بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از دومین نمایشگاه تخصصی کاغذ، مقوا و محصولات سلولزی و ماشین آلات وابسته / تک نرخی شدن ارز روند سودآوری شرکت های فعال در صنعت کاغذسازی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
عنوان رویداد
دومین نمایشگاه تخصصی کاغذ، مقوا و محصولات سلولزی و ماشین آلات وابسته
تاریخ برگزاری
15 مرداد ماه 98 لغایت 18 مرداد ماه 98
محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران
اهداف
نمایش دستاوردها و توانمندی های صنعت کاغذ، مقوا و محصولات سلولزی و ایجاد تعامل تجاری سازنده میان فعالان صنعت و ایجاد ارتباط میان مصرف کنندگان و فعالان از مهم ترین اهداف این رویداد بود.
برگزارکننده
شرکت نمایشگاهی اینده اندیشان رادینا
مجری برگزاری
شرکت نمایشگاهی اینده اندیشان رادینا
سطح ملی
ب
سطح بین المللی
ج
نقاط قوت
باید گفت که یکی از بزرگترین نقاط قوت این رویداد دست گذاشتن روی مبحث و موضوعی همچون صنعت مذکور است چرا صنعت کاغذ و مقوا و محصولات سلولزی همیشه یکی از پر دغدغه ترین و البته پر مسئله ترین مسائل روز کشور بوده و هست بنابراین انتخاب چنین موضوعی یک نقطه ی قوت بزرگ برای این رویداد است. ایجاد حس و حال تعامل و همکاری میان فعالان این صنعت از دیگر نقاط قوت این رویداد بود که شاید تا پیش از در بازار سنتی بیشتر جای خودش را به جدایی های قدیمی داده بود.
نقاط ضعف
نبود تمهیداتی برای ایجاد نشست های گفتمان محور و چند طرفه برای طرح مشکلات و مصائب فراوان این صنعت بزرگترین نقطه ی ضعف این برگزاری بود علاوه بر آن عدم حضور شرکت های استارتاپی به عنوان راهکاری برای کم شدن مشکلات معادلات پیشین این صنعت و به نوعی ایجاد حسی نوین و تکنولوژی محور در نمایشگاه برای ایجاد تفکری جدید در صنعت مذکور نیز مسئله ای بود که جای خالی آن کاملا به چشم میخورد. از طرفی شعاع موثر نمایشگاه میتوانست بسیار گسترده تر باشد ولی به هر دلیلی به زحمت در سطح local یا محلی ارزیابی میشد.
وضعیت صنعت در ایران و جهان
در حال حاضر کارخانههای تولید کارتن به علت وجود مشکلات در تأمین خمیرکاغذ و آخال با ظرفیت 50 درصدی فعال هستند.
صنعت کاغذ در کشور ما مثل سایر صنایع از نقشه راه مناسب برخوردار نیست. ما در ایران به 2 میلیون تن کاغذ در مجموع نیاز داریم. 350 هزار تن کاغذ تحریر، 100 هزار تن کاغذ روزنامه و 700 هزارتن کاغذ بسته بندی مورد نیاز ماست اما درحال حاضر نزدیک به 2.5 میلیون تن کاغذ درایران تولید میشودکه نزدیک به 500 هزارتن آن بیش ازنیازکشور است.
در بخش کاغذ تحریر و کاغذ روزنامه و کاغذ سفید کمبود داریم اما در بخش کاغذ بسته بندی، سه برابر ظرفیت مورد نیاز تولید می کنیم و این نشان می دهد که بدون هیچ برنامه منظم و مشخصی در این صنعت پیش می رویم. از سوی دیگر واردات بی رویه کاغذ تولید کنندگان را اذیت می کند. علی رغم ظرفیت های خوب داخلی برای تولید، وجود تعرفه های پایین به واردات دامن زده است. در برخی موارد واردکنندگان چون نمی توانند پول وارد کشور کنند، کاغذ می خرند و کاغذ را ارزان در کشور می فروشند. نکته دیگر اینکه وارد کنندگان ازپرداخت مالیات برارزش افزوده معافند واین درحالی است که تولیدکنندگان بایدمالیات برارزش افزوده را پرداخت کنند و این باعث گران شدن محصول و غیررقابتی شدن آن در بازارهای داخلی و خارجی شده است.
سالانه نزدیک به 4 یا 5 هزار تن بطور معمول و در شرایط مناسب 12 هزار تن کاغذ به کشورهایی چون ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه، امارات متحده عربی، مصر و نیجریه صادر می کنیم. در بخش بسته بندی کیفیت محصولات ما خوب است و می توانیم در حدود هزار تن کاغذ بسته بندی صادر کنیم اما صادرات مشکلات خاص خودش را دارد و زیرساخت های لازم برای صادرات کاغذ در ایران وجود ندارد. به دلیل نبود فرهنگ صادراتی و بازاریابی مناسب نتوانسته ایم در بازارهای هدف حضور موثر داشته باشیم و در حجم اندک کاغذ صادر می کنیم.
در سال 2013 بالغ بر 403 میلیون تن و در سال 2012 مقدار 399 میلیون تن کاغذ در دنیا تولید شده است. همچنین مقدار مصرف کاغذ در جهان در سال2013 معادل 404 میلیون تن و در سال 2012 حدود 401 میلیون تن بوده است.از این رو می توان گقت در این صنعت تولید و مصرف تقریبا در وضعیت متعادلی به سر می برد . متوسط مصرف کاغذ در دنیا حدود 58 کیلوگرم به ازای هر نفر بوده است که صرفا در زمان بحران جهانی سال 2008 تا 2009 حدود 5 درصد کاهش داشته است.
سرانه مصرف کاغذ در ایران 28 کیلوگرم می باشد در حالیکه سرانه مصرف در دنیا 85 کیلوگرم می باشد. با توجه به رابطه ی بین مصرف کاغذ و رشد اقتصادی با توجه به گشایش های اقتصادی ایجاد شده ناشی از برجام و پیش بینی رونق اقتصادی کشور انتظار می رود مصرف کاغذ در کشور با رشد فزاینده ای رویرو شود
همچنین یکی از آیتم های کلیدی که در آینده می تواند بر قیمت کاغذ تاثیرگذار باشد تک نرخی شدن ارز می باشد که می تواند روند سودآوری شرکت های فعال در صنعت کاغذسازی را تحت تاثیر قرار دهد.
نرخ جهانی کاغذ از سال 2012 تا اوایل 2015 دارای روند صعودی بوده است که در گزارشات منتشر شده دلیل این امر مشکلات ایجاد شده در صادرات چوب توسط روسیه به عنوان بزرگ ترین صادرکننده ی چوب و همچنین تعطیلی کارخانه های کاغذ سازی آمریکا جنوبی و به خصوص برزیل عنوان شده است .از اوایل سال 2015 روند صعودی به خود گرفته است. به عقیده کارشناسان از جمله عواملی که می تواند این افزایش نرخ را توجیه نماید افزایش تقاضای جهانی برای این کالا و همچنین افزایش بهای نفت به عنوان ماده اولیه جهت حمل و نقل این کالاست و با توجه به روند صعودی نفت و پتانسیل رشد آن تا مرز 50 دلار کاغذ نیز به تبع آن افزایش نرخ خواهد داشت.
کاغذ بازیافتی که در جهت حفظ محیط زیست بیشتر در کشورهای توسعه یافته استفاده می شود نیز بین سال های 2000 تا 2012 شاهد نوسانات شدید بوده است اما برایند روند نرخ این محصول از سال 2012 تا کنون صعودی بوده است
صنعت بسته بندی کاغذ و مقوا به عنوان یکی از صنایع سازگار با محیط زیست جایگاه مهمی در اقتصاد جهانی یافته و در صنایع متعددی از جمله مواد غذایی و آشامیدنی و مراقبت های بهداشتی و حمل و نقل و ساخت وساز و... کاربرد پیدا کرده است. پس از یک دوره کاهش رشد اقتصادی در سال های 2007 تا 2009 بازار صنعت بسته بندی کاغذ و مقوا رشد قابل توجهی را آغاز کرد. در این میان امکانات بازیافتی که کاغذ داشت نیز در این افزایش تقاضا بی اثر نبود چرا که بسیاری از بسته بندی های کاغذی و مقوایی برخلاف همتایان پلاستیکی خود قابلیت بازیافت و استفاده دوباره را داشتند و از این منظر نیز صرفه جویی قابل تاملی در روند اقتصاد جهانی اتفاق می افتد
راهکارها
باید گفت این رویداد نیازمند گسترش و خلاقیت است و به نوعی باید استراتژی های خود را تغییر جهت دهد چرا که این صنعت مستحق ایجاد رویدادی در سطح و کیفیت بین المللی است و علاوه بر آن تمام پتانسیل های لازم جهت تحقیق این مهم را نیز دارد. برای شروع باید نقاط ضعف خود را پوشانده و رفع کند تا در مرحله ی بعد بتواند به حل مشکلات این صنعت از طریق فعالیت مرجعیت گون خود بپردازد.
به طور مثال ایجاد فراخوانی در قالب شرکت در رویداد هایی جانبی برای شرکت های استارتاپی که هر کدام به نحوی به صنعت کاغذو مقوا و محصولات سلولزی میتوانند مربوط باشند راهکاری عملی برای رفع سکون و سقوط موجود در این نمایشگاه است که میتواند در کوتاه مدت سطح کیفی و اثربخشی رویداد را ارتقا دهد. از طرفی ایجاد کمپین هایی برای دعوت از مصرف کنندگان صنعت از جمله رسانه های مکتوب و صنایع بسته بندی و چاپ و تبلیغات هم از لحاظ کارشناسی امری مهم برای التیام بازار چند طرفه و ابجاد تمرکز در حاشیه بازار است از طرف دیگر شرکت دادن همین بخش ها در نشست های مطالبه گری و گفت و گو نیز موضوعی ست که در صورت انجام باید منتظر نتایج فوق العاده ای باشید.
نتیجه گیری
با توجه به بیان نقاط ضعف و قوت رویداد مذکور و ارایه ی راهکارهایی برای بهبود شرایط موجود میتوان گفت همچون همیشه موضوع اصلی چگونگی ارتقا رویدادها و به فراخور ان صنایع و اقتصاد است بنابراین نتیجه گیری ان که میتوان با انجام راهکارهای اجرایی مذکور در کوتاه مدت شاهد افزایش سطح کیفی رویداد و در بلند مدت شاهد توفیق صنعت باشیم چرا که باید گفت نمایشگاه خوب شرط لازم برای داشتن صنعت و اقتصاد پرتوان است اما شرط کافی نیست.
این
گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه
خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج
منبع خبر بلامانع است.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ