قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت :
اکسپوی 2020 دوبی باید برای ایران آورده اقتصادی داشته باشد
اخبار نمایشگاه
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، اکسپوی 2020 دوبی را فرصتی بینظیر برای معرفی کالاها و خدمات ایرانی به جهان دانست و گفت: رونق صادرات کالا و خدمات و نیز جذب سرمایهگذار خارجی برای حضور در اقتصاد ایران، باید دو آورده مهم اکسپو باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به نقل از شبکه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسین مدرس خیابانی»در نشست هماهنگی ستاد ملی اکسپو افزود: ورودیهای ایران به این نمایشگاه 6 ماهه، میتواند از جنس فرهنگ، هنر، اقتصاد و موضوع های مرتبط با تمدن و یا حتی مباحث اجتماعی، فناوری، کشاورزی، صنعت و معدن باشد، اماآنچه که باید از این محل کسب شود، دو خروجی مهم است؛ به نحوی که خروجی نخست باید از جنس صادرات کالا و خدمات ایرانی و خروجی دوم نیز میبایست از بابت سرمایهگذاری کشورهای دیگر در ایران با توجه به پتانسیلهای ارایه شده در این نمایشگاه باشد.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گردشگری نیز در گروه صادرات ایران قرار میگیرد و باید به این بخش نیز توجه ویژه داشته و حواسمان باشد که در دوره نمایشگاه، جذب گردشگر نیزمورد نظر قرار گیرد تا خروجی این نمایشگاه برای ایران، آوردههای اقتصادی از جنس رونق صادرات کالا و خدمات باشد؛ بنابراین چنانچه غیر از این باشد، از پتانسیل بینظیر اکسپو به خوبی استفاده نشده است.
وی تاکید کرد: باید ازهمه ظرفیتهای دستگاههای دولتی و خصوصی استفاده کرده و امور را به صورت غیرمتمرکز تا زمان برگزاری نمایشگاه مدیریت کرد، به این معنا که پراکندگی مناسبی از حیث کمیتههای تخصصی شکل گرفته و نتایج و تصمیمات آنها به صورت مرتب رصد شود. در این میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با طیف گستردهای از بخشهای مختلف نیز باید مسئولیت مناسبی در این حوزه داشته و به خوبی آن را ایفاکند.
وی افزود: همه مباحث مرتبط با آخرین پیشرفتها، فناوری، دستاوردهای علمی، فرهنگی و اجتماعی در کنار پتانسیلها و توانمندیهای اقتصادی یک کشور، در قالب برگزاری رویداد اکسپو گرد هم جمع میشوند که جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ غنی باید با همه دستگاههای اجرایی، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در برگزاری هر چه مؤثرتر دراین رویداد حاضر باشد.
مدرس خیابانی اضافه کرد: فضایی که اکسپوی 2020 دوبی پیش روی ایران قرار داده، باوجود اینکه برخی از کشورهای دنیا برای منزوی سازی ایران تلاش می کنند، اما یک فرصت خواهیم داشت که با استفاده از همه ظرفیتها، توان و چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای جهان نشان دهیم.
قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فضای بسیار مؤثری که نمایشگاه اکسپو برای معرفی عرصههای مختلف اقتصادی و رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و هنری کشور فراهم میآورد، خاطرنشان کرد: چنانچه از این فضا استفاده نشود، بعدها افسوس خواهیم خورد.
وی خواستار آن شد تا شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران تا صفحه مشارکت دستگاههای اجرایی را در نمایشگاه اکسپوی 2020 دوبی در بازه زمانی پیش از برگزاری اکسپو نبندد.
به گفته مدرس خیابانی این نمایشگاه قرار است 6 ماه برپا باشد و بنابراین هر یک از دستگاههای اجرایی باید از 21 مهر 1399 که این نمایشگاه آغاز به کار میکند تا 21 فروردین 1400در این نمایشگاه فعال بوده و برنامههای خود را متناسب با شرایط به روزرسانی داشته باشند؛ این درحالی است که شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران نیز باید جایی را نیز در برنامهریزیهای خود برای موارد غیرقابل پیشبینی قرار دهد و زمینهای را فراهم سازد که فرصت حضور همه بخشها در مدت برپایی فراهم شود.
تشکلها، نقطه تماس دولت و بخشخصوصی
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تشکلها نقطه تماس دولت و بخش خصوصی محسوب می شوند، گفت: تشکلگرایی امروز نمادی است که باید از سوی همه دستگاههای دولتی تمرین شود؛ این در حالی است که نقطه تماس بخش خصوصی با دولت،انجمنها و تشکلها به حساب می آیند و غیر از این نباید عمل شود.
وی گفت: حرکت انفرادی در برنامهریزی مرتبط با حوزه اکسپوی 2020 دوبی نیز، نباید انجام شود و باید از ظرفیت همه تشکلها با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بهره گرفت؛ به نحوی که چنانچه قرار است کالاهای مهمی همچون زعفران، خرما، پسته و فرش ایرانی در اکسپو معرفی شود، باید با مشارکت تشکلهای تخصصی این حوزه، کار برنامهریزی و اجرا را انجام داد.
به گفته مدرس خیابانی، امروز تشکلها، جلوه همگرایی و نقطه تماس بخش خصوصی با دولت است و کنترل و نظارت بر آنها نیز بسیار راحتتر از سپردن امور به شرکتها و بنگاههاست؛ ضمن اینکه همگرایی و همافزایی باید میان دولت با این تشکلها صورت گیرد و حتی هر درخواستی که برای حضور در اکسپو به ستاد اکسپو ارجاع داده میشود، باید در قالب تشکلها قابل بررسی باشد و حتی درخواست های انفرادی نیز مورد بررسی قرار گرفته نشده و پذیرش نشوند.
مدرس خیابانی ضمن تاکید بر اینکه چهار حوزه باید در اکسپو درگیر کار شوند، گفت: حوزه اول استانها هستند که باید از ظرفیت استانها و مناطق آزاد کشور بهترین استفاده را صورت داد؛ به نحوی که استانهایی که قطب صالدرات هستند، نقش ویژهای را در این حوزه پذیرفته و با نظارت ستاد اکسپو، بخشی از امور را اجرایی نمایند؛ این در شرایطی است که در حوزه دوم، طیفی از کالاهای صادراتی در کشور قرار میگیرند که معرف تمدن ایرانی بوده و باید به دنیا به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل منحصر به فرد معرفی شوند که نمونه آن پسته، خشکبار، زعفران و فرش است؛ اما درکنار آنها باید طیفی از خدمات هنری-سینمایی، موسیقی اصیل ایرانی و کالاهای نانوتکنولوژی و های تک نیز مدنظر قرار گیرند و به دنیا معرفی شوند.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: در عین حال باید در قالب تورهای گردشگری، تلاش شود تا از ظرفیتهای گردشگری و مناطق ممتاز گردشگری ایران از جمله تورهای طبیعتگردی استفاده شود و نقش ویژهای را برای آنها در اکسپو قائل شویم.
مدرس خیابانی گروه سوم را کالا و خدماتی دانست که باید در قالب تشکلها معرفی شوند و البته نباید برای آن، قائل به یک تشکل شد، بلکه هر تشکلی که کالا و خدمات عرضه میکند باید سهم خود را در اکسپو و برگزاری هر چه بهتر آن داشته باشد.
وی گروه چهارم را هنرهای زیبا و صنایع دستی دانست که نباید در فرآیند تقسیم کار اکسپو، آن را فراموش کرد.
مدرس خیابانی، شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کرد تا با برگزاری همایشهای استانی و منطقهای به ویژه با رویکرد نقشآفرینی ایران در تجارت با اوراسیا، زمینهای را فراهم آورد تا حضور بخشهای مختلف علاوه بر توجه به پتانسیلهای اکسپو در معرفی کالا و خدمات ایرانی به دنیا، همراه با توجه ویژه به اوراسیا و تجارت با این کشورها باشد.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ