آخرین مطالب

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی نمایشگاه کاشی سرامیک و چینی بهداشتی 98 مصاحبه، گزارش و یادداشت - مقالات مرکز توانمندسازی و تسهیلگری رویدادها

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی نمایشگاه کاشی سرامیک و چینی بهداشتی 98

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی نمایشگاه کاشی سرامیک و چینی بهداشتی 98 / نمایشگاه محل گردهمایی صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حوزه صنایع و تجهیزات کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی از شهرهای مختلف کشورمان و شرکت های خارجی

تاریخ برگزاری
09 الی 12 تیر 1398

محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران

اهداف
نمایشگاه کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی تهران (CERAFAIR) محل گردهمایی صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حوزه صنایع و تجهیزات کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی از شهرهای مختلف کشورمان و شرکت های خارجی در این می باشد تا ضمن تبادل اطلاعات و ارائه نوین ترین تولیدات خود، در جریان پیشرفت های این حوزه نیز قرار گیرند. این نمایشگاه در فضائی به مساحت بیش از ٣٢ هزار متر مربع و در ٧ گروه کالایی؛ کاشی و سرامیک، ماشین آلات و تجهیزات، چینی بهداشتی، رنگ و لعاب، مواد اولیه، پخت سوم و شیرآلات، سرویس های بهداشتی، پخش کاشی و نشریات مرتبط برگزار خواهد شد. در نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی تهران بیش از ٢٠٠ شرکت داخلی از جمهوری اسلامی ایران و ٥٠ کشور خارجی از ایتالیا، اسپانیا، چین، جمهوری چک ، آلمان، هلند، بلغارستان و کره جنوبی نوین ترین تولیدات، تجهیزات و صنایع و تجهیزات مرتبط به این صنعت را در معرض دید علاقه مندان قرار خواهند داد.

برگزارکننده
انجمن کاشی و سرامیک ایران

مجری برگزاری
شرکت نمایشگاهی پویا نگار سرام پارسیان

تعیین سطح ملی
الف

تعیین سطح بین المللی
ب

نقاط قوت
نقطه ی قوت این رویداد دست گذاشتن روی صنعتی است که علی رغم پیشینه و پتانسیل بالای خود هم اکنون در حال جنگیدن برای ادامه ی بقاست و به نحوی میتوان این نمایشگاه را تنها بازخورد بیرونی درد ها و فریادهای این صنعت رو به زوال اما پر استعداد و پر اهمیت دانست که علی رغم وضعیت موجود بر این صنعت میتوان گفت نمایشگاه توان حداکثری خود را برای جانمایی امید بر یاس به خرج داده که به وضوح میتوان انرا در جریان برگزاری نمایشگاه دید. و شاید نمایشگاه کاشی و سرامیک در حوزه ی دعوت و تعامل با هییت های خارجی در مقایسه با بسیاری از رویدادهای دیگر بهتر عمل کرده باشد.

نقاط ضعف
در رابطه با شرایط بحرانی این صنعت باید گفت در نمایشگاه هیچ حرکتی برای گفت و گو های اسیب شناسانه و یا ختی هم افزایی های تجاری سازنده دیده نمیشد که این بزرگترین و خطرناک ترین ضعف برای این صنعت به شمار میرود.

وضعیت صنعت در ایران و جهان
وجود منابع کافی انرژی و مواد اولیه در داخل و بازارهای مناسب در کشورهای مجاور، نیازهای اولیه برای رشد و پویایی این صنعت را فراهم می‌کند. از طرف دیگر سابقه فرهنگی ایران در تولید کاشی با طرح‌های زیبا و چشم‌نواز باعث به‌وجود آمدن زمینه فرهنگی تولید کاشی نیز شده است.
زیبایی کاشی در طرح و نقوش روی آن نهفته است و سابقه فرهنگی موجود می‌تواند به قابلیت محوری تبدیل ‌شود، ولی در چند سال اخیر به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و مشکلات بانکی موجود در صادرات شرکت‌ها و کاهش تعرفه‌های واردات کاشی و سرامیک از 90به 55 باعث تاثیر منفی قابل توجهی در صنعت کاشی و سرامیک شده است.
عدم تناسب حجم سرمایه‌گذاری با نیاز، کمبود نیروی متخصص و هزینه بالای انرژی، عدم تنوع محصولات، عدم تکمیل حلقه‌های صنعتی و وجود موانع بانکی بسیار از دیگر مواردی است که باعث تنزل جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور شده.
همینطور، رکود حاکم بر بازار مسکن و مشکلات صادراتی شدن محصولات تولیدی روند‌های تولید کاشی و سرامیک را از سال 89 تا 94 در شیب نزولی شدید قرار داده. بر اساس بررسی ها قاره آسیا و در راس آن کشور چین بزرگترین تولید کننده کاشی و سرامیک در دنیا است که یکی از علل این حجم تولید در آسیا را می‌توان به وجود استاندارهای محیط زیستی در آمریکا و اروپا دانست.
از منظر صادرات چین در رتبه نخست قرار دارد و ایران جایگاه چهارم را در میان کشور‌های صادرکننده کاشی و سرامیک دارد که جایگاه مناسب‌تری نسبت به تولید و مصرف در جهان را کسب کرده است، اما نسبت به سال2013 با کاهش 4.4درصدی مواجه شده است. لازم به ذکر است متوسط قیمت صادرات هرمتر مربع کاشی و سرامیک ایران 3.3یورو بوده است که نسبت به سایر کشور‌ها بسیار پایین است و دلیل عمده ان ضعف در سیستم صادرات کشور است.
 اکنون بازارهای صادراتی ما کشورهایی هستند که برای بازگشت پول به مبادلات بین‌المللی به سیستم بانکی نیاز نباشد که شامل کشورهای ارمنستان، آذربایجان افغانستان و عراق می‌شوند.
 در حال حاضر بیش از 130کارخانه با ظرفیت 700میلیون متر مربع در کشور وجود دارد که در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.
همانطور که در بالا اشاره شد؛ از مهمترین مشکلات این صنعت رکود در ساخت و ساز و تعدد کارخانه‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک است که این امر باعث عدم تعادل عرضه و تقاضا شده است. علاوه بر این بهره بانکی بالا نیز سبب شده که قیمت تمام شده شرکت‌ها افزایش پیدا کند و توان رقابتی را در بازارهای صادراتی کاهش دهد. این در حالی است که عدم جابه‌جایی پول و روابط بینالمللی بانکی نیز سبب شده که امروز در صنعت کاشی و سرامیک در  وضعیت بد صادراتی قرار گیرد. اکنون بازارهای صادراتی ما کشورهایی هستند که برای بازگشت پول به مبادلات بین‌المللی بانکی نیاز نباشد که شامل کشورهای ارمنستان، آذربایجان افغانستان و عراق می‌شوند که اگر روابط بانکی ما با دنیا دوباره برقرار شود و بخش بازاریابی خارجی  بتوانند راه را برای حضور در بازارهای هدف باز کنند می‌توانیم از این رکود عبور کنیم. عمدتاً تیراژ تولید واحدهای داخلی در مقایسه با رقبای خارجی بسیار پایین است. با توجه به هزینه‌های ثابت برای هر واحد تولیدی، این امر باعث افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد و در نتیجه قیمت تمام شده محصولات داخلی افزایش خواهد یافت. نکته دیگر اینکه پایین بودن تیراژ تولید در واحدهای داخلی، باعث می‌شود تنوع تولیدات از نظر قیمت کم شود.
درصدی از تولیدات صنعت کاشی و سرامیک کشور صادر می‌شود. قیمت فروش اکثر کاشی‌های صادر شده بجز کاشی گرانیتی، برابر قیمت تمام شده آنها است و سودی را عاید تولیدکنندگان نمی‌کند و شرکت‌ها از دید مصالح بلندمدت خود و نه براساس سود حسابداری اقدام به صادرات می کنند. برای حل مشکلات این صنعت باید اقدامات جدی تری از سوی شرکت‌ها صورت گیرد، شرکت‌ها باید مدیریت بیشتری بر هزینه‌های تولید خود داشته باشند و با ایجاد تنوع در محصولات و استفاده از گشایش‌های صورت گرفته در اقتصاد کشور سعی در پیدا کردن مقاصد صادرات جدید کنند.

راهکار و نتیجه
باید گفت که در اوضاع نه چندان به سامان این صنعت مهم در کشور باید هرچه زودتر از رفتارهای خنثی و جزیره ای نهاد ها و انجمن های ذیربط فاصله گرفت و نمایشگاه را به  مرجعیتی رسمی و عملی برای استراتژی های برون رفت از رکود مبدل کرد و ایجاد نشست هایی برای گفت و گو و تعامل سازنده ان هم برای عمل نه فقط بیان موضوعات باید در دستور کار قرار گیرد به طوریکه بتوان نمایشگاه را مکانی برای مطالبه گری و مشاهده ی ما حصل کار کارشناسی در نظر گرفت
.


این گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج منبع خبر بلامانع است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور