آخرین مطالب

خانه ها ارزان می شود مصاحبه، گزارش و یادداشت

خانه ها ارزان می شود

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: / علی حبیبی: قیمت مسکن از زمستان سال گذشته سیر صعودی به خود گرفته و امسال نیز به سرعت خود افزوده است، در این مدت دستکم بهای خانه ها در پایتخت تا 90 درصد و شهرستانها نیز با درصدهای متفاوت رو به افزایش است. 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، در این نوسانات بازار مسکن، خیلی از خریداران واقعی نتوانستند خانه بخرند. وام های مسکن آنها دیگر پاسخگوی قیمت ها نیست و ارزش پول آنانسا نیز لحظه به لحظه در حال کاهش است. بهای املاک مانند اسب سرکش رم کرده و با مبلغ پس انداز خریدار فاصله زیادی گرفته است. بنظر می رسد خیلی از آشفتگی های این بازار به ایجاد جو روانی و اظهارات افراد غیرکارشناس در این بازار مرتبط است.  یکی از راههای ثبات قیمت ها از جمله مسکن می تواند اطلاع رسانی درست از منابع و رویدادهای موثق باشد. نوسانات قیمت مسکن که از سال گذشته بدون دلایل نامعلوم رشد یافته و خیلی از کارشناسان آن را موقتی و تعدادی دیگر نیز آن را ادامه دار می دانستند راه خود را پیمود و قیمت ها را به این مرحله رسانده است. در همان زمان شروع افزایش قیمت مسکن که به پاییز و زمستان سال گذشته بر می گردد کمتر رویدادی مانند همایش ها در این زمینه برگزار شد در حالی که می شد با برگزاری این نوع رویدادها، از آثار اطلاع رسانی های غیردقیق و متناقص کاست تا برخی از سوداگران با استفاده از این فضا، بازار مسکن را به هرسویی نکشانند. همایش ها جایی است که مسئولان، کارشناسان، صاحبنظران، محققان و استادان دانشگاه ها، آخرین یافته های موضوع رویداد را در سخنرانی ها، کارگاه ها، پنل ها، بروشورها و اطلاعات همایش ارائه می کنند و جامعه و افراد می توانند با استناد به آن، بهترین تصمیم خود را اتخاذ کنند.
عباس شوکتی کارشناس مسکن در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز تهران در باره لزوم برگزاری همایش ها در روشنگری جامعه و همچنین بحث مسکن می گوید: رویدادهایی مانند همایش ها و کنفرانس ها تاثیر مثبتی در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درست جامعه دارند زیرا کارشناسان، صاحبنظران، محققان و در مجموع مطلعان آخرین یافته ها و آموخته های سال ها علم و تجربه خود را به جامعه انتقال می دهند.
وی در باره وضعیت آینده مسکن نیز افزود: مردم اگر فوریتی برای خرید مسکن ندارند فعلا وارد این بازار نشوند.صدهای متفاوت رو به افزایش گذاشته است.
قیمت مسکن از زمستان سال گذشته سیر صعودی به خود گرفته و ام.
بازار مسکن در سال گذشته و امسال با نوسانات زیادی مواجه بوده و اطلاع رسانی ناقص نیز براین وضعیت افزوده مردم باید از چه منابعی اطلاعات خود را بدست آورند.
اطلاع رسانی درست یکی از راههای ارائه آگاهی های صحیح به مردم و جامعه است. خیلی از نارسایی های جامعه از اطلاع رسانی نادرست و ناقص ناشی می شود که در بحث مسکن نیز چنین اتفاقی افتاده است یعنی با نبود این اطلاعات، خیلی از مردم اسیر نظرات غیرکارشناسی شده اند و همین عامل به جو روانی جامعه در باره مسکن دامن زده است.
شوکتی افزود: رویدادهایی مانند همایش ها و کنفرانس ها تاثیر مثبتی در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درست جامعه دارند زیرا کارشناسان، صاحبنظران، محققان و در مجموع مطلعان، یافته ها و آموخته های سال ها علم و تجربه خود را به جامعه انتقال می دهند.

متن گفت و گوی علی حبیبی خبرنگار پایگاه خبری ایران مراسم نیوز با آقای شوکتی به شرح زیر است:
- بازار مسکن شرایط دشواری را تجربه می کند و قیمت ها به حدی رشد کرده که خیلی از خریداران واقعی از این بازار دور شده اند و شاید سالها هم نتوانند به ملک مورد نظر برسند شما وضعیت بازار مسکن را چگونه پیش بینی می کنید؟

یکسال پیش رکود تورمی را در بازار پیش بینی کردم و حالا می گویم این وضعیت تا یکسال ادامه خواهد یافت، این یکسال هم احتمال دارد به سال های آینده کشیده شود. درحال حاضر خانه ها با قیمت های نامتعادل و به صورت غیرکارشناسی از طرف مالکین به بازار ارائه می شود، قیمت هایی که به واقعیت نزدیک نیست. این قیمت ها به هیچ وجه کارشناسی نیست و هیچ مرجعی نیز آنها را تایید نمی کند. خودشان (مالکان) به صورت خودجوش و بااستفاده از شبکه اجتماعی این قیمت ها را اعلام می کنند. یک مساله بدتر در مبایعه نامه نیز این است که دراین گونه معاملات 90 درصد پول را بدون استعلامی که بتوانند به خریدار ارایه دهند تقاضا می کنند، اگر خریدار آن را قبول کند که کرده اما اگر قبول نکند این معامله به شکست منجر می شود که در زمان حاضر 80 تا 90 درصد مبایعه نامه ها با چنین سرنوشتی مواجه می شوند.

- برخی از کارشناسان و سازندگان می گویند مسکن به اندازه کالاهایی مانند طلا و ارز رشد قیمت پیدا نکرده بنابر این، این قیمت ها واقعی است؟
ما نمی توانیم قیاس کنیم  که اگر جنسی x تومان بالا رفته مسکن هم باید به همین نسبت بالا برود، مرجع پول ما ریال است و دلار نیست، طلا را اگر بخواهیم به عنوان مرجع قرار بدهیم و بخواهیم مسکن را براساس آن افزایش قیمت بدهیم این کار درست و کارشناسی شده نیست. افرادی که در بخش طلا سرمایه گذاری می کنند دنبال سود مقطعی هستند، یا کسی که دلار می خرد منتظر است که 10 تا 20 روز یا یک ماه دیگر سود خود را بدست آورد اما کسی که وارد بازار مسکن می شود قطعا بدنبال سود موقتی نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده می کند بنابر این نمی توان قیاس کرد که اگر مسکن 20 درصد بالا رفته،  طلا باید 50 درصد افزایش قیمت داشته باشد، نه هیچکدام از این قیاس ها از نظرعلمی درست نیست.

 شما گفتید که مسکن یکسال آینده در رکود فرو خواهد رفت پس از یکسال چه اتفاقی در این بازار می افتد؟
قطعا پس از هر رکود و تورمی ماشاهد کاهش خواهیم بود اما من به قطع نمی توانم زمان تورم را در حال حاضر اعلام کنم به علت اینکه اقتصاد کشورعلمی نیست و اقتصاد سیاسی است یعنی تحریم های ظالمانه ای که به ما اعمال شد و در کنارش جو روانی که در حال حاضر برای ارز و دلار و مسکن وجود دارد و بیشتر مسبب این جو رسانه های غربی و بیگانه هستند که بر طبل گرانی می کوبند ودر کنار آن سودگران نیز چنین فضایی را دامن می زنند، متاسفانه وضعیت بازارداری ما در هر صنف و رسته ای به اینجا کشیده شده است.

- یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن، کمبود تولید و عرصه در بازار است، بطور طبیعی وقتی تقاضا زیاد و عرضه اندک است قیمت ها بالا می رود و وضعیت بازار ما اکنون این طور است شما در این رابطه چه نظری دارید؟
در چند سال اخیرجوازها کمتر صادر شده است اما ما حالا دو میلیون و 500 هزار خانه خالی  در کشور داریم. در زمان حاضر فقط 600 هزار واحد خالی در تهران وجود دارد. اگر چه یکی از راهکارها ساخت واحدهای کوچک است اما اگر دولت زمین ها را در اختیار انبوه سازان و سازندگان قرار دهد و ارز 4200 هزار تومانی به آنان اختصاص دهد در این صورت قیمت ها کاهش می یابد. حالا این همه زمین ذخیره داریم که راحت دولت می تواند آنها را در اختیار انبوه سازان قرار دهد تا آنان خانه بسازند. همچنین اگر دولت مصالح ساختمانی با قیمت دولتی در اختیار انبوه سازان و سازندگان قراردهد بازار سیاه و رانت خواری در این زمینه شکل نمی گیرد و دست دلالان کوتاه می شود و این حالت در تعدیل قیمت ها نقش اساسی خواهد داشت. تعدیل بازار مسکن به تعدیل بازار دلار و طلا منجر خواهد شد زیرا آنها زنجیره وار به هم مرتبط هستند و این تاثیر مستقیم و خوبی در بازار خواهد داشت. همین حالا 400 شغل مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با مسکن در جامعه فعال است و مسکن در واقع قطب اصلی اقتصاد جامعه است و وقتی بتوانیم یک تعادل در این بازار ایجاد کنیم بطور طبیعی بازارهای دیگر هم تحت تاثیر قرارمی گیرند.

- اکنون حباب قیمت مسکن در تهران و شهرستانها چقدر است؟
قیمت مسکن در تهران باحباب 50 درصدی روبرو است.

- در این بخش قیمت کالاهای دیگر تا چه میزان بر قیمت مسکن تاثیر داشته است؟
قطعا با تاثیرات زیادی همراه است زیرا اینها زنجیره وار با هم در ارتباط هستند. مهمترین جوی روانی که به اقتصاد وارد شده از ناحیه مسکن بوده است.

- در شرایط فعلی مردم برای خرید مسکن چه رفتاری در پیش گیرند؟
مردم اگر فوریتی برای خرید مسکن ندارند فعلا وارد این بازار نشوند. این ورود نه تنها برای بخش مسکن بلکه برای طلا نیز مخاطرآمیز است و همانطور که گفتم رکودی که دربازار مسکن وجود دارد به یکسال خواهد کشید و پس از آن نیز کاهش قیمت ها را خواهیم داشت.







نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور