آخرین مطالب

گفت و گوی اختصاصی ایران مراسم نیوز با دبیر اجرایی همایش علمی پژوهشی ملی" نقش صنعت گردشگری سلامت در اشتغال سالم و توسعه پایدار"

گردشگری سلامت در آمد سرشاری به کشور سرازیر می کند مصاحبه، گزارش و یادداشت

گردشگری سلامت در آمد سرشاری به کشور سرازیر می کند

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز /مهتاب یوسفی مقدم: با توجه به برگزاری همایش علمی پژوهشی ملی" نقش صنعت گردشگری سلامت در اشتغال سالم و توسعه پایدار" در هفتم اسفند امسال، به سراغ محمد حسین خسروی، دبیر اجرایی این همایش رفتیم و درباره اهداف و دلایل برگزاری این همایش با او گفت و گو کردیم.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، خسروی معتقد است کشور ما از پتانسیل بسیار بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است و اگر چنین تصور شود که به عنوان مثال 10 میلیارد دلار در یک کشوری درآمد گردشگری عمومی وجود داشته باشد، می توان از گردشگری سلامت 100 میلیارد دلار یعنی 10 برابر بیشتر درآمد کسب کرد. او می گوید که بر اساس شعار "جهانی فکر کنیم، بومی عمل کنیم" دست به طراحی چنین همایشی زده است.  مطلب زیر حاصل گفت و گوی خبرنگار ایران مراسم نیوز با آقای خسروی است:  

به عنوان نخستین پرسش درباره موضوع همایش و محورهای آن توضیحاتی را ارایه کنید؟
موضوع این همایش درباره نقش صنعت گردشگری بویژه گردشگری سلامت در اشتغال سالم و توسعه پایدار است که دو محور اصلی را این همایش دنبال می کند لذا گردشگری سلامت شامل دو بخش است، یکی طب سنتی و مکمل است که شامل حال قسمت گیاهان دارویی، ترویج و گسترش آن است با توجه به اینکه ایران زمینه مناسبی برای استفاده از گل ها و گیاهان دارویی در زمره درمان های طب سنتی و مکمل را دارد.
محور اصلی دیگر همایش نیز در راستای توریسم سلامت است، یعنی بیمارانی که به قصد درمان از مبادی مختلف به مقصد گردشگری ایران اعزام می شوند که البته بیمارستان هایی می توانند این بیماران را پذیرش کنند که دارای بخش "ای پی دی" یعنی مخصوص پذیرش بیماران خارجی باشند. حال این بیمارستان ها به دو بخش تقسیم می شود یکی بیمارستان های دولتی و دیگری بیمارستان های غیردولتی، لذا همه بیمارستان ها نمی تواند گردشگر سلامت ما را پذیرش کنند.

دلیل عدم پذیرش این بیماران توسط سایر بیمارستان ها چیست؟
 چون بیمارستان‌هایی که توریسم سلامت را پذیرش می‌کنند باید دارای این ویژگی یعنی دارای بخش "ای پی دی" باشد و به موازات آن مسئول "ای پی دی" و کارشناسان "ای پی دی" داشته باشد. در این زمینه در سه محور بیمارستان ها فعالیت می کنند درمان، معالجه و درمان بیماران خارجی.
یکی از این حوزه ها مربوط به پیوند اعضا این است که این کار در بخش "ای پی دی" بیمارستان های خصوصی و دولتی ما در ایران انجام می شود. دیگری عمل قلب باز است که آن هم مهم است و مراجعه برایش از کشورهای دیگر به ایران زیاد است. موضوع دیگر هم درمان ناباروری، اعم از آقایان و بانوان است که باز هم این اقدام در بیمارستان هایی صورت می گیرد که این بخش را دارا هستند.

این بیمارستان ها در استان البرز هم راه اندازی شده یا خیر؟
ما رایزنی هایی با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان البرز داشتیم و در این رابطه قرار شده تا چند روز آینده اطلاع دهند که کدام بیمارستان ها دارای بخش فعال "ای پی دی" هستند.

در تهران چطور؟
در تهران هم با چند بیمارستان رایزنی کردیم که اگر به نتیجه برسد معرفی می شوند.چون حامیان بسیاری هستند که اعلام آمادگی کرده اند اما عملا هنوز تفاهمنامه ای امضا نشده باید زمانی اینها معرفی شود که این تفاهم نامه به امضا رسیده باشد.

پس در حال حاضر با بیمارستانی در این خصوص قراردادی امضا نشده؟
بطور رسمی که تعهد و پذیرش به عنوان حامی و شرکت کننده مسئولیت داشته باشند، خیر؛ اگرچه عزیزانی دارای مدارک فوق لیسانس یا دکترا ارائه مقاله کرده اند اما به جهت اینکه تا این لحظه تفاهمنامه ای وجود ندارد، آنها را به هیچ مرجعی معرفی نمی کنیم.

مدعوین و مهمانان این همایش چه افرادی هستند؟
مدعوین ما بیشتر جامعه دانشگاهی، پزشکی و خدمات گردشگری مثل هتلداران و دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی و اعضای فعال در این دو بخش هستند بخش پزشکی هم به دو بخش تقسیم می شود طب سنتی و مکمل، و درمانگرانی که ویژه درمان در بخش "ای پی دی" هستند. البته مسئولین اجرایی شهر کرج هم به این همایش دعوت شده اند،  چند میهمان کشوری هم داریم، تعدادی از پژوهشگران از سراسر کشور هم در این همایش حضور دارند که هم به عنوان هیات داوران مطرح هستند و هم به عنوان ارائه دهندگان مقاله. برخی از پژوهشگران آزاد و علاقمند هم در این همایش حضور پیدا می کنند.

نتایج علمی و کاربردی این همایش از نظر شما چیست؟

عنوان همایش " اولین همایش علمی و پژوهشی ملی" است یعنی علمی پژوهشی بودن آن را ما صحه می گذاریم و ملی بودنش از جهت اینکه از سراسر کشور دعوت کرده ایم که برای ما مقاله بفرستند و در این همایش شرکت کنند که البته مقاله ها هم ابعاد مختلف دارد. با عنایت به این مساله کسانی که مقالات خود را در قالب چارچوب های استاندارد و آن ضوابط و مقرراتی که در وب سایت همایش به عنوان شیوه نگارش مقاله قرار داده ایم برای ما ارسال کردند، در داوری ها شرکت داده شده اند. با توجه به اینکه این همایش به ثبت در پایگاه استنالی علوم جهان اسلام قرار گرفته و پایگاه جهانی اسلام با مخفف "ای ا سی" این مقالات را تایید می کند،  از نظر امتیاز علمی برای دانشگاهیان و پژوهشگران ارزش علمی دارد. همچنین مقالات در بخش علمی در دو تا سایت یعنی سایت سیویلیکا و یکی سایت "آی ا سی" نتایج منعکس می شود و گواهی هایی که ارائه می شود گواهی است که امتیاز علمی دارد.

آیا قبل از این هم تجربه برگزاری چنین همایشی وجود داشته یا خیر؟
همایش ها به این شکل نبوده. به نوعی ما با این موضوع، اختصاصی و اولین هستیم چون خود بنده مشاور پیشگیری از طلاق استان البرز هستم و یکی از معضلاتی که در پرونده های طلاق با آن مواجه شدم را عدم اشتغال مفید و درآمد کافی می دانم که باعث شده این خانواده ها گرایش به سوی طلاق داشته باشند؛ همچنین با توجه به اینکه خودم هم مدرس الگوهای رفتاری در صنعت گردشگری هستم که این مرتبط با روانشناسی و تجربه کاری بنده هست برنامه ای را پیش بینی کردم که بتوانیم به اشتغال جامعه کمک کنیم.
به هر حال باید قبول کنیم که چه تحریم باشیم یا نه، وابستگی کشور به نفت و تک محصولی نتیجه اسفباری برای جامعه دارد لذا این برنامه بر اساس داشته هایمان محاسبه شده چراکه دیدگاه بنده و مدیر مسئول این مجموعه که موسسه فرهنگی هنری مدرسه اولیا به عنوان مجری برگزاری همایش ها و نمایشگاه است این است که "جهانی فکر کنیم، بومی عمل کنیم" و داشته های خودمان را به نحو شایسته ای با بسترسازی مناسب رشد و ارتقا دهیم. این در حالیست که گردشگری و صنعت گردشگری در کشورها بسیار درآمدزاست و باید چنین تصور شود که مثلا اگر 10 میلیارد دلار در یک کشوری درآمد گردشگری عمومی باشد، درآمد گردشگری سلامت مثلا 100 میلیارد دلار یعنی 10 برابر بیشتر است. با توجه به این درآمد خوب متاسفانه ما در گردشگری سلامت در آمد ضعیفی را جذب کرده ایم بر همین  اساس این موضوع را که نقش صنعت گردشگری بویژه گردشگری سلامت در اشتغال سالم و توسعه پایدار را طراحی کردم.

درباره حامیان این همایش و هزینه های آن هم لطفا توضیح دهید؟
در درجه اول خود موسسه ما از سهامداران همایش هزینه کردیم و با توجه به اینکه با دو مجموعه در واقع تفاهم نامه امضا شده و با بعضی از مجموعه ها هم در قالب تهاتری تفاهم نامه امضا شده است. دو مجموعه هست که یک مجموعه حامی مالی ماست و دو یا سه مجموعه هم جنبه تفاهم نامه تهاتری دارد که خدمات متقابل را انجام می دهد.
درباره هزینه ها هم پیش بینی ما این است که بین 20 تا 40 میلیون تومان برای این همایش هزینه شود که از زمان استارت کار یعنی فروردین 97 تا پایان کار که بخشی از این هزینه از طریق خود ارسال کنندگان مقاله دریافت می شود که هزینه بسیار کمی است تا مورد استقبال قرار بگیرد. ما می خواهیم در اولین همایش فرهنگ سازی کنیم و هدفمان مسائل و نتایج مادی نیست؛ می خواهیم یک حرکت پژوهشی را همراه بطلبیم و با عزیزان همراه یک حرکتی را ایجاد کرده باشیم.

حمایت از مقالات برتر به چه صورت انجام می شود؟
هیات داوران مقالات را بررسی می کند و مقالاتی که قالب های استاندارد را رعایت کردند که ما در بحث استانداردسازی هم از مقالاتی استفاده کنیم که تحقیقات بیشتر جنبه میدانی است، تحقیقات وقتی میدانی باشد باید جنبه های آماری آن رعایت شود. مقالاتی از نظر ما قابل استفاده در این داوری ها هست که در واقع یک چارچوب مشخص داشته باشد. حال من چند تا از مطالبی که هیات داوران بر آن تاکید دارد و بر رعایت کردن آن تاکید کرده اگر مقالاتی این اصول را بصورت ویژه رعایت کرده باشد جزء مقالات برتر ما خواهد بود یکی عنوان موضوعش که منطبق بر محورهای اصلی و فرعی همایش باشد، مقالات باید مقدمه خوبی داشته باشد و مواد و روش ها را بر اساس مواد و روش های علمی و استاندارد انتخاب کند و نتایج و بحث خوبی داشته باشد و منابعی که به آن اشاره می کند منابعی باشد که از نظر تاریخی به2018 نزدیکتر باشد چون هر چه به روز تر باشد بهتر است و اگر مقالات شمسی هم بخواهند استفاده کنند به تاریخ 1396  این منابع نزدیکتر باشد.

مخاطبان اصلی این همایش چه کسانی هستند؟

مخاطبان اصلی جامعه ایران عزیز و اسلامی ماست که این جامعه یک زیرگروه هایی دارد. در درجه اول مسئولین که بیایند و از این فرصت استفاده کرده و کمک کنند الان مجموعه ما که با همکاری دانشگاه پزشکی البرز این همایش را می خواهد برگزار کند در واقع یک سازمان مردم نهاد است که دست کمک دراز کرده، که طراحی کرده و دارد اجرا می کند. دکتر درفشی به عنوان ریاست همایش، دکتر محمد نوری سپه، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز و بنده هم به عنوان دبیر اجرایی در این همایش و جمعی از همکاران که ما را در این همایش همراهی می کنند.
جامعه دیگر ما جامعه خدمات مسافرتی و گردشگری، هتل ها و بخش بیمارستانی است که آن دو بخش هم بحث طب سنتی مکمل و پزشکان متخصص در زمینه درمان و اعمال جراحی و... است.
بحث حامیان بسیار مهم است و ما احساس تکلیف کردیم. من به عنوان یک دردمند و مدرس الگوهای رفتاری در صنعت گردشگری احساس کردم خلا خیلی زیاد است و الان هم که دست به سوی مسئولین دراز کردیم بعضی علاوه بر اینکه کمکی نکردند بلکه ما را هم دلسرد کردند و زمزمه های دلسردی را در رفتار برخی مسئولین اجرایی دیدم. به نظر من اگر کسی می خواهد حمایتی نکند و پاسخ منفی بدهد می تواند با جملات زیباتر آن را بیان کند. اگر ما بتوانیم با اشتغال پایدار و سالم به جوانان مان کمک کنیم هم در محضر خدا و هم در محضر خون شهدا سربلندیم و ادای وظیفه هم کرده ایم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور