آخرین مطالب

نمایشگاه‌هایی در حد دورهمی! اخبار نمایشگاه

نمایشگاه‌هایی در حد دورهمی!

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: یک هنرمند نقاش گفت: مجموعه نمایشگاه‌های گروهی که امروز در کشور ما با هنر عنوان در حال برگزاری است چه کیوریتور داشته باشد و چه نداشته باشد، مجموعاً چیزی را با هدف وضوح بخشی به فضای تجسمی دنبال نمی‌کند و فقط در حد همان دورهمی باقی می‌ماند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، آیدین خانکِشی پور عنوان کرد: علی‌رغم همه تکثرها در هنرهای تجسمی امروز ایران، در درون آن ارتباطات و اتصالاتی وجود دارد، منتهی مسئله این است که آدم‌ها کمتر به مختصات و ربط خودشان به بقیه آگاهی دارند یا اگر آگاهی دارند آن را کتمان می‌کنند.

وی ادامه داد: در این موضوع کمی مسئلۀ شأنی وجود دارد، یعنی آدم‌ها کسر شأنشان می‌شود که کنار فرد دیگری قرار بگیرند یا اذعان کنند که مدل یا آبشخور فکری ما شبیه هم است. این چیزی است که در هنر همه جای جهان مخصوصاً در کلان فرهنگ‌های تصویری جهان به‌ وفور اتفاق می‌افتد؛ یعنی پرانتزهای تئوریکی وجود دارد که آدم‌ها ذیل آن پرانتزها طبقه‌بندی می‌شوند و این باعث وضوح می‌شود؛ یعنی تئوریزه می‌شود و می‌توان درباره آن تاریخ نوشت و درباره آن و در قیاس با هم تحلیل نوشت. این چیزی است هنر ما درحال حاضر از آن برخوردار نیست.

این هنرمند نقاش و تصویرگر، خاطرنشان کرد: مجموعه نمایشگاه‌های گروهی که امروز در کشور ما با عنوان هنر در حال برگزاری است، چه کیوریتوری داشته باشد و چه نداشته باشد و حاصل رفاقت و دوستی باشد یا اینطور هم نباشد، مجموعاً چیزی را با هدف وضوح بخشی به فضای تجسمی دنبال نمی‌کند و فقط در حد همان دورهمی باقی می‌ماند.

وی در عین حال افزود: البته همه را رد نمی‌کنم، شاید آن هم باید باشد ولی مسئلۀ این است که دردی را از ابهام موجود دوا نمی‌کند و این موضوعی است که رخداد جستجو به دنبال آن است و تلاش می‌کند برای شکلی از طبقه‌بندی پیشنهادهایی حاضر کند.

نمایشگاه‌گردانِ نمایشگاه گروهی «دور سیب خط بکش یا بی‌سایگی» گفت: درخصوص این نمایشگاه گروهی نباید عنوان نمایشگاه طراحی و نقاشی به کار برد چرا که اولاً طراحی و نقاشی مرز نزدیکی دارند و دومین نکته یعنی مسئلۀ اصلی این است که دلیل جمع‌آوری و نمایش این آثار، طراحی بودن و یا نقاشی بودن آن‌ها و یا مدیوم و تکنیک آن‌ها نیست.

وی تصریح کرد: «دور سیب خط بکش یا بی‌سایگی» ذیل یک پروژۀ بزرگ‌تر با عنوان «رخداد جستجو» شکل‌گرفته و رخداد جستجو شامل پروژه‌هایی است که من ضمن آن‌ها تلاش می‌کنم آدم‌هایی را با مدل فکری یکسان یا اشتراکاتی در ساخت تصویر یا استراتژی‌های مشترک برای ایجاد تصویر و مفهوم پیدا کنم و در کنار هم قرار دهم.

این هنرمند ادامه داد: از این مسیر تلاش می‌کنم که خرده‌گرایش‌هایی را در هنر ایران تشخیص بدهم و معرفی کنم، چرا که اساس ماجرای هنرهای تجسمی ایران که ما امروز با آن مواجه هستیم بسیار مبهم و بی‌سروته به نظر می‌آید و دچار تکثر فراوان است و هرکس با فردیت خودش کاری را انجام می‌دهد و درواقع از هر سری صدایی درمی‌آید.

وی با بیان اینکه یازده هنرمندی که در پروژۀ سوم رخداد جستجو پیشنهاد شدند از منظر استراتژی ساخت تصویرشان در یک طبقه‌بندی جای می‌گیرند، گفت: وقتی می‌گوییم استراتژی ساخت تصویر، دیگر مهم نیست که آن فرد یک نقاش رئالیست باشد و تصویر رئالیستی درست کند یا یک تصویر انتزاعی یا آبستره، گرایش اکسپرسیونیستی داشته باشد یا سورئالیستی، طراحی کند یا نقاشی، بلکه سیاست او سیاست ایجاد یک زیبایی‌شناسی است که آن‌ها با هم اشتراک دارند و این اشتراک این است که همه این یازده نفر برای ایجاد تصویر و بیان مفهومشان فقط به خود موضوع می‌پردازند و فقط یک اُبژه را می‌کشند.

خانکشی‌پور در توضیح چرایی انتخاب آثار هنرمندان حاضر در این نمایشگاه، گفت: رفتار نقاشانه یا طراحانۀ یازده هنرمند این نمایشگاه یعنی علی بهشتی، مهرداد پورنظرعلی، وحید حکیم، نیما زارع نهندی، کلثوم صالحی، اشکان عبدلی، میرمحمد فتاحی، رعنا فرنود، امیر کسری گلزند، اردشیر محصص و فرخ مهدوی به هر دلیلی به تمام سطح تصویرشان سرایت نمی‌کند یعنی وقتی ما جلوی تصویر آن‌ها قرار می‌گیریم با یک تصویر خالی مواجه می‌شویم که یک عنصری در آن تصویر خالی جای گرفته است و این قضیه در مورد همه این یازده نفر صدق می‌کند. 

وی افزود: سیاست انتخاب تصویر و ساخت تصویر آن‌ها با هم یکی است و این گرایش در هنر ایران، اخیر است و آن‌چنان سابقه ندارد. این شکل ساخت تصویر اولاً خیلی معاصر است و در همه جای جهان باب است و دوم اینکه در هنر ایران هم چندان دیده نمی‌شود.

این هنرمند تصویرگر علت انتخاب نام «دور سیب خط بکش یا بی‌سایگی» را برای عنوان این نمایشگاه، چنین شرح داد: این عنوان اساساً یک وضعیت را شرح می‌دهد؛ یعنی منظور از سیب در این جمله اساساً خود سیب نیست بلکه یک وضعیت استعاری از یک فرم آشنایی دارد که در سر همه ما وجود دارد. چون سیبِ موجود در سر من با سیب موجود در سر فرد دیگر فرق دارد و ما درآن‌واحد به دو سیب مختلف فکر می‌کنیم چون تجربیات زیستن ما متفاوت است.

وی افزود: بنابراین منظور من تنها شکل استعاری سیب است، چون مسئله، محیطی است که در همه تصاویر این نمایش غایب است؛ بنابراین از این عبارت استفاده کردم. درواقع در تصویر این نمایشگاه ما با عناصری مواجه هستیم که سایه ندارند و اتصال آن به محیطشان قطع است چون اتصال همه ما به محیط خودمان اول از طریق سایۀ ما شکل می‌گیرد.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه گروهی «دور سیب خط بکش یا بی‌سایگی» می‌توانند تا 25 شهریورماه هر روز به‌جز روزهای سه‌شنبه و جمعه، از ساعت 12 تا 20 به گالری امروز، واقع در خیابان آبشار دوم، بن‌بست فرشید(شماره 3)، پلاک 324 مراجعه کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری دومین رویداد ملی باور

مروری بر چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی برای دانشجویان

طرح ملی ترویج کارآفرینی کلید انتقال مهارت های کسب و کار است

یسنا همایش؛ مجری و کارگزار برگزاری چهاردهمین همایش ملی نخبگان شد

ثبت نام بنیاد ملی نخبگان آغاز شد

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور