آخرین مطالب

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

استقرار سامانه جامع انبار‌ها در مناطق آزاد رویدادهای مناطق آزاد

استقرار سامانه جامع انبار‌ها در مناطق آزاد

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از استقرار سامانه جامع انبارها در مناطق آزاد خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ارتباط با جلوگیری از قاچاق ته لنجی چه بوده است؟

دهقانی نیا: اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه ته لنجی این بوده که میزان این نوع قاچاق از حجم واردات رسمی یعنی ٢ تا ٣ میلیارد دلار بوده که به 45٠ میلیون دلار رسیده است. با محوریت ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز کارگروه ارتقا سلامت اداری و پیشگیری از قاچاق در مناطق آزاد شکل گرفته و مسئولیت آن با مدیرعامل سازمان مناطق آزاد و با همکاری رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر استان است.

اقدامات دیگر استقرار سامانه جامع انبار‌ها در مناطق آزاد و هماهنگی تبادل اطلاعات سامانه انبار مناطق آزاد با سامانه انبار وزارت صمت است. درحال حاضر بیش از دو هزار انبار در سامانه انبار‌های مناطق آزاد ثبت شده است. تلاش می‌شود یکپارچگی را حفظ کنیم و تبادل بین دو سیستم را میسر کنیم. یکی دیگر از موارد استقرار سیستمی گمرک در مبادی ورودی به مناطق آزاد است.

در گذشته حجم وسیعی از کالا به کشور وارد می‌شد، بعدا مقداری از این حجم قرار می‌شد وارد سرزمین اصلی شود و گمرک باید در آن حیطه اقدام به بررسی کند. این اقدام با هماهنگی که ستاد مرکزی و دبیرخانه گمرک و دیگر دستگاه‌ها انجام شد در حال حاضر گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد مستقر شده است. اقدام دیگر یکسان سازی فرآیند‌ها و رویه‌های مناطق آزاد است که در قالب سامانه یکپارچه و پنجره واحد مناطق آزاد اجرا می‌شود.

طبق ماده ١6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تنها مرجع ارائه و برآورد حجم قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. در حوزه ته لنجی مشکلاتی وجود دارد که نیازمند همکاری ویژه دستگاه‌هایی است که در این خصوص مسئولیت مستقیم دارند.  یکی از موارد این است که اگر کالا توسط ملوان وارد می‌شود می‌توان به او  گفت کارت بازرگانی اخذ کند؟ خیر، زیرا رویه درست این نیست. وزارت صمت سامانه‌ای را تحت عنوان ثبت آماری ایجاد کرده است. یکی از انتظارات ما از گمرک جمهوری اسلامی این است که وقتی ملوان کالایی را وارد می‌کنند این کالای ملوانی در این سامانه ثبت آماری شود.

انتظارات در گمرک این است که سامانه خودشان را با نام سامانه ملوانی در این حوزه به طور صد در صد عملیاتی و مستقر کنند تا تبادل اطلاعات با سامانه وزارت صمت با سرعت انجام گیرد. این از اقداماتی است که اشراف حاکمیت را بر کالا‌های وارداتی از طریق ته لنجی میسر می کند. یکی دیگر از اقدامات توسط بانک مرکزی است که باید منشأ ارز کالا‌هایی را که از طریق ته لنجی وارد می‌شوند شناسایی و بررسی کند.

رقم قاچاق در سال 98/ کشف واردات قطعات دست دوم لوازم خانگی!

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می گوید عمده کالا‌های قاچاق ته لنجی سوخت و فرآورده‌های نفتی، مسکوکات فلزی و قیمتی، لوازم خانگی، منسوجات و لوازم آرایشی و بهداشتی است.
قاچاق به عنوان اصلی ترین عامل  تضعیف و ضربه به  چرخه تولید در هر کشوری محسوب شده و بستن راه های ورود و خروج  آن  باید از اولویت های اساسی  هر دولتی باشد.

به منظور  اطلاع از آخرین آمار  قاچاق هایی که بیشترین  کشفیات را  در سال های اخیر به خود اختصاص داده است سراغ حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رفتیم.



16 درصد کشفیات قاچاق مربوط به ته لنجی هاست

قاچاق ته لنجی یا ملوانی در جنوب کشور تبدیل به معضلی اساسی شده است، ادعا‌هایی مبنی بر سازمان یافته بودن این قاچاق مطرح است، نظر شما در این رابطه چیست؟

دهقانی نیا: ارزش کشفیات قاچاق ته لنجی در سال ٩٧ حدود ١٠ هزار و  ٧4٨ میلیارد ریال بوده که ١6درصد کل کشفیات را شامل می‌شود و در سال ٩٨ این رقم به ٣6هزار و ٨٢6 میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با حجم کل کشفیات 4٠ درصد را شامل می‌شود.

یکی از معضلات حوزه قاچاق کالا به ویژه در مبارزه با آن قاچاق ته لنجی است. عمده کالا‌هایی که مشمول این نوع قاچاق هستند سوخت و فرآورده‌های نفتی، گازوئیل و قیر، مسکوکات فلزی و قیمتی، لوازم خانگی و منسوجات لوازم آرایشی و بهداشتی است.

وزارت صمت  برای ابلاغ فهرست کالا‌های قابل ورود توسط ملوان منتظر تاییدیه بانک مرکزی است!

از اقدامات دیگری که همچنان معطل مانده و متوجه وزارت صمت است؛ ابلاغ فهرست کالا‌های قابل ورود توسط ملوان هاست که مصوب شده، ولی وزارت صمت منتظر تاییدیه بانک مرکزی است. این براساس کارگروه ماده ١٢قانون ساماندهی مبادلات مرزی انجام شده که نماینده وزارت صمت امضا کرده است. انتظارمان این بوده که تا این تاریخ تبادل اطلاعات صورت بگیرد که اتفاق نیفتاده است. رویه‌ها انجام شده و تنها قسمت تأیید منشأ ارز توسط بانک مرکزی معطل مانده است. یکی دیگر از اقداماتی که مصوب شده، اما نهایی نشده سامانه ملوانی گمرک ایران است.

تلاش برای استقرار پلیس امنیت اقتصادی در ٢٢ گمرک ملوانی

یکی دیگر از اقدامات استقرار پلیس امنیت اقتصادی در ٢٢ گمرک ملوانی است. دستورالعمل تهیه، مصوب و ابلاغ شده و منتظر نتایج اقدامات هستیم. ولی نکاتی مطرح است که نیروی انتظامی خواهان تامین محوطه فیزیکی و زیر ساخت دسترسی نیروی انتظامی به سیستم‌ها است. 

چقدر از این اقدامات تا پایان سال عملیاتی می‌شود؟

دهقانی نیا: اگر اراده انجام را داشته باشند زودتر از پایان سال می‌توانیم اقدامات را عملیاتی کنیم.

صدور کارت سوخت چقدر بر کاهش قاچاق بنزین و گازوئیل موثر بوده و بیشتر از کدام مرز‌ها انجام می‌شود؟ آخرین آمار‌ها از قاچاق سوخت چقدر است و اینکه همچنان مرز پاکستان در صدر بیشترین قاچاق سوخت از کشور هست؟

دهقانی نیا: در حوزه برآورد حجم قاچاق سوخت در سال ٩6بالغ بر ٧٣6میلیون دلار بوده است. در سال ٩٧ این رقم به ١٩٣6میلیون دلار رسیده و افزایش ١6٣درصدی داشته است.
٧٠درصد کشفیات در حوزه فرآورده‌های نفتی مختص به گازوئیل بوده و کمتر از چهار درصد مربوط به بنزین است. تمام سامانه‌ها در فاز توسعه هستند و ما نیازمند ارتقا کیفیت از تبادلات اطلاعات در سطح بین دستگاه‌ها در حوزه سامانه‌ها هستیم.

کشف 3هزار میلیارد ریال لوازم آرایشی قاچاق در سال 99

با توجه به اینکه لوازم آرایش در گروه چهار قرار دارد، ولی بیشترین حجم قاچاق کالا را به خود اختصاص داده است و از کدام مبادی بیشتر قاچاق صورت می‌گیرد و ارزش آن چند میلیارد ریال است؟

دهقانی نیا: ارزش کشفیات لوازم آرایشی در سال 97برابربوده است با ٣6٠٠میلیارد ریال و در سال ٩٨ برابر با ٣6٠4میلیارد ریال و آمار مقدماتی امسال برابر با ٣٠١میلیارد ریال است.

در مرز شرقی کشور قاچاق چمدانی صورت می‌گیرد؟چقدر این موضوع  صحت دارد؟

دهقانی نیا: توریست‌هایی که برای درمان وارد کشور می‌شوند و دارو‌های مورد نیاز را براساس مصرف 6 ماهه و 9 ماهه و تجویز پزشک ایرانی خریداری شده از کشور خارج می‌کنند. عبارت قاچاق چمدانی هیچ جا قید نشده است. دارو‌ها در کشور به واسطه حمایتی که دولت از آن دارد تلاش می‌شود تا جامعه با کمبود دارو مواجه نشود.  این دارو از طریق مسیر توزیع و پخش به داروخانه می‌رسد. اینکه دارو تجمیع می‌شود و به نحوی غیر رسمی از کشور خارج می‌شود بله قاچاق اطلاق می‌شود.

قاچاق دارو امسال 600 میلیارد ریال است

میزان آمار کشفیات قاچاق دارو در سال های اخیر چقدر بوده  است؟

دهقانی نیا: ارزش کشفیات داروی در سال 97، ٢٩54میلیارد ریال بوده است و در سال ٩٨ به ٢٧٠4میلیارد ریال رسیده است و هشت درصد کاهش داشته است. یک آمار مقدماتی هم وجود دارد که قابل استناد نیست. این آمار در سه ماهه نخست امسال 6٠٠ میلیارد ریال است. البته این آمار نیازمند بررسی بیشتر است.

: در سال ٩٧ شاهد  حجم وسیع قاچاق دام زنده در مرزهای غربی بودیم آیا این روند  افزایشی بوده است؟

دهقانی نیا: آماری دراین حوزه در سال ٩٩ وجود ندارد. ارزش کشفیات قاچاق دام زنده درسال٩٧حدود ٣هزار و هفتاد و یک میلیارد ریال بوده است. این رقم در سال ٩٨ به ٣١5٠میلیارد ریال رسیده است و هفت درصد افزایش داشته است. در سه ماهه ابتدای امسال همکارانم در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیروی انتظامی می‌گویند آماری رسیده وجود دارد، اما نیازمند بررسی فنی است. در واقع آمار مقدماتی است که باید به صورت رسمی اعلام شود. البته ممکن است ناجا کشفیاتی در این باره داشته باشند. عمده محور‌هایی که در قاچاق دام وجود دارد مسیر جنوب کشور غرب و شمال شرق است. با توجه به اقداماتی که انجام گرفت تبصره ماده ١٨ دام که خرید و فروش و حمل و نگهداری دام زنده مشروط شد. اگر حمل شود باید بارنامه داشته باشد و پلاک در سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور