آخرین مطالب

در گفت‌وگو با عضو هیات اجرایی ایکوم جهانی مطرح شد:

نقش موزه‌های تعطیل در زمان شیوع کرونا تازه های فناورانه، اقتصادی و اجتماعی

نقش موزه‌های تعطیل در زمان شیوع کرونا

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: «شرایط اجباری کنونی در دنیا، موزه‌های زیادی در اقصی نقاط جهان را وادار کرد تا شعار سال ‌2018 شورای بین‌المللی موزه‌ها با مضمونِ «موزه‌های ترا پیوسته، رویکردهای نو و مردمان تازه» را به اجرای واقعی دربیاورند، شعاری که اکنون در بوته‌ی آزمایش جدی قرار گرفته است.»
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، هر چند بعد از گذشت حدود 20 روز از آغاز شیوع کرونا در کشور و با مطرح شدن درخواست‌های متعدد از سوی موزه‌داران و برخی مسوولان موزه‌ای، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در 20 اسفند در نامه‌ای با قید «آنی – حائز اهمیت» دستورِ «تعطیلی موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی در تعطیلات نوروز 99» را صادر کرد. اما قطعا در این شرایط و براساس آن‌چه که موزه‌داران در روزهای نخست آغاز بحران پیشنهاد داده بودند، نمی‌توان تعطیلی موزه‌ها را عاملی برای بی توجهی به علاقمندان این حوزه دانست.

نقش پررنگ موزه‌ها در تعطیلی فضاهای تاریخی

گلناز گل‌صباحی - یک عضو هیات اجرایی در شورای بین‌المللی موزه‌ها - می‌گوید: ‌شورای بین‌المللی موزه‌ها در شرایط این روزهای جهان، با فراگیری ویروس کرونا، دستورالعمل‌های جالب توجه و ساده‌ای را توصیه می‌کند که علاوه بر کاربردی بودن، به فراخور نحوه‌ی اجرا، جذاب و خلاقانه نیز هست.

او نمایش آنلاین مجموعه‌های موزه‌ای را یکی از پیشنهادات شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) می‌داند و بیان می‌کند: در این راستا نیاز است تا موزه‌ها با سازماندهی بازدیدهای آنلاین، از امکانات فضاهای مجازی مانند توییتر، فیس‌بوک و از سایت‌های بومی در داخل کشورها استفاده کنند، پادکست تولید کنند و داستان‌های موزه‌های خود را با هشتگ (#) به اشتراک بگذارند و مخاطبان را به نشر آن‌ها با  استفاده از هشتگ ترغیب کنند.

به گفته‌ی وی، تلاش موزه‌ها برای تامین سلامت نیروی انسانی خود، بازدیدکنندگان، آثار و اشیای مجموعه‌های‌شان در مواقع بحران در کشورها، همیشه مورد تاکید بوده است.

گل‌صباحی با تاکید بر این‌که امکانات جدیدِ در اختیار موزه‌ها، کمک می‌کند تا حتی در شرایط کنونی بتوانند خلاقانه و با روش‌های مختلف مانند استفاده‌های مختلف از فضای مجازی، همچنان به فعال و پویا بودن موزه خود کمک کنند، اظهار می‌کند: امروز و در شرایط کنونی خوشبختانه پایگاه‌های اجتماعی بسیاری از موزه‌های سرتاسر دنیا و در کشورمان، از طریق صفحاتِ مجازی خود در شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال، هر روز با مطالب تازه، اطلاعات مفید، تصویر، فیلم‌های بلند و کوتاه یا نوشته و متن، مشغول تولید محتوا هستند و حتی به این روش مخاطبان جدید نیز پیدا می‌کنند.

مسوولان موزه‌ای نقش فضای مجازی را جدی بگیرند

این عضو هیات اجرایی ایکوم جهانی این شرایط اجباری کنونی در دنیا را عاملی می‌داند که باعث شده تا موزه‌های زیادی در اقصی نقاط دنیا، شعار سال ‌2018  شورای بین‌المللی موزه‌ها را با مضمونِ «موزه‌های ترا پیوسته، رویکردهای نو و مردمان تازه» به اجرای واقعی دربیاورند. در واقع به نظر می‌رسد که این شعار در زمانی که همه مردم دنیا مشغول دست و پنجه نرم کردن با این معضلِ فراگیر هستند، در بوته آزمایش جدی قرار گرفته است.

او با اشاره به فعالیت‌های موزه‌داران ایرانی از زمان تعطیلی فضاهای موزه‌ای به دلیل شرایط حاد کنونی که با استفاده از امکاناتِ موزه‌ای و فعالیت‌های خلاقانه‌ی خود، برای سرپا نگه داشتنِ موزه‌هایشان تلاش می‌کنند، بیان می‌کند: مسوولان بالادستی موزه‌ها در این شرایط و حتی بعد از آن، باید فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال را جدی بگیرند.

وی با بیان این‌که هر نوع خبر، مطلب و اطلاعاتی که در شرایط کنونی تولید شده و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، مخاطب جذب می‌کند، ادامه می‌دهد: اگر آن مطالب در زمان و موقعیت مناسبِ خود تولید و به اشتراک گذاشته نشود، تاثیرات کافی خود را نخواهد داشت. بنابراین باید نخست به امکانات این دنیای موازی اعتماد کرده و از آن به موقع استفاده کنند و با جدی تلقی کردن موقعیت و شرایط، قابلیت بهره‌برداری فرهنگی، جذب مخاطب و ارائه اطلاعات مفید و قابل استفاده از طریق این امکانات نوین در زمان کنونی را  ایجاد کنند.

می‌توان شرایط سنتی بازدید از موزه را تغییر داد

او با اشاره به شعار 2019 ایکوم جهانی یعنی «موزه‌ها، به مثابه کانون‌های فرهنگی آینده سنت‌ها» تاکید می‌کند: در این شرایط، موزه‌ها دقیقا در موقعیتی هستند که یکی از فعالیت‌های اصلی‌شان، یعنی پذیرش مخاطبان را به شیوه‌ای جدید انجام می‌دهند، شیوه‌ای که شرایط سنتی بازدید از موزه را تغییر داده است.

به گفته‌ی این موزه‌دار، این شرایط باز ناخواسته، تجربه و فراگیر شده، تا الزاما موزه - این مراکز عمومی/فرهنگی - مجبور نباشند بازدید عمومی داشته و در عوض خود را تطبیق دهند تا بخشی از فعالیت‌هایشان را از طریق فضای مجازی عرضه کنند.

گل‌صباحی این نکته را آن‌قدر حائز اهمیت می‌داند که بعدها بتوانند با تجزیه و تحلیلِ این تجربه جهانی، نتایج آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهند و می‌گوید: از یک سو شعار سال 2020 شورا یعنی «موزه‌ها برای برابری: تنوع و فراگیر شدن» مطرح است و از سوی دیگر بر اساس وضعیت کنونی، موزه‌ها دوره‌ای جدید و حائز اهمیت را سپری می‌کنند که قطعا این شرایط در آینده‌ی موزه‌ها و نحوه‌ی برقراری ارتباط آنها با مخاطبان، تاثیرات بیشتر و جدیدتری خواهد داشت.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور