آخرین مطالب

چم‌وخم‌های رویدادنویسی در وبینار آموزشی «خبرنگاری در رویداد» اخبار رویدادهای استان ها - وبینار و رویدادهای آنلاین

چم‌وخم‌های رویدادنویسی در وبینار آموزشی «خبرنگاری در رویداد»

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: خبرنگاران به فراخور شغل خود در رویدادهای محلی، ملی و بین‌المللی مختلفی حضور پیدا می‌کنند و یک کارشناس رسانه، نکاتی را مطرح می‌کند که آن‌ها قبل، حین و بعد از این رویدادها باید مدنظر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از ایسنا، شهریار عظیمی، کارشناس و پژوهشگر رسانه، در وبینار آموزشی «خبرنگاری در رویداد» که از سوی فرهنگسرای تخصصی رسانه و اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان برگزار شد، گفت: قبل از برگزاری یک رویداد بین‌المللی، کسب اطلاعات کلی، مطالعه و تعامل با میزبان اهمیت دارد و تماس یا حتی جلسه حضوری، می‌تواند برای حضور خبرنگار در آن رویداد اعتمادسازی کند.

وی ادامه داد: مهم نیست رویدادی که آن را پوشش رسانه‌ای می‌دهیم چیست، مهم این است که به چشم یک شروع، بدنه، پایان و ظاهری به آن نگاه نکنیم و از این رویداد لذت ببریم.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: به‌واسطه تجربه حضور در رویدادهای بین‌المللی و برقراری ارتباط با مهمانان خارجی، این بازخورد را گرفتم که متأسفانه اصحاب رسانۀ ایران تسلط کاملی بر رویداد ندارند و این چهرۀ بدی از کشور ما، آن رویداد و همچنین شخصیت خود ما به‌عنوان یک خبرنگار ایرانی در ذهن آن مهمان می‌سازد.

عظیمی افزود: خبرنگاران می‌توانند فهرست مشخصات شرکت‌کنندگان را از میزبان و برگزارکنندۀ رویداد بگیرند و پیش از برقراری ارتباط دربارۀ این افراد جستجو کنند. این تحقیقات به آن‌ها کمک می‌کند بدانند که  باید با چه کسی و دربارۀ چه چیزی صحبت کنند.

این پژوهشگر رسانه بر اهمیت شناسایی و فهمیدن دغدغه‌های میزبان نیز تأکید کرد و گفت: خیلی خوب است که خبرنگار پیش از شروع رویداد سنگ‌های خود را با میزبان وابکند، متوجه شود دنبال چه هستند و پیشنهادهای خود را نیز به آن‌ها بدهد. مثلاً اگر میزبان، شهرداری اصفهان است و ماه‌ها برای برگزاری یک رویداد بین‌المللی مثل جشنواره فیلم کودک و نوجوان برنامه‌ریزی کرده، خبرنگار نمی‌تواند از آن‌ها انتظار داشته باشد طبق مرام و علایق و سلایق او پیش بروند و اگر چنین نبود، همۀ کارهای آنان را اشتباه تلقی کند و زیر سؤال ببرد.

وی با بیان اینکه خبرنگار باید بشنود، مطالعه کند و ساختارشکنانه و خلاقانه دربارۀ یک رویداد ایده بدهد، ادامه داد: میزبان معمولاً مهمانان ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل دارد که باید به آنان توجه ویژه شود و خبرنگاران سفیر این توجه ویژه‌اند.

عظیمی تصریح کرد: در یک رویداد گاهی بنا به دلایلی مجموعۀ مربوطه مهمانی را دعوت کرده که حساسیت بالایی روی اوست و خبرنگار که در واقع به‌منظور تعامل و همراهی با میزبان به این رویداد دعوت‌شده، باید حواسش باشد که برای مصاحبه سراغ این مهمان نرود.

این کارشناس رسانه گفت: یکی از مشکلات همیشگی اصحاب رسانه با برگزارکنندگان رویداد این است که تا لحظه آخر ریز برگزاری رویداد را ندارند و در این‌چنین موقعیتی باید فشار بیاورند تا فهرست به‌روز را از میزبان بگیرند.

وی افزود: آماده‌سازی، هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تمام ‌روزها و ساعت‌هایی که رویداد در حال برگزاری است ضرورت دارد و خبرنگار باید حتماً یک فرد را (به‌جز مدیر روابط عمومی) به‌عنوان همراه در دسترس گروه میزبان در کنار خود داشته باشد.

عظیمی به خبرنگاران توصیه کرد زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و توضیح داد: در صورت تسلط نداشتن بر زبان مصاحبه‌شونده، حتماً از حضور یک مترجم حرفه‌ای بهره بگیرید.

این پژوهشگر رسانه با اشاره به نکاتی که خبرنگار حین برگزاری یک رویداد باید به آن توجه کند، گفت: مشاهده گری، ساخت رابطه با حضور در فضاهای مرتبط و انجام کار در این مرحله اهمیت بسزایی دارد و اخلاق و اصولی مثل داشتن کارت خبرنگاری، پوشش مناسب با نوع رویداد، زمان‌شناسی و حفظ حریم شخصی مهمان باید رعایت شود.

وی خطاب به خبرنگاران یادآور شد: شما سفیر معرفی جاذبه‌های ایران به مهمانان بین‌المللی نیستید مگر اینکه از شما خواسته شود پیشنهاد خود را ارائه کنید و در این صورت نیز باید حتماً اطمینان کامل از خوب بودن فضای پیشنهادی داشته باشید.

عظیمی، تصریح کرد: خیلی اوقات خبرنگاران ایرانی خود را پایین‌تر از مهمانان غربی رویداد می‌بینند و این درست نیست. صرف اینکه کسی از سوی دیگر دنیا مهمان یک رویداد بین‌المللی شود دلیلی حتمی بر فرهیختگی و بالا بودن درجۀ او نیست.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد که در تصویربرداری و عکس‌برداری از مهمانان یک رویداد بین‌المللی و نوشتن مطالب، به خط قرمزهای کشور نیز باید توجه ویژه داشت و با زیرکی تمام منافع میزبان و احترام متقابل را حفظ کرد تا همکاری ادامه داشته باشد.

وی افزود: در جمع مهمانان خارجی گاهی سیاهی‌لشکرهای پر سروصدایی دیده می‌شوند اما خبرنگار باید از آن‌ها دوری کند و به سمت افراد کلیدی کم سر و صداتر برود.

گزارشگر و تهیه‌کنندۀ سابق شبکۀ «پرس تی وی» گفت: محل برگزاری یک رویداد خانۀ خاله نیست و خبرنگار نمی‌تواند جای وسایل را تغییر بدهد و یا بی‌نظمی و ریخت‌وپاش کند.

عظیمی حضور به‌موقع و کامل خبرنگار در رویداد را نیز مهم دانست و اظهار کرد:  بدنۀ رویداد جایی است که هر لحظه در آن اتفاقی می‌افتد و خبرنگار اگر قصد دارد گزارش کاملی همراه با حاشیه‌ها و جزییات بنویسد، باید در این بدنه حضور فعال داشته باشد.

وی افزود: حتی یک بحث معمولی و مکالمۀ کوتاه، حین شام خوردن یا معاشرت با مهمانان می‌تواند نگاه خبرنگار را به رویداد عوض کند و اطلاعات جدیدی به او بدهد. پس از میزبان بخواهید این امکان را به شما بدهد و قید کنید که قصدتان پوشش بهتر است نه چیز دیگر.

این پژوهشگر رسانه گفت: خبرنگار نباید تمام‌وقت خود را با گروه خود بگذارند، بلکه باید از فرصت برگزاری رویداد برای ایجاد روابط جدید استفاده کند.

عظیمی تصریح کرد: گله و شکایت اغلب میزبانان از خبرنگاران این است که حین برگزاری رویداد وعده می‌دهند لینک گزارش و اخبار را ارسال کنند اما این کار را انجام نمی‌دهند و این باعث ایجاد بی‌اعتمادی به همۀ خبرنگاران می‌شود.

وی از خبرنگاران خواست ارتباط اصولی خود را با مهمانان رویداد بعد از برگزاری رویداد نیز حفظ کنند و برای مثال سال نو را به آنان تبریک بگویند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور