آخرین مطالب

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نمایشگاه بین المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری با رویکرد نوین صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته (ایران ریتیل شو 2019) مصاحبه، گزارش و یادداشت - مقالات مرکز توانمندسازی و تسهیلگری رویدادها

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نمایشگاه بین المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری با رویکرد نوین صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته (ایران ریتیل شو 2019)

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نخستین نمایشگاه بین المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری با رویکرد نوین صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته. رویدادی که به دنبال اصلاح شبکه توزیع و فروش کالا در کشور و نیازمند توسعه رویکردهای نوین در صنعت خرده فروشی است.

عنوان رویداد
نخستین نمایشگاه بین المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری با رویکرد نوین صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته(ریتیل شو)

تاریخ برگزاری
9/8/98 لغایت 12/8/98

محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران

اهداف
اصلاح شبکه توزیع و فروش کالا
ایجاد یک فضای مناسب به منظور تجمیع تمام عوامل و دست اندرکاران این صنعت 
ورود شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌اپ‌ها به این صنعت
بهینه سازی نظام توزیع
توسعه رویکردهای نوین در صنعت خرده فروشی

برگزارکننده
شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران
شرکت تجارت طلایی نیک روش

مجری برگزاری
شرکت تجارت طلایی نیک روش

سطح ملی
ب
سطح بین المللی
ج

نقاط قوت
استقبال خوب شرکت‌کنندگان در نخستین سال برگزاری
گرد آوردن حلقه های زنجیره تامین صنعت خرده فروشی زیر یک سقف 
 حضور تعدادی شرکت دانش بنیان و استارت اپ‌ها و تقویت ورودشان به این حوزه

نقاط ضعف
فراگیری اندک از منظر تعداد سالن
عدم رویدادهای جانبی

وضعیت صنعت در ایران و جهان
آمارها بیانگر آن است که  در ایالت متحده امریکا به لحاظ تعداد کارکنان و تعداد موسسات برای انجام کسب و کار، این صنعت به عنوان دومین صنعت بزرگ تلقی می‌شود. امروزه فرصت‌های مدرن خرده فروشی، طیف گسترده‌ای از خدمات و تجربه خرید ایده‌آل با ادغام محصول، خدمات و سرگرمی، همه را زیر یک سقف به مشتریان ارایه می‌دهند و مال‌ها، فروشگاه‌های تسهیلاتی، دپارتمانی، هایپر و سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های تخفیفی فرمت‌هایی از خرده‌فروشی در حال ظهور است که تجربه خرید متفاوتی را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند. طبق آمار در سال 1997 بیش از 60 درصد خرده‌فروشی در آمریکا به وسیله فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام پذیرفت و این درحالیست که طبق برآورد بانک مرکزی در سال 1384 تنها 0.2 درصد از حجم خرده‌فروشی‌ کالا در ایران از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام گرفته است. سال 1328 تجربه‌های جهانی به ایران رسید و نخستین فروشگاه زنجیره‌ای کشور تاسیس شد و تعداد این فروشگاهها از 14 باب در زمان پیش از انقلاب امروز به 24 هزار فروشگاه رسیده است.با این وجود سهم این تعداد در نظام توزیع کشور کمتر از 10 درصد است. سهم اندک فروشگاه های زنجیره ای نشان می دهد این مراکز فروش آنچنان که باید نهادینه نشده اند که دلیل این امر عدم اطلاع رسانی کافی و همچنین براورده نشدن همه انتظارات مردم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

راهکار
با توجه به افزایش رقابت در بازار خرده فروشی و بروز و ظهور فروشگاه‌ها و سوپر مار‌کت‌های زنجیره‌ای در چند سال اخیر، بررسی و تحلیل وضعیت رقابت میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پیش‌بینی وضعیت رقبای قدیمی و جدید بسیار ضروری می‌باشد.  برای پابرجا ماندن در این عرصه رقابتی، شرکت‌ها باید به عواملی که تصمیم خرید مشتریان و در نهایت فروش آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بیش از پیش توجه کنند. این صنعت بزرگ به لحاظ شکلی نیازمند تسلط به مغز افزار و نرم افزار است. از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان انتظار می رود که به این فضا ورود کنند و نیازهای این صنعت را شناسایی و مرتفع کنند. اکنون استارتاپ ها و حوزه دانش بنیان کشور می تواند در حوزه پرداخت های آنلاین، مدیریت پارکینگ، مدیریت فضاها و مشاعاتی که بین چندین نفر مشترک است، محاسبه میزان شارژ و انواع و اقسام تجهیزات مورد نیاز این صنعت ورود کنند. همچنین  به طور قطع مردم متوجه هرگونه تحول در قیمت‌ها و یا چگونگی عرضه کالا هستند، بنابراین فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید صادق بوده و در مقایسه با بازار عمومی، صادق و منصف باشند.

نتیجه
مصرف کنندگان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به خرده فروشان سنتی استقبال کرده اند. اختلاف نظر جدی درباره لزوم توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای میان دولت و اصناف وجود ندارد. دیدگاه صنعت نیز توسعه این مجموعه ها است. رساندن فروشگاه‌های زنجیره‌ای به جایگاه مناسب خود، برای تولیدکننده سودمند است. در سال های پس از انقلاب، فروشگاه های زنجیره ای رشد مطلوبی نداشتند، اما در سال های اخیر رشد آنها چشمگیر بوده است.  برای فائق آمدن بر چالش‌های موجود در زمینه فروشگاه‌های خرده فروشی، دولت باید به جای در مضیقه قرار دادن آنها، تسهیلات لازم را برای به روز کردن کسب و کار ارایه دهد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور