بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی نمایشگاه کاشی سرامیک و چینی بهداشتی 98 / نمایشگاه محل گردهمایی صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حوزه صنایع و تجهیزات کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی از شهرهای مختلف کشورمان و شرکت های خارجی
تاریخ برگزاری
09 الی 12 تیر 1398
محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران
اهداف
نمایشگاه کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی تهران (CERAFAIR) محل گردهمایی صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حوزه صنایع و تجهیزات کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی از شهرهای مختلف کشورمان و شرکت های خارجی در این می باشد تا ضمن تبادل اطلاعات و ارائه نوین ترین تولیدات خود، در جریان پیشرفت های این حوزه نیز قرار گیرند. این نمایشگاه در فضائی به مساحت بیش از ٣٢ هزار متر مربع و در ٧ گروه کالایی؛ کاشی و سرامیک، ماشین آلات و تجهیزات، چینی بهداشتی، رنگ و لعاب، مواد اولیه، پخت سوم و شیرآلات، سرویس های بهداشتی، پخش کاشی و نشریات مرتبط برگزار خواهد شد. در نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی تهران بیش از ٢٠٠ شرکت داخلی از جمهوری اسلامی ایران و ٥٠ کشور خارجی از ایتالیا، اسپانیا، چین، جمهوری چک ، آلمان، هلند، بلغارستان و کره جنوبی نوین ترین تولیدات، تجهیزات و صنایع و تجهیزات مرتبط به این صنعت را در معرض دید علاقه مندان قرار خواهند داد.
برگزارکننده
انجمن کاشی و سرامیک ایران
مجری برگزاری
شرکت نمایشگاهی پویا نگار سرام پارسیان
تعیین سطح ملی
الف
تعیین سطح بین المللی
ب
نقاط قوت
نقطه ی قوت این رویداد دست گذاشتن روی صنعتی است که علی رغم پیشینه و پتانسیل بالای خود هم اکنون در حال جنگیدن برای ادامه ی بقاست و به نحوی میتوان این نمایشگاه را تنها بازخورد بیرونی درد ها و فریادهای این صنعت رو به زوال اما پر استعداد و پر اهمیت دانست که علی رغم وضعیت موجود بر این صنعت میتوان گفت نمایشگاه توان حداکثری خود را برای جانمایی امید بر یاس به خرج داده که به وضوح میتوان انرا در جریان برگزاری نمایشگاه دید. و شاید نمایشگاه کاشی و سرامیک در حوزه ی دعوت و تعامل با هییت های خارجی در مقایسه با بسیاری از رویدادهای دیگر بهتر عمل کرده باشد.
نقاط ضعف
در رابطه با شرایط بحرانی این صنعت باید گفت در نمایشگاه هیچ حرکتی برای گفت و گو های اسیب شناسانه و یا ختی هم افزایی های تجاری سازنده دیده نمیشد که این بزرگترین و خطرناک ترین ضعف برای این صنعت به شمار میرود.
وضعیت صنعت در ایران و جهان
وجود منابع کافی انرژی و مواد اولیه در داخل و بازارهای مناسب در کشورهای مجاور، نیازهای اولیه برای رشد و پویایی این صنعت را فراهم میکند. از طرف دیگر سابقه فرهنگی ایران در تولید کاشی با طرحهای زیبا و چشمنواز باعث بهوجود آمدن زمینه فرهنگی تولید کاشی نیز شده است.
زیبایی کاشی در طرح و نقوش روی آن نهفته است و سابقه فرهنگی موجود میتواند به قابلیت محوری تبدیل شود، ولی در چند سال اخیر به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و مشکلات بانکی موجود در صادرات شرکتها و کاهش تعرفههای واردات کاشی و سرامیک از 90به 55 باعث تاثیر منفی قابل توجهی در صنعت کاشی و سرامیک شده است.
عدم تناسب حجم سرمایهگذاری با نیاز، کمبود نیروی متخصص و هزینه بالای انرژی، عدم تنوع محصولات، عدم تکمیل حلقههای صنعتی و وجود موانع بانکی بسیار از دیگر مواردی است که باعث تنزل جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور شده.
همینطور، رکود حاکم بر بازار مسکن و مشکلات صادراتی شدن محصولات تولیدی روندهای تولید کاشی و سرامیک را از سال 89 تا 94 در شیب نزولی شدید قرار داده. بر اساس بررسی ها قاره آسیا و در راس آن کشور چین بزرگترین تولید کننده کاشی و سرامیک در دنیا است که یکی از علل این حجم تولید در آسیا را میتوان به وجود استاندارهای محیط زیستی در آمریکا و اروپا دانست.
از منظر صادرات چین در رتبه نخست قرار دارد و ایران جایگاه چهارم را در میان کشورهای صادرکننده کاشی و سرامیک دارد که جایگاه مناسبتری نسبت به تولید و مصرف در جهان را کسب کرده است، اما نسبت به سال2013 با کاهش 4.4درصدی مواجه شده است. لازم به ذکر است متوسط قیمت صادرات هرمتر مربع کاشی و سرامیک ایران 3.3یورو بوده است که نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است و دلیل عمده ان ضعف در سیستم صادرات کشور است.
اکنون بازارهای صادراتی ما کشورهایی هستند که برای بازگشت پول به مبادلات بینالمللی به سیستم بانکی نیاز نباشد که شامل کشورهای ارمنستان، آذربایجان افغانستان و عراق میشوند.
در حال حاضر بیش از 130کارخانه با ظرفیت 700میلیون متر مربع در کشور وجود دارد که در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت خود کار میکنند.
همانطور که در بالا اشاره شد؛ از مهمترین مشکلات این صنعت رکود در ساخت و ساز و تعدد کارخانههای تولیدکننده کاشی و سرامیک است که این امر باعث عدم تعادل عرضه و تقاضا شده است. علاوه بر این بهره بانکی بالا نیز سبب شده که قیمت تمام شده شرکتها افزایش پیدا کند و توان رقابتی را در بازارهای صادراتی کاهش دهد. این در حالی است که عدم جابهجایی پول و روابط بینالمللی بانکی نیز سبب شده که امروز در صنعت کاشی و سرامیک در وضعیت بد صادراتی قرار گیرد. اکنون بازارهای صادراتی ما کشورهایی هستند که برای بازگشت پول به مبادلات بینالمللی بانکی نیاز نباشد که شامل کشورهای ارمنستان، آذربایجان افغانستان و عراق میشوند که اگر روابط بانکی ما با دنیا دوباره برقرار شود و بخش بازاریابی خارجی بتوانند راه را برای حضور در بازارهای هدف باز کنند میتوانیم از این رکود عبور کنیم. عمدتاً تیراژ تولید واحدهای داخلی در مقایسه با رقبای خارجی بسیار پایین است. با توجه به هزینههای ثابت برای هر واحد تولیدی، این امر باعث افزایش هزینههای تولید خواهد شد و در نتیجه قیمت تمام شده محصولات داخلی افزایش خواهد یافت. نکته دیگر اینکه پایین بودن تیراژ تولید در واحدهای داخلی، باعث میشود تنوع تولیدات از نظر قیمت کم شود.
درصدی از تولیدات صنعت کاشی و سرامیک کشور صادر میشود. قیمت فروش اکثر کاشیهای صادر شده بجز کاشی گرانیتی، برابر قیمت تمام شده آنها است و سودی را عاید تولیدکنندگان نمیکند و شرکتها از دید مصالح بلندمدت خود و نه براساس سود حسابداری اقدام به صادرات می کنند. برای حل مشکلات این صنعت باید اقدامات جدی تری از سوی شرکتها صورت گیرد، شرکتها باید مدیریت بیشتری بر هزینههای تولید خود داشته باشند و با ایجاد تنوع در محصولات و استفاده از گشایشهای صورت گرفته در اقتصاد کشور سعی در پیدا کردن مقاصد صادرات جدید کنند.
راهکار و نتیجه
باید گفت که در اوضاع نه چندان به سامان این صنعت مهم در کشور باید هرچه زودتر از رفتارهای خنثی و جزیره ای نهاد ها و انجمن های ذیربط فاصله گرفت و نمایشگاه را به مرجعیتی رسمی و عملی برای استراتژی های برون رفت از رکود مبدل کرد و ایجاد نشست هایی برای گفت و گو و تعامل سازنده ان هم برای عمل نه فقط بیان موضوعات باید در دستور کار قرار گیرد به طوریکه بتوان نمایشگاه را مکانی برای مطالبه گری و مشاهده ی ما حصل کار کارشناسی در نظر گرفت.
این
گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه
خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج
منبع خبر بلامانع است.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ