آخرین مطالب

پسماندهای نمایشگاهی؛ سرمایه از دست رفته غرفه‌داران/ راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی راهکار مقابله با سرما‌یه‌های از دست رفته مصاحبه، گزارش و یادداشت - مقالات مرکز توانمندسازی و تسهیلگری رویدادها - مدیرمسئول

پسماندهای نمایشگاهی؛ سرمایه از دست رفته غرفه‌داران/ راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی راهکار مقابله با سرما‌یه‌های از دست رفته

  بزرگنمایی:

یادداشت سید حجت هاشمی یرکی
مدیرمسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز


ایران مراسم نیوز: در دهه های گذشته شاهد افزایش کمی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در کشور بوده‌ایم. این امر همراه با بسیاری از مزایای اقتصادی، یک چالش و معضل بزرگ نیز در پی داشته است. یک غرفه‌ نمایشگاهی علیرغم هزینه‌هایی که صرف ساخت آن می‌شود، پس از اتمام نمایشگاه به مخروبه‌ای به نام پسماندهای نمایشگاهی تبدیل می‌گردد. 
امروزه حضور در نمایشگاه‌ها یکی از الزامات و شاید چالش شرکت‌های مشارکت کننده/غرفه‌گذار در نمایشگاه است. زیرا از سویی هم تعداد نمایشگاه ها زیاد است و هم هزینه های حضور در نمایشگاه صرفاً مبحث غرفه سازی را شامل نمی شود. حضور در نمایشگاه مستلزم ثبت نام و اجاره محل غرفه از ستاد برگزاری، امور مرتبط به غرفه سازی، تبلیغات و یا دعوت‌نامه ها، هزینه حق مأموریت پرسنل، هزینه یونیفرم و یا لباسهای متحدالشکل، آماده سازی و یا سفارشی سازی محصولات مورد نمایش در غرفه، عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، طراحی و چاپ بروشور، کاتالوگ، لایت باکس‌ها و مواردی از این قبیل، آماده سازی هدایای تبلیغاتی، هزینه ایاب و ذهاب نفرات غرفه دار، موارد مرتبط به تشریفات و پذیرایی و سایر هزینه های متفرقه را شامل می شود.
اگر یک شرکت تصمیم بگیرد طی سال در بسیاری از نمایشگاه‌های تخصصی شرکت کند می‌بایست برای هر کدام از نمایشگاه‌ها این هزینه‌ها را جداگانه متقبل شود! این جریان موجب می‌شود شرکت‌ها با وجود مزیت‌های اقتصادی نمایشگاه‌ها، تصمیم بگیرند از تعداد نمایشگاه‌هایی که در سال شرکت می‌کنند بکاهند تا از این طریق بتوانند هزینه‌های نمایشگاهی خود را مدیریت کنند.
در این میان یکی از ساده ترین راه‌های مدیریت هزینه‌های نمایشگاهی از نظر غرفه‌گذار، مدیریت هزینه مرتبط به طراحی غرفه و ساخت و اجرای غرفه است.
با یک بررسی میدانی بین شرکت‌های غرفه‌سازی و مشارکت کنندگان (شرکتهای غرفه دار) می توان به نتایج زیر دست یافت:
1. فقط هزینه ساخت یک غرفه با 30 مترمربع، هزینه 15 میلیون تومانی را در پی دارد و هزینه ساخت یک غرفه بالای 201 مترمربع بیش از 70 میلیون تومان برای مشارکت کننده هزینه دارد. این هزینه برای غرفه با خدمات بالاتر و به اصطلاح لوکس تر با 30 درصد افزایش مبلغ روبرو است.
2. بطور معمول سایر هزینه ها برای یک دوره نمایشگاه چهار روزه برای مشارکت کننده حداقل هزینه ای بالغ بر 30 میلیون تومان و حداکثر 100 میلیون تومان را در بر خواهد داشت.
3. هزینه ثبت نام و حضور در نمایشگاه هم برای مشارکت کننده حداقل 8 میلیون تومان و حداکثر برای یک غرفه 200 مترمربعی به همراه اسپانسری 50 میلیون تومان خواهد شد. 
اگر این ارقام را برای حداقل یک غرفه 30 مترمربعی در کمترین حالت ممکن 50 میلیون تومان و برای یک غرفه 200 مترمربعی 220 میلیون تومان در نظر بگیریم، یک شرکت برای حضور در چندین نمایشگاه سالانه هزینه قابل توجهی را باید پرداخت نماید.
از سوی دیگر متاسفانه در کشور ما شرایط میزان اجاره بها، غرفه سازی و سایر هزینه ها برای مشارکت کنندگان جهت حضور در نمایشگاه بر خلاف بسیاری از نمایشگاه های خارجی از تورمی نسبتا ناپایدار برخوردار است. نکته‌ی قابل مشهود در این میان عدم رضایت شرکت کنندگان از پرداخت میزان اجاره بها در نمایشگاه است. 
هزینه غرفه‌های نمایشگاهی؛ سرمایه از دست رفته غرفه‌داران
همواره شرکت در یک نمایشگاه معتبر داخلی،‌ خارجی و بین المللی سبب ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای شرکت کنندگان می شود به شرطی که با برنامه ریزی و تدوین سیاست های درست نمایشگاهی وارد آن شوند و هزینه‌های غرفه‌سازی با مدیریت صحیح انجام شود.
با توجه به تمامی هزینه‌های حضور در یک نمایشگاه می‌توان گفت، شرکت در نمایشگاه هزینه‌های زیادی به همراه دارد که گاهی اوقات منافع اقتصادی نمایشگاه جبران‌کننده این هزینه‌ها نیست که در این راه تبدیل غرفه‌ها به پسماندهای نمایشگاهی نیز یک سرمایه از دست رفته برای شرکت‌ها محسوب می‌شود. و حال اینکه این پسماندها و نخاله های نمایشگاهی که اغلب چوب است برای چه کسانی منفعت دارد موضوعی است که در آینده نزدیک، پرونده آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.
راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی راهکار مقابله با سرما‌یه‌های از دست رفته
نمایشگاه‌های دائمی بستر مناسبی برای مقابله با سرما‌یه‌های از دست رفته یک مشارکت‌کننده/غرفه‌دار فراهم می‌کنند. با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی که کشور ما دارد می‌توان این نمایشگاه‌های دائمی را در موضوعات مختلف راه‌اندازی کرد. 
نمایشگاه‌های دائمی علاوه بر این‌که هزینه‌های غرفه‌سازی را به حداقل می‌رسانند، زمینه مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی را فراهم می‌کنند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری مشترک را افزایش می‌دهند و مسیر را برای رشد و توسعه شرکت‌های نوپا هموار می‌کنند. همچنین با مدیریت صحیح هزینه‌هایی که از طریق ایجاد نمایشگاه‌های دائمی ممکن می‌گردد، می‌توان به تحول اقتصادی مد نظر رسید.
خوشبختانه در سال‌های اخیر صحبت‌هایی مبنی بر ایجاد نمایشگاه‌های دائمی در تهران و شهرستان‌ها از سوی مسئولین انجام شده است که باید منتظر ماند و دید که این صحبت‌ها چگونه و در چه زمانی به واقعیت تبدیل می‌گردند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور