هدفگذاری افزایش صادرات به48 میلیارد یورو تا پایان 1400
جشنواره و مسابقات
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت با تاکید بر ضرورت توجه به صنعت ساخت محور و دانش بنیان برای عبود از اقتصاد نفتی از هدفگذاری افزایش صادرات به 15 کشور همسایه به48 میلیارد یورو خبرداد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به نقل از شاتا، مهدی صادقی نیارکی، در جشنواره حاتم با بیان این مطلب و با اشاره به اقتصاد بدون نفت توضیح داد: از دیر باز و در سیاست های کلان و در فرمایشات مقام معظم رهبری بر اقتصاد بدون وابستگی به نفت و انتقال این ثروت بین نسلی به صندوق توسعه ملی مورد تاکید بوده است.
وی ادامه داد: تا سال 1396 رشد سالیانه صنعتی ایران عمدتا از رشد صنایع منبع پایه محقق شده است که حدود 60 این رشد سالیانه تعلق به صنایعی نظیر صنایع فلزات، کانی های غیر فلزی ، شیمیایی و غذایی اختصاص داشته است.
وی با تاکید برضرورت توجه به صنایع ساخت محور با نگاه برون گرایی ادامه داد:همانطور که می دانید توسعه صنعتی در دنیا بدون صنایع ماشین سازی ، ساخت محور و صنایع مبتی بر دانش اتفاق نیافتاده است.
وی با اشاره به کاهش رشد اقتصاد جهانی و تبیین ضرورت توجه به اقتصاد بدون نفت با توجه به کاهش تقاضای جهانی در این بخش گفت: ما امروز در حوزه صادرات فلزات و صنایع پتروشیمی ما موفق بوده ایم به واسطه ظرفیت هایی که در سال های گذشته ایجاد شده و تا آینده نه چندان دور ظرفیت ما در حوزه صنایع پتروشیمی 2 برابر خواهد شد.
صادقی نیارکی بیان کرد:این موارد حلقه نخست توسعه صادرات هستند ودر حال حاضر بسیاری از حلقه های مفقوده در صنایع پایین دست و میان دست این صنایع را داریم که نیازمند دانش فنی درون زا هستیم که آنها را به بهره وری حداکثر برسانیم.
صادقی نیارکی افزود: ما باید به دنبال حلقه های مفقوده در صنایع حرکت کنیم و ما به دنبال این هستیم که مزیت نسبی کشور را به مزیت رقابتی تبدیل شود.
سرپرست معاونت امور صنایع صمت درباره اقدامات انجام شده در حمایت از تولید ادامه داد: در وزارت صمت علاوه بر بحث استراتژی ارزش افزا در رشته فعالیت ها به دنبال زنجیره ارزش هستیم و تاکنون 22 زنجیره شناسایی شده که یک از آنها زنجیره ارزش کارخانه سازی به لوکوموتیو صنعت ماشین سازی و تجهیزات است.
وی با اشاره به قانون حداکثرو راه اندازی سامانه توانیران بیان کرد: دومین محور وزرات صمت نهضت ساخت داخل است و امروز بسیاری از کالاهای ساخت محور توجیه فنی و اقتصادی دارند که در داخل کشور تولید شوند.
سرپرست معاونت امرو صنایع بیان کرد:در پروژه نهضت ساخت داخل ما دو سری اهداف کمی و کیفی را دنبال می کنیم و هدف کمی آن کاهش 10 میلیارد دلاری تا پایان سال 1400، از واردات است
وی درباره هدف کیفی پروژه نهضت ساخت داخل گفت: مهمترین هدف کیفی ما دستبابی به استقلال و خوداتکای صنعتی، تقویت و توسعه اقتصاد دانش بنیان، عمق بخشی به ساخت داخل با هدف تغییر رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری، بستر سازی برای تقویت و توسعه درون زائی و برون گرایی در بخش های تولیدی، مدیریت واردات و هدایت به سمت نیازهای اساسی کشور است.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه قانون حداکثر به نام توانیران گفت: هفته گذشته این سامانه راه اندازی شد وتوانمندی های تولیدی کشور در این سامانه بارگذاری شده است ولی لازم است تولیدکنندگان مشخصات فنی تولیدات خود را وارد کنند.
یکی دیگر از محورهای مورد تاکید در این حوزه توسعه صادرات است و براساس مطالعات سازمان توسعه تجارت، مبادله تجاری و کالایی با 15 کشور در یک برنامه سه ساله به 48 میلیار د دلار برسد.
سرپرست معاونت امورصنایع در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت ها گفت: تهدید های پیرامونی که خود اتکایی و کاهش آسیب پذیری در صنایع راهبردی را به ما گوشزد می کند و نیازمند توجه به توان فنی و مهندسی داخلی هستیم چرا که ما رتبه 5 فارغ التحصیلا ن فنی و مهندسی را در دنیا داریم و این بهترین فرصت است که مغزافزارها و نیروهای انسانی که در کشور وجود دارند، در یک کار هماهنگ به کشور خدمت کنند، ما نیازمند حمایت همه صنعتگران در این خصوص هستیم.
وی ادامه داد: صرفا با بهم رسانی توانمندی ها و نیازمندی ها تاکنون 9 میز ساخت داخل برگزار شده است و 3 میز به خودرو، با ارزش بیش از 275 میلیون یورواختصاص داشته است که فقط در میز اول با ساخت 3 قطعه ، 20 هزار خودرو کف تکمیل شدودرصنعت مخابرات برای نخستین بار اپراتورها با سازندگان صنایع عقد قرارداد داشتند و خرید تضمینی قطعات را برای تولیدات صنعتی تجهیزات به ارزش 118 میلیون دلار امضا کرده اند.
همچنین در میز تجهیزات پتروشیمی، تاکنون 92 میلیون یورو عقد تفاهمنامه و قرار داد شده است و هفته آینده نیز یک میز دیگر برگزار خواهد شد.
وی در پایان گفت: این فرصت ، فرصت طلایی است که از ساخت داخل و نخبگان صنعتی حمایت کنیم و بتوانیم علاوه براینکه نیازهای خودمان را تامین می کنیم و بهم رسانی می کنیم در پروژه توسعه صادرات ،به سمت صادرات محصولات با ارزش محصولات حرکت کنیم.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ