ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران 98، فناوری چاپ کمک بسیار زیادی به توسعه فناوریها و صنایع دیگر میکند، بر همین اساس این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه جدیدترین خدمات و محصولات در جهت حمایت از تولید داخل و انتقال دانش و تکنولوژی است.
عنوان رویداد
بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران 98
تاریخ برگزاری
98.9.8 لغایت 98.9.11
ساعات بازدید
9 الی 17
محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران
صدور مجوز
سازمان توسعه تجارت ایران
برگزارکننده
اتحادیه کلیشه و لیتوگراف
اتحادیه چاپخانه داران
اتحادیه صحاف تهران
صادرکنندگان صنعت چاپ ایران
انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
اتاق اصناف
مجری برگزاری
شرکت آروین مهر فجر
سطح ملی
ب
سطح بین المللی
ج
اهداف
ارتقای فناوری و دستیابی به دانش روز دنیا در صنعت چاپ و بسته بندی
هموارسازی عرصه رقابت میان تولیدکنندگان
رشد و پیشرفت علمی صنعت چاپ و بستهبندی
ارائه جدیدترین خدمات و محصولات در جهت حمایت از تولید داخل و انتقال دانش و تکنولوژی
معرفی تواناییها و پتانسیلهای کشور در زمینه چاپ و بسته بندی به تولید کنندگان و صادرکنندگان
ارتقای کیفیت محصولات چاپی
نقاط قوت
برگزاری نمایشگاه در فضایی بیش از 43000 مترمربع
قرار گرفتن بالغ بر 100 مترفضا به صورت رایگان در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
همدلی عالی کلیه تشکلهای صنفی و صنعتی در چاپ و بسته بندی
بازدید مقامات عالی صنعت و مسئولین و مدیران دولتی و خصوصی
حضور غرفههایی به صورت پاویون از کشور چین و هند و غرفههایی به صورت نمایندگی و به شکل مستقل از کشورهای ایتالیا، آلمان، بلژیک و ترکیه
حضور استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان
برگزاری 6 کلاس آموزشی، 6 جلسه دورهمی در خصوص مشکلات صنعت و برنامه زنده خبری اینترنتی
آماده سازی سالن های برگزاری با استانداردهای جهانی و متعاقب آن تحویل دادن غرفه ها به مشارکت کنندگان
ارتباط هدفمند بین گروه برگزارکننده و مجری برگزاری رویداد
نقاط ضعف
عدم حضور خبرنگاران رسانه ها و پوشش کم خبری در ایام برگزاری نمایشگاه
وضعیت صنعت در ایران و جهان
ارزش صنعت بسته بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر ، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست . ارزش صنعت بسته بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر ، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست . بررسی آمارهای موجود در صنعت بسته بندی و مقایسه آن با کشورهای دیگر نشان می دهد که سهم ایران در صنعت جهانی بسته بندی بسیار ناچیز است. پائین بودن جایگاه ایران در صنعت بسته بندی و نبود چشم انداز روشنی از رشد این صنعت می تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد. صنعت بسته بندی به عنوان توانمندساز بخش های اقتصادی عمل می کند. ضعف در این صنعت می تواند آسیب های جدی به سایر بخش های اقتصادی وارد سازد. بسته بندی نامناسب موجب شده تا بسیاری از کالاهای ایرانی با وجود مرغوبیت، امکان رقابت در بازارهای صادراتی را نداشته باشند. ترکیه 44 درصد بازار منطقه را در اختیار دارد. ولی ما در ایران 5 درصد هم نداریم. صنعت چاپ در امریکا در رتبه سوم قرار دارد یعنی پیش از صنعت اسلحه سازی و در اروپا صنعت پنجم است. اما متاسفانه در ایران جایگاه صنعت واقعی ندارد. کشور ما نتوانسته به موقع دستگاهها را بروزرسانی کند.
راهکار
بسیاری از نقاط ضعف آثار چاپی از مرحله طراحی و عدم شناخت به دانش فنی طراحان از چاپ است. آموزش حرفه ای از مهمترین اولویتها در بخشی آموزش صنعت چاپ مربوط به تربیت اپراتورها است که بهترین شکل آن آموزش از طریق سازمان فنی و حرفهای است. در کشورهای توسعه یافته آموزش مورد توجه و نتیجه مستقیم آن اجرای استانداردهای تولید، ایمنی و مدیریت در چاپخانه است. بخشی از آموزش چاپ مربوط به فنون و دانش طراحی و بسیاری از روشهای چاپ را در بر میگیرد. همچنین جایگاه مهم بستهبندی در صادرات کاملا مشخص است. برای پاسخ به نیازهای روز افزون کشور در بخش بسته بندی لازم است که برنامه ای جامع در این خصوص طراحی و اجرا شود. مطالعه همه جانبه وضعیت بسته بندی در کشور و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن و ترسیم نقشه راهی بلند مدت برای حمایت از صنعت بسته بندی در کشور با توجه به این که در آینده بسیاری از مصرف کنندگان به تبعات زیست محیطی صنعت بسته بندی حساسیت بیشتری از خود نشان خواهند داد ، از این رو ، جهت پاسخ به این نیازها و ایجاد توازن بین الزامات توسعه ای این صنعت و تبعات زیست محیطی آن ، تمرکز به بسته بندی سازگار با محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است. باید به استانداردهای جهانی در زمینه بستهبندی نزدیک شویم، بسیاری از تولیدات مرغوب و با کیفیت کشور در بازارهای دیگر دنیا در بسته بندیهای شکیل و زیبا مجددا وارد کشور میشود. در صنایع تبدیلی و بستهبندی نیاز به سازماندهی، هدفگذاری و سرمایهگذاری داریم تا تولیدی که داریم هدر نرود و توان عرضه محصولات در بازار جهانی را داشته باشیم.
نتیجه
برای صنعت بسته بندی در دنیا، استانداردهای مشخصی تعریف شده که تبعیت از آنها در کنار توجه به فرهنگ و نوع بازار هر کشور می تواند، تاثیر بسزایی در افزایش صادرات داشته باشد. در کشوری که متخصصان آن در حساسترین حوزههای صنعتی و هستهای به موفقیتهای چشمگیری نائل شدهاند، ضعف در صنایع مرتبط با بستهبندی از نقیصهها و کاستیهاست که باید نسبت به آن چارهاندیشی شود.
این گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج منبع خبر بلامانع است.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ