بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز: در حوزه صادرات و همچنین سرمایه گذاری خارجی، باید زاویه دید خود را از نگاه فروشندگی و یا سرمایه پذیری به سمت خریداران و یا سرمایه گذاران خارجی تغییر دهیم، این تغییر زاویه دید، می تواند ما را با فرآیند های تصمیم گیری آنها آشنا کند و چنانچه این آشنایی صورت گیرد، میتوانیم برنامه ریزی بهتری را برای توسعه صادرات و همچنین جذب سرمایه خارجی داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز: موضوع معافیت تحریم ها در موضوعاتی مانند چابهار و یا فروش نفت ایران برای برخی از کشورها، صرفا برگرفته از منافعی است که به دلیل این معافیت ها به کشورهای اروپایی و آمریکا تعلق می گیرد. لذا باید مطمئن باشیم، چنانچه به سمت رقابت پذیری حرکت کنیم، خواهیم توانست در منافع بین المللی تاثیر گذار باشیم و این تاثیر گذاری خواهد توانست دیوار بسیاری از محدودیت های بین المللی را بشکافد.
در حوزه صادرات، با توجه به اینکه روزانه با تولید کنندگان متعددی در حال گفتگو هستیم، می بینیم که در بسیاری از زمینه ها، این محدودیت های بین المللی باعث شده تا شرکت های ایرانی توانمندی های قابل توجهی در حوزه تولید به دست آورند، در گفتگو با تعدادی از همین تولید کنندگان جملاتی را شنیدم که می توان گفت از بهترین خبرهای سال 1398 محسوب می شود:
لذا باید به این نتیجه رسیده باشیم که اگر بتوانیم با الگوی صحیح توانمندی های خود را در حوزه صادرات و نیز فرصت های خود را جهت جذب سرمایه خارجی معرفی کنیم، قطعا خریداران و نیز سرمایه گذاران خارجی خود به تنهایی تحریم ها را دور خواهند زد و رابطه اقتصادی خود را برقرار خواهند نمود. موضوعی که در شرایط واقعی اتفاق افتاده است.
امروز محصولات ایرانی به سبب تحریم ها توانسته است، در بسیاری از موارد جایگزین محصولات اروپایی در منطقه شود، مثال های فراوانی وجود دارد که نشان می دهد تولید کننده ایران توانسته است با حفظ کیفیت و نیز طبیعتا قیمت مناسب در کشورهای منطقه جای خود را باز نماید.
اینکه امروز شاهد صادرات به کشور عراق و گسترش آن تا مرز 9 میلیارد دلار هستیم، می تواند نشان دهد که این رقم می تواند به ارقام بالاتر نیز برسد و همچنین سایر کشورها را هم تحت پوشش قرار دهد.
اگر در حوزه سرمایه گذاری خارجی، شرکت های اروپایی، ترکیه، هند و نیز منطقه خلیج فارس در کشورمان حضور داشته اند می توان ادعا نمود که با الگوی صحیح می توان این سرمایه گذاری ها را افزایش داد و همچنین سرمایه گذاران خارجی جدید را به دلیل این موفقیت ها جذب نمود.
مسلما در دو حوزه صادرات و جذب سرمایه خارجی، چنانچه معرفی توانمندی ها با الگوی صحیح صورت گیرد، خواهیم توانست، جهش اقتصادی را تجربه کنیم.
دکتر علیرضا شیرمحمدی فرد، موسس نمایشگاه دائم صادرات و فرصتهای سرمایهگذاری ایران