یادداشت خبرنگار؛
بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز/علی حبیبی: ضرورت برگزاری نمایشگاههای ملی و بین المللی و تحولات مشابه در جامعه چیست، برپایی چنین رویدادهایی چقدر بر کسب و کار و رشد اقتصادی و غیراقتصادی یک منطقه یا کشور تاثیرگذار است؟
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، همه ما دستکم یکبار در زندگیمان به نمایشگاه رفتیم و از آن بازدید کردیم. برپایی این نمایشگاههای کوچک و بزرگ چه نقشی در زندگی ما و در وسعت بزرگتر جامعه محلی و شهری و کشوری ایفا می کند. برای پاسخ به این پرسش ها باید به سراغ بانیان و کشورهای برگزاری این نمایشگاه ها رفت. اغلب نمایشگاه های بزرگ در کشورهای صنعتی برگزار می شود. در زمان حاضر کشورهای صنعتی و فراصنعتی مثل آلمان، مبالغ زیادی از بودجه خود را صرف برگزاری نمایشگاه می کنند. این کشور سالانه بیش از 5 میلیون یورو در راه برپایی چنین نمایشگاههایی هزینه می کند. رویدادهایی که از نظر عامه شاید پرمنفعت نباشد اما شرکت های بزرگ تجاری و غیرتجاری حیات خود را درحضور در این تحولات می دانند.
اگر نمایشگاه نبود تولید کننده، مصرف کننده و سرمایه گذار هرگز نمی توانستند با یکدیگر به تعامل اثربخشی نظیر آنچه در نمایشگاهها رخ می دهد برسند. گردهمایی همه عوامل تولید و مشتری در مکانی مثل نمایشگاه، آغاز دادو ستد و خرید و فروش محصول بدون واسطه و قاعدتا با قیمت مناسب و جنس مرغوب و با کیفیت است. وقتی همه این عوامل درکنار یکدیگر قرارگیرند بطور قطع معامله پرمنفعت و راضی کننده ای رقم خواهد خورد. نمایشگاه محل بازاریابی است و هرفروشنده ای برای جذب مشتری بیشتر در صدد ارائه جنس با کیفیت و قیمت مناسب است، بنابر این نمایشگاه میدانی است که همه عوامل تولیدکننده، فروشنده، خریدار و سرمایه گذار حضور دارند و هرکدام در این عرصه به سود و منفعت خود می رسند.
همین حالا خیلی از درآمدهای کشورما از راه صادرات تولیدات داخلی حاصل می شود و یکی از راههای کم هزینه و آسان برای معرفی و شناسایی این محصولات، نمایشگاه است. اگر رویدادهایی مثل نمایشگاههای بین المللی نبود شاید خیلی از محصولات داخلی امکان صادرات نداشتند یا با قیمت های خیلی پایین به مشتریان خارجی فروخته می شد.
معرفی و شناسایی تولیدات و توانمندیهای داخلی یکی دیگر از مزایای برگزاری نمایشگاه است. امروز خیلی از تولیدات با کیفیت و مرغوب داخلی، امکان صادرات به خارج پیدا نمی کند در حالی که نمایشگاههای بین المللی می تواند این تولیدات را به نحو مطلوب و موثر به مشتریان خارجی معرفی کند. حتی این گونه نمایشگاه ها می تواند تولیدات داخلی را بیش از پیش به مصرف کنندگان داخلی معرفی کند تا موجب تقویت تولیدکنندگان داخلی شود.
ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان از دیگر مزیت های برگزاری نمایشگاه است که به کیفیت برترنیز منجر می شود. وقتی کالاها و تولیدات شرکت ها و تولیدکنندگان مختلف در یک مکان در معرض نمایش گذاشته شود قطعا با استقبال کم و بیش بازدیدکنندگان روبرو خواهد شد که استقبال زیاد از یک محصول نشاندهنده کیفیت خوب آن است که با تولید انبوه، تولیدکنندگان آن به منافع بیشتری نیز خواهند رسید.
در زمان حاضر یکی از مشکلات مهم کشور بیکاری است و نمایشگاه باوجود حضور همه عوامل تولید، سرمایه گذار و مشتری می تواند نقش اساسی در این زمینه ایفا کند. برای مثال با استقبال مشتریان از یک کالا، تولید آن می تواند با افزایش بیشتری ادامه یابد. تولید بیشتر به کارگر بیشتری هم نیاز است و این یعنی افزایش اشتغال در جامعه.
نمایشگاه در واقع محل تبلیغ کالاها، خدمات، اطلاعات، تکنیک و هنرهای صنعتی ودستی، فرهنگ، تاریخ و طبیعت و گردشگری است. این رویداد دررشد اقتصادی جوامع تاثیرگذار است بنابر این برپایی چنین رویدادهایی نه تنها هزینه نیست بلکه افزایش سرمایه است و می توان از این نمایشگاه ها به عنوان دروازه ورود سود و منفعت برای همه طرفهای شرکت کننده در آن دانست.
برای اثرگذاری بیشتر نمایشگاههای داخلی و بین المللی در تحولات تجاری و غیرتجاری کشور، لازم است همه دستگاههای ذیربط در تسهیل فرآیند اداری و غیراداری برگزاری چنین رویدادهایی همکاری بیشتری داشته باشند تا جامعه هرچه بیشتر با منافع چندجانبه آن برخوردار شوند.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ