آخرین مطالب

همراهی کسب و کارهای اینترنتی برای مبارزه با «کرونا» رویدادهای استارتاپی و تجاری

همراهی کسب و کارهای اینترنتی برای مبارزه با «کرونا»

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: با شیوع ویروس کرونا، خرید اینترنتی دیگر «انتخاب» نیست؛ شکل «اجبار» به خودش گرفته است؛ اجباری برای تامین مایحتاج اولیه زندگی. کسب و کارهای اینترنتی به راه‌هایی برای مشارکت در عزم ملی مبارزه با کرونا فکر کرده‌ و قدم‌هایی در این خصوص برداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،مبارزه با «کرونا» و شکست این ویروس وارداتی، خط مقدم جغرافیایی است که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم؛ عده زیادی از ایرانیان، هر کدام به اندازه وسع و توان خودشان یک جایی کنار بقیه ایستاده‌اند تا سهمی در این مبارزه داشته باشند. البته عده‌ قلیلی هم هستند از شرایط پیش آمده نهایت سو استفاده را کرده‌اند و می‌کنند. حتی اگر سو استفاده‌شان به قیمت جان آدم‌های دیگر تمام شود.

در آن‌ سوی ماجرا اما کسانی هستند که برای عبور از این بحران، فکر کرده‌اند و برای عملی کردن ایده‌شان قدم‌هایی برداشته‌اند. نمونه‌اش کسب و کارهای اینترنتی که امروز بخش عمده‌ای از مراجعات مردم به فروشگاه‌ها که قبل از آمدن «کرونا» در دنیای واقعی صورت می‌گرفت به سمت آن‌ها سرازیر شده است.

کسب و کارهای اینترنتی عزم خود را جزم کرده‌اند تا در این بین علاوه بر کار اصلی‌شان که پایداری سرویس و ارائه خدمت است، قدم‌های دیگری هم در راستای مسوولیت انسانی و اجتماعی خود بردارند. از تامین کالا و حذف آگهی‌های نامتعارف گرفته تا این که تمام امکانات لجستیک، سخت‌افزاری و نرم افزاری خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار بدهند تا شرایط ارسال کالاهای مورد نیاز به هر نقطه‌ای از کشور فراهم شود.

مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد در پیامی به «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات اعلام کرده‌اند که تمام امکانات خود را برای خدمت‌رسانی به مردم ایران در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهند داد.

در نیمه اول امسال 11 هزار و 200 روستای کشور از دیجی‌کالا خرید کرده‌اند. آمار نشان می‌دهد این پلتفرم برای ارائه خدمت و ارسال کالا حتی به دورترین نقاط ایران نیز دسترسی دارد. همین مساله باعث شد آن‌ها تصمیم بگیرند زیرساختی که در سال‌ها فراهم کرده‌اند را در اختیار وزارت بهداشت و نهادهای دیگری که درگیر مبارزه با کرونا هستند، قرار بدهند.  

«امیر حسن موسوی» اضافه کرد: در پیامی که برای این دو مسوول نوشتیم، اعلام کرده‌ایم که با تمام ظرفیت و امکانات خود در کنار نظام سلامت هستیم و هر تصمیمی که گرفته شود تمام توان لجستیکی و تکنولوژیکی خودمان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. ضمن این که کمیسیون دیجی‌کالا برای فروش اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا صفر خواهد بود. یعنی اگر ما ماسکی را یک هزار تومان خریداری کنیم به همان قیمت به فروش خواهیم رساند.



وی افزود: دیجی کالا بزرگ‌ترین مرکز پردازش و توزیع کالا را در تمام استان‌ها دارد و با پلتفرم تکنولوژیکی‌اش می‌تواند گارانتی کند که کالاها به طور عادلانه به دست افراد برسد. در مواقع بحرانی معمولا زمان توزیع سو استفاده‌هایی صورت می‌گیرد و عده‌ای کالای کمیاب را از طریق مختلف به دست می‌آورند و آن را با قیمت بالاتری می‌فروشند. به این ترتیب بازار سیاه شکل می‌گیرد.

اما از طریق زیرساختی که سالهاست در مجموعه دیجی‌کالا مهیا شده، می‌توان کالاهای مورد نیاز را به تعداد مشخص، به فرد مشخص، با کدملی و آدرس مشخص ارسال کرد.  

البته دیجی‌کالا یک پیشنهاد دیگری هم برای سازمان‌های درگیر با کرونا دارد، این که محتوای مورد نیاز آن‌ها را توسط تیمی که دارد تولید کند و آن را در شبکه‌های اجتماعی خود با بیش از دو میلیون کاربر به اشتراک بگذارد. پلتفرمی که روزی چهار میلیون بازدید دارد.

موسوی با اعلام این که ارائه یک سرویس پایدار برای خرید اینترنتی در این شرایط بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در مجموعه ما چهار هزار و 500 نفر فعالیت می‌کنند و جنس کارمان طوری نیست که بتوانیم با دورکاری سایت را بالا نگه داریم. به همین دلیل اغلب همکاران ما سرکار هستند تا سایت بالا بماند و خدمت‌رسانی به مردم انجام شود.

وی با اشاره به این که در چند روز گذشته 100هزار ماسک به فروش رسیده است، افزود: در 36 ساعت اول پس از اعلام خبر ابتلا به کرونا، 75 هزار ماسک به فروش رسید و عملا تمام ظرفیت موجود در انبار خودمان و 30هزار فروشنده‌ای که با ما کار می‌کنند به اتمام رسید.

در کنار مدیریت این میزان تقاضا، پایین نگه داشتن قیمت هم وظیفه ما بود. زمانی که تقاضا بالا می‌رود به طور سیستماتیک قیمت هم افزایش پیدا می‌کند. ما می‌توانستیم برای فروشنده‌ها محدودیت قیمت بگذاریم اما این کار باعث می‌شد آن‌ها کالای‌شان را برای فروش در سایت قرار ندهند. شرایط سختی بود که تا حدود زیادی توانستیم آن‌را کنترل کنیم. 75 هزار ماسکی که روز اول به فروش رفت با قیمت متعارف بود، فقط چند مورد داشتیم که با قیمت بالا به فروش رسید که با اعلام مشتری کالا برگردانده و با فروشنده برخورد شد.

وی در خصوص تامین ماسک توسط دیجی کالا و فروش آن گفت: بخش زیادی از موجودی‌مان تمام شده و هنوز نتوانستیم ماسک تهیه کنیم. آخرین دسترسی ما به ماسک به دوز قبل برمی‌گردد که همکاران‌مان در بخش تامین کالا یک پک پنج هزار تایی ماسک را تهیه کردند و در سایت قرار دادند. این تعداد هم در عرض 10 دقیقه تمام شد. فروشندگان مارکت پلیس (Market Place بستری است که در آن تمامی خرده‌فروشان و شرکت‌های توزیع‌کننده کالا، می‌توانند بدون واسطه محصولاتشان را به فروش برسانند) نیز همین وضعیت را دارند و به محض تامین محصول و قرار دادن در سایت، به سرعت به فروش می‌رود.

با توجه به این که این پلتفرم 30 مرکز پردازش و توزیع در تهران و تمام مراکزاستان ها دارد، امکان ارسال سفارش به تمام نقاط ایران از طریق آن فراهم و تعداد مرسوله‌های آن حتی از پست جمهوری اسلامی ایران نیز بیشتر است، می‌تواند قدم بزرگی برای توزیع کالاهای ضروری به افراد با شفافیت کامل باشد.   

نه به بازار سیاه با حذف آگهی‌های فروش ماسک

ماسک، ژل‌های ضدعفونی، داروهای تقلبی، روغن‌های عجیب برای محافظت در مقابل ویروس و هر چیزی که می‌تواند به کرونا ربط پیدا کند، این روزها به بازار داغ سودجویانی تبدیل شده که پول برای‌شان کل ماجراست. محل فروش این دست اقلام هم سایت‌های اینترنتی هستند.

اقدامی که برخی از سایت‌های فروش اینترنتی در مقابل این دست از سودجویی‌ها انجام داده‌اند حذف آگهی‌های تبلیغاتی است روابط عمومی سایت دیوار در گفت‌وگو با ایرنا به شرایطی که به حذف آگهی‌های فروش ماسک از روی این سایت منجر شد به ایرنا گفت: پس  از اعلام مرگ دو نفر بر اثر ابتلا به کرونا ثبت آگهی‌های مربوط به ماسک و اقلام دیگر روی پلتفرم «دیوار» شدت گرفت. همان شب با مدیران سایت جلسه‌ای تشکیل دادیم و به این نتیجه رسیدیم که برای حفظ سلامت مردم چند کار مهم را انجام بدهیم.

«مهدی امیرپور» در ادامه گفت: یکی از اتفاقاتی که در این خصوص رخ داد این بود که برخی از این پلتفرم برای ایجاد بازار سیاه در حوزه ماسک و ژل استفاده می‌کرد و مورد دیگر فروش روغن و داروی تقلبی برای بهبود کرونا بود. در خصوص فروش ماسک اول سعی کردیم قیمت را کنترل و آگهی‌های نامتعارف را حذف کنیم. اما پس از آن مساله‌ دیگری ذهن ما را درگیر کرد این ماسک یک کالای پزشکی است و باید تاییدییه و مجوز وزارت بهداشت داشته باشد.

وی افزود: از آن‌جایی که ما نمی‌توانستیم صحت این مساله را چک کنیم، تصمیم جمعی بر این بود که دیگر آگهی‌های مربوط به ماسک را منتشر نکنیم. نمی توانیم چک کنیم به نتیجه رسیدیم که ماسک را کلا حذف کنیم، چون اگر تولیدکننده، ماسک غیر استاندارد از طریق پلتفرم ما به فروش می‌رساند قطعا جان مردم به خطر می‌افتاد و ما شرمنده می‌شدیم.

او با بیان این که ممکن است حذف آگهی‌ها در دیوار کمی مساله کسب و کار ما را با چالش رو به رو کند اما مسوولیت اجتماعی‌شان  مهم‌تر است، اعلام کرد: دیوار در حوزه مسوولیت اجتماعی خود چند برنامه دارد که در روزهای آینده درباره آن اطلاع رسانی می‌کنیم. وظیفه ما حفاظت از سلامت روانی و جسمانی کاربران‌مان بوده که سعی کردیم آن‌را رعایت کنیم. خساراتی هم که به کسب و کارها وارد می‌شود آنقدر حائز اهمیت نیست.

مسیریابی کرونا

در کنار کسب و کارهای حوزه فروش، مسیریاب‌های ایرانی «نشان» و «بلد» نیز لیست و اطلاعات مراکز درمانی ارائه کننده خدمات مربوط به ویروس کرونا را روی نقشه خود لحاظ کرده است.

به گفته روابط عمومی مسیریاب «بلد» لیست مراکز از سازمان نظام پزشکی به این اپلیکیشن داده شده و هر زمان که آپدیتی انجام شود، حتما روی نسخه نیز اعمال خواهد شد.

این مسیریاب اطلاعات مراکز درمانی که خدمات مربوط به ویروس کرونا را روی نقشه نمایش می‌دهد. اطلاعاتی که شامل بیمارستان‌های ریفرال، مراکز تست و داروخانه‌ها می‌شود و همراه با جزییات شماره تماس، ساعت کاری روی نقشه قابل مشاهده است. این مسیریاب در این زمینه اطلاعات 201 بیمارستان و مراکز درمانی را نشان می‌دهد. دسترسی به این امکانات علاوه بر اپلیکیشن بلد از طریق نسخه وب این مسیریاب هم امکان‌پذیر است.  


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور