آخرین مطالب

همه آن‌چه لازم از نمایشگاه دایم صادرات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بدانید

ایران در قلب یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی جهان/ 3 چالش بزرگ توسعه صادراتی کشور اخبار نمایشگاه

ایران در قلب یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی جهان/ 3 چالش بزرگ توسعه صادراتی کشور

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: مدیر نمایشگاه دائم صادرات و فرصت‌های سرمایه گذاری ایران معتقد است در حوزه صادرات در یکی از بزرگترین بازارهای جهان قرار گرفته‌ایم بازاری که لازم است با رفع چالش‌های سه‌گانه و با الگوهای صحیح در بازارهای هدف حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، علیرضا شیرمحمدی درخصوص وضعیت ایران در حوزه صادرات کشور در منطقه تصریح کرد: در حوزه صادرات میتوان گفت ایران در یکی از بزرگترین بازارهای جهان قرار گرفته است. ما 15 همسایه داریم که حجم واردات آن‌ها در طول سال بالغ بر 1300 میلیارد دلار است. یعنی 15 کشور همسایه ما که شامل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان،  پاکستان و ... می‌شوند سالانه بالای 1300 میلیارد دلار واردات کالا دارند. ایران در قلب همچین بازار بزرگی قرار دارد. اما متاسفانه حجم صادرات ما به کشورهای همسایه در سال و سهم ما از این بازار چیزی در حدود یک درصد است و این رقم با احتساب صادرات غیرنفتی ما است. درحالی که اگر سهم ما از این بازار روزانه 10 درصد باشد میتوایم بگوییم که ما نزدیک به 130 میلیارد دلار میتوانیم به همسایگان خود کالا صادر کنیم.

این مشاور صادرات و جذب سرمایه خارجی ادامه داد: همه مردم به مزیت‌های صادرات آشنا هستند و میدانند که صادرات میتواند چه کمک قابل توجهی به توسعه کشور کند. در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران قید شده است که ایران در سال 1404 باید رتبه اول منطقه را در حوزه اقتصادی داشته باشد. حال اگر کشور ترکیه را درنظر بگیریم حجم تولید ناخالص داخلی  این کشور به طور متوسط تقریبا در چند سال اخیر نزدیک به 700 تا 720 میلیارد دلار بوده است. اما در ایران متوسط تولید ناخالص داخلی 480 میلیارد دلار بوده است. این امر بدان معنا است که اگر ما بخواهیم به ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه و یکی از رقبایمان در منطقه  برسیم باید حداقل بتوانیم 300 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی‌مان به عنوان یکی از شاخص‌های اقتصادی اضافه کنیم.
با این اوصاف اگر ما بخواهیم 300 میلیارد به تولید ناخالص داخلی‌مان اضافه کنیم و اگر حجم صادراتمان را به کشورهای همسایه به سهم 10 درصدی برسانیم تقریبا عدد بسیار بالایی را به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه کرده‌ایم.

وی افزود: از دیگر مزیت‌های صادرات ورود ارز به کشور است. مزیت دیگر این است که بر اساس شاخص‌های بین‌المللی هر یک میلیارد دلار صادرات می‌تواند 7 هزار شغل ایجاد کند.

مدیر نمایشگاه دائم صادرات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران عنوان کرد: بازار بسیار بزرگ مربوط به 15 کشور گفته شده قابل فتح شدن است. البته کشورهای دور دست نیز در این بازارها حضور پیدا میکنند و از این شرایط به نحو مطلوب استفاده میکنند. لازم به ذکر است که اتفاقات خوبی هم افتاده است، مثلا در کشور عراق صادرات ما رو به رشد است اما در کشوری مثل روسیه که میتوان گفت شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فرصت را برای ارتباط با این کشور مهیا ساخته با این حال از آن استفاده مطلوبی نکرده‌ایم. کشور روسیه سالانه 250 میلیارد دلار واردات کالا دارد اما تمام صادراتی که به این کشور داریم در سال حدود 200 میلیون دلار است و این رقم بسیار پایین است  با این وجود روسیه صادرات خود به ایران را به دو میلیارد دلار افزایش می‌دهد. در چهار سال گذشته صادرات روسیه به ایران نزدیک به 500 میلیون دلار بوده، این امر نشان می‌دهد چگونه از این شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خوب استفاده کرد است.

شیرمحمدی ادامه داد: تجربه نشان داده کشور سه چالش در حوزه صادرات دارد. یکی از چالش های بزرگ ما این است که اطلاعاتمان از بازاهای هدف بسیار ناچیز است و تولیدکنندگان ما مطالعه بازار در بازارهای هدف انجام نمی‌دهند و شناخت لازم را از بازار هدف ندارند. اینکه بازارهای همسایه چه کالاهایی نیاز دارند، با چه کیفیتی، با چه قیمتی، تعرفه ورودی در این کشورها چقدر هست، الزامات فنی برای کالاهایی که باید وارد کشورهای هدف بشود چه هست و به طور کلی حتی شرایط فرهنگی که آن کشور برای ورود کالا لازم دارد شامل چه مواردی هستند را نمی‌دانیم. چالش دوم این هست که ما بلد نیستیم خودمان را خوب معرفی کنیم. این عدم معرفی تاکنون برای ما زیان‌های بسیاری داشته است.
در طول 2 یا 3 سال گذشته بالغ بر 200 هیئت تجاری وارد ایران شده اند اما زمانی که از ایران خارج می‌شدند، سوال میکردم نظر شما در مورد توانمندی های ایران در حوزه صادرات چیست عمدتا پاسخ میدادند ما متوجه نشدیم توانمندی ایران در حوزه صادرات چیست یا نهایتا به خرما پسته یا فرش اشاره میکردند درحالی که همه میدانیم در بسیاری از موضوعات شرکت های توانمند ایرانی وجود دارد در بسیاری موضوعات کیفیت ما با دیگر کشورهایی که کالا صادر میکنند قابل مقایسه نیست و کیفیت های ما بالاتر است. چالش سوم: ما استراتژی صادراتی نداریم یعنی شرکت های تولیدی ما تولید را انجام میدهند اما اینکه این محصول قرار است به چه بازاری وارد شود، آیا برای بازار داخل تولید شده یا برای بازار صادراتی تهیه شده است؟

از این رو ما تصمیم گرفتیم کار بزرگی را در کشور شکل دهیم و آن هم ایجاد نمایشگاه دائم صادرات و فرصت های سرمایه گذاری هست. در این نمایشگاه با دعوت از شرکت های ایرانی، فرصتی طلایی را برای معرفی محصولات و خدمات به ایرانیان و سرمایه گذاران خارجی فراهم نموده ایم. نمایشگاه به صورت سالانه و قابل تمدید است.

متخصصین به شرکت ها آموزش لازم را درخصوص مطالعه بازار میدهند. مطالعه بازار هزینه بر است زمانیکه شرکت ها در کنار هم قرار گیرند در کاهش هزینه ها بسیار موثر است. و مشاورینی در این مرکز داریم که میتوانند در کنارشان قرار گیرند و با توجه به اینکه مسلط به زبان هستند و حوزه حقوقی را میشناسند قادرند قراردادهای بین المللی را تنظیم کنند بخوانند و تفسیر کنند و  از شرکت های ایرانی مراقبت کنند.
حوزه دومی که ما در این نمایشگاه به آن میپردازیم فرصت های سرمایه گذاری است. تا بحث سرمایه گذاری خارجی به وجود میاد همه فکر میکنند تحریم ها دلیل اصلی برای عدم توسعه سرمایه گذاری خارجی در ایران است اما اینگونه نیست. ما همیشه از دید خودمان به سرمایه گذار خارجی نگاه کردیم در حالیکه اگر متفاوت نگاه کنیم. زمانیکه یک سرمایه گذار میخواهد وارد یک مقصد سرمایه گذاری شود 4 سرفصل اصلی را مد نظر قرار میدهد که هر کدام دارای زیرمجموعه هایی هستند. اولین سرفصل ریسک است، دومین موضوع بازده سرمایه گذاری است ما یکی از پربازده ترین مناطق دنیا را داریم. حوزه سوم مواد اولیه و منابع از جمله انرژی است که در این حوزه دارای مزیت رقابتی هستیم. حوزه بعدی هم منابع انسانی است، ایران از نظر مراجع بین المللی یکی از مناطقی است که دارای منابع انسانی بسیار خوب برای سرمایه گذاری است.

در طول دوران تحریم شرکت های اروپایی بزرگ وارد ایران شدند و سرمایه گذاری کردند. باید فرصت های سرمایه گذاری را به شیوه صحیح به سرمایه گذاران خارجی معرفی کنیم. درست است که ما در تحریم هستیم اما شرکت های زیادی هستند که به دلایل خاص علاقه‌مند به حضور در اروپا و آمریکا نیستند. و ایران بهترین بازار برای آن هاست.
از دیگر خدمات نمایشگاه دائم صادرات و فرصت های سرمایه گذاری، معرفی فرصت های سرمایه گذاری به شیوه صحیح و به‌روز است.

ما باید با الگوهای صحیح حرکت کنیم تا در آینده در بازارهای هدف حضور داشته باشیم.


علیرضا شیرمحمدی

مشاور صادرات و جذب سرمایه خارجی و مدیر نمایشگاه دائم صادرات و فرصت های سرمایه گذاری ایران


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور