آخرین مطالب

ماراتن جشنواره فجر در ایستگاه پایانی جشنواره‌ و مسابقات

ماراتن جشنواره فجر در ایستگاه پایانی

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و فیلم‌های درخت گردو، آتابای، روزصفر، شنای پروانه، خورشید و پوست بیشترین شانس را برای دریافت سیمرغ در جشنواره دارند. همچنین فیلم خوب بد جلف 2 در کنار درخت گردو و روز صفر از اصلی‌ترین گزینه‌های سیمرغ مردمی جشنواره سی و هشتم فیلم فجر هستند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، دهمین و آخرین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت موسوم به کاخ رسانه با اکران سه فیلم سینمایی و همچنین اعلام نامزدهای این دوره از جشنواره فیلم فجر همراه خواهد بود. آخرین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم سینمایی «سینما شهر قصه» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری، فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و پسرکشی به کارگردانی محمد هادی کریمی همراه خواهد بود. سینمای اهالی رسانه بعد از برگزاری نشست خبری فیلم «پسرکشی» شاهد اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر خواهد بود و بدون شک پایان روز دهم جشنواره فیلم فجر یکی از مهمترین التهابات سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی علاوه بر پوشش خبری نشست فیلم ها در روز هشتم و نهم به حاشیه های صحبت های شهاب حسینی و بازتاب های وی در نشست خبری فیلم شین هم نگاه ویژه ای داشته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

شب گرد و خاک شهاب حسینی

روزنامه شهروند نوشت: فیلم «شین» به کارگردانی میثم کزازی که شهاب حسینی به تازگی تهیه‌کنندگی‌اش را قبول کرده است، شنبه‌شب در سانس پایانی سینمای رسانه و همزمان با پخش مستندهای جشنواره اکران شد و اگرچه این فیلم خارج از جشنواره بود اما بعد از آن نشست خبری هم برگزار شد.

روزنامه شهروند: شهاب حسینی همان ابتدا، درباره سینما و حاشیه‌ حرف‌هایش برای جشنواره فیلم فجر صحبت کرد و حتی کنایه‌هایی را هم علیه تحریم‌کنندگان جشنواره مطرح کرد. او به صراحت گفت که این نشست چندان برای فیلم «شین» نیست و او آمده تا پس از مدتی که فقط حرف یا به قول خودش فحش‌ خورده، حرف‌هایش را بگوید. حسینی از مردم و در واقع مخاطبانش گله کرد که وقتی برایشان «فسفر سوزانده تا چند خط ادبی و با توسل به اشعاری از حافظ و سعدی بنویسد» چیزی جز فحش نثارش نکردند.

او در بخش دیگری از حرف‌هایش در نقد حرف‌های مسعود کیمیایی گفت که کارگردان پیشکسوتی که در این چندسال مخاطبان دیگر رغبت چندانی به کارهایش ندارند، جشنواره را تحریم و روغن ریخته را نذر امامزاده کرده است. شهاب حسینی البته به صحبت‌ها و انتقادات حاتمی‌کیا درباره خارج‌کردن فیلم «خروج» از فهرست آرای مردمی با نظر دولت گفت که این مسأله صحت ندارد و دولت با پذیرش انتقادها، خواهان خارج‌شدن فیلمی از جشنواره برای این‌گونه دلایل نبوده است. او البته در مقابل سوالات خبرنگاران درباره جشنواره فیلم «کن» و اینکه چرا همان‌جا جایزه‌اش را به امام زمان(عج) تقدیم نکرده و این موضوع را در تهران اعلام کرده است، عصبانی شد. او با گله‌مندی از همکارانش که تا لحظات آخر اعلام جایزه در جشنواره کن این موضوع را به او نگفته‌اند اعلام کرد، اگر خبر داشت حتما با آمادگی بیشتری روی صحنه می‌رفت.

داد از غم بی‌دادی

خسرو نشان مدیر فرهنگی در یادداشت روزنامه ایران آورد: با آغاز جشنواره فیلم فجر همواره حاشیه‌ها و حرف‌وحدیث‌ها نیز آغاز می‌شوند. از اعتراض سینماگران نسبت به ساخته‌های خویش گرفته تا ناداوری‌هایی که برای اهدای جوایز اتفاق می‌افتد. اینکه کدام مدیر برای کدام فیلم سفارش کرده است تا جوایزی که به‌ناحق داده‌شده است. در این میان اما با شنیدن این حرف‌ها بیشتر از سیف‌الله داد یاد می‌کنیم. مردی که بسیاری معتقدند بهترین و درخشان‌ترین دوره مدیریت سینمای کشور به زمان او بازمی‌گردد. داد که خود از سینما آمده بود در دوره مدیریتش اقدامات زیربنایی بسیاری انجام داد.   اینکه جشنواره فیلم فجر تا به اینجای کار چقدر موفق بوده، کارشناسان نظرهای متفاوتی دارند؛ اما اینکه شهرستان‌ها چقدر از اتفاقات سینمایی سهم دارند نیز این خود مطلب مهمی است که باید به آن توجه کرد. البته در سال‌های اخیر فیلم‌های جشنواره میهمان استان‌ها نیز شده‌اند؛ اما این امکان تنها برای مراکز استان‌ها فراهم‌شده است آن‌هم نه برای تماشای تمام فیلم‌ها، بلکه تنها بخشی از فیلم‌ها به‌دست مخاطبان و علاقه‌مندان به‌سینما در مراکز استان‌ها می‌رسد؛ اما سهم شهرستان‌ها از سینمای ملی چه می‌شود؟ آیا مخاطبان و علاقه‌مندان بی‌شمار به این هنر باید به دیدن فیلم‌ها روی پرده سینما آن‌هم چند هفته پس از اکران عمومی فیلم‌ها در تهران اکتفا کنند؟ جای داد در این زمانه خالی است. سینماگری که توانست از دوران مدیریت خویش یادگارهای ارزشمندی به‌جای بگذارد تا ما امروز درباره او بنویسیم و از وی یاد کنیم. بسیاری این دوره را دوران طلایی سینمای ایران می‌دانند.

زمان اکران و سانس نمایش فیلم اهمیتی ندارد!

کیوان علی محمدی کارگردان فیلم «سینما شهر قصه» در گفت وگو با خبرگزاری برنا در ارتباط با سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و زمان اکران فیلمش در سینمای رسانه اظهار داشت: تا به امروز که فیلم های ما در جشنواره به نمایش درآمده چون هیچ زمانی این مدل قرعه کشی ها را نداشته است و این نخستین باری بود که قرعه کشی صورت گرفت به همین علت تحلیل درستی ندارم و از بچه ها که دیروز کنارم نشستند پرسیدم خب الان این زمانی که برای ما انتخاب شده خوب است؟ و بچه ها که گفتند خوب است من هم با خودم گفتم پس حتما زمان خوبی است. چون تا پیش از این در چنین شرایطی قرار نگرفتم نمی‌دانم که الان شرایط چگونه است. به عقیده من اینکه فیلمی در روز اول نمایش داده شود و یا در روز آخر اکران کنند اهمیتی ندارد. و اصلا به اینکه فیلمم در کدام بخش کاندید یا حتی برنده شود تا به امروز فکر نکردم چرا که من نمی دانم فیلم های دیگراتن چگونه است و تمام تمرکزم را بر روی ساخت فیلم خودم به شکلی با کیفیت و دارای استاندارد کافی کردم. و امیدوارهستم این فیلمی که ساختم به دل مخاطبانمان بنشینند و نظرشان را جلب کند.

مشکلی با انتقاد نداریم

روزنامه ایران می‌نویسد: سیدعبـــــاس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز شنبه 19 بهمن‌ماه همزمان با هشتمین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور در پردیس سینمایی ملت از این رویداد بازدید کرد. صالحی درباره شائبه مطرح شده از سوی ابراهیم حاتمی‌کیا مبنی‌بر حساسیت‌های دولت نسبت به فیلم انتقادی «خروج» که حتی منجر به حذف فیلم از فهرست آرای مردمی جشنواره شده است، گفت: «حقیقتاً اینگونه احساس نمی‌کنم. بالاخره مسأله فیلم ایشان و تم آن از قبل روشن بوده است. نگاه دولت این است که فضای نقد و انتقاد در بخش‌های مختلف اجتماعی منجمله انتقاد از دولت، باز باشد از همین زاویه نیز به شخص بنده که طبیعتاً خط مستقیم این ارتباط با دولت بوده‌ام هیچ کس از دولت چه قبل از جشنواره چه در ایام نمایش فیلم در جشنواره، زبان به گلایه باز نکرده است.»   وزیر ارشاد درباره انتقاد برخی سینماگران در قالب تحریم جشنواره و نیز اعتراض فرامرز قریبیان نسبت به فضای مدیریت سینما هم بیان کرد: «اعتراض  ایشان  مربوط به این دوره وزارت ارشاد نبوده است اما نگاه کلی ما این است که بتوانیم اهالی سینما را به‌صورت حداکثری در کنار هم داشته باشیم و خانواده سینمای ایران حداقل دفع را داشته باشد. کنار هم قرار گرفتن‌ها باید تداوم پیدا کند و جشنواره فیلم فجر نماد این همگرایی حداکثری است.» او درباره چندصدایی بودن جشنواره فیلم فجر و حذف فیلم‌هایی با نگاه متفاوت از ویترین این رویداد هم گفت: «تأکید بنده به دوستان ما در هیأت انتخاب و داوران، هم به دبیر جشنواره و هم به رئیس سازمان سینمایی این بوده است که جشنواره سینمایی فجر، ویترین سینمای ایران با همه سلیقه‌های متکثر باشد.»

«درخت گردو» پرمخاطب‌ترین فیلم فجر در مشهد شد

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدرضا محمدیدبیر هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد گفت: تا پایان چهارمین روز این جشنواره فیلم «درخت گردو» با استقبال خوب مردم مواجه شده و پرمخاطب‌ترین فیلم این جشنواره تا کنون بوده لست.  پس از فیلم «درخت گردو»، فیلم «خوب بد جلف 2» پیمان قاسم خانی در رتبه دوم فیلم‌های پر مخاطب در سینماهای مشهد قرار گرفت. فیلم‌های «دوزیست»، «شنای پروانه»، «روز صفر» و «خروج» به ترتیب دیگر فیلم‌های پرمخاطب هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد هستند.

هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از 15 الی 21 بهمن ماه در 6 سینمای آفریقا، هویزه، اطلس، گلشن، ویلاژ توریست و شهید اصغرزاده در حال برگزاری است.

«پوست» فیلمی ترسناک عاشقانه به زبان ترکی

خبرگزاری برنا در گزارش دیگری آورده است؛ فیلم سینمایی «پوست» نخستین اثر سینمایی برادران ارک که موضوعی جالب را دنبال می‌کند و در رابطه با عشق، جادو و خرافه‌پرستی است قطعاْ امسال یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره فجر است.

برادران ارک پیش از این با ساخت فیلم کوتاه «حیوان» موفق به کسب جایزه رتبه دوم سینه‌فونداسیون کن و سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر شده‌اند.

فیلمبرداری فیلم‌ «پوست» در روستای باویل از توابع شهر اسکو در آذربایجان شرقی فیلمبرداری شده و دیالوگ‌های این فیلم به زبان آذری بیان می‌شود.

در نقش‌های اصلی فیلم سینمایی «پوست» از بازیگران چندان مطرحی استفاده نشده و قطعاْ این فیلم ترسناک عاشقانه یکی از متفاوت‌ترین آثار سینمای ایران خواهد بود که دیدن آن می‌تواند برای سینمادوستان بسیار جذاب باشد.

محسن تنابنده یک قاتل سریالی در «عنکبوت»

به گزارش خبرگزاری برنا، فیلم سینمایی «عنکبوت» که پیش از اکرانش با موضوعی که دارد و البته عدم راه‌یابی به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حاشیه‌ساز شده امشب برای اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت نمایش داده می‌شود. ابراهیم ایرج‌زاد پیش‌تر با فیلم سینمایی «تابستان کوتاه» در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین فیلم نگاه نو را از آن خود کرده است.

عدم راه‌یابی «عنکبوت» به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر و قرار گرفتن آن در بخش رزرو باعث اظهار نظرهایی از سوی کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم شد که بسیاری افراد را برای دیدن این فیلم کنجکاو کرد. جواد نوروزبیگی که دو فیلم «کشتارگاه» و «خون شد» را در جشنواره دارد، در یک گفت‌وگو «عنکبوت» را بهترین فیلم خود دانست که آن را کنار گذاشته‌اند.

ابراهیم ایرج‌زاد نیز در گفت‌وگویی تأکید کرد که قرار بر دیده نشدن این فیلم است و نباید منتظر ماند تا «عنکبوت» در جشنواره اکران شود. این اظهارنظرها می‌تواند اهمیت دیدن «عنکبوت» را بیشتر کند تا دلیل کنار گذاشتن این اثر سینمایی از جشنواره فجر مشخص شود. یکی از نکات جالب توجه درباره «عنکبوت» موضوع آن است که به زندگی یک قاتل سریالی پرداخته و گفته می‌شود محسن تنابنده در ایفای این نقش به خوبی ظاهر شده است.

بازیگر صاحب سیمرغ جشنواره فیلم فجر کیست؟

آفتاب نیوز در گزارش خود از جشنواره فیلم فجر آورده است: شاید نزدیک به هشت بازیگر مرد امسال در حد و اندازه‌های سیمرغ ظاهر شدند و هر کدام برای دریافت باارزش‌ترین جایزه بازیگری فستیوال سینمایی ایران فاکتورها و آیتم‌های مدنظر را داشتند. امیر جدیدی با فیلم "روز صفر" جریان جدیدی از بازیگری را تجربه کرد و در قد و قواره‌های یک ستاره ظاهر شد، پیمان معادی در فیلم سینمایی "درخت گردو" اتفاق متفاوت جشنواره امسال بودند، معادی از پس نفشی سخت، طاقت‌فرسا و البته عجیب و غریب در سینمای ایران برآمد و حتی پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر هم بسیاری او را آماده کسب سیمرغ دانستند طوری که هیئت انتخاب فیلم‌ها معتقد بودند اگر او از تحریم جشنواره پشیمان شود قطعا انتخاب داوران امسال خواهد بود.

و اما جواد عزتی که هم می‌تواند نامزد دریافت سیمرغ مکمل باشد (فیلم‌های "مغز استخوان" و "آتابای") و هم می‌تواند برای دو فیلم "دوزیست" و "شنای پروانه" نامزد کسب سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر باشد. بی شک جواد عزتی در جشنواره فیلم امسال تمام متریال لازم برای کسب سیمرغ را داشته و با ایفای 4 نقش سخت و طاقت فرسا ثابت کرده است که می‌تواند در نقش‌های جدی برای بزرگان سینمای ایران نیز خط و نشان بکشد.

بابک حمیدیان در فیلم "روز بلوا"، هادی حجازی‌فر در فیلم "آتابای"، محسن تنابنده در فیلم "سه کام حبس"، علی ثانی‌فر در فیلم "قصیده گاو سفید" و ... هم در قواره‌های یک بازیگر تمام عیار دیده شدند. اما فرامرز قریبیان در فیلم "خروج" به چند دلیل بیشتر به چشم آمد؛

1) قریبیان از بازیگری خداحافظی کرد و سیمرغ جشنواره امسال می‌تواند پایانی مهم بر زندگی حرفه‌ای او در عرصه بازیگری باشد.

2)او برای حاتمی‌کیا بازی کرده است پس دیده می‌شود.

3)او در نقش رحمت فیلم "خروج" یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین نقش‌های دنیای بازیگری را تجربه‌ کرده است و بی‌تردید در طول این فیلم تمام سرفصل‌های یک بازیگر خاص و ویژه را در اجرا به نمایش می‌گذارد و البته در یکی دو سکانس با هدایت کارگردان ابعاد جدیدی از بازیگری‌اش را به رخ می‌کشد.

4)فرامرز قریبیان در فیلم "خروج" کاراکتری را بازی می‌کند که تا حدود زیادی از خودش فاصله دارد و قطعا برای رسیدن به این کاراکتر در اجرا، لحن گویش، نوع نگاه و البته بازیگری کار راحتی را پیش رو نداشته است.

با این اوصاف باید گفت دور از ذهن نیست که درخشش بازیگرانی چون پیمان معادی، جواد عزتی، امیر جدیدی، بابک حمیدیان و حتی مانی حقیقی در فیلم "کشتارگاه"، علیرضا کمالی نژاد در فیلم "یازده 60"، به اندازه رحمت فیلم سینمایی "خروج" دیده نشود. باید صبر کرد تا نتیجه آرا در شام بیست و دو بهمن اعلام گردد.

رسانه‌های اصولگرا

رویایی موافقان و مخالفان جشنواره فجر

روزنامه ستاره صبح در یادداشتی به قلم مصطفی صباغ روزنامه‌نگار می نویسد: روزنامه ستاره صبح: جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران همیشه صحنه حضور و ابراز نظر هنرمندان سینمای ایران بوده است؛ اما حاشیه‌های سی و هشتمین دوره جشنواره پیش از آغاز آن، شروع شد، جایی که بعد از اتفاقات تلخ آبان و دی 1398، تعدادی از سینماگران تصمیم به کناره‌گیری از حضور در جشنواره (یا به عبارتی تحریم جشنواره) گرفتند که در رأس آن‌ها مسعود کیمیایی، فیلم‌ساز کهنه‌کار ایرانی قرار دارد.کیمیایی که امسال با تازه‌ترین اثرش «خون شد» قرار بود در جشنواره حضورداشته باشد، چند روز پس از سانحه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی، در پیامی ویدئویی انصراف خود را اعلام کرد. به فاصله کوتاهی شهاب حسینی، با انتشار نامه‌هایی در اینستاگرام، مخالفت خود با چنین رویکردی را اعلام کرد و نوشت سینماگران معترض باید از فضای جشنواره استفاده کرده و اعتراض‌هایشان را بیان کنند. موضع‌گیری شهاب حسینی موجب شد تا جشنواره از همان آغاز، بدل به صحنه تقابل دو چهره باسابقه و درعین‌حال محبوب سینمای ایران شود و موضوع تحریم جشنواره بر آن سایه بیندازد. رونمایی از پوستر جشنواره تنها دو روز مانده به آغاز این رویداد، دیر برگزار شدن نشست رسانه‌ای دبیر، انتخاب داوران از میان سینماگران همراه مدیران فرهنگی، برگزاری برنامه بزرگداشت تنها برای یک سینماگر برخلاف روند دوره‌های گذشته و از همه مهم‌تر انتخاب شعار «با سینما کنار هم باشیم» گویای شرایط خاص دوره سی و هشتم جشنواره فجر هستند. از طرفی گروهی از سینماگران که جشنواره فجر را از معدود فرصت‌های موجود برای عرضه و نمایش فیلم‌هایشان عنوان می‌کنند، به این موج پیوستند و از حضور خود در جشنواره دفاع کردند. اما شنبه شب و در آستانه نمایش فیلم «خون شد» در سالن رسانه‌ها، درحالی‌که مسعود کیمیایی اعلام کرد پای تصمیمش برای انصراف از جشنواره فجر ایستاده و برنخواهد گشت، شهاب حسینی در یک کنفرانس خبری دیرهنگام اما پرهیاهو در پایان فیلم «شین» جدیدترین کاری که او تهیه‌کننده‌اش است و در آن به ایفای نقش می‌پردازد، به بحث‌های اخیر درباره خود پاسخ داد. شهاب از تسلیت به بازماندگان قربانیان حوادث اخیر شروع کرد، اما بعد نوک پیکان انتقادش را سمت مسعود کیمیایی گرفت و گفت او روغن ریخته فیلم‌های پرانتقادش را نذر این ماجرا کرده و انصراف داده است! او گفت: «چهار سال است اصلاً در جشنواره نبوده‌ام. دینی به این جشنواره ندارم که از آن دفاع کنم. من از وحدت بین مردم دفاع می‌کنم از جدا نکردن طیف‌های مختلف. هرچقدر تلاش می‌شود تفرقه بیفتد، سعی می‌کنم از جلوگیری از آن دفاع کنم.» حسینی افزود: «برنمی‌تابم و نمی‌توانم ساکت بشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحت‌کننده با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌سازد که می‌داند نسبت به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند؟ و سنگ بنایی می‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌افکنی نیست؟ و بقیه را در آمپاس اخلاقی می‌گذارد. این عین بی‌انصافی است. چرا یک نفر باید آن‌قدر آدم خودخواهی باشد که ملاحظه هیچ‌کس را نکند؟» وی با اشاره به بازتاب‌های مجازی نامه‌نگاری‌های اخیرش، گفت:‌ «چیزی که من را ناراحت و نگران کرد، ‌ کامنت‌هایی بود که قابل باز پخش و خواندن نیست! و این غم‌انگیزترین قسمت ماجراست که مردمی نتوانند حرف دیگران را تحمل کنند. دو نامه نوشتم که تمام تلاشم را کردم باادب باشد، ‌ جواب آن فحش و فضیحت نبود.» او همچنین از بهروز وثوقی هم یاد کرد و گفت: «برای آقای روحانی نامه‌ای مبنی بر رفع ممنوعیت بهروز وثوقی نوشتم. حیف که نمی‌شود بشنویم چگونه او در این سال‌ها تجربه اندوخته است و در این چهل سال چه سیری را طی کرده که در نامه آخر هنوز از ایمان قلبی خودش به خدا حرف می‌زند.» حسینی با تأکید بر اینکه قهر کردن راه چاره نیست، خاطرنشان کرد: «اگر صدای رسایی داشته باشند و از تریبون برخوردار باشند. نیازی نیست به خیابان بروند و با هزینه‌های سنگین فریاد بزنند. صدایی که شنیده نشود بلندتر می‌شود، اگر هنرمندیم و ادعا داریم، صدای مردم باشیم و هزینه‌ها را کم کنیم.»

«فجر» محل کشف استعداد باشد

خبرگزاری مهر در گزارشی به قلم آزاده فضلی نوشت: پیشینه حضور فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم فجر به سال 1362 بر می‌گردد که سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه در این جشنواره اعطا شد. کشف استعدادها و فیلمسازان خلاق برای تربیت نسل‌های بعدی فیلمسازی از جمله اهداف حضور فیلم کوتاه در این جشنواره بود. حضور فیلم کوتاه و اختصاص سیمرغ به این سینما که به آن کمتر توجه می‌شود، 27 سال ادامه می‌یابد تا اینکه در جشنواره سال 1389، مدیران سینمایی تصمیم می‌گیرند به دلیل اینکه سینمای کوتاه مخاطب چندانی در جشنواره فجر ندارد، این بخش را حذف کنند. روند توجه نداشتن به سینمای فیلم کوتاه و فیلمسازان کوتاه ادامه داشت تا اینکه سیدصادق موسوی مدیر جوان انجمن سینمای جوانان ایران پس از انتصاب به این سمت، پس از 7 سال با تلاش فراوان توانست سیمرغ فیلم کوتاه را با سازوکاری متفاوت به جشنواره فیلم فجر بازگرداند.

یکی از آرزوهای فیلمسازان فیلم کوتاه است که شرایط حضور در جشنواره فیلم فجر به همان شرایط حاکم در سال 1389 بازگردد و از هر فرصتی برای بیان نظرات خود در این راستا استفاده می‌کنند اما مرغ مدیران سینمایی یک پا دارد و حضور فیلمسازان کوتاه را منوط به همان دو شرط در آئین نامه فجر می‌کنند. اما جدای از این آرزوها، فیلمسازان فیلم کوتاه دغدغه دیده شدن فیلم‌هایشان توسط مردم و به ویژه اهالی رسانه را در بزرگترین و مهمترین جشنواره سینمایی کشور دارند که به اعتقاد اکثر آنها این مهم تحقق نیافته است. البته در فجر امسال، تمهیدی اندیشیده شد که بلیت فروشی برای فیلم‌های کوتاه و مستند نیز صورت بگیرد و اتفاقاً در سری بلیت‌ها فیلم‌های مستند و کوتاه نیز وجود داشت که در سینماهای مردمی نیز این فیلم‌ها به نمایش درآمد.

مرجان خسروی کارگردان فیلم کوتاه «مادر برفی» در گفتگو با خبرنگار مهر، اتفاق خوب این دوره جشنواره فیلم فجر برای سینمای کوتاه را اختصاص اکران مردمی برای فیلم کوتاه برشمرد و بیان کرد: با این روند، سبب می‌شود مخاطبان عام‌تری به سمت سینمای کوتاه کشیده شوند اما اتفاقی که جای تأمل دارد این است که واقعاً تریبون برای فیلم‌های کوتاه وجود ندارد یعنی خبرنگارها، تلویزیون و شبکه‌های اطلاع رسانی جایی برای فیلم کوتاه در برنامه‌هایشان اختصاص ندادند! و من عموماً خودم نزد خبرنگاران رفتم تا آن‌ها با من مصاحبه کنند.

صدای خنده حضار در نشست خبری «پوست»

به گزارش خبرگزاری میزان، فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد به عنوان آخرین فیلم در روز نهم جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت موسوم به کاخ رسانه برای خبرنگاران و منتقدان اکران شد. این فیلم در بخش خارج از مسابقه اکران می شد و با توجه به تک سانس بودن آن، بسیاری از اهالی رسانه برای تماشای این فیلم تا ساعت بیست و چهار بامداد روز نهم جشنواره در پردیس سینمایی ملت حضور داشتند.

از دیگر حواشی جذاب لحظات پایانی روز نهم جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت بدون شک باید به نشست متفاوت فیلم سینمایی «پوست» اشاره کرد، این نشست به اذعان فرزاد حسنی و تمامی اهالی رسانه به عنوان بهترین نشست خبری جشنواره فیلم فجر شناسایی شد.

برادران ارک در این نشست ارتباط بسیار خوبی با خبرنگاران ایجاد کردند و به واسطه شوخی های مکرر آنها در هنگام پاسخ به سوالات اکثر دقایق این نشست با خنده حضار همراه بود، نکته جالب توجه این نشست تشویق ویژه عاشیق عبدی بازیگر این فیلم توسط اهالی رسانه بود.

مردم، این 5 فیلم را به سانس فوق‌العاده رساندند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نهمین روزِ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، پنج فیلم، در 9 سانس فوق‌العاده روی پرده سینماها رفتند.

محمدرضا فرجی، مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر 38، درباره سانس‌های فوق‌العاده روز نهم جشنواره توضیح داد: فیلم‌های «روز صفر» (سعید ملکان) در پردیس ایران‌مال، «درخت گردو» (محمدحسین مهدویان) در مگامال، آزادی و راگا، «خورشید» (مجید مجیدی) در پردیس کوروش، «شنای پروانه» (محمد کارت) در سینماهای جوان، ماندانا و آزادی و «مغز استخوان» (حمیدرضا قربانی) در پردیس ایران‌مال به سانس فوق‌العاده رسیدند.

رفتار منفعلانه مدیران سینمایی در مسیر گام دوم انقلاب

به گزارش مشرق، یک کارشناس رسانه با اشاره به فیلم‌های اکران شده در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بیان داشت که فیلم‌های این جشنواره نسبتی با متن و تاکیدات بیانیه گام دوم انقلاب ندارند. سعید الهی گفت: متأسفانه در اغلب فیلم‌ها نگاه منفعلانه‌ای نسبت به ارزش‌های حاکم بر جامعه ما وجود دارد و گمان می‌برم که اراده‌هایی در پی حذف تفکر اسلامی‌– انقلابی در ساحت سینما هستند. اراده‌هایی که از سوی خارج‌نشین‌ها نیز هدف تشویق قرار می‌گیرند. ما سندی به نام بیانیه گام دوم انقلاب را داریم که می‌تواند مبنای حرکت و عمل ما در حیطه سینما باشد. توقع ما حرکت سینما در مسیر بیانیه رهبر انقلاب است.

شروع از روز صفر

وطن امروز نوشته است: سال گذشته وقتی در همین صفحه به پیش‌بینی جوایز جشنواره فیلم فجر پرداختیم و نتایج هم شباهت زیادی به فهرست برگزیدگان فجر داشت، برخی مخاطبان نسبت به شباهت فهرست پیش‌بینی گروه فرهنگ و هنر «وطن امروز» با فهرست نهایی برگزیدگان فجر متعجب شده بودند اما امسال قصد نداریم دوباره به پیش‌بینی جوایز فجر بپردازیم، چرا که شرایط جشنواره امسال از اساس با دوره‌های قبل از آن تفاوت دارد. در شرایطی که کیفیت سی‌وهشتمین فیلم فجر از نظر تعداد آثار باکیفیت حاضر در این رویداد به طور کلی پایین‌تر از دوره‌های قبلی آن بود، رقابت میان آثاری که نسبت به سایر فیلم‌های فجر امسال شاخص هستند، بشدت نزدیک است و تقریبا اثری نیست که بتوان به شکل تمام‌قد و محکم پشت آن ایستاد و آن اثر را به عنوان بهترین فیلم جشنواره از جهات گوناگون انتخاب کرد؛ از «روز صفر» سعید ملکان که یک اکشن هالیوودی است تا «شنای پروانه» محمد کارت که به عنوان اولین ساخته سینمایی یک فیلمساز فیلم‌اولی اثری قابل توجه است و «خورشید» که به نوعی بازگشت مجید مجیدی به همان سینمای همیشگی او است، همگی آثاری هستند که با وجود اهمیت بالایی که دارند، دارای ایراداتی هستند که نمی‌توان به شکل قطعی آنها را بهترین اثر جشنواره امسال دانست. همچنین شرایط حاکم بر برگزاری این دوره از جشنواره که باعث اعتراض برخی اهالی سینما شده از جمله خروج ناگهانی فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا از بخش آرای مردمی جشنواره و اختلاف‌نظر اهالی سینما در ارتباط با کیفیت چند اثر اصلی جشنواره و البته احتمال بالای تقسیم جوایز جشنواره به واسطه حضور چهره‌های نامدار در این دوره از جشنواره برای کمتر کردن تنش‌ها آن هم در شرایطی که کشور در آستانه برگزاری انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی است، همه و همه دست به دست هم داده تا شرایط برای پیش‌بینی جوایز امسال جشنواره فیلم فجر سخت‌تر از همیشه باشد. اما ما تصمیم گرفتیم در آخرین شماره روزنامه پیش از برگزاری اختتامیه جشنواره فجر امسال بهترین‌های هر رشته از سیمرغ فجر را به انتخاب خودمان اعلام کنیم؛ انتخاب‌هایی که ممکن است شباهت‌های زیادی هم با برگزیدگان جشنواره فجر امسال داشته باشد. البته قطعا در این فهرست جای خالی «لباس شخصی» نیز دیده می‌شود، اثری که اگر به آن توجه می‌شد باید با حضور در بخش «سودای سیمرغ» یکی از مدعیان جدی سیمرغ در رشته‌های مختلف می‌بود.

*** *بهترین فیلم سعید ملکان (روز صفر) رسول صدرعاملی (شنای پروانه) مجید مجیدی و امیر بنان (خورشید) حبیب والی‌نژاد (خروج)

* بهترین بازیگر نقش اول مرد فرامرز قریبیان (خروج) امیر جدیدی (روز صفر) جواد عزتی (شنای پروانه) میرسعید مولویان (تومان) سید هادی حجازی‌فر (آتابای)

* بهترین بازیگر نقش مکمل زن طناز طباطبایی (خورشید/ شنای پروانه) ستاره پسیانی (دوزیست/ خوب، بد، جلف2) مه‌لقا باقری (شنای پروانه) مینو شریفی (درخت گردو) باران کوثری (عامه‌پسند) * بهترین چهره‌پردازی شهرام خلج (درخت گردو) عظیم فراین (شنای پروانه) سعید ملکان (روز صفر) مهرداد میرکیانی (خروج)

* بهترین جلوه‌های ویژه (بصری) محمد برادران (خروج) رضا میثاقی (روز صفر) امین پهلوان‌زاده(درخت گردو)

* بهترین کارگردان سعید ملکان (روز صفر) مجید مجیدی (خورشید) محمد کارت (شنای پروانه) محمدحسین مهدویان (درخت گردو) بهروز شعیبی (روز بلوا)

* بهترین بازیگر نقش مکمل مرد امیر آقایی (شنای پروانه) جواد عزتی (مغز استخوان) هادی حجازی‌فر (دوزیست) داریوش ارجمند (روز بلوا) مهدی حسینی‌نیا (شنای پروانه)

* بهترین فیلمبرداری هومن بهمنش (خورشید) علی قاضی (روز صفر) وحید ابراهیمی (خروج) سامان لطفیان (آتابای/ شنای پروانه) هادی بهروز (درخت گردو)

* بهترین طراحی صحنه و لباس امیر ملک‌پور/ سهیل دانش‌اشراقی (روز صفر) غزاله معتمد/ سعید حسنلو (شنای پروانه) محمدرضا شجاعی (درخت گردو) مارال جیرانی/ مجید علی‌اسلامی (خروج) جعفر محمدشاهی/ زهرا صمدی (آبادان یازده 60)

* فیلم از نگاه ملی/ جایزه سردار سیلمانی سعید ملکان (روز صفر) ابراهیم حاتمی‌کیا (خروج) مهرداد خوشبخت (آبادان یازده 60 ) جایزه سردار سیلمانی روز صفر/ آبادان یازده 60

* بهترین فیلمنامه محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری (شنای پروانه) مجید مجیدی و نیما جاویدی (خورشید) هادی حجازی‌فر (آتابای) بهنام بهزادی (من می‌ترسم)

* بهترین بازیگر نقش اول زن پریناز ایزدیار (مغز استخوان/ سه‌کام حبس) پانته‌آ پناهی‌ها (خروج) سحر دولتشاهی (آتابای) نسرین مقانلو (خون شد) فاطمه‌ معتمدآریا (عامه‌پسند)

* بهترین تدوین حسین جمشیدی (آتابای) میثم مولایی (روز صفر) محمد نجاریان (درخت گردو) اسماعیل علیزاده (شنای پروانه)

* بهترین موسیقی متن کارن همایونفر (خروج/ روز بلوا) حبیب خزایی‌فر (درخت گردو) حسین علیزاده (آتابای) ستار اورکی (خون شد)

* بهترین جلوه‌های ویژه (میدانی) محسن روزبهانی (روز صفر) ایمان کرمیان (درخت گردو) رضا ترکمان (خروج)


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور