بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نمایشگاه طلا و جواهر و زیورالات دست ساز / رویدادی که مطلوب نظر صنعت نیست اما با تکیه بر پتانسیل های موجود رشدی امیدوار کننده دارد
عنوان رویداد
نمایشگاه طلا و جواهر و زیورالات دست ساز
تاریخ برگزاری
98/06/01 لغایت 98/06/05
محل برگزاری
مجموعه فرهنگی ورزشی باشگاه انقلاب
اهداف
نمایش توانمندی ها
ایجاد ارتباط میان فعالان صنعت
ایجاد ارتباطات بین المللی
ایجاد ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده
برگزارکننده
فرزام گالری
مجری برگزاری
فرزام گالری
سطح ملی
ج
سطح بین المللی
ج
نقاط قوت
ارایه ی فرصتی برای معرفی برندها و نمایش دستاوردها
اموزش و پرورش استعداد های حاضر و پیشبرد مهارت ها
ایجاد ارتباط و تعامل حرفه ای میان صاحبان برند
نقاط ضعف
شعاع فراگیری اندک
شهرت و اعتبار بین المللی نا کافی
مخاطب شناسی نا ملموس
اطلاع رسانی و تبلیغات ناکافی
مکان برگزاری نامناسب
وضعیت صنعت در ایران و جهان
شاید بسیاری پیشینه ی ساخت و استفاده از زیور آلات را به دوران باستان و همزمان با شکل گیری اولین تمدن ها بدانند اما واقعیت آن است که تاریخ این صنعت به پیدایش نسل بشر باز میگردد چراکه تمامی آنچه که انسان تاکنون دست به خلق و ابداع آن زده فقط و فقط نشات گرفته از روح نیاز و توصل به راهکار شکل گرفته.
بر اساس این تعریف میتوان گفت انسان از ابتدای روی آوردن به ابزار سازی و القای منویات خود توسط تصویر و حرکت به توانایی درک زیبایی شناختی رسیده بود و بر همین اساس همزمان با انتشار درونیات و تفکرات انسان توسط نقش نگاری ها بر پیکره های سنگی ایجاد راهکار در کالبد اشیا و مواد در ذهن آدمی به مرحله ی تجسم و تصور رسید و میتوان اولین نقطه ی پیدایش تاریخ هنر را به این دوره نسبت داد.
بعدها در پیشرفت این روند در زندگی جمعی و قبیله ای انسان به فراخور اولین مناسبات اجتماعی و شکل گیری ارتباطات عقیده ای که بیشتر در تلاقی مدیریت اجتماعی و فردی شکل گرفته بود ساخت و پرداخت نماد ها و تجسمات جهشی تازه یافت.
در ادامه ی این فرایند میتوان گفت تغییرات و تحولات هنر و تجسم دقیقا وابسته به مناسبات زندگی نسل بشر دوره به دوره متحول و دگرگون میشد که در برخی موارد میتوانست با تحکیم ذهنیت دوره های پیشین و رعایت خط مش ها صورت پذیرد و گاهی در نادر ترین موارد به خلق گونه های جدیدی از لحاظ معنا و مفهوم زیبایی شناختی در اثر منجر گردد.
شاید نقطه ی درخشش تجسم راهکارمند را بتوان به دوره ی اوج گیری تمدن های باستان در نقاطی همچون ایران، مصر، چین، یونان و دیگر موارد دانست چراکه در این دوره های تاریخی مناسبات اجتماعی پیچیدگی و وسعتی صد چندان به خود گرفته بود.
در دوره ی هخامنشیان ماهرانه ترین روش تلفیق معانی را میتوان دید چرا که در ایران به دلیل تنوعات قومی و قبیله ای گسترده زبان های تجسمی فراوان وجود داشت که هنر شکل گرفته در دوره ی هخامنشی را میتوان تلفیقی هنرمندانه در استفاده از تمامی این منابع دانست.
پادشاهان این سلسله نظیر هرمز اول، خسرو دوم چنان به ساخت زیور آلات اشرافی و به ویژه تاج و تخت پادشاهی توجه داشتند که حیرت مورخین را برانگیخته است.
تئوفیلاکتوس مورخ بیزانسی و ثعالبی مورخ عرب در وصف تاج و تخت پادشاهان مذکور مطالبی نگاشته اند و اعتراف کرده اند که طلا و جواهر سازان ایرانی در عصر خود همواره شهره آفاق بوده اند.
بنابراین تجسم و خلق اثار هنری در قالب نماد ها و بالاخص مفهومی کاربردی زیورالات جزیی جدایی ناپذیر از ماهیت زندگی انسان بوده و هست و هم اکنون با تغییر روش ها،نیازها و سبک زندگی انسان در قرون اخیر میتوان به وضوح این وابستگی را در تحول سبک تجسم و خلق اثار هنری و زیورالات معاصر و حتی گونه ی استفاده ی انسان از انها مشاهده کرد.
تصور این موضوع که کدام کشور ها و قومیت ها ارجحیت بالاتری در این حوزه دارند به دلیل ذات و ماهیت هنر امری عبث و نامناسب است اما از دیدگاه تجاری و اشاعه ی دید و تجسم هنری میتوان کشور هارا از یکدیگر متمایز دانست.
بطور مثال کشور ما با وجود دارا بودن بزرگ ترین پتانسیل ها در این زمینه شاید یکی از گوشه گیر ترین کشور ها باشد چرا که اصولا ارتباط با دیگر ملل و توانایی عرضه ی تفکر امریست که ما در ان به شدت دچار ضعف بوده و هستیم اما در مقابل شاید کشور های غربی و حتی افریقایی در تعامل و اشاعه ی فرهنگ تجسمی خود بهتر عمل کرده باشند.
راهکار
رویداد طلا و جواهر و زیورالات دست ساز را میتوان به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها برای پیشبرد اهداف فراموش شده در این زمینه دانست چرا که با ایجاد تعامل باز تر با فعالان و علاقه مندان داخلی و خارجی میتوان روح تازه ای به این رویداد داد و علاوه بر ان به اماده سازی زیرساخت های اشاعه و معرفی مخلوقات هنری کشور در این زمینه ی به خصوص پرداخت و با کسب جایگاه و اعتبار بین المللی به این روند سرعت بخشید.
از دیگر مواردی که میتوان با انجام ان رویداد را بهبود داد مخاطب شناسی و یافتن تمام سلایق مرتبط با هر زبان هنریست که توسط این راهکار میتوان به افزایش چرخش مالی و حمایت از نو برند ها پرداخت و رویداد را گسترش داد.
در بحث اطلاع رسانی و تبلیغات عدم توجه کافی و استفاده از کار کارشناسی شده ضربه ی عمیقی به رویداد به واسطه شان هنری ان وارد خواهد کرد که میتوان با مرتفع کردن ان کمک شایانی به ان نمود.مکان و لوکیشن برگزاری نیز از دیگر مواردیست که به واسطه ی همین امر میتوان انرا در راستای افزایش کیفیت رویداد مشخص کرد.
نتیجه
بطور کلی از لحاظ کارشناسی شاید این رویداد در سطح مطلوب نظر صنعت نباشد اما همانطور که گفته شد با تکیه به پتانسیل های موجود میتوان امیدوار بود که در راستای گسترش و توسعه قدم بردارد و از یک جانشینی فاصله گیرد.
این
گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه
خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج
منبع خبر بلامانع است.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ