آخرین مطالب

ترکیه کشوری که از گردشگری کسب درآمد می کند اخبار رویدادهای جهان - اخبار صنعت گردشگری

ترکیه کشوری که از گردشگری کسب درآمد می کند

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: «در کشوری مانند ترکیه، عمدتا دولت است که در بخش موزه سرمایه‌گذاری می‌کند و بخش خصوصی نقش کمرنگ‌تری را بازی می‌کند. برای آنها، موزه‌ها "نماد اعتماد به نفس، منابع آموزش عمومی و مکان‌هایی هستند که یک کشور می‌تواند روایتی ملی ارائه کند."»


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،«دامون منزوی - عضو هیات اجرایی کمیته بین‌المللی موزه‌های بانکی و پولی» در یادداشتی با عنوان «موزه‌های ترکیه به روایت آمار» با بررسی میزان بازدیدهای گردشگران از موزه‌ها و آثار تاریخی کشور ترکیه، به عنوان کشوری که اقتصاد آن به گردشگری متکی است، نه نفت؛ فقط به بیان میزان درآمدهای این کشور از محل بازدید گردشگران از موزه‌های این کشور در طول یکی دو سال گذشته پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: «در  دو دهه اخیر افزایش قابل توجه تعداد و تنوع موزه‌های ترکیه در سراسر کشور بخش مهمی از استراتژی دولت برای کمک به  ایجاد تصویری از ترکیه به عنوان یک مقصد برتر گردشگری بوده است.

بین سال‌های 2000 تا 2013 تعداد گردشگران  به صورت  کلی 335٪ افزایش یافت، در حالی که تعداد بازدیدکنندگان موزه‌ها و اماکن تاریخی 428.8٪  در این سال ها افزایش یافته است.

 بر اساس گزارش‌های وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه تعداد کل موزه ها در سال 2013، سیصد و هفتاد موزه بوده  که از این تعداد 188 مورد آن وابسته به وزارت فرهنگ و جهانگردی و 182 مورد از آنها موزه‌های خصوصی است. این آماردر سال 2017 به 451 موزه افزایش یافته است .

این رونق از جنس موزه برای ترکیه نباید جای تعجب داشته باشد. براساس گزارش ویژه اکونومیست در مورد موزه‌ها، وقتی که از «مناطق دولتمند در بین کشورهای در حال توسعه» صحبت می‌شود، عمدتا دولت‌ها هستند که در بخش موزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و بخش خصوصی نقش کمرنگ‌تری را بازی می‌کند، چون آن‌ها «می‌خواهند کشورهایشان  از نظر فرهنگی پیشرفته تلقی شوند. برای آنها، موزه‌ها «نماد اعتماد به نفس، منابع آموزش عمومی و مکان‌هایی هستند که یک کشور می‌تواند روایتی ملی ارائه کند.»

درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه اول سال 2019، معادل 4.63 میلیارد دلار بود، این اطلاعات توسط  مقامات ترکیه در 30 آوریل همان سال اعلام شده است. بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه از ماه ژانویه تا ماه مارس، درآمد گردشگری سه ماهه در مقایسه با سال گذشته 4.6 درصد رشد داشته است. بر اساس همین گزارش در حالی که 80.3 درصد از این درآمد - به استثنای هزینه‌های رومینگ GSM و خدمات مشابه - از بازدید کنندگان خارجی بدست آمده، 19.7 درصد درآمدها نیز شامل شهروندانی است که مقیم  خارج از کشور هستند.

بر اساس آمار منتشره 4،1 میلیارد دلار درآمد از محل گردشگری انفرادی حاصل شده است و این در حالی است که 543 میلیون دلار از درآمد کل گردشگری سهم تورهای گروهی بوده است.

ترکیه در سه ماهه نخست پذیرای 6،6 ملیون گردشگر بوده که با رشد8.5  درصدی آمار  سالانه - 82.2 درصد  گردشگران خارجی و 17.8 درصد شهروندان ترکیه‌ای که مقیم خارج از کشورند روبرو بوده است.

طبق داده‌های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، بیش از شش میلیون نفر در چهار ماه اول سال 2018 از موزه‌ها و سایت‌های باستان‌شناسی بازدید کرده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهد که مجموعا شش میلیون و 400 هزار و 957 نفر از موزه‌ها و سایت‌های باستان‌شناسی‌ بازدید کرده‌اند که تحت نظارت این وزارتخانه در ترکیه فعالیت می‌کنند.

موزه‌های استانبول با بیش از دو میلیون بازدید کننده در بالاترین سطح این فهرست قرار گرفته‌اند که بیشترین بازدید موزه‌ها در ترکیه نیز کاخ "توپکاپی" با 830 هزار و 588 نفر  بوده است.

موزه "ایا سوفیا" در استانبول و موزه "مولانا رومی" دومین و سوم موزه‌های پر بازدید ترکیه با 775 هزار و 161 نفر و 717 هزار و 158 نفر بازدید کننده بوده‌اند. بر اساس همین آمارها در سال 2017 نیز  تعداد 20 میلیارد و 509 هزار و 746 نفر از موزه‌ها و سایت‌های باستان شناسی در سراسر ترکیه بازدید کرده‌اند.

وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور در  سال 2018 اعلام کرد که تقریباً 878 هزار نفر در ماه ژانویه از موزه‌ها و اماکن باستان شناسی ترکیه بازدید کردند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 57 درصد افزایش یافته است.

در وب‌سایت وزارتخانه نوشته شده است که علاوه بر بازدیدکنندگان، موزه‌ها و اماکن تاریخی نیز درآمد بیشتری کسب کردند. در ماه ژانویه درآمد حاصل از موزه‌ها و سایت‌های باستان‌شناسی ترکیه بالغ بر 14.5 میلیون لیر ترکیه (3.84 میلیون دلار) بود که نسبت به ماه مشابه سال 2017 ، 236 درصد افزایش یافته است.

مکان‌های دیدنی ماه ژانویه 2018 در ترکیه شامل موزه کاخ توپکاپی استانبول و موزه ایا سوفیا ، موزه مولانا رومی در قونیه ، دنیزلی هیراپولیس (پاموکاله) در دنیزلی و شهر باستانی افسس درازمیر اژه بود.

در همین حال ، فروش موزه کارت (کارت ورود عمومی به موزه‌ها و اماکن تاریخی) در ژانویه2018، 167 درصد نسبت به ژانویه 2017 رشد داشته است. در ژانویه، درآمد حاصل از فروش Muzekart بالغ بر 3.6 میلیون لیر ترکیه (965،000 دلار) بوده و موزه  کارت از سال 2008 ، برای اولین بار ارائه شده و از آنجایی  که با استقبال چشمگیری روبرو شده، فروش آن تا کنون ادامه پیدا کرده است.

Muzekart به مردم امکان بازدید از حداقل 300 موزه و مکان‌های باستان‌شناسی وابسته به وزارتخانه میراث فرهنگی ترکیه را می‌دهد و برای مدت یک سال معتبر است.»
 
در این یادداشت از مطالب منتشر شده در خبر گزاری‌های"آنادولو"، "شینهوا"، "هوریت دیلی نیوز" و "دیلی صاباح" نیز استفاده شده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور