بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز /علی حبیبی: هرکشوری برای توسعه به تکنولوژی نوین و جدید نیازمند است ومعمولا این فناوریهای تازه از کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت به کشورهای در حال توسعه انتقال مییابد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، کشورهای درحال توسعه نمی توانند برای همیشه منابع زیرزمینی و معدنی خود را به عنوان مواد اولیه تولید خیلی از کالاها و مصنوجات در اختیار کشورهای پیشرفته قرار دهند و سهمی از تکنولوژی نبرند. بنابر این باید در قبال صادرات منابع معدنی و زیرزمینی تکنولوژی هم دریافت کنند. کشورهای درحال توسعه همیشه منابع زیرزمینی مانند نفت و گاز ندارند و روزی این منابع به پایان خواهد رسید بنابراین باید به فکر واردات تکنولوژی نوین باشند تا به خودکفایی و استقلال در زمینه های مختلف اقتصادی برسند. تکنولوژی از چه راههایی وارد کشور می شود؟
به قطع یکی از راههای دریافت تکنولوژیهای نوین می تواند برپایی رویدادهایی مانند نمایشگاهها، همایش ها، کنگره ها، سمپوزیوم ها، کارگاههای آموزشی و سمینارها باشد. اما بنظر نمی رسد تاکنون نمایشگاههای داخلی توانسته باشند در حد انتظار در این زمینه کارنامه موفقی از خود بجا گذاشته باشند.
نمونه این رویدادها را می توان دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته که از 3 تا 6 بهمن امسال در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران در حال برگزاری است را نام برد. امسال به گفته مسئولان برگزاری این نمایشگاه 285 شرکت داخلی و خارجی در این رویداد شرکت کرده اند که 17 شرکت آن از شش کشور خارجی است. آنطور که بانیان برگزاری این نمایشگاه می گویند تحریمها باعث شد که کشورهای خارجی بیشتری نتوانند در این نمایشگاه شرکت کنند.
به نظر می رسد شرکت های خارجی که در این نمایشگاه حضور یافته اند نیز وسایل و کالاهای روز خود را به نمایش نگذاشته اند. از انتقال تکنولوژی نوین نیز خبری نیست و بیشتر با هدف بازاریابی و فروش به این نمایشگاه پا گذاشته اند. امسال کشور ایتالیا در دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته غرفه داشت. غرفه این کشور در سالن خلیج فارس جایی که بالای آن دفتر رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه قرار دارد، جانمایی شده بود. در این غرفه که یک تکنیسین ایتالیایی حضور داشت دستگاه خم پروفیل ساخت همین کشور به نمایش گذاشته شده بود. هر چند در همین سالن که بیشتر شرکت های ایرانی حضور داشتند و برخلاف غرفه ایتالیایی کمتر اصل محصول را به نمایش در آورده بودند اما خبری از انتقال تکنولوژی ساخت این دستگاه ایتالیایی به بازدیدکنندگان و مهندسان ایرانی نبود. جالب ترین نکته این غرفه یا تمام سالن این بود که بازدیدکنندگان ایرانی بیش از سایرغرفه ها به این غرفه ایتالیایی نگاه و توجه داشتند و این مکان همواره مملو از بازدیدکنندگانی بود که مشتاقانه در باره وسیله به نمایش در آمده از طرف ایتالایی پرس و جو می کردند. ایتالیایی ها ظاهرا درصدد انتقال تکنولوژی ساخت این محصول نه چندان پیچیده به دیگران نیستند و این موضوع کاملا در صحبت های آنان مشخص بوده است.
دیمتری چرواروی تکنیسن ماشین آلات خم پروفیل به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز درباره اهداف شرکت در نمایشگاه تهران گفت: بازاریابی و فروش این دستگاه از اهداف شرکت ما دراین نمایشگاه است. وی افزود: ما مشتری زیادی در ایران داریم که تعداد آنها بالغ بر 20 شرکت می رسد.
این شرکت کننده ایتالیایی در نمایشگاه تهران در باره انتقال تکنولوژی ماشین آلات خم پروفیل به طرف ایرانی اظهار داشت: عمده انگیزه ما برای حضور در تهران، معرفی مدل ماشین آلات خم پروفیل است. آموزش به مشتری برای راه اندازی و کار با این وسیله از دیگر فعالیت های ما در تهران است.
ما به تکنولوژیهای ساخت خیلی از ابزارهای پیچیده تر از ماشین آلات خم پروفیل نیازمندیم که باید تعامل و دیپلماسی کشور به جایگاهی برسد که این فناوریها، خیلی راحت در اختیار مهندسان و محققان ایران قرار بگیرد. اگر وضع نمایشگاهها و رویدادهای مشابه فقط بازاریابی و فروش محصولات آنان باشد به این زودی کشور نمی تواند صاحب تکنولوژیهای جدید شود تا تولیدکنندگان ما بتوانند این کالاها و محصولات را در داخل کشور تولید کنند. بطور طبیعی خیلی از کشورها مایل نیستند فنون، مهارت و تکنولوژی تولید محصولات خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند اما هرگز نمی توان بخاطر این موضوع تلاشی برای انتقال تکنولوژی به کشور نکرد و گرنه همواره مصرف کننده تولیدات آنان باقی خواهیم ماند. باید تعامل و ارتباط موثر و اثرگذار با کشورها و شرکت های خارجی برقرارکنیم تا بتوانیم تکنولوژیهای نوین را در اختیار سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی قرار دهیم.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ