آخرین مطالب

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نمایشگاه الکامپ 2019 مصاحبه، گزارش و یادداشت - مقالات مرکز توانمندسازی و تسهیلگری رویدادها

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نمایشگاه الکامپ 2019

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نمایشگاه الکامپ 2019 / الکامپ باید به بستری برای حرفه ای گرایی در صنعت تجارت الکترونیک کشور و منطقه خاورمیانه تبدیل شود

تاریخ برگزاری
27 الی 30 تیر 1398 

محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران

اهداف برگزاری
نمایشگاه الکامپ تهران (Elecomp) مهمترین رویداد فناوری اطلاعات ایران به شمار می آید. نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ایران بزرگترین اجتماع عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران محسوب می شود. این نمایشگاه یکی از مطرح ترین، و حرفه ای ترین نمایشگاه های کل کشور است که بستر معرفی دستاوردهای جدید زمینه های مربوطه را در کنار عرضه توانایی های موجود مهیا می کند تا امکان صادرات کالاهای داخلی تسهیل گردد. نمایشگاه الکامپ تهران همچنین زمینه ارتباط بین بخش های مختلف را فراهم می سازد تا بتوانند با همکاری متقابل، نیازهای داخلی کشور را تامین کنند. هدف اصلی نمایشگاه تجارت الکترونیک تهران، توسعه پتانسیل های بین المللی بازرگانی ایران و عرضه رقابت پذیری ایران در بازار جهانی است.

برگزارکننده
سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور

مجری برگزاری
سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور

تعیین سطح ملی
الف

تعیین سطح بین المللی
ج

نقاط قوت
به دلیل رشد چشمگیر صنعت الکترونیک و کامپیوتر در کشور و وجود رویش های نوین و درخشان در این حوزه نمایشگاه الکامپ را میتوان یکی از پرمخاطب ترین نمایشگاه های ایران دانست به نحوی که استقبال گسترده ی مخاطبان از این نمایشگاه را میتوان مدیون دغدغه ی هوشمندانه ی نمایشگاه دانست.بر این اساس در بخش موضوع ، شرکت کنندگان و بازدید کنندگان نمایشگاه الکامپ بدون هیچ مشکلی نمره ی الف را دریافت میکند

نقاط ضعف
متاسفانه همچون برخی نمایشگاه های کشور باز هم بازخورد جامع و روشنی از برگزاری نمایشگاه، کارگاههای آموزشی و سایر برنامه ها و رویداد های جانبی شاهد نبودیم.

وضعیت صنعت در ایران
تجارت الکترونیکی یکی از پیشروترین حوزه‌های خدماتی در عرصه اقتصاد جهانی و همین طور اقتصاد ملی محسوب می‌شود و رشد روزافزون این نوع تجارت بر تمام جنبه‌های اقتصادی، مالی و مراودات بین‌الملل سایه انداخته است. در این راستا کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی اقتصاد جهانی و تغییر مناسبات آن تحت تاثیر مولفه‌های تجارت الکترونیک، سیاست‌گذار در ایران باید زمینه‌های توسعه و افزایش سهم این نوع از تجارت را در اقتصاد و توسعه زیرساخت‌های آن فراهم کند.
بر اساس برآوردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران، حجم معاملات تجارت الکترونیکی ایران در سال 1396 حدود 160 هزار میلیارد تومان ثبت شده است که این رقم بیش از 11 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است. اما تحلیلگران پیشنهاد می‌کنند که سیاست‌گذار برای توسعه این بازار ضمن تامل در تاسیس فروشگاه‌های بزرگ مقیاس و احتراز از تصدی‌گری مستقیم باید از طریق بسترسازی مناسب، زمینه‌های رفع موانع، اصلاح و به روز‌رسانی قوانین تجارت الکترونیکی را برمبنای نیازهای جدید در این حوزه فراهم کند. از سوی دیگر یکی از پیشنهاد‌های اساسی برای توسعه تجارت الکترونیکی در ایران، حمایت از توسعه زیرساخت‌ها و پلت‌فرم‌ها به منظور تسهیل در تاسیس فروشگاه‌های مجازی آنلاین است. کارشناسان همچنین تاکید می‌کنند، تا زمانی که مسائل مالیاتی این حوزه در چارچوب مقررات مالیاتی کشور ساماندهی و لحاظ نشود، توسعه متوازن و قابل توجه در این بازار دور از انتظار خواهد بود. موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی طی مطالعه‌ای به بررسی اهمیت تجارت الکترونیک در اقتصاد جهانی پرداخته و درعین حال ملاحظات و ضرورت‌های آن را در اقتصاد ایران در کانون توجه قرار داده است.
به اعتقاد کارشناسان، ظرفیت‌های قابل توجهی در ایران برای توسعه تجارت الکترونیکی وجود دارد. بر اساس شاخص تجارت الکترونیکی آنکتاد در سال 2016 ایران از میان 137 کشور، رتبه 77 را به دست آورده است. بر اساس برآوردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران، حجم معاملات تجارت الکترونیکی ایران در سال 1396 حدود 160 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم بیش از 11 درصد تولید ناخالص داخلی کشور (بر حسب PPP ) را به خود اختصاص داده است. به‌طور کلی در حال حاضر، از نگاه ناظران، توسعه تجارت الکترونیکی در ایران در دوران پس از تولد و قبل از بلوغ خود قرار دارد. بیش از 65 درصد از جمعیت ایران را افراد زیر 35 سال تشکیل می‌دهند که نقش مهمی در توسعه تجارت الکترونیکی ایفا خواهند کرد. اما درخصوص توسعه تجارت الکترونیکی در ایران موارد مختلفی از سوی کارشناسان توصیه و پیشنهاد شده است. بر این اساس ضرورت دارد دولت برای توسعه این بازار ضمن تامل در تاسیس فروشگاه‌های بزرگ‌مقیاس و احتراز از تصدی‌گری مستقیم از طریق بسترسازی مناسب، زمینه‌های رفع موانع، اصلاح و به روز‌رسانی قوانین تجارت الکترونیکی را برمبنای نیازهای جدید این حوزه فراهم کند. همچنین موضوع اعتماد مردم به مبادلات آنلاین، مساله مهم و البته چالشی دیگر در پیش رو است، زیرا با وجود ایجاد نهادهایی مثل نماد اعتماد الکترونیکی (e namad) در این زمینه هنوز نیاز به تدوین و توسعه ابزارهای اعتمادساز و سازوکارهای تضمینی برای نظارت بیشتر بر این‌گونه معاملات وجود دارد. از سوی دیگر یکی از پیشنهاد‌های اساسی برای توسعه تجارت الکترونیکی در ایران، حمایت از توسعه زیرساخت‌ها و پلت‌فرم‌ها به منظور تسهیل در تاسیس فروشگاه‌های مجازی آنلاین است. همچنین مساله مهم دیگر که همواره باید مورد توجه سیاست‌گذار باشد، نحوه اخذ مالیات از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجارت الکترونیکی و ترس از فرار مالیاتی ناشی از توسعه این‌گونه خدمات باشد. بنابراین تا زمانی که مسائل مالیاتی این حوزه در چارچوب مقررات مالیاتی کشور ساماندهی و لحاظ نشود، توسعه متوازن و قابل توجه در این بازار دور از انتظار خواهد بود.

وضعیت صنعت در جهان
برابر تعریف کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد)، تجارت الکترونیکی یا E-commerce به آن دسته از خریدها و معاملات انجام شده از طریق شبکه‌های رایانه‌ای اطلاق می‌شود که پرداخت و انتقال پول آن به‌صورت برخط (آنلاین) یا برون‌خط (آفلاین) انجام شود. تجارت الکترونیکی شامل معاملات بنگاه با بنگاه (B2B)، بنگاه با مشتری (B2C)، بنگاه با دولت (B2G) و نهایتا معاملات مشتری با مشتری (C2C) است. از سوی دیگر افزایش سریع نفوذ اینترنت، نوآوری در پرداخت‌های آنلاین و تغییرات در الگوهای مصرف، تجارت آنلاین را به‌طور فزاینده‌‌ای محبوب کرده است که منجر به افزایش سهم تجارت الکترونیکی از مبادلات جهانی شده است. اندازه بازار تجارت الکترونیکی در جهان طی سال 2015 به 25 هزار میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به سال 2013 معادل 40 درصد بزرگ‌تر شده است. همچنین در برخی کشورها معاملات بر پایه تجارت الکترونیکی با نرخ رشد بیشتری نسبت به میانگین جهانی در حال افزایش است. برای مثال نرخ رشد سالانه تجارت الکترونیکی در چین از سال 2013 تا سال 2017، بیش از 27 درصد به ثبت رسیده است. سهم تجارت الکترونیکی در حوزه معاملات خرده‌فروشی نیز با سرعت زیادی در حال افزایش است. به‌طوری‌که بر اساس پیش‌بینی‌های اداره آمار ملی آمریکا، سهم تجارت الکترونیکی از بازار خرده‌‌فروشی دنیا از 4/  7 درصد در سال 2014 به 6/ 14 درصد در سال 2020 افزایش خواهد یافت. همچنین طبق آمار ارائه شده از سوی فدرال رزرو، سهم تجارت الکترونیکی از کل بازار خرده‌فروشی آمریکا در فصل دوم سال 2018 به 9/ 6 درصد رسیده و بر اساس پیش‌بینی اداره آمار ملی آمریکا، تا سال 2021 این نسبت به رقم 7/ 13 درصد خواهد رسید. تجارت الکترونیک تاثیر فزاینده‌ای بر اقتصادهای ملی و اقتصاد جهانی گذاشته است و خود را در قالب پیشرفت‌های فناوری و توسعه شغلی نشان داده است. بر این اساس، «دسترسی شرکت‌ها به تامین‌کنندگان و مشتریان در هر نقطه و دسترسی آسان مصرف‌کنندگان به اطلاعات و افزایش کارآیی در تصمیم‌گیری»، ‌«کاهش هزینه‌های مبادله از طریق سرویس‌های آنلاین»،«از بین بردن عدم تقارن‌ها و نزدیک شدن قیمت‌گذاری کالاها و خدمات به رقابت کامل»، «کوتاه شدن فاصله زنجیره تامین بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و تغییر ساختار بازار سنتی و شیوه‌های همکاری در صنعت»، «امکان حذف نمایندگی‌ها و ارتباط مستقیم شرکت‌ها با مشتریان و تبدیل مستقیم خواسته‌های مشتریان به ایده‌های تولید»،«تاثیر بر پیشرفت فناوری‌های مرتبط با روش‌های پرداخت آسان، سریع و کارآمد»،«تاثیر توسعه تجارت الکترونیکی B2C بر رشد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط و سطح اشتغال» و «ارتقای مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط در اقتصاد جهانی از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در حوزه جست‌وجوی اطلاعات، ارتباطات و بازاریابی» از جمله مهم‌ترین تاثیرات تجارت الکترونیک بر اقتصادهای ملی و اقتصاد جهانی است.

راهکار ها و پیشنهادات
درباره ی راهکار های حل نقاط ضعف این نمایشگاه باید گفت الکامپ باید به بستری برای حرفه ای گرایی در صنعت تجارت الکترونیک کشور و منطقه خاورمیانه تبدیل شود و این مهم تنها باایجاد برنامه ای مدون، کارشناسی شده و روشن انجام میگیرد که متاسفانه تاکنون در هیچ رویدادی این موضوع انجام نشده است بطور مثال ایجاد ارتباط با فعالان صنعت و ایجاد محافلی برای بررسی و تدوین استراتژی های رویداد یکی از مواردی است که باعث کم شدن فاصله ی بین الکامپ و واقعیات صنعت مذکور میشود و تنها به این روش میتوان الکامپ را از ویروس نمایشی شدن و بی دغدغه بودن دور نگه داشت.

نتیجه گیری
بطور کلی نمایشگاه الکامپ تاکنون از روند نسبتا خوبی بهره مند بوده اما نباید فراموش کرد که الکامپ تا رسیدن به انچه که باید باشد راه درازی را در پیش دارد
.


این گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج منبع خبر بلامانع است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور