آخرین مطالب

بازرس هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرد

خودکفایی در ساختمان سازی مصاحبه، گزارش و یادداشت

خودکفایی در ساختمان سازی

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: مسکن از نیازهای ضروری انسان است و همه افراد در هر جایی که هستند محتاج یک سرپناه هستند چون خانه مکانی است که افراد پس از هرکاری در این مکان به آرامش می رسند. داشتن کالایی چنین ارزشمندی هنوز برای برخی افراد به یک آرزو شبیه تر است ولی حالا برای خیلی ها رسیدن به این آرزو به یک رویا تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،  در ایران بازار مسکن در برخی دوره ها با نوسان روبرو بوده است که غالبا افراد با توان مالی اندک بیشترین ضرر و زیان را از این نوسانات دیده اند. درافزایش بهای مسکن این قشرهمواره دستشان از داشتن یک سرپناه ،کوتاه و کوتاه تر شده تا جاییکه خانه های اجاره ای خود را کوچک و کوچکتر کردند و سرانجام سراز حاشیه شهرها در آوردند و صاحبخانه شدن را به لقایش بخشیدند. امسال بطور میانگین قیمت خانه ها نسبت به سال گذشته حدود 90 درصد افزایش داشته است و در شهرستانها نیز چیزی شبیه این رشد قیمت وجود داشته است. خیلی ها نمی دانند در این بازار چه باید بکنند تا با ضرر و زیان بیشتری روبرو نشوند. آیا در این شرایط خانه بخرند یا نه. یا کسانی که قصد فروش دارند ملک خود را بفروشند یا خیر. شاید خیلی ها منتظرند که کارشناسان و مسئولان ذیربط در این خصوص نظر دهند و تکلیف خود را دراین بازار بدانند.
محمدصادق کاشانی بازرس هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران یکی از کسانی است که بطور قاطع می گوید که بازار دیگر کشش جهش قیمت را ندارد زیرا از خیلی وقت پیش، قدرت خرید مردم به این قیمت ها نمی رسد. کاشانی می افزاید در سال 98 اصلا جهش قیمت در بازار مسکن نخواهیم داشت و قیمت ها حتی کمتر از نرخ تورم خواهد رسید.

مصاحبه خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز با کاشانی بازرس هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران را می خوانیم:
- ششمین نمایشگاه املاک و مستغلات کشور با چه اهدافی تشکیل شده و برنامه های شما برای این رویداد در طول چهار روز برگزاری آن چیست؟
ششمین نمایشگاه املاک و مستغلات تا 13 اسفندماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است. اولین نمایشگاهی است که باهدف ترویج فروش املاک و مستغلات در نمایشگاه این کار را انجام داده است. متاسفانه تا قبل از این نمایشگاه، حق فروش ملک در نمایشگاه نداشتیم، ولی از این رویداد به بعد برای رونق و ترویج این فرهنگ، این طرح را ادامه خواهیم داد تا بتوانیم در نمایشگاه املاکی که 10 تا 15 درصد زیر قیمت بازار هستند به مردم عرضه کنیم که بعد از4 روز نمایشگاه بگوییم که ما دو یا سه هزار واحد مسکونی در نمایشگاه به فروش رسانده ایم و این هدف اصلی ماست و از امسال نیز شروع شده است.

- ظاهرا در این نمایشگاه شرکت های خارجی نیز حضور دارند لطفا بگویید چند غرفه در این نمایشگاه فعال است؟
40 شرکت ایرانی و خارجی در ششمین نمایشگاه املاک و مستغلات فعال است و فعالیت های خود را به معرض نمایش گذاشته اند.

- حمایت از کالاهای ایرانی در این نمایشگاه تا چه میزان جدی گرفته شده است؟
حمایت از کالاهای ایرانی بطور 100 در صد از برنامه های ما است و در سال حمایت از کالای ایرانی، ما بیشتر در این زمینه فعالیت می کنیم و به جرات می توان گفت که صنعتی که در کشور بومی سازی شده فقط متعلق به صنعت ساختمان است. 1400صنعت و 180 شغل کلیدی به صنعت ساختمان وابسته است، شکر خدا امروز در کنار تولیدات داخلی، صادرات به کشور همسایه نیز داریم. وقتی سازه بنا می شود تمام شغل ها ایجاد می شود و صنعت به رونق می افتد این تمام توان ماست که انبوه سازان کشور بیشترین اجناس داخلی را مصرف می کنند و یک تعداد محدودی در شمال شهر تهران به عنوان املاک لوکس وجود دارد که متاسفانه از برندهای خارجی استفاده می کنند که طبیعی است و در همه جای دنیا این اتفاق می افتد.

- بخش مسکن درتولید شغل از حوزه های تعیین کننده جامعه است و با رونق این بخش شاهد اشتغال زیاد خواهیم بود به همین منظور برای اشتغال بیشتر در این بخش چه برنامه هایی دارید؟
اگر بتوانیم رونق به بازار مسکن بدهیم خودبخود اشتغال زایی بوجود می آید. همین رسته ای که بنده در آن فعالیت می کنم هم دارای مولد اقتصادی، هم مولد مالیاتی و هم مولد اشتغال است. کمتر دفتر املاکی در تهران پیدا می کنید که کمتر از 2، 3 تا 4 نفر از افراد در آن اشتغال داشته باشند. همانطوری که رئیس جمهوری گفتن هر اشتغال یک میلیارد تومان هزینه دارد و خواسته من از دولتمردان این است که صنف ما را حمایت کنند.

تکنولوژی در همه بخش ها ازجمله بخش مسکن می تواند خیلی از تحولات را بوجود آورد لطفا بگویید ورود تکنولوژی در این صنعت در کجا تاثیر گذاشته است؟

10 سال پیش در اجرای کاردکس، کد رهگیری را برای ایجاد امنیت بیشتر در معاملات طراحی کردیم که به عنوان یک تکنولوژی، تحولات زیادی را در این بخش ایجاد کرد و در واقع یک پایگاه داده یکپارچه است. امیدوارم با حمایت مجلس و دولت بتوانیم در سراسر کشور آن را جا بیندازیم و این هم برای امنیت و هم برای ورود تکنولوژی مفید است. با این کاراز قرار داد دستی نیز بیرون آمدیم و به قراردادهای یکپارچه با سیستم اطلاعات داده رسیدیم.

- بخش مسکن در حال حاضر با رکود روبرو است برای خروج از این وضعیت چه برنامه هایی وجود دارد؟
امروزه نیاز کشور به حدود 15 هزار واحد مسکونی در سال است. این نیازی است که اصولا نمی توانیم بگوییم نیست. اگر بتوانیم رونق به بازار بیاوریم کشورهای همسایه ای داریم مانند عراق، سوریه و افغانستان که نیاز مبرم به مسکن دارند تا ما بتوانیم صنعت خود را در آنجا بومی سازی کنیم و صادرات ساختمان ما در آنجا باشد من ایمان دارم که در آینده می توانیم به قدرت بزرگی از لحاظ صنعت ساختمان سازی تبدیل شویم. برای این منظور باید اندکی دست سازنده ها را بازبگذاریم و همانطور که امروز در کشور تاجیکستان به سازندگان یارانه می دهند امیدوارم که در داخل نیز بتوانیم چنین عمل کنیم.

- جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش ساختمان ایران در چه جایگاهی قرار دارد و آیا اصلا سرمایه های خارجی به این بخش وارد می شود؟
متاسفانه در این زمینه محدودیت هایی در کشور وجود دارد و جذب سرمایه خارجی سخت است. همانطوری که دولت امروز درخصوص سرمایه گذاری خارجی به مشکل برخورده، صنعت ساختمان هم با این مشکل روبرو است. ولی من ایمان دارم که ما در صنعت ساختمان نیاز به سرمایه گذاری خارجی نداریم چون خودمان همه چیز را داریم از صفر تا 100 ساختمان را داریم و حتی در بدترین شرایط نیز از کسی در این زمینه کمک نگرفته ایم چون در صنعت ساختمان هیچگونه وابستگی نداریم.

- مزیت های برگزاری نمایشگاه برای این صنعت چگونه ارزیابی می کنید و آیا این گونه رویدادها تاثیر واقعی در این بخش ایجاد می کند؟
نمایشگاه یک گردهمایی برای رونق املاک و مستغلات است. کشورما یک کشوری است که از لحاظ فرهنگی در حوزه املاک و مستغلات یک پیشینه خیلی قدیمی دارد که ما باید آن را به روز رسانی کنیم . نمایشگاه عالی ترین مکان برای معرفی برندها است که اگر به این سمت حرکت کنیم در آینده موفق تر هم خواهیم بود.

- بخش خصوصی در خیلی از حوزه ها می تواند تحول ایجاد کند هم از نظر سرمایه گذاری و هم از جنبه های دیگر، اتحادیه املاک تا چه میزان از این پتانسیل استفاده کرده است؟
حدود 90 تا 95 درصد صنایع و صنعت ساختمان سازی کشور را بخش خصوصی  اداره می کند و این جای خوشحالی دارد. امروز در همین نمایشگاه بیشتراز 10 نرم افزار بازسازی شده وجود دارد که همه آنها با حمایت سازندگان و مشاوران املاک و مستغلات کشور به روز رسانی شد تا به اینجا برسد. تمام این اپلیکیشن هایی که در کشورما وجود دارد بومی سازی شده است و کپی برداری شده نیست همچنین خیلی از تکنولوژی های آن را هم می توانیم به دنیا صادر کنیم.

- یکی از راه های پیشرفت ایجاد رقابت سالم بین شرکت ها و تولید کنندگان است بخش مسکن نیز می تواند چنین کاری انجام دهد آیا در این زمینه اقداماتی انجام شده؟
در این حوزه همه رقابت ها، سالم است چون بازار، بازار خصوصی است و رانت در آن وجود ندارد. در این بازار وقتی به عنوان خریدار می روید خودتان انتخاب می کنید، همانطور که گفتم 90 تا 95 درصد صنعت ما خصوصی است و رقابت آن خاص نیست که برای یک نفر باشد.

- هر رویداد و نمایشگاهی می تواند نقاط قوت و ضعفی داشته باشد نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه را چگونه می بینید؟
قوت های نمایشگاه این دوره زیاد است برای مثال امسال عرضه ملک با 10 تا 15 درصد زیر قیمت داریم  که بتوانیم این فرهنگ را برای عموم جا بیندازیم که از سال های دیگر مردم بیایند اینجا و ملک بخرند. اما در مساله ضعف، ضعف ما در نمایشگاه حمایت است یعنی حمایت می خواهیم ما فقط نیاز به حمایت داریم. اگر حمایت باشد خیلی کارها را می توان انجام داد برای مثال اکنون شرکت های انبوه سازی که دارای پروژهای شخصی هستند این پروژه ها را به مدت چهار روز در این نمایشگاه با 10 درصد زیر قیمت به متقاضیان عرضه می کنند.

- گرانی مسکن به ویژه در کلانشهرها خیلی از خریداران واقعی را از خرید مسکن بازداشته است. تعداد زیادی از آنان از مراکز شهرها فاصله گرفته اند برای خروج از این وضعیت چه باید کرد؟
درمورد گرانی باید بگوییم که املاک به چهار مولفه وابسته است. این 4 مولفه شامل ارز، طلا، حامل های انرژی و بورس است. مهمترین مولفه حامل های انرژی است هروقت حامل های انرژی به صورت داخلی و جهانی با افزایش قیمت روبرو شود به صورت ریشه ای در همه جهات ساختمان تورم روی می دهد. بعداز مولفه حامل های انرژی، ارز است. ارز وقتی در داخل کشور با نوسان قیمت مواجه باشد این طبیعی است که گرانی بوجود بیاید و مطمئنا در سال 98 ما قیمت جهشی نخواهیم داشت، یعنی بازار اصلا کشش جهش قیمت را ندارد. واقعا مردم دو باره برای قیمت جهشی توانایی ندارند و پیش بینی من در سال 98 این است که قیمت مسکن حتی از درصد رشد بانک مرکزی که سالانه این بانک برای تورم اعلام می کند چند درصد کمتر خواهد بود.

- برخی کارشناسان تولید بیشتر را عامل خروج مسکن از رکود فعلی می دانند شما چه نظری در این مورد دارید؟

هر چه بتوانیم تولید و انبوه سازی و عرضه مسکن در بازار بیشتر باشد مطمئنا با رونق بیشتروهم با ثبات قیمت در بازار مواجه خواهیم بود.

- خیلی ها از خانه های خالی در تهران و شهرستان ها به عنوان یکی از معضلات مسکن و افزایش قیمت و اجاره آن یاد می کنند در این مورد چه برنامه هایی دارید؟
من این نظرات را قبول ندارم حدود 7 تا 8 درصد خانه خالی در تهران داریم که با ارقامی که در رسانه ها منتشر می شود مطابقت می کند. وقتی که ما حدود 15 میلیون خانه مسکونی در سراسر کشور داریم یک رقم 500 هزار تا 600 هزار خانه برای جابجایی و تنفس احتیاج است تا افراد از خانه کهنه به سمت خانه نو بروند. برای مثال امروز چین سالانه یک میلیون و 500 هزار خانه می سازد حتی اگر نیاز نداشته باشد، یعنی این گردش باید باشد و اگر نباشد و همه خانه ها پر باشد چه کسی بخرد و چه کار است؟
 کسی بفروشد و چه کسی جابجا بشود. آن 10 و 15 درصد خانه خالی نسبت به موجودی ما طبیعی است که باید برای تنفس و گردش وجود داشته باشد.
علی حبیبی /


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور