حمایت معاونت علمی و فناوری ازشرکتهای استارتاپی و فناور نوظهور
رویدادهای استارتاپی و تجاری
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: محصولات فناور و دانشبنیان حوزه ورزش و سلامت در 8 سرفصل عمده با حمایت معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری وارد بازار مصرف میشود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری در بخش ورزش و سلامت، با انجام یک مطالعه و پویش مطالعاتی کشوری، سعی کرد با برآورد توانایی شرکتهای فناور در این حوزه، یک تصویر واقعی پیش روی فعالان این زیست بوم قرار دهد.
حوزههای عمومی
حوزه ورزش از نظر نهاد ذیصلاح و اسناد بالادستی به 7 حوزه عمومی تقسیم میشود. ورزش قهرمانی و حرفهای، ورزش همگانی، ورزش بانوان، توسعه و نگهداری امکانات ورزشی، ورزش تربیتی، ورزش جانبازان و معلولان، فرهنگی، آموزش و پژوهش (گزارش برنامه ششم، وزارت ورزش و جوانان).
نهادهای مرتبط
همچنین علاوه بر وزارت ورزش و جوانان، نهادهایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداریها و ... با موضوع ورزش و مکانهای ورزشی مرتبط هستند.
شناخت حوزه عمل هر کدام از این نهادها در بحث ورزش و سلامت میتواند به استارتاپها و شرکتهای فناور کمک کند که با صرف وقت و انرژی کمتری، تصویر تجاری خود را از این حوزه کامل کنند.
8 سرفصل کاری فناورانه
کسب و کارهای فناور میتوانند در 8 سرفصل عمده ورزشی، ایدهها و خدمات خود را به مرحله تجاریسازی نزدیکتر کنند.
«آموزش، ترویج و توسعه ورزش» ، «مدیریت ورزشی»، «بازارگاههای ورزشی»، «سامانهها و گجتهای بهبوددهنده و تجزیه و تحلیل ورزشی»، «تجهیزات ورزشی»، «ورزش معلولان و جانبازان»، «مکملهای ورزش» و «دستیاران تندرستی» 8 سرفصل مذکور را تشکیل میدهند که هر کدام میتوانند در برگیرنده فرصتهای پر شمار و ظرفیتهای بالقوه، برای نوآوری شرکتهای فناور و استارتاپهای ایرانی باشند.
تولیدات دانشبنیان ورزشی
در هر کدام از این حوزهها، شرکتهای فناور و دانشبنیانی وجود دارند که با حمایت معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری ایدههای خود را به محصول تبدیل میکنند.
برای مثال در سال جاری، چندین محصول حوزه ورزش و سلامت با حمایت این معاونت توسط شرکتهای دانشبنیان و فناور راهی بازار شد.
«نخهای خنکشونده مورد استفاده در البسه ورزشی»، «فناوری لباسهای ورزشی EMS یا (Electrical Muscle Stimulation)» و «مکمل پزشکی ورزشی» از جمله این محصولات هستند.
چالشها
در حوزه ورزشی کشور به صورت کلی چالشها و نقاط ضعفی وجود دارد. هر کدام از این مشکلات میتواند برای شرکتهای فناور یک فرصت به وجود آورد تا با ارائه راهکار، به یک چالش یا نیاز مشخص در حوزه ورزش و سلامت، پاسخی فناورانه ارائه کند.
ضعف در سواد ورزشی شهروندان و ورزشکاران آماتور، سبک زندگی ناسالم شهروندان، عدم دسترسی همه شهروندان به متخصص و مربی به منظور دسترسی به برنامه ورزشی و تغذیه مناسب، ضعف اطلاعرسانی در مورد مکانهای ورزشی مناسب و برنامههای ورزشی در دسترسی به صورت بهروز و لحظهای، ... از جمله این چالشها هستند.
پاسخهای فناورانه
شرکتهای استارتاپی و فناور نوظهور در حال حاضر در شتابدهندهها و پارکهای علم و فناوری مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر روی انوع خدمات و محصولات در این حوزه کار میکنند.
انواع پلتفرمهای آنلاین به منظور برقراری ارتباط با مربیان ورزشی و دریافت برنامه، نرمافزارهای ارائهدهنده بانک حرکات ورزشی بدون مربی، پلتفرمهای آنلاین ویژه شبکهسازی میان علاقهمندان و فعالان حوزه ورزش، اپلیکیشنها و گجتهای کالریشمار و حرکتسنج، اپلیکیشنهای طرفداری با قابلیتهای جانبی متنوع و استفاده از بازارگاههای آنلاین به منظور ایجاد اتصال میان متقاضیان و عرضهکنندگان محصولات و خدمات ورزشی از جمله حوزههای شرکتهای فناور مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.
رقابت
بومیسازی تکنولوژی عینک واقعیت افزوده به عنوان مربی شخصی و تولید وسایل جانبی مانند هدفونهای ارزانقیمت ویژه ورزشکاران از جمله محصولاتی هستند که میان شرکتهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری و شتابندهها و مراکز علمی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر سر تولید به هنگامتر آنها رقابت وجود دارد.
گردش مالی حوزه ورزش
ارزش بازار عمده فوتبال اروپایی چند کشور برتر ورزش فوتبال، از 20 میلیارد یورو در سال 2012 به دو برابر این رقم در سال 2018 رسیده است.
در میان با ارزشترین برندهای معرفیشده توسط نشریه فوربس در سال2017، تعداد 11 شرکت بینالمللی بزرگ فعال در حوزه ورزش وجود دارد.
با توجه به نیاز همگانی و رشد آگاهی عمومی، بخش ورزش و سلامت در بردارنده فرصتهای بیشماری برای استارتاپها و شرکتهای فناور ایرانی است.
بر اساس اعلام معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری، محصولات دانشبنیان و فناور تولیدشده در این حوزه در صورت دارا بودن معیارهای خلاقیت و نوآوری میتواند با حمایت معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری به بازار مصرف عرضه شوند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ