یادداشت خبرنگار؛
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز/ علی حبیبی: فراموشی خیلی وقت ها خوب نیست بطور مثال وقتی جمعی از برپایی رویدادی منفعت کسب می کنند از یاد بردن یا تکرار نکردن چنین اتفاقی درست به نظر نمی رسد چون در اصل منفعت های یک جمع نادیده گرفته شده است.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، در زمان حاضر خیلی از اتفاقات و تحولات مثبت درجامعه ما در بخش های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رخ می دهد که استمرار آن می تواند منافع مستمر برای جامعه به همراه داشته باشد اما هرگز ادامه پیدا نمی کند و در نتیجه زیانهای فراوانی عاید جامعه می شود. برگزاری نمایشگاهها، همایش ها، سمینارها، سمپوزیوم ها، جشنواره ها و رویدادهایی مانند آن مزیت های فراوانی برای جامعه به همراه دارد که تبادل اطلاعات، بازاریابی، ایجاد رقابت های سالم داخلی و بین المللی، تعامل بین تولیدکنندگان و سرمایه گذاران، افزایش حجم مبادلات بازرگانی، برقراری ارتباط نزدیک بین بازارهای جهان، تولید کالاها با تکنولوژی روز، تغییرسبک زندگی و صرفه جویی در تبلیغات تنها بخشی از مزیت های برگزاری این رویدادها است. اگر فعالیتی با چنین ویژگی های مثبتی برگزار نشود یا تکرار نشود قطعا جامعه متضرر خواهد شد هرچند نمی توان بطورکلی همه همایش ها، نمایشگاهها و رویدادهای مشابه را از نظر میزان تاثیرگذاری یکسان ارزیابی کرد. همه نمایشگاهها و همایشها نتایج کاملا موفقی ندارند همچنان که ممکن است سایر فعالیت ها نیز با چنین سرنوشتی روبرو شوند بنابراین بطور کلی نمی توان گفت که نتیجه برگزاری همه رویدادها باید موفقیت آمیز باشد.
برخی از رویدادهای یاد شده نتایج در حد انتظار ندارند چون اهداف، برنامه ریزی ها، امکانات، مدیریت نمایشگاهی، تحولات درون و برون سازمانی یا هر دلیل دیگر مسبب این وضعیت بوده است که به قطع نباید تکرار شود و اگر هم قرار است ادامه یابد باید با رفع اشکالات ادامه مسیر دهد. بهرحال سخن ما برسر نمایشگاهها و همایشهایی که با درجه پایین و ضعیف برگزار می شود نیست بلکه روی سخن ما توجه به نمایشگاههایی است که دارای دستاوردهای بزرگ کسب شده در گذشته و اکنون است یا می توان خیلی از نمایشگاهها را به چنین جایگاهی رساند.
رویدادهای یاد شده قطعا با هزینه های زیادی برگزار می شود و باید مزایای بیش از هزینه های خود داشته باشد و این مزیت ها باید در امور معنوی و مادی حاصل شود. خیلی از نمایشگاهها بادرنظرگرفتن استانداردها برگزار می شود که به برگزارکنندگان و جامعه منفعت می رسانند و درست نیز این است که در فواصل مختلف تکرار شود اما چنین اتفاقی روی نمی دهد. در واقع انجام نشدن چنین رویدادهای مثبتی در آینده به معنی نادیده گرفتن منفعت جامعه است. سود جامعه این است که چنین رویدادهایی بخاطر مزایای برپایی آن برگزار شود اما برپا نمی شود و دستاوردهای آن نیز در جایی ثبت و ضبط نمی شود و شاید این بدترین نوع برخورد با چنین رویدادهای ارزنده ای باشد.
خیلی از همایش ها و نمایشگاههای موفق در کشور برگزار می شود اما هرگز ادامه پیدا نمی کند و اساسا مجریان و بانیان آن نیز در چنین اندیشه ای نیستند که آن را پرقدرت تر از قبل برگزار کنند. رویدادهای یاد شده را نمی توان برای رفع تکلیف برگزار کرد چون این موضوع یک مساله عمومی است و سود و زیان آن نیز به عموم می رسد.
سالانه دهها همایش و نمایشگاه درسراسر کشور برگزار می شود اما اغلب آنها پس از مراسم اختتامیه، پرونده آن برای همیشه بسته می شود و اثری از آن نیز باقی نمی ماند. دستاوردهای آن جایی نگهداری یا اعلام نمی شود در حالی که این رویدادها حاوی خیلی از اطلاعات و تجربیات ذیقیمت سخنرانان، صاحبنظران و کارشناسان است. در این رویدادها معمولا مطالب اندکی در رسانه ها منتشر می شود که بعضا کامل نیست و هیچ اراده ای نیز در رسانه ها برای انتشار اخبا ر و اطلاعات، پیگیری موضوع و ادامه برگزاری چنین نشست هایی وجود ندارد. وجود رسانه تخصصی برای چنین رویدادهایی مانند همایش ها و نمایشگاهها که در طول سال بتواند تحولات آن را پوشش دهد از خلاهای کشور بوده است. اکنون با راه اندازی و آغاز بکار پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز در 16 آذرماه امسال، انتظار می رود این خلا پر شود و همه مجریان و دست اندرکاران همایش ها، نمایشگاههای داخلی و خارجی، سمینارها، جشنواره ها، کارگاه های آموزشی، کنگره ها، کنفرانس ها، سمپوزیم ها و مراسم های درون سازمانی بتوانند از این امکانات برای فعالیت های خود استفاده کنند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ