در نشست پرداخت یاران و چالش های کسب و کاری چه گذشت؟/ ارائه زیرسوئیچ به پرداخت یاران، ضرورت ندارد!
مرکز فابا
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: سمینار تخصصی پرداخت یاران و چالش های کسب و کاری در ادامه دومین روز از پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به نقل از فابانیوز، در ادامه دومین روز از نمایشگاه تراکنش ایران نشست تخصصی پرداخت یاران و چالش های کسب و کاری با حضور علیرضا بزرگمهری، شهریار خلیلی، پرهام بهین شاد، محمدرضا عباسی، هومن امینی و روشناس از شرکت پرداخت نوین آرین برگزار شد.
در ابتدای این نشست، علیرضا بزرگمهری، دبیر انجمن شرکت های نرم افزاری آشنا به عنوان دبیر علمی با اشاره به ذهنیت مبهمی که نسبت به فعالیت های شرکت های پرداخت در ابتدای کار وجود داشت گفت: اکنون نیز چنین فضا و ابهاماتی نسبت به فعالیت پرداخت یاران در کشور وجود دارد.
وی افزود: تمام خدماتی که پرداخت یاران اکنون ارائه می کنند قابل عرضه در PSP هستند، اما تفاوت در مجوزی است که بازاریابان پرداخت یاران در اختیار دارند.
وی هدف از برگزاری این نشست را به نتیجه رسیدن در مدت کوتاه تری پیش از آنکه کسب و کارها با موافقت نامه تزئینی مواجه شوند دانست و گفت: شکل گیری نظام کارمزد کنونی در ابتدا اقدام درستی بود اما اکنون مناسب نیست و باید اصلاح شود و در این بین شرکت های پرداخت رویه نادرستی را در پیش گرفته اند و این رقابت به کاهش کیفیت سرویس منجر می شود.
روشناس، عضو هیئت مدیره شرکت پرداخت نوین آرین درباره اینکه چه تفکیکی میان فعالیت شرکت های پرداخت و پرداخت یاری وجود دارد، گفت: تفاوتی وجود ندارد، هرکاری که پرداخت یار انجام می دهد را من نیز انجام می دهم، اما فضای کار پرداخت یار از دید شرکت های پرداخت مغفول مانده بود. و شاهد دور خوردن پرداخت یاران از سوی شرکت های پرداختی هستیم.
محمدرضا عباسی، مدیر نظارت شبکه پرداخت شرکت شاپرک درباره پرداخت یاری گفت: فرض روز اول این نبود که پرداخت یاران اینقدر رشد کنند، اما امروز پرداخت یاران بعد از گذشت یک سال عنوان می کند که من باید جایگاه خود را بدانم و این خیلی خوب است. همه امتیازهایی که شرکت پرداخت را پرداخت یاران نیز داشتند ضمن اینکه مسولیت کمتری داشتند.
وی افزود: در بحث زیرسوئچ این سوال مطرح می شود که چرا پرداخت یار زیر سوئیچ می خواهد، مفهوم آن این است که میخواهم مدیریت پذیرنده خود را داشته باشم و این به معنا است که شاپرک باید همه تراکنش ها را آدیت کند.با مدل فعلی داشتن زیرسوئیچی برای پرداخت یاران اشتباه است و نیازی به پردازش اطلاعات کارت نیست.
پرهام بهین شاد، مدیرعامل شرکت خدمات هوشمند قرن نیز گفت: هویت بخشی در زمینه فعالیت پرداخت یاران انجام نشده است.
امینی نیز درباره زیر سوئیچ اختصاصی گفت: محدود کردن ارائه خدمات به شرکت های پرداخت نوآوری را در جامعه از بین می برد.
عباسی درباره پرداخت بانی نیز گفت: ماهیت کیف پول با پرداخت بانی متفاوت است. ضمن اینکه هر پرداخت یار می تواند مجوز پرداخت بانی داشته باشد بنابراین مسیر بسته نیست و اگر ما نیاز داریم این مدل را تغییر دهیم به مفهوم بانک می رسیم.
بهین شاد درباره اینکه چه چالش هایی در زمینه تسویه وجود دارد گفت :زمان تسویه ما یک سیکل پایا است و این یکی از اصلی ترین چالش های ما است و باید قابلیت تسویه سریع داشته باشیم.
روشناس درباره نگاه و رویکرد شرکت های پرداخت به پرداخت یاران گفت: از یک منظر ایجاد بازار می کنند که خیلی خوب است، شرکت های پرداخت یاری که قدرتمند شوند شروع با چانه زنی می کنند جایی که بانک مرکزی اجازه آن را نمی دهد، من پرداخت یاری را یک شمشیر دولبه می دانم. نکات مثبت پرداخت یاری را بیشتر از نقاط ضعف آن می دانم.
بزرگمهری با بیان اینکه جمعا به این نتیجه رسیدیم که این مدل کسب و کاری کنونی کار نمی کند، گفت: به دنبال آن هستیم که بگوییم که برای زنده نگه داشتن کسب و کار پرداخت یاران باید به آن شوک وارد کنیم.
عباسی در این باره گفت: ما در شاپرک می بینیم که پرداخت یاران وضعیت خوبی دارند و نیازی به تنفس مصنوعی نیز ندارند.
امینی در ادامه گفت: حرکت پرداخت یاری خوب است و به سمت بهبود آن باید حرکت کنیم. اگر نقشه راهی از سوی رگولاتور در این زمینه باشد و جلساتی برگزار شود خروجی آن به نفع کل اکوسیستم است.
روشناس نیز گفت: اگر رگولاتور اجازه دهد سیاست پرداخت یار با شرکت های پرداخت برابر شود موجب تسریع امور خواهد شد.
عباسی نیز یادآور شد: شاپرک همواره پذیرای پرداخت یاران است، تجربه یک سال اخیر در مدل پرداخت یاری نشان می دهد که اگر پرداخت یار بر روی مدل کاری خود متمرکز شود می تواند کارمزد دریافت کند.
بهین شاد نیز در پایان این سمینار گفت: بحث هویت بخشی، پرداخت یاری با الزامات سختگیرانه مواجه شده است و نیازمند همفکری در این باره هستیم.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ