آخرین مطالب

تاثیر برگزاری نمایشگاه‌ در شکوفایی اقتصاد از منظر شرکت‌کنندگان/ رضایت غرفه‌داران از نمایشگاه‌ها به چه میزان است؟ مقالات مرکز توانمندسازی و تسهیلگری رویدادها

تاثیر برگزاری نمایشگاه‌ در شکوفایی اقتصاد از منظر شرکت‌کنندگان/ رضایت غرفه‌داران از نمایشگاه‌ها به چه میزان است؟

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: همواره شنیده‌ایم صنعت نمایشگاهی در روﻧﻖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻠﻰ و رشد و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺴﺐ وﻛﺎرﻫﺎى ﻛﺸﻮر بسیار موثر است. بدیهی است این امر طی سال‌ها با توجه به شرایط اقتصادی کشور متغیر بوده اما در عمل برگزاری نمایشگاه در طی یک سال به خصوص سالی که ﺑﻪ عنوان سال روﻧﻖ ﺗﻮﻟﻴﺪ نام‌گذاری شده چه تحول مثبتی در کشور ایجاد کرده است؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، غرفه‌داران یک نمایشگاه در حقیقت همان شرکت‌ها، تولیدکنندگان، فروشندگان و گاه صادرکنندگان محصولات مختلف هستند که نقش اساسی در برگزاری یک نمایشگاه دارند چرا که تا غرفه‌داری نباشد، اساسا نمایشگاهی نیز نخواهد بود. اگر در یک نمایشگاه خواسته‌های غرفه‌دار رفع و رضایت حاصل شود قطعا این رضایت به تمامی موارد دیگر نیز تسری می‌یابد و اگر غرفه‌داران از نمایشگاه ناراضی باشند می‌توان گفت نمایشگاه نقشی در رونق اقتصادی نداشته و صرفا دستاویزی برای خودنمایی مسئولان بوده است.
تجربه حضور خبرنگار ایران‌مراسم‌نیوز در اکثر نمایشگاه‌های برگزار شده در شهر تهران در سال 98 و نشستن پای درد و دل غرفه‌داران نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌ها از حضور در نمایشگاه‌ها ناامید هستند و معتقدند هر ساله برگزاری نمایشگاه‌ها با مشکلات زیادی همراه است و کسی به دنبال رفع این مشکلات نیست. برای مثال به چند نکته در این خصوص می‌توان اشاره کرد:
•زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه: زمان برگزاری نمایشگاه تاثیر مهمی در موفقیت یک نمایشگاه دارد. برخی نمایشگاه‌ها بهتر است در فصل‌های مخصوص به خود برگزار شوند. همچنین در برگزاری نمایشگاه باید روزهای مناسبی در هفته را انتخاب کرد. در این خصوص بسیاری از شرکت‌ها از زمان برگزاری نمایشگاه‌ها ناراضی هستند و جالب است که هیچ کسی از آن‌ها در این باره نظرخواهی نمی‌کند.
• عدم حضور شرکت‌ها و هیات‌های خارجی در نمایشگاه: بسیاری از تولیدکنندگان علاقه دارند پس از سال‌ها تلاش بتوانند محصولات خود را صادر کنند و فعالیت خود را توسعه بخشند. یکی از راه‌های مناسب برای تحقق این امر حضور در نمایشگاهی است که دیگر کشورها بتوانند از نزدیک محصولات را ببینند و تولیدکنندگان به معرفی خود و کالاها بپردازند تا از این طریق زمینه‌های همکاری فراهم آید. در شرایطی که تحریم کشور را فرا گرفته و مسئولین نیز راهکاری برای مقابله با آن ندارند توسعه صادرات با حضور در نمایشگاه چگونه ممکن است؟ این در حالی است که در بسیاری از نمایشگاه‌ها شاهد هستیم حتی کشورهای همسایه نیز در نمایشگاه حضور ندارند. مگر رسالت وجودی نمایشگاه توسعه صادرات غیر نفتی نیست؟
• هزینه‌های سنگین حضور در نمایشگاه: شاید برای برخی از شرکت‌ها این هزینه‌ها بسیار ناچیز باشد اما تولیدکنندگانی که طی سال اوضاع تولید مناسبی نداشته‌اند و امید دارند با حضور در نمایشگاه اتفاق مثبتی برایشان رقم بخورد، چگونه با این هزینه‌های نمایشگاهی می‌توانند در نمایشگاه شرکت کنند؟
• عدم حضور بازدیدکننده در نمایشگاه: متاسفانه بسیاری از نمایشگاه‌ها با عدم استقبال از سوی بازدیدکننده تخصصی و یا عموم مردم مواجه می‌شود که این امر برگزاری نمایشگاه را زیر سوال می‌برد. اساسا نمایشگاهی که بازدیدکننده و مخاطب ندارد چرا برگزار شود؟
• ...
اگر بخواهیم واقعیت را در نظر بگیریم، می‌بینیم که نمایشگاه‌های داخلی امروزه تاثیر خاصی در رشد و رونق تولید ندارند و صرفا محلی برای نمایش محصول به دور از مخاطب هستند. چگونه ممکن است غرفه‌داری با کمترین تعامل اقتصادی و نارضایتی از نمایشگاه خارج شود و نمایشگاه را موثر در شکوفایی اقتصاد بدانیم؟
برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها که برخی از آن‌ها تجربه 20 ساله در این فعالیت را دارند در خط مقدم چاره‌جویی برای رفع این مشکلات هستند. بسیاری از آن‌ها تجربه حضور در نمایشگاه‌های خارجی را دارند و از نزدیک با نمایشگاه‌های حرفه‌ای و کارآمد آشنا شده‌اند. بنابراین چه خوب است که برای ارتقا صنعت نمایشگاهی داخلی با توجه به به‌روزترین نمایشگاه‌های دنیا تلاش کنند. برگزارکنندگان همچنین نزدیک‌ترین ارتباط و تعامل را با شرکت‌ها و غرفه‌داران دارند و بهتر می‌توانند مشکلات آن‌ها را درک و برای رفع آن‌ها اقدام کنند.
بدون شک شکوفایی صنعت نمایشگاهی در حرف تحقق نمی‌یابد و محقق شدن آن تحول در اندیشه، استراتژی، برنامه‌ریزی، راهکار و اقدام در عمل تمامی ذی‌نفعان این صنعت را می‌طلبد. 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور