مدیرعامل شرکت نمانگر مطرح کرد:
بزرگنمایی:
مدیرعامل شرکت نمانگر در مورد استانداردسازی در صنعت نمایشگاهی کشور گفت: استانداردسازی در حوزه نمایشگاه به دو عامل بستگی دارد. یکی کیفیت سالنها که در کشور ما نیاز به یک بازبینی مجدد دارد و دیگری کیفیت برگزاری که شامل تعداد شرکت کننده و بازدیدکننده خارجی است. استانداردهای یوفی که یکی از تشکلهای مرجع صنعت نمایشگاهی جهان است، حداقلی را در این راستا تعیین کرده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، عبدالکریم جلالی با بیش از 27 سال سابقه فعالیت در حوزه نمایشگاه در خصوص روند رشد صنعت نمایشگاه در سالهای اخیر گفت: یقینا صنعت نمایشگاه نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا رو به رشد است. علی رغم توسعه تکنولوژیها به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات، میزان سرمایهگذاری در صنعت نمایشگاه نشاندهنده رشد و توسعه این صنعت و حفظ کارکرد آن است.
وی ادامه داد: در بعد کیفیت برگزاری نمایشگاهها و استفاده از ابزار جدید تغییرات رو به رشدی اتفاق افتاده است. خوشبختانه صنعت نمایشگاهی در ایران نیز رو به رشد است. در بعد کمیت نمایشگاههای خوبی برگزار میشود اما بعد کیفی برگزاری نمایشگاه در کشورمان، نیاز به بحث کارشناسی دارد.
مدیرعامل شرکت نمانگر به رتبه نخست ایران در حوزه برگزاری نمایشگاه در گذشته اشاره کرد و افزود: ما طی دو دهه گذشته رتبه نخست نمایشگاه در منطقه خاورمیانه را داشتیم و امروز این جایگاه را از دست دادهایم زیرا رقبا در این زمینه بسیار فعال عمل کردهاند.
جلالی درخصوص عوامل رشد صنعت نمایشگاهی بیان کرد: بسترسازی مناسب برای برگزاری نمایشگاهها برای رشد این صنعت بسیار حائز اهمیت است. کشورهایی که در این حوزه از ما پیشی گرفتهاند، نسبت به ساخت سالنهای باکیفیت اقدام کردهاند. اما متاسفانه در کشور ما سایت نمایشگاه بینالمللی تهران که مهمترین مرکز برگزاری نمایشگاه در کشور است، بافت فرسودهای دارد. به دلیل سازوکار موجود، شرکت نمایشگاهها توانایی جذب بودجه برای ساخت سالنهای جدید و بزرگتر با استانداردهای بالاتر را ندارد. سالن 1500 متری برای امروز، سالن قابل قبولی نیست. همچنین گرانی زمین در تهران موجب ایجاد محدودیت در این زمینه شده است.
وی در ادامه اضافه کرد: باید قبول کنیم که نمایشگاه بین المللی تهران بهترین موقعیت جغرافیایی را داراست و حفظ این نمایشگاه از اهمیت وافری برخوردار است اما وجود نمایشگاههای موازی نیز لازم و ضروری است. صنعت نمایشگاهی در سایر استانهای کشور رو به رشد است. اما اتفاقی که در گذشته افتاده اصولی نبوده و ایجاد برخی سایتهای استانی در حوزه نمایشگاه بدون هدفگذاری انجام شده است. اینکه این سایت جنبه داخلی دارد یا بین المللی نیز مورد توجه قرار نگرفته است. در این زمینه نیازمند یک نقشه راه برای صنعت نمایشگاهی کشور هستیم.
مدیرعامل شرکت نمانگر سازمان توسعه تجارت را به عنوان نهاد حاکمیتی سیاستگزار و برنامهریز در حوزه نمایشگاه عنوان کرد و افزود: در راس نهادهای مرتبط با حوزه نمایشگاهی سازمان توسعه تجارت بر اساس قوانین نقش پررنگی دارد. جایگاه بعدی متعلق به شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی است که جایگاه ویژهای در تبیین سیاستها دارد. سپس تشکلها، انجمن برگزارکنندگان، انجمن سایتداران، انجمن غرفهداران و سایر فعالین در این حوزه نقش ملموسی در توسعه نمایشگاهها بر عهده دارند.
جلالی در ارتباط با تاثیر تحریم بر صنعت نمایشگاهی کشور بیان کرد: مهمترین هدف حضور شرکتها در نمایشگاه جذب مشتریان جدید و کشف بازارهای جدید است. مسلما شرکتکنندگان ورود به نمایشگاهی را مد نظر دارند، که موقعیتهای بازرگانی و بازاریابی جدیدی در اختیار آنها بگذارد. بنابراین صنعت نمایشگاه، از نخستین صنایعی است که زیانهای حاصل از تحریم بر آن وارد است. اولین اتفاق حذف حضور در نمایشگاههای کشور مورد تحریم توسط شرکتهای خارجی است. همچنین در شرایط امروز تنها جنبه تحریم کالایی موجب زیاندهی نیست. بلکه تحریم مالی برای حضور شرکتها و بنگاههای تجاری بسیار موثر است. زیرا یک بنگاه زمانی که نتواند با ایران تبادل مالی داشته باشد، نمیتواند در نمایشگاه حضور پیدا کند.
وی درباره زمان برگزاری و تاثیر برگزارکنندگان بر آن تصریح کرد: متاسفانه برگزارکنندگان در تاریخ برگزاری نمایشگاهها نقشی ندارند. با وجود محدودیتها در کشور با توجه به تاثیر ماههای قمری، رمضان و محرم و صفر، گردشی بودن آن و عدم برگزاری نمایشگاه در اسفند و فروردین ماه، بیش از 3 ماه نمیتوانیم نمایشگاهی برگزار کنیم. آنچه دردنیا مرسوم است تکرار یک تاریخ نمایشگاهی و تغییر آن به اندازه یکی دو روز به صورتی است که روزهای پایانی نمایشگاه با روزهای پایانی هفته تطابق پیدا کند. ولی در کشور ما با توجه به ثابت بودن تاریخهای برگزاری در برخی موارد موجب میشود روزهای پایانی نمایشگاه به آخر هفته موکول نشود. این روند موجب آسیب به نمایشگاه مورد نظر و از دست دادن بخشی از بازدیدکنندههایش میشود.
مدیرعامل شرکت نمانگر در این باره ادامه داد: تعدد عناوین نمایشگاهی مختلف و ارجاع آنها به نمایشگاه بین المللی تهران موجب ایجاد محدودیتهای تقویمی برای برگزارکنندگان میشود. برگزاری نمایشگاههای بی ارتباط در کنار هم بر کیفیت نمایشگاه نیز تاثیر منفی میگذارد و فضای رشد و توسعه نمایشگاهها را محدود میکند. باید امیدوار باشیم که فضاهای قابل قبولی همچون سایت شهر آفتاب در اختیار شرکت سهامی نمایشگاهها قرار بگیرد تا با مدیریت همزمان دو سایت، شرایط ایدهآل تری را برای شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان فراهم آورند./ نرگس جدیداسلام
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ