناریو برای برگزاری آنها در 6 ماه دوم در نظر گرفتهایم و همچنان در حال بررسی هستیم. باید به تمام برگزارکنندگان این اطمینان را بدهیم که قطعاً هیچ نمایشگاهی لغو نخواهد شد.
کمیسر ژنرال اکسپو2020 دوبی در توضیح جابهجاییها گفت: نمیتوانیم اجازه بدهیم رویدادها برگزار نشوند. اگرچه این جابهجاییها تقصیر هیچکس نیست ما باید بدانیم که روند برگزاریها باید حتماً ادامه پیدا کند. ما به دنبال افزایش درآمدها هستیم تا از این طریق چرخ صنعت نمایشگاهی همچنان در گردش باشد.
این مقام مسئول افزود: یکی دیگر از نکات مهم این است که ما کمیته درآمد و هزینه ایجاد کردیم و در بررسیهایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از هزینهها را میتوانیم کاهش دهیم و در نقطه مقابل درآمدها را افزایش دهیم. درنتیجه ارزیابی نسبت به مجریان برگزاری نمایشگاهها بهشدت سختگیرانهتر خواهد بود. مجریان باید در تصمیمگیریها مشارکت کنند اما درعینحال باید قواعد را رعایت و به توسعه صادرات کمک کنند.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران همچنین اظهار کرد: برنامههای دیگری هم برای افزایش درآمدها داریم که بهزودی اعلام خواهد شد. آنچه اهمیت دارد این است که ما نمیخواهیم به بنگاههای اقتصادی فشار بیاوریم اما باید یک سری از مخارج را تامین کنیم. زمانی که نمایشگاهها رونق بگیرند قاعدتاً در وضعیت اقتصادی کل کشور تاثیر میگذارد. درحالحاضر حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاهها کمتر است اما برنامه داریم تا درآمدهای ارزی را نیز بالا ببریم و شرکتهای خارجی در ایران نیز حضور پیدا کنند. باید نمایندگیهای خارجی را جذب کنیم که این کار با یک سری از تکنیکهای مالی صورت میگیرد. درعینحال که میخواهیم بخش خصوصی را حمایت کنیم باید خود را نیز سر پا نگه داریم. امسال تعداد نمایشگاهها افزایش یافت و سال بعد باید این نمایشگاهها رشد پیدا کنند. برای سال آینده بحث این است که نمایشگاههای پر کیفیت با عمق بیشتر برگزار شوند.
تمرکز ویژه بر فرآیند رجیستری
حسینزاده در ادامه به بحث رجیستری اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین کارهایی که میخواستیم بعد از عید شروع کنیم همان بحث رجیستری یا ثبتنام آنلاین بازدیدکنندگان است. ما برای سال آینده برای نخستین بار در ایران این طرح را به شکل کامل و رسمی اجرا خواهیم کرد. آزمایشهای لازم در این زمینه را نیز انجام دادهایم. البته همزمان با برگزاری نمایشگاهها یک نمایشگاه مجازی را نیز برگزار خواهیم کرد. بهاینترتیب افراد میتوانند شرکتها و محصولات را بهصورت مجازی ببینند.
وی موضوع ثبتنام آنلاین بازدیدکنندگان را عصر جدیدی از فعالیتهای نمایشگاهی دانست و افزود: این کار برای نخستین بار در کل کشور انجام شده و میتواند به ما در افزایش درآمدها، کاهش زمان خرید بلیت و صرفهجویی در زمان مخاطب کمک شایانی کند. ضمن اینکه بانک اطلاعاتی منسجم و عظیمی در اختیار همکاران ما قرار خواهد گرفت که از طریق آن میتوان آمارهای دقیق و کارشناسی شده درباره صنعت نمایشگاهی را استخراج کرد.
ایران کوچک در اکسپو 2020
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران همچنین در خصوص روند فعالیتها برای اکسپو 2020 دبی گفت: کارهای مرتبط با اکسپو 2020 همچنان در حال انجام است و تعطیلی صورت نگرفته است. علیرغم اینکه 3 سال دیرتر از بقیه در اکسپو شرکت کردیم اما کارها بهصورت منظم و قانونمند جلو رفته است. شک نداریم که بهموقع کار خودمان را به پایان خواهیم رساند.
کمیسر ژنرال اکسپو2020 دوبی با اشاره به اینکه فعالیتهای ساختوساز در اکسپو متوقف نشده و همچنان ادامه دارد تاکید کرد: درحالحاضر مشاور و پیمانکار انتخاب شده و خاکبرداری صورت گرفته است. پاویون کشورمان در فضایی بالغبر 2014 مترمربع ساخته میشود و اکنون کارگران در حال فعالیت هستند. البته در حوزه انتقال سرمایه موردنیاز برای ساختوساز مشکلاتی داریم که از طرق مختلف در حال رایزنی برای حل آن هستیم.
حسینزاده درباره اینکه آیا این رویداد سروقت برگزار میشود یا خیر افزود: هنوز صحبتی درباره تعویق برگزاری اکسپو نشده اما احتمال آن وجود دارد که به خاطر ماجرای کرونا چند هفته یا حتی چند ماه تاخیر در برگزاری آن شاهد باشیم. بعید میدانم مقامات امارات متحده عربی نسبت به لغو این نمایشگاه رضایت بدهند چراکه هزینه بسیاری در آن صورت گرفته و تلاش میکنند بهترین خروجی را هم از اکسپو 2020 بگیرند.
این مقام مسئول با اشاره به ویژگیهای پاویونی که قرار است به نام کشورمان به مدت 6 ماه در اکسپو دوبی فعالیت داشته باشد گفت: سازه منحصربهفرد کشورمان برگرفته از معماری سنتی ایرانی است. البته در کنار نمایش سنتها تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که از فناوریهای روز غافل نباشیم و در جایجای پاویون ایران میتوان تکنیکهای فناورانه را مشاهده کرد.
حسین زاده در پایان تصریح کرد: در بخش تجاری قطعاً فرش، زعفران، خاویار، خشکبار، و صنایعدستی خواهد بود. کسی که وارد آنجا میشود باید احساس کند وارد ایران شده است. لازم به ذکر است که چندین همایش و کنفرانس مرتبط با سرمایهگذاری نیز همزمان با اکسپو برگزار خواهیم کرد. ضمن اینکه در ارتباط با برنامههای فرهنگی، کنسرتهای متنوعی نیز خواهیم داشت.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ