بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: «در کشوری مانند ترکیه، عمدتا دولت است که در بخش موزه سرمایهگذاری میکند و بخش خصوصی نقش کمرنگتری را بازی میکند. برای آنها، موزهها "نماد اعتماد به نفس، منابع آموزش عمومی و مکانهایی هستند که یک کشور میتواند روایتی ملی ارائه کند."»
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،«دامون منزوی - عضو هیات اجرایی کمیته بینالمللی موزههای بانکی و پولی» در یادداشتی با عنوان «موزههای ترکیه به روایت آمار» با بررسی میزان بازدیدهای گردشگران از موزهها و آثار تاریخی کشور ترکیه، به عنوان کشوری که اقتصاد آن به گردشگری متکی است، نه نفت؛ فقط به بیان میزان درآمدهای این کشور از محل بازدید گردشگران از موزههای این کشور در طول یکی دو سال گذشته پرداخته است.
در این یادداشت آمده است: «در دو دهه اخیر افزایش قابل توجه تعداد و تنوع موزههای ترکیه در سراسر کشور بخش مهمی از استراتژی دولت برای کمک به ایجاد تصویری از ترکیه به عنوان یک مقصد برتر گردشگری بوده است.
بین سالهای 2000 تا 2013 تعداد گردشگران به صورت کلی 335٪ افزایش یافت، در حالی که تعداد بازدیدکنندگان موزهها و اماکن تاریخی 428.8٪ در این سال ها افزایش یافته است.
بر اساس گزارشهای وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه تعداد کل موزه ها در سال 2013، سیصد و هفتاد موزه بوده که از این تعداد 188 مورد آن وابسته به وزارت فرهنگ و جهانگردی و 182 مورد از آنها موزههای خصوصی است. این آماردر سال 2017 به 451 موزه افزایش یافته است .
این رونق از جنس موزه برای ترکیه نباید جای تعجب داشته باشد. براساس گزارش ویژه اکونومیست در مورد موزهها، وقتی که از «مناطق دولتمند در بین کشورهای در حال توسعه» صحبت میشود، عمدتا دولتها هستند که در بخش موزه سرمایهگذاری میکنند و بخش خصوصی نقش کمرنگتری را بازی میکند، چون آنها «میخواهند کشورهایشان از نظر فرهنگی پیشرفته تلقی شوند. برای آنها، موزهها «نماد اعتماد به نفس، منابع آموزش عمومی و مکانهایی هستند که یک کشور میتواند روایتی ملی ارائه کند.»
درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه اول سال 2019، معادل 4.63 میلیارد دلار بود، این اطلاعات توسط مقامات ترکیه در 30 آوریل همان سال اعلام شده است. بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه از ماه ژانویه تا ماه مارس، درآمد گردشگری سه ماهه در مقایسه با سال گذشته 4.6 درصد رشد داشته است. بر اساس همین گزارش در حالی که 80.3 درصد از این درآمد - به استثنای هزینههای رومینگ GSM و خدمات مشابه - از بازدید کنندگان خارجی بدست آمده، 19.7 درصد درآمدها نیز شامل شهروندانی است که مقیم خارج از کشور هستند.
بر اساس آمار منتشره 4،1 میلیارد دلار درآمد از محل گردشگری انفرادی حاصل شده است و این در حالی است که 543 میلیون دلار از درآمد کل گردشگری سهم تورهای گروهی بوده است.
ترکیه در سه ماهه نخست پذیرای 6،6 ملیون گردشگر بوده که با رشد8.5 درصدی آمار سالانه - 82.2 درصد گردشگران خارجی و 17.8 درصد شهروندان ترکیهای که مقیم خارج از کشورند روبرو بوده است.
طبق دادههای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، بیش از شش میلیون نفر در چهار ماه اول سال 2018 از موزهها و سایتهای باستانشناسی بازدید کردهاند. دادهها نشان میدهد که مجموعا شش میلیون و 400 هزار و 957 نفر از موزهها و سایتهای باستانشناسی بازدید کردهاند که تحت نظارت این وزارتخانه در ترکیه فعالیت میکنند.
موزههای استانبول با بیش از دو میلیون بازدید کننده در بالاترین سطح این فهرست قرار گرفتهاند که بیشترین بازدید موزهها در ترکیه نیز کاخ "توپکاپی" با 830 هزار و 588 نفر بوده است.
موزه "ایا سوفیا" در استانبول و موزه "مولانا رومی" دومین و سوم موزههای پر بازدید ترکیه با 775 هزار و 161 نفر و 717 هزار و 158 نفر بازدید کننده بودهاند. بر اساس همین آمارها در سال 2017 نیز تعداد 20 میلیارد و 509 هزار و 746 نفر از موزهها و سایتهای باستان شناسی در سراسر ترکیه بازدید کردهاند.
وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور در سال 2018 اعلام کرد که تقریباً 878 هزار نفر در ماه ژانویه از موزهها و اماکن باستان شناسی ترکیه بازدید کردند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 57 درصد افزایش یافته است.
در وبسایت وزارتخانه نوشته شده است که علاوه بر بازدیدکنندگان، موزهها و اماکن تاریخی نیز درآمد بیشتری کسب کردند. در ماه ژانویه درآمد حاصل از موزهها و سایتهای باستانشناسی ترکیه بالغ بر 14.5 میلیون لیر ترکیه (3.84 میلیون دلار) بود که نسبت به ماه مشابه سال 2017 ، 236 درصد افزایش یافته است.
مکانهای دیدنی ماه ژانویه 2018 در ترکیه شامل موزه کاخ توپکاپی استانبول و موزه ایا سوفیا ، موزه مولانا رومی در قونیه ، دنیزلی هیراپولیس (پاموکاله) در دنیزلی و شهر باستانی افسس درازمیر اژه بود.
در همین حال ، فروش موزه کارت (کارت ورود عمومی به موزهها و اماکن تاریخی) در ژانویه2018، 167 درصد نسبت به ژانویه 2017 رشد داشته است. در ژانویه، درآمد حاصل از فروش Muzekart بالغ بر 3.6 میلیون لیر ترکیه (965،000 دلار) بوده و موزه کارت از سال 2008 ، برای اولین بار ارائه شده و از آنجایی که با استقبال چشمگیری روبرو شده، فروش آن تا کنون ادامه پیدا کرده است.
Muzekart به مردم امکان بازدید از حداقل 300 موزه و مکانهای باستانشناسی وابسته به وزارتخانه میراث فرهنگی ترکیه را میدهد و برای مدت یک سال معتبر است.»
در این یادداشت از مطالب منتشر شده در خبر گزاریهای"آنادولو"، "شینهوا"، "هوریت دیلی نیوز" و "دیلی صاباح" نیز استفاده شده است.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ