گفت و گوی اختصاصی ایران مراسم نیوز با رئیس ستاد برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته؛
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز/علی حبیبی: صنعت در و پنجره و صنایع وابسته در اوضاع رکود ساخت و ساز چه روزهایی در پیش دارد؟مسلما وقتی سازه ای بنا نشود نمی توان برای آن در و پنجره ساخت و این یعنی اینکه کسب و کار فعالان این بخش همچنان با بی رونقی مواجه خواهد بود. حالا این وضعیت در کنار ممنوعیت واردات این محصول از خارج، برای آینده این صنعت چه نسخه ای نمیتوان پیچید. دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته با همین بیم و امیدها گشایش یافت، صنعتی که درصدد است همچنان به آینده امیدوار باشد. حدود 50 درصد مواد اولیه تولید برخی از انواع همین در و پنجره ها از خارج تامین می شود و با وجود این، این صنعت در تلاش است که روی پای خود بایستد.
کیفیت، نوآوری، استفاده از تکنولوژی نوین، حفظ محیط زیست، قیمت و رکود بازار از چالش های این صنعت است. در یکی از روزهای برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته ( 3 تا 6 بهمن ماه جاری) به سراغ فرهاد امینیان رئیس ستاد برگزاری این نمایشگاه رفتیم تا آینده و چالش های پیش روی این صنعت را از زبان او جویا شویم. امینیان اعتقاد زیادی به نقش نمایشگاهها در بالا بردن کیفیت در و پنجره و صنایع وابسته ندارد اما این نکته را متذکر می شود که ممنوعیت واردات در و پنجره و صنایع وابسته ، به حضور بیشتر شرکت های خارجی در این نمایشگاه لطمه زده است.
با هم گفت و گوی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز را با امینیان رئیس ستاد برگزاری این نمایشگاه می خوانیم:
*دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته از سوم تا ششم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود لطفا برای ما در باره اهداف و انگیزه های برگزاری این رویداد بگویید؟
اهداف برگزاری این نمایشگاه عمدتا ایجاد فضای رقابتی بین شرکت های ایرانی و آشنایی با فناوریها و نوآوریهای روز دنیا و همچنین معرفی ظرفیتها و توانمندیهای داخلی در زمینه تولید محصولات در و پنجره و شناسایی آن به مخاطبان و مصرف کنندگان این محصولات است. در این نمایشگاه 285 شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که محصولاتشان را در فضایی بیش از 30 هزار مترمربع به نمایش گذاشته اند. در خصوص کشورهای خارجی نیز باید بگویم که آنها با حدود 17 شرکت در این نمایشگاه شرکت کرده اند.
*یکی از اهداف برگزاری نمایشگاهها می تواند ورود تکنولوژی و فناوریهای نوین به کشورباشد شما در این نمایشگاه تا چه میزان این مهم را محقق کرده اید؟
ورود تکنولوژی به کشور از جمله اهداف برگزاری نمایشگاهها است اما متاسفانه از چند ماه پیش ورود محصولات در و پنجره و صنایع وابسته به کشور ممنوع شده به همین دلیل حضور شرکت های خارجی در این رویداد خیلی کمرنگ شده و محدود به 17 شرکت شده است و اگر چنین قانونی وضع نمی شد مسلما شرکت های یادشده انگیزه بیشتری برای حضور در نمایشگاه تهران داشتند ولی حالا حضورشان فایده ای ندارد چون ورود محصولاتشان به کشور ممنوع است و دلیلی برای حضور در ایران ندارند. ما هرسال معمولا کشورهای چین و ترکیه را به عنوان شرکت کننده ثابت داشتیم ولی امسال مجوز ورود کالای آنان لغو شده است.
*همین تعداد شرکت های خارجی که شرکت کردند آیا می توان امید بست که بتوان از فناوریهای نوین آنان استفاده کرد؟
نوآوری در نمایشگاه در واقع برای مخاطبین و فعالان در و پنجره سازان به نمایش در می آید و آنان در این رویداد این نوآوری را مشاهده خواهند کرد.
*چه برنامه هایی برای حمایت از کالاهای ایرانی و تولید ملی دارید
حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی یک بحث کلانی است و حوزه های متولی هر صنعتی مسئولیت این کار را دارند و در نهایت نمی توانیم بگوییم که برای حمایت از کالای داخلی چه فعالیت خاصی می توانیم انجام بدهیم. بارزترین کاری که در نمایشگاه انجام می شود این است که شرکت های تولید کننده ایرانی با تقریبا یک دهم هزینه در نمایشگاه حضور پیدا می کنند چون هزینه طرف خارجی نمایشگاه به یورو حساب می شود، هر مترمربع غرفه نمایشگاه برای شرکت های خارجی 40 یورو محاسبه می شود ولی برای شرکت های داخلی این مبلغ 150 هزارتومان است و کمتر از 14 یورو می شود. هیچ نمایشگاهی هزینه مشارکتش 14 یورو نیست و برای حمایت از شرکت های ایرانی این قانون و تعرفه وضع شده است.
*چه تعداد از شرکت های ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند؟
حدود 260 شرکت.
*آیا در نمایشگاه امسال نوآوریهای این صنعت به نمایش گذاشته شده است یا خیر؟
شرکتهای ایرانی و خارجی که در نمایشگاه حضور می یابند آخرین نوآوریهای خود را به نمایش می گذارند.
*برنامه شما برای ارتقای نوآوری و خلاقیت در این صنعت چیست؟
زمانی که از شرکت ها دعوت می کنیم که در نمایشگاه حضور یابند از آنان می خواهیم که نوآوریهایشان را در هر حوزه نمایشگاهی به ما معرفی کنند و نشان بدهند که چه نوآوریهایی داشته اند. بیشتر نوآوریهایی که در غرفه های ایرانی هست بهبود کیفیت محصول است یعنی اگر در و پنجره دوجداره یا سه جداره تولید می شد حالا با کیفیت بالاتری تولید می شود یا شیشه ای که قبلا دوجداره ای تولید می شد حالا با کیفیت بالاتر در نمایشگاه حضور یافته که نسبت به سالهای قبل بهبود پیدا کرده و از تکنولوژی بهتر در تولید استفاده می کند و آنها را به عنوان نوآوری در نمایشگاه معرفی می کنند.
*در شرایط کنونی توسعه صادرات غیرنفتی از مسایل مهم کشور است شما و این صنعت تا چه میزان در این زمینه فعالیت کرده اید یا خواهید کرد؟
در خصوص توسعه صادرات، شرکت هایی هستند که در حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه، همسایگان ایران و حتی به جنوب شرق آسیا صادرات دارند. بطور طبیعی یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه نیز عیان کردن زمینه صادراتی محصول است. در این نمایشگاه مصمم هستیم شرکتهایی که توانمندی صادرات دارند توانمندیهای خود را نشان دهند و برای این مهم از هیات های خارجی دعوت کردیم در نمایشگاه حضور یابند و از این رویداد بازدید کنند. حالا سه هیات 5 نفره به تعداد 15 نفراز کشورهای مختلف از غرفه ها بازدید می کنند تا زمینه عقد قرارداد و سفارش کالا با شرکت های ایرانی مهیا شود.
*در خصوص تعامل و گفت و گو با شرکت های خارجی چه برنامه ای پیش رو دارید تا هر چه بیشتر بتوان از تجربیات و تکنولوژی آنان بهره مند شد؟
شرکت های خارجی در نمایشگاه به دو شکل مشارکت کننده و بازدیدکننده حضور پیدا می کنند اگر به عنوان مشارکت کننده حضور پیدا کنند به معرفی محصول خود و تعامل با شرکت ها و بازدیدکنندگان نمایشگاه می پردازند. بازدیدکنندگان خارجی نیز برای آشنایی با محصولات ایرانی و گفت و گو با تولیدکنندگان آن وعقد قرارداد یا تبادلات تجاری فعالیت می کنند.
*یکی فعالیت هایی که نمایشگاهها می توانند انجام دهند درامور اشتغال جامعه است. با توجه به اینکه جامعه ما با بیکاری زیادی مواجه است و در این زمینه مشکلات اساسی وجود دارد شما چه اقداماتی می توانید در این زمینه انجام دهید و اصولا تاکنون چه تعداد اشتغال ایجاد کرده اید؟
کار نمایشگاهی یک فعالیت اشتغال زا است در واقع هر نمایشگاهی که برگزار می شود یک چیزی در حدود 120 رسته در آن به فعالیت مشغول می شوند و گستره این کار از غرفه سازی تا برق و مخابرات نمایشگاه ادامه می یابد. سالانه در محل همین نمایشگاه طیف وسیعی از صنعتگران و فعالان به کارمشغول می شوند و این از جمله فعالیت های اشتغالزایی نمایشگاه است.
*در مساله آموزش شما تاکنون چه اقداماتی انجام داده اید، همانطور که می دانید آموزش؛ کار و تولید به همراه دارد و کارآفرینی هم یکی از آثار آموزش است در این خصوص توضیح دهید؟
ما درکنار دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته 8 کارگاه آموزشی داریم. هر روز دو کارگاه آموزشی در زمینه های تولید، بازرگانی ، بازاریابی و حوزه های مرتبط با صنعت دروپنجره در دستورکار داریم و همین حالا اولین کارگاه ما در حال برگزاری است و در این کارگاهها کارشناسان، متخصصان ،مدرسین و اساتید مختلف سخنرانی می کنند.
*برای ایجاد رقابت سالم در بین فعالان این صنعت چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟
خودبخود نمایشگاه ایجاد رقابت می کند و اصولا نمایشگاه عرصه رقابت است و تمام کسانی که در صنایع خاص فعالیت دارند در نمایشگاه حضورمی یابند و از کیفیت و تولیدات یکدیگر باخبر می شوند و برای ارتقای کیفی محصولشان تلاش می کنند و این طبیعت کار نمایشگاه است که زمینه های رقابتی ایجاد می کند.
*برای ارتقای کیفیت نمایشگاه چه کارهایی صورت داده اید؟
برگزارکننده یک نمایشگاه نمی تواند در ارتقای کیفیت کار چندانی انجام دهد. نمایشگاه برپا می شود تا زمینه ارائه محصول و فعالیتها فراهم شود. منفعت کیفیت و قیمت مناسب به مصرف کننده می رسد اما برگزار کننده برای حمایت از مصرف کننده نمی تواند کاری انجام دهد. بطور طبیعی هر شرکت کننده در نمایشگاه برای ارتقای کیفیت محصول خود تلاش می کند. ما به عنوان برگزار کننده نمی توانیم تولیدکننده را وادار به ارتقای کیفیت محصولش کنیم. این نمایشگاه برپا می شود که این اتفاقات در آن روی بدهد، ایجاد زمینه های رقابتی، معرفی نوآوری محصولات موجود در بازار و آشنایی این محصولات از جمله فعالیت های نمایشگاه ها است که رویداد حاضر نیز در این زمینه ها تلاش می کند.