فرهاد سحرخیزعنوان کرد؛
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: بههیچ عنوان روشهایی که در اینترنت برای تشخیص زعفرانِ اصل از تقلبی مطرح میشوند قابل استناد نیست و این نکته تنها به تایید اداره استاندارد قابل تشخیص است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،دکتر فرهاد سحرخیز، عضو هیأت مدیره گروه شرکتهای زعفران سحرخیز، با اعلام این مطلب گفت: تقلب در بازار زعفران به دو صورت اتفاق میافتد؛ نخست تقلبی که به ماهیت زعفران ضربه نمیزند و در اصطلاح تقلب سالم نام دارد. در این تقلب رطوبتِ زعفران را بالا میبرند تا وزن آن افزایش یابد.
وی افزود: استفاده از کولرهای آبی در سالنهای تولید و بخار دادن مصنوعی برای وزندار کردن زعفران، اضافه کردن آب نمک، آب شکر، اجسام خارجی نظیر نخ و گیاهانی شبیه زعفران، از دیگر تقلبهای متداول در بازار زعفران است.
عضو هیأت مدیره گروه شرکتهای زعفران سحرخیز در پاسخ به این سؤوال که مصرف کننده چگونه باید زعفران اصل را از زعفران تقلبی تشخیص دهد، گفت: مصرفکنندهای که از برندهای مطرحی مانند سحرخیز خرید میکند، با توجه به سازوکارهای نظارتی از طرف کارخانه و دستگاههای نظارتی مثل اداره بهداشت و اداره استاندارد که نظارت مستمر بر محصولات دارند، تنها با اعتماد به نام این برندها میتواند مطمئن باشد که زعفران اصل خریداری کرده است.
دکتر فرهاد سحرخیز با اشاره به ویژگیهای یک زعفران با کیفیت، گفت: استاندارد اجباری به این معناست که هر زعفرانی که با درجهبندیهای مختلف استاندارد تعریف شده باید آزمونهای اخذ این استاندارد را کسب کند. هرچند که استانداردها بهطور معمول کف را نشان میدهد، اما زعفران ایران از استاندارد بالایی برخوردار است. همچنین زعفرانهایی که شرایط استاندارد را پاس میکنند و مُهر استاندارد اجباری را دارند، زعفرانهای باکیفیتی هستند؛ اما باید دقت داشت این علامت استاندارد واقعی باشد.
وی با بیان اینکه در گروه شرکتهای زعفران سحرخیز علاوه بر استانداردهای اجباری نوعی استاندارد داخلی نیز وجود دارد، افزود: این استاندارد داخلی حتی از استانداردهای اجباری برای ورود زعفران به تولید کارخانهای سختگیرانهتر است.
عضو هیأت مدیره گروه شرکتهای زعفران سحرخیز تصریح کرد: کیفیت از همان مرحله کِشت زعفران و نوع پیاز زعفران مشخص میشود. در این میان مراقبت علمی و مستمر از زمینهای کشاورزی، آبدهیِ بهموقع ووضعیت اقلیمی در طول یکسال زراعی، باعث افزایش کیفیت گل زعفران میشود. در ادامه نحوه جمعآوری و نحوه خشک کردن، اهمیت فراوانی دارد.
دکتر فرهاد سحرخیز با بیان اینکه در سالهای اخیر بهدلیل استفاده از مکانیزم خشک کردن به وسیله دستگاههای صنعتی وضعیت کیفی زعفران تغییرکرده افزود: در تمام این مراحل رعایت الزامات بهداشتی تأثیر فراوانی بر کیفیت زعفران دارد. هر اندازه زعفران بهصورت مستقیم از کشاورز به کارخانهها برسد، کیفیت و امنیت بیشتری دارد. اگر این زعفران مدت زیادی در انبارهای غیراستاندارد نگهداری شود، کیفیت پایینتری خواهد داشت؛زیرا در این میان امکان اینکه محصول بهدست دلالان و واسطهگران بیفتد و تقلباتی صورت بگیرد بیشتر است.
وی در پاسخ به سؤوالی مبنی بر تأثیر تحریمهای اقتصادی بر صادرات زعفران ایران، گفت: زعفران گیاه ملی ایران بوده و باید با دید متفاوتی به آن نگاه کرد. بر اساس جلسات مختلفی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی داشتیم، بر رفع موانع و مشکلات پیشروی صادرات این محصول و تسهیل مسیر توسعه صادرات آن تأکید شد.
عضو هیأت مدیره گروه شرکتهای زعفران سحرخیز با بیان اینکه صادرکنندگان زعفران به هیچ عنوان مشکلی با برگرداندن ارز حاصل از صادرات ندارند، گفت: قوانین بانک مرکزی قوانینی اجرایی و دقیق نیست؛ زیرا در بحث تعرفه زعفران، صادرکننده را وادار میکند این محصول را براساس تعرفه گمرکی بازگرداند و به علت نوسانات هر روزه قیمت زعفران این تعرفه گمرکی نمیتواند رقم ثابتی داشته باشد.
دکتر فرهاد سحرخیز تصریح کرد: در محصول زعفران صادرکننده مجبور است براساس تعرفه گمرکی قیمت را برگرداند که لازم به ذکر است به علت نوسانات هرروز قیمت زعفران تعرفه گمرکی نمیتواند عدد ثابتی باشددرخواست کردیم از استانداری که با توجه به اینکه 90 درصد زعفران مختص خراسان شمال، جنوبی و رضوی است تصمیمگیری در این مورد را به استان تفویض نمایند.
درخواست کردیم آن را به استان واگذار کنند تا بتوان در این خصوص تصمیمگیری لازم را انجام داد. مسأله بعدی بحث تک نرخی شدن ارز است که اگر رفع تعهد ارزی در «سامانه نیما» صورت بگیرد، اختلافی که وجود دارد جوابگوی صادرکننده زعفران نبوده و امیدواریم مسؤولان این محصول را به چشم ذخیره ژنتیکی ایران نگاه کنند.
به گفته وی با توجه به اتفاقات 2 سال اخیرِ منطقه خاورمیانه، هم قاچاق زعفران افزایش پیدا کرده و هم کشورهای رقیب مانند افغانستان از این وضعیت سود برده و زعفران ایران را به نام خود صادر میکنند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ