عضو ارشد قرارگاه عملیاتی مقابله با ویروس کرونا:
بانکها به مسولیت اجتماعی خود در برابر مشتریان عمل کنند/ کرونا فرصتی برای آفتشناسی بانکها
اخبار بانکها و موسسات اعتباری
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: عضو ارشد قرارگاه عملیاتی مقابله با ویروس کرونا گفت: سیستم بانکداری ما باید جوانگرا باشد و به فناوری و نوآوری رو بیاورد و از فرایند ارائه خدمات کسب در آمد کند از دلالی دست بردارد. اکنون کرونا این فرصت را به بانکهای ما داده است که آفت شناسی کنند و ببینید چه کار نوآورانهای باید انجام دهند که انجام نمیدهند، تا بانکهای ما بانک درست با استاندارهای درست نوآور وفناور نباشند هیچ کسب و کاری در کشور ما نمی تواند به درستی پیش برود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به نقل از فابانیوز، مهدی کریمی به اهمیت مسئولیت اجتماعی بانکها در شرایط امروز شیوع گسترده ویروس کرونا در جامعه اشاره کرد و گفت: در شرایطی که امروز در کشور داریم، بانکهایی که توانستهاند در زمینه بانکداری الکترونیک اقدامات قابل توجهی انجام دهند به طبع اکنون از سایر بانکها جلوتر هستند و میتوانند مسئولیت اجتماعی خود را نیز به درستی انجام دهند.
وی اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی شامل افزایش سقف کارت به کارت و برداشت و تمدید تاریخ انقضای کارتهای بانکی را ناکافی دانست و تاکید کرد: اکنون شاهد آن هستیم که بخش عمدهای از مردم برای جابه جایی پول و یا پرداخت اقساط و دریافت سایر سرویسهای بانکی مجبور به مراجعه به بانکها هستند این در حالی است که بانکها پیشتر برای این مسائل باید راه حلهایی را در نظر میگرفتند.
وی با اشاره به مسئولیتی که در قرارگاه جهادی مقابله با کرونا بر عهده دارد، گفت: 40 درصد از کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شدهاند در نتیجه مراجعه به بیمارستانها بوده است و 12 تا 13 درصد نیز در نتیجه مراجعه به اماکن عمومی مبتلا شدهاند، مکانهایی مثل ایستگاه اتوبوس، بانکها و ....ولی آیا مسئولیت بانکها در برابر این موضوع این است که سقف برداشت و یا کارت به کارت را افزایش دهند؟
کریمی گفت: شیوع و گسترش ویروس کرونا موضوعی محدود به امروز و فردا نیست و ما تا سال آینده با آن درگیر هستیم، مردم کشور مشتریان بانکهای متعددی هستند، سوالی که اینجا مطرح میشود این است که بانکها چه خدماتی را به صورت ویژه به مشتریان در این زمینه ارائه دادهاند. بانکها چه بسته جدید و نوآورانهای در این زمینه ارائه دادهاند؟
وی افزود: بانکها اکنون خود به مرجع شیوع آلودگی و ویروس کرونا تبدیل شدهاند. چرا بانکها زیربار ضدعفونی نمیروند و چرا رعایت مسائل بهداشتی در بانکها جدی گرفته نمیشود و مواد ضدعفونی کننده تعبیه نشده است، چرا وقتی مردم تقاضای اسکناس میکنند به آنها داده میشود؟ چرا فرایندهای امور بانکی مثل دریافت دست چک طولانی شده و برای کوتاهتر شدن آن فکری نشده است. هر سال بانکها پکیجهای عیدانه شامل سررسید ارائه میدهند چرا بانکها امسال به جای سررسید و سایر موارد ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی کننده در نظر نگرفتهاند، مسولیت اجتماعی بانکها اکنون و در این شرایط مشخص میشود.
کریمی تاکید کرد: سال آینده به طور محسوس شاهد خواهیم بود که مشتریان بانکها کمتر خواهند شد چرا که خدمات موردنظر خود را در شرایط بحرانی کشور نتوانستم به درستی دریافت کنم، بر اساس قانون بانک مرکزی باید احراز هویت صورت بگیرد، اما احراز هویت مگر فقط از طریق مراجعه حضوری است ؟ هزار و یک راه دیگر وجود دارد برای اینکه مشتریان مراجعه حضوری به بانکها نداشته باشند. بانکها امکانات خاص در اختیار دارند و موظف هستند مسئولیت اجتماعی خود را در برابر مشتریانشان انجام دهند و اقدامات خود را در حوزه بانکداری الکترونیک توسعه دهند و با وجود اینکه بانکها در این زمینه کارهای بسیاری انجام دادهاند اما همچنان مشتریان قادر به استفاده از خدمات تعبیه شده نیستند.
وی گفت: فکر میکنم شرایط کنونی میتواند موقعیت بسیار خوبی برای ما باشد و جهش بسیار خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک و حوزه مالی و فین تکی برای کشور باشد تا مردم بدون اینکه مراجعه به مرکزی داشته باشند بتوانند از طریق موبایل، اپ و سایت و سایر امکانات امورات خود را انجام دهند اگر الان این اقدامات را انجام ندهیم چه زمانی باید انجام دهیم. چرا بانکها مسئولیتهای اجرایی اولیه خود را انجام نمیدهند؟
کریمی یادآور شد: چرخه ویروس به شدت در حال شیوع است، بانک به عنوان بدنه مالی کشور باید راهکارهایی را در جهت ارتقای سطح بهداشت عمومی کشور در نظر بگیرد.این کار سخت و دشواری نیست و بخشهای آیتی و انفورماتیک بانکها اگر الان این اقدامات را انجام ندهند چه زمانی میخواهند اقدامات نوآورانه خود را اجرایی کنند. ما حداقل تا خرداد درگیر این موضوع هستیم، سفرهای عید از بین رفت، تراکنشها از بین رفت و اتفاقات بدی در حال رقم خوردن است که مختص کشور ما نیست و بسیاری از کشورهای جهان امروز درگیر این مساله شده است.
وی تاکید کرد: حدود 6 ماه پیش در شورای عالی بانکها پیشنهاد دادم که کارتها و اسکناسهایی که در چرخه پولی کشور قرار دارند باید نانو باشند و چطور این کار انجام نشده است اکنون هم نمیتوانیم کل سیستم را تغییر بدهیم اما میتوان از بروز برخی مسائل نیز جلوگیری کرد. امروز فردی را دیدم که با یک دسته اسکناس نو از بانک خارج شد، برای عیدی دادن میتوان همین اسکناسها را به کارت های 50 یا 100 تومنی تبدیل کرد و بانکها نباید اسکناس بدهند.
این مقام ارشد قرارگاه مقابله با کرونا با بیان اینکه بانکها باید سرمایههای خود را وارد حوزه بانکداری الکترونیک و پرداخت و فینتک کنند، گفت: در ماههای آینده میزان ضرر بانکها را خواهید دید چرا که مردم با شرایطی که بانکهای ما امروز دارند دیگر اقبالی برای مشارکت ندارند اما بانکهایی همچنان مورد توجه خواهند بود که بتوانند همه خدمات خود را دیجیتال کند. حرکت جهادی امروز بانکها باید این باشد که املاکی که دارند را به فروش برسانند و سرمایه آن را به بانک برگردانند. تا سال 1404 بیش از 25 درصد از اقتصاد ما دیجیتال خواهد بود. نقش بانک ها در این حوزه چه خواهد بود؟
کریمی گفت: بانکهای دنیا از خدمات کسب درآمد میکنند و بانکهای ما از گرفتن پول مردم و دادن همین پول به آنها با سود بیشتر کسب درآمد می کنند و بانکهای ما به نوعی دلال پول هستند. تا 10 سال آینده به هیچ وجه نمیتوانیم این روش بانکداری را ادامه دهیم چرا که بانکها جای امنی برای این کار نخواهد بود. برای همین بانکها قادر نیستند سرمایههای سرگردان را جذب کنند و حضورشان در بازار تولید و ارزش افزوده و ....کم میشود و مجبور به دلالی پول و ملک و دلار میشوند و بازار را به هم میریزند.
وی افزود: سیستم بانکداری ما باید جوانگرا باشد وبه فناوری و نوآوری رو بیاورد و از فرایند ارائه خدمات کسب در آمد کند از دلالی دست بردارد. اکنون کرونا این فرصت را به بانکهای ما داده است که آفت شناسی کنند و ببینید چه کار نوآورانهای باید انجام دهند که انجام نمیدهند، تا بانکهای ما بانک درست با استاندارهای درست نوآور وفناور نباشند هیچ کسب و کاری در کشور ما نمی تواند به درستی پیش برود.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ