آخرین مطالب

جشنواره تئاتر فجر، کلافی سردرگم برای تئاتر کشور مصاحبه، گزارش و یادداشت

جشنواره تئاتر فجر، کلافی سردرگم برای تئاتر کشور

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: یادداشت محمدحسین الوند فعال هنری و سردبیر پایگاه خبری، تحلیلی ایران مراسم نیوز به بهانه ی سی و هشتمین دوره از جشنواره تئاتر فجر.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر در ایران است که هر ساله در دهه فجر در ماه بهمن برگزار می‌شود.

جمله ی بالا جمله ای خبریست که شاید ساده ترین و عام ترین پاسخ در جواب سوال چیستی جشنواره تئاتر فجر باشد اما واقعیت اینست که خیلی از هنرمندان و حتی مدیران تئاتر هم نمیدانند جشنواره بین المللی تئاتر فجر چیست و اصلا به چه دردی میخورد طوری که انگار بذری خودرو تبدیل به عشقه ای شده باشد که کل تئاتر را در برگرفته باشد و در عین حال هم کسی نداند این چیست که حالا به دست و پایمان پیچیده و فقط میتوان گفت هر ساله سعی میکنیم که بیشتر به ان عادت کنیم تا حس کنجکاوی مان ارام تر باشد.

معتقدم برای صحبت کردن و شناختن مفهوم این رویداد سی و اندی ساله باید به بررسی سه کلیدواژه ی مهم بپردازیم.

جشنواره، تئاتر و فجر

جشنواره حرکتیست جمعی در پاسداشت و گرامیداشت مفهومی که به کل جامعه مربوط میشود و همگی در ان نقش دارند به فراخور این تعریف جشنواره ی تئاتر فجر یعنی حرکتی جمعی در گرامیداشت تئاتر فجر.

تئاتر فجر یعنی تئاتری که در خدمت یک اتفاق سیاسی شکل میگیرد و درباره ان صحبت میکند.در این جا به تقاطع تئاتر با مفهوم اجتماعی میرسیم جایی که میتوان تئاتر یا نمایش را به محصولی برای بیان و کاربرد مشتق کرد که در بیان جنبه ی هنری خود و در کاربرد هدف و مقصود ایدئولوژیک غایی خود را می یابد.بنابراین استفاده از ترکیب تئاتر فجر در عبارت جشنواره تئاتر فجر یعنی تئاتری که به واسطه ی فجر با مردم و جامعه پیوند میخورد که اساسا در این موقعیت مبحث اصلی تئاتر نیست بلکه فجر ان چیزیست که درباره ان بحث میشود.بنابراین از تلاقی کلی تئاتر با مفهوم اجتماعی به تئاتر و یک اتفاق سیاسی محدود میشویم که به نوعی میتوان انرا به دو بخش اولیه خود در سالهای ابتدایی جشنواره فجر و بخش ثانویه از اواسط دهه ی شصت تاکنون تفکیک کرد به نوعی که شاید اکثریت نمایش ها در بخش اول به مبحث انقلاب اسلامی میپردازند و در بخش دوم به تئاتری میرسیم که متاثر از فرایندهای اجتماع پس از انقلاب است و میتواند هر چیزی را هدف قرار داده باشد که به نوعی حرکتی غیر ارادی و در قالب نوعی واقعیت اجتماعی نمود پیدا میکند که به خودی خود از گرامیداشت فجر به نقد فجر تغییر ماهیت میدهد.

تئاتر مسئله ی اصلی یک رویداد بی هویت

در روند این تغییر ماهیت علی رغم شرایط قبلی تئاتر مسئله ی اصلی میشود که دست به نقد، تحلیل و بیان میزند. به فراخور این اتفاق شاید بتوان گفت که جشنواره فجر از این دوره به بعد به جشنواره تئاتر تبدیل شد و به گونه ای حالا زمان ان بود که در ساختار اجرایی نیز دچار تغییر و تحول شود اما این اتفاق نیفتاد و این جشنواره همچون کارناوالی سردرگم که شاید  در ابتدا تنها برای گره زدن دو مفهوم ضد برای ادامه ی بقای هنر نمایش شکل گرفته بود  ادامه کار داد و به نوعی فرصت تغییر ماهیت خود را به باری فزون تر برای بی هویتی خود تبدیل کرد به نوعی که نمیتوان گفت این رویداد تاکنون چه مزیتی برای تئاتر داشته.



عدم وجود شاکله ی مدیریتی مشخص

یکی از مشکلات اصلی این رویداد دست به دست شدن هر ساله ی ان میان دبیران مختلف است در حالی که یکی از مهم ترین مشخصه های یک رویداد هنری استراتژی های ثابت برای رسیدن به نتایج قابل بهره برداری و ارشیو کردن است در حالیکه نه استراتژی و هدف ثابتی وجود دارد و نه نتایج مشخصی که بتوان انهارا به عنوان محصول یک جشنواره به صورت دوره ای کنار یکدیگر گذاشت و مورد ارزیابی قرار داد که البته در صورت وجود چنین ارشیوی متوجه خواهیم شد که هر دوره ساز خودش را میزده و اگر پیش روی یک مخاطب قرار گیرد بعید نیست که فکر کند با چند رویداد مختلف روبروست.


عدم وجود اموزش و اسیب شناسی صحیح


تئاتر در ایران مقوله ای خصوصی باقی مانده به این منظور که هیچگاه نمیتوان ادعا کرد که تئاتر در بین مردم عام است و با استناد به این واقعیت میتوان گفت هنر تئاتر در ایران مقوله ای B2B است به این منظور که اکثریت مخاطبان تئاتر خود تئاتری ها یا به عبارتی تئاتری های تئاتربین است بنابراین نمی توان انکار کرد که از لحاظ کارشناسی رویدادها یکی از لازمه های توفیق رویداد در یک مقوله ی B2B توجه به ایجاد اموزش است و به بیان دیگر تمام رویدادهای این چنینی باید جنبه ی پداگوژیک داشته باشند چرا که وقتی شما مخاطب عام ندارید مقوله ی بزرگداشت و نمایش دستاوردها کمی کمرنگ تر میشود و بسنده کردن به این موضوع مانند انست که به تنهایی در یک اتاق در بسته بنشینید و برای خودتان بزرگداشت بگیرید. این اموزش ها میتوانست در قالب جذب و تعلیم سواد و فهم تئاتری به جوان ها و بالاخص دانشجویان ارائه ی خدمت کند و علاوه بر ان به محفلی برای اسیب شناسی های تخصصی تئاتر و هم اندیشی برای ایجاد راهکار مبدل شود.


رویداد های جانبی دیگر لازمه ی B2B ها

شاید بسیاری از هنرمندان تئاتر معتقد باشند که بخش رقابتی باید از این رویداد حذف شود در حالیکه این نه ارائه ی راهکار کارشناسی بلکه پاک کردن صورت مسئله است چرا که از لحاظ کارشناسی یکی دیگر از لزومات یک رویداد B2B وجود رویدادهای جانبیست و راهکار صحیح جابجایی بخش رقابتی جشنواره به این رویدادهای جانبیست که به نوعی به ایجاد بستری مناسب برای تشویق و رشد گروه های غیرحرفه ای یا جوان می انجامد. از طرفی میتوان با ایجاد رویداد های جانبی امکان مشارکت گروه های بیشتری را فراهم کرد.


دولتی بودن بلای جان B2B ها

تجربه و علم ثابت کرده دولتی بودن و دخالت داشتن بخش دولتی در برگزاری رویداد های تخصصی و B2B امریست کشنده چرا که با ورود بخش دولتی در برگزاری این رویدادها سکون و توهم تنها چیزیست که نصیب میشود و شاید به جرأت بتوان گفت اصلی ترین دلیل عدم تناسب جشنواره متولی بودن تئاتر دولتی در ایران است که متاسفانه در مقابل ان هیچ نهاد داخلی مقتدری همچون انجمن ها وجود ندارد که توان و یکپارچگی لازم برای مدیریت شرایط را داشته باشد.


عدم مشارکت پذیری و دیکتاتوری جمعی


یکی دیگر از مشکلات اساسی عدم وجود رویداد موفق در تئاتر کشور عدم مشارکت پذیری در بین اهالی تئاتر است. چرا که مقوله ی تئاتر در ایران همانطور که گفته شد فضایی داخلیست و عملا در گردش بین تئاتر دولتی و اهالی تئاتر به عنوان تنها مخاطبین این حوزه مرتبا منازعات فراوانی وجود دارد که علاوه بر مضرات حضور تئاتر دولتی بار دیگری بر شانه های تئاتر کشور می اندازد که من نامش را دیکتاتوری جمعی میگذارم چرا که با  اعتقاد به این موضوع که با تعصب بر سر کیفیت و اصولا تئاتر بودن یا نبودن اثار بیاییم و به جان یکدیگر بیفتیم امری عبث و خلاف منطق است. در مقابل با حق حیات دادن به گونه های مختلف نمایشی میتوانیم به درک صحیح تری از تعامل با یکدیگر رسیده و در نتیجه مخاطبان بهتری برای تئاتر باشیم.








نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور