بزرگنمایی:
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی ایران مراسم نیوز، رحیم کوهی مدیر شرکت آذرغرفه نازنین و برگزار کننده ی نمایشگاه ایران بیوکل در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: نمایشگاه ایران بیوکل با هدف حمایت از تولید کنندگان، کارآفرینان و مصرف کنندگان، شناخت و گسترش بازار هدف داخلی و خارجی، توسعه صادرات، کمک به حل مشکلات تولید کنندگان با میسر کردن واردات مواد اولیه یا جایگزینی این مواد و تلاش برای خودکفایی با بروز رسانی تکنولوژی های مربوطه برگزار شد.
کوهی افزود: تحریم مواد اولیه وارداتی فرصتی بود تا تولید کنندگان ما در مواد اولیه مورد نیاز از گیاهانی که در کشور هست، استفاده کنند و اینگونه وابستگی ما به واردات کمتر می شود. سهم واردات غیر رسمی در صنف آرایشی حدودا 30 تا 40 درصد است که بازار رقابت را نابرابر می کند ولی در صنف بهداشتی قاچاق نداریم.
کوهی گفت: در نمایشگاه مهمان خارجی نداشتیم ولی عبدالله حاتمیان نماینده ی درگز از مناطق مرزی کشور که بازارچه های مرزی خوبی دارد و دروازه ی آسیای مرکز هست، قول دادند تسهیلاتی فراهم کنند تا شرکت ها محصولاتشان را آن جا به نمایش بگذارند و چون از نظر فرهنگی و ذائقه به آسیای مرکزی نزدیک هستیم زمینه های صادرات را فراهم کنند.
اما حواشی این نمایشگاه از جا زدن شرکت های بزرگ تا نمایشگاه مشابه بدون مجوز
در ابتدا قرار بود این نمایشگاه با سه سالن برگزار شود ولی به دو سالن کاهش یافت که بخشی از ظرفیت این دو سالن هم خالی است. یک به دلیل اینکه نخستین دوره ی نمایشگاه ایران بیوکل است هنوز این عنوان نمایشگاه رونق خود را پیدا نکرده است. و دوم بسیاری از تولید کنندگان به دلیل تحریم مواد اولیه، مشکلات تولید، گرانی های اخیر و افت بازار، فروش تولید را متوقف یا بسیار کم کردند برای همین محصولی برای عرضه در نمایشگاه نداشتند. و دلیل سوم تولید کنندگان مطرح کشور به دلیل شرکت کسب و کار های نوپا، این نمایشگاه را در خور شرکت کردن ندانستند. چهار حضور نیافتن یک شرکت بزرگ سایر شرکت ها را از مشارکت بازداشت. پنج وجود نمایشگاهی دقیقا با همین عنوان در تاریخ بسیار نزدیک این نمایشگاه باعث شد بسیاری از شرکت کننده ها قرارداد خود را با نمایشگاه ایران بیوکل فسخ کنند که مطلع شدیم نمایشگاه مذکور اصلا مجوز رسمی اتاق اصناف را ندارد. در هر صورت این پنج عامل باعث شد هم برگزار کننده و هم شرکت کننده ها و هم کسانی که شرکت نکردند ضرر کنند و اهداف پیش بینی شده ی نمایشگاه هم به طور کامل محقق نشود. جای خالی شرکت پاکسان، گلرنگ ، مواد اولیه بیستون و.... بسیار مشهود بود.
از دیگر مشکلات نمایشگاه انتقاد غرفه داران از اطلاع رسانی مجری نمایشگاه بود که همه ی بازار هدف را از برگزاری نمایشگاه مطلع نکرده بودند و با استقبال خوب مردم همراه نبود.
سرور خواه مسئول فروش شرکت بادران یکی از غرفه دارهای نمایشگاه گفت: بازار دلالی باعث افزایش قیمت است. حذف واسطه ها که باعت تعادل قیمت می شود از تدابیر ما در این وضعیت اقتصادی برای ثبات قیمت و حفظ بازار فروش است. محصولات ایرانی هم نظر قیمت و هم کیفیت از محصولات برند خارجی بهتر است. فروش محصولات تقلبی و محصولات انحصاری ما توسط دیگران زیاد است. به دلیل مواد اولیه گران 20 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته ایم ولی بیشتر از این گران نخواهیم کرد. از نمایشگاه ایران بیوکل به طور کامل راضی نیستیم، تبلیغاتشان خوب نبود و چیزی که فکر می کردیم نشد.
گلبخش مسئول فروش شرکت شکوفا بهداشت آرین و دورتو از دیگر غرفه دارهای نمایشگاه گفت: در پی افزایش قیمت قدرت خرید مردم کاهش داشته است. از راه حل های ما برای حفظ بازار فروش تخفیفات در فروشگاه های زنجیره ای است. هر چقدر واردات سخت تر و دلار گران تر مجبور به افزایش قیمت هستیم. در این نمایشگاه به 10 درصد اهداف خود رسیدیم چون رفت و آمد مردم به مکان نمایشگاه سخت است. قول تبلیغات خوب هم که دادند محقق نشده است. /سارا شقاقی
این
گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه
خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج
منبع خبر بلامانع است.