آخرین مطالب

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت :

اکسپوی 2020 دوبی باید برای ایران آورده اقتصادی داشته باشد اخبار نمایشگاه

اکسپوی 2020 دوبی باید برای ایران آورده اقتصادی داشته باشد

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، اکسپوی 2020 دوبی را فرصتی بی‌نظیر برای معرفی کالاها و خدمات ایرانی به جهان دانست و گفت: رونق صادرات کالا و خدمات و نیز جذب سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در اقتصاد ایران، باید دو آورده مهم اکسپو باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به نقل از شبکه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسین مدرس خیابانی»در نشست هماهنگی ستاد ملی اکسپو افزود: ورودی‌های ایران به این نمایشگاه 6 ماهه، می‌تواند از جنس فرهنگ، هنر، اقتصاد و موضوع های مرتبط با تمدن و یا حتی مباحث اجتماعی، فناوری، کشاورزی، صنعت و معدن باشد، اماآنچه که باید  از این محل کسب شود، دو خروجی مهم است؛ به نحوی که خروجی نخست باید از جنس صادرات کالا و خدمات ایرانی و خروجی دوم نیز می‌بایست از بابت سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در ایران با توجه به پتانسیل‌های ارایه شده در این نمایشگاه باشد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گردشگری نیز در گروه صادرات ایران قرار می‌گیرد و باید به این بخش نیز توجه ویژه داشته و حواسمان باشد که در دوره نمایشگاه، جذب گردشگر نیزمورد نظر قرار گیرد تا خروجی این نمایشگاه برای ایران، آورده‌های اقتصادی از جنس رونق صادرات کالا و خدمات باشد؛ بنابراین چنانچه غیر از این باشد، از پتانسیل بی‌نظیر اکسپو به خوبی استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: باید ازهمه ظرفیت‌های دستگاههای دولتی و خصوصی استفاده کرده و امور را به صورت غیرمتمرکز تا زمان برگزاری نمایشگاه مدیریت کرد، به این معنا که پراکندگی مناسبی از حیث کمیته‌های تخصصی شکل گرفته و نتایج و تصمیمات آنها به صورت مرتب رصد شود. در این میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با طیف گسترده‌ای از بخش‌های مختلف نیز باید مسئولیت مناسبی در این حوزه داشته و به خوبی آن را ایفاکند.

وی افزود: همه مباحث مرتبط با آخرین پیشرفت‌ها، فناوری، دستاوردهای علمی، فرهنگی و اجتماعی در کنار پتانسیل‌ها و توانمندی‌های اقتصادی یک کشور، در قالب برگزاری رویداد اکسپو گرد هم جمع می‌شوند که جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ غنی  باید با همه دستگاه‌های اجرایی، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در برگزاری هر چه مؤثرتر دراین رویداد حاضر باشد.

مدرس خیابانی اضافه کرد: فضایی که اکسپوی 2020 دوبی پیش روی ایران قرار داده، باوجود اینکه برخی از کشورهای دنیا برای منزوی سازی ایران تلاش می کنند، اما یک فرصت خواهیم داشت که با استفاده از همه ظرفیت‌ها، توان و چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای جهان نشان دهیم.

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فضای بسیار مؤثری که نمایشگاه اکسپو  برای معرفی عرصه‌های مختلف اقتصادی و رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و هنری کشور فراهم می‌آورد، خاطرنشان کرد: چنانچه از این فضا استفاده نشود، بعدها افسوس خواهیم خورد.

وی خواستار آن شد تا شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران تا صفحه مشارکت دستگاههای اجرایی را در نمایشگاه اکسپوی 2020 دوبی در بازه‌ زمانی پیش از برگزاری اکسپو نبندد.

به گفته مدرس خیابانی  این نمایشگاه قرار است 6 ماه برپا باشد و بنابراین هر یک از دستگاههای اجرایی باید از 21 مهر 1399 که این نمایشگاه آغاز به کار می‌کند تا 21 فروردین 1400در این نمایشگاه فعال بوده و برنامه‌های خود را متناسب با شرایط به روزرسانی داشته باشند؛ این درحالی است که شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران نیز باید جایی را نیز در برنامه‌ریزی‌های خود برای موارد غیرقابل پیش‌بینی قرار دهد و زمینه‌ای را فراهم سازد که فرصت حضور همه بخش‌ها در مدت برپایی فراهم شود.

تشکل‌ها، نقطه تماس دولت و بخش‌خصوصی

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تشکل‌ها نقطه تماس دولت و بخش خصوصی محسوب می شوند، گفت: تشکل‌گرایی امروز نمادی است که باید از سوی همه دستگاههای دولتی تمرین شود؛ این در حالی است که نقطه تماس بخش خصوصی با دولت،انجمن‌ها و تشکل‌ها به حساب می آیند و غیر از این نباید عمل شود.

وی گفت: حرکت انفرادی در برنامه‎‌ریزی مرتبط با حوزه اکسپوی 2020 دوبی نیز، نباید انجام شود و باید از ظرفیت همه تشکل‌ها با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بهره گرفت؛ به نحوی که چنانچه قرار است کالاهای مهمی همچون زعفران، خرما، پسته و فرش ایرانی در اکسپو معرفی شود، باید با مشارکت تشکل‌های تخصصی این حوزه، کار برنامه‌ریزی و اجرا را انجام داد.

به گفته مدرس خیابانی، امروز تشکل‌ها، جلوه همگرایی و نقطه تماس بخش خصوصی با دولت است و کنترل و نظارت بر آنها نیز بسیار راحت‌تر از سپردن امور به شرکت‌ها و بنگاههاست؛ ضمن اینکه همگرایی و هم‌افزایی باید میان دولت با این تشکل‌ها صورت گیرد و حتی هر درخواستی که برای حضور در اکسپو به ستاد اکسپو ارجاع داده می‌شود، باید در قالب تشکل‌ها قابل بررسی باشد و حتی درخواست های انفرادی نیز مورد بررسی قرار گرفته نشده و پذیرش نشوند.

مدرس خیابانی ضمن تاکید بر اینکه چهار حوزه باید در اکسپو درگیر کار شوند، گفت: حوزه اول استانها هستند که باید از ظرفیت استانها و مناطق آزاد کشور بهترین استفاده را صورت داد؛ به نحوی که استان‌هایی که قطب صالدرات هستند، نقش ویژه‌ای را در این حوزه پذیرفته و با نظارت ستاد اکسپو، بخشی از امور را اجرایی نمایند؛ این در شرایطی است که در حوزه دوم، طیفی از کالاهای صادراتی در کشور قرار می‌گیرند که معرف تمدن ایرانی بوده و باید به دنیا به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل منحصر به فرد معرفی شوند که نمونه آن پسته، خشکبار، زعفران و فرش است؛ اما درکنار آنها باید طیفی از خدمات هنری-سینمایی، موسیقی اصیل ایرانی و کالاهای نانوتکنولوژی و های تک نیز مدنظر قرار گیرند و به دنیا معرفی شوند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: در عین حال باید در قالب تورهای گردشگری، تلاش شود تا از ظرفیت‌های گردشگری و مناطق ممتاز گردشگری ایران از جمله تورهای طبیعت‌گردی استفاده شود و نقش ویژه‌ای را برای آنها در اکسپو قائل شویم.

مدرس خیابانی گروه سوم را کالا و خدماتی دانست که باید در قالب تشکل‌ها معرفی شوند و البته نباید برای آن، قائل به یک تشکل شد، بلکه هر تشکلی که کالا و خدمات عرضه می‌کند باید سهم خود را در اکسپو و برگزاری هر چه بهتر آن داشته باشد.

وی گروه چهارم را هنرهای زیبا و صنایع دستی دانست که نباید در فرآیند تقسیم کار اکسپو، آن را فراموش کرد.

مدرس خیابانی، شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کرد تا با برگزاری همایش‌های استانی و منطقه‌ای به ویژه با رویکرد نقش‌آفرینی ایران در تجارت با اوراسیا، زمینه‌ای را فراهم آورد تا حضور بخش‌های مختلف علاوه بر توجه به پتانسیل‌های اکسپو در معرفی کالا و خدمات ایرانی به دنیا، همراه با توجه ویژه به اوراسیا و تجارت با این کشورها باشد.

 
 






















نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور