آخرین مطالب

گفت و گوی اختصاصی ایران مراسم نیوز با رئیس ستاد برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته؛

واردات در و پنجره خارجی ممنوع است/نمی توانیم تولید کننده را وادار به ارتقای کیفیت کنیم مصاحبه، گزارش و یادداشت

واردات در و پنجره خارجی ممنوع است/نمی توانیم تولید کننده را وادار به ارتقای کیفیت کنیم

  بزرگنمایی:

 ایران مراسم نیوز/علی حبیبی: صنعت در و پنجره و صنایع وابسته در اوضاع رکود ساخت و ساز چه روزهایی در پیش دارد؟مسلما وقتی سازه ای بنا نشود نمی توان برای آن در و پنجره ساخت و این یعنی اینکه کسب و کار فعالان این بخش همچنان با بی رونقی مواجه خواهد بود. حالا این وضعیت در کنار ممنوعیت واردات این محصول از خارج، برای آینده این صنعت چه نسخه ای نمیتوان پیچید. دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته با همین بیم و امیدها گشایش یافت، صنعتی که درصدد است همچنان به آینده امیدوار باشد. حدود 50 درصد مواد اولیه تولید برخی از انواع همین در و پنجره ها از خارج تامین می شود و با وجود این، این صنعت در تلاش است که روی پای خود بایستد.
کیفیت، نوآوری، استفاده از تکنولوژی نوین، حفظ محیط زیست، قیمت و رکود بازار از چالش های این صنعت است. در یکی از روزهای برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته ( 3 تا 6 بهمن ماه جاری) به سراغ فرهاد امینیان رئیس ستاد برگزاری این نمایشگاه رفتیم تا آینده و چالش های پیش روی این صنعت را از زبان او جویا شویم. امینیان اعتقاد زیادی به نقش نمایشگاهها در بالا بردن کیفیت در و پنجره و صنایع وابسته ندارد اما این نکته را متذکر می شود که ممنوعیت واردات در و پنجره و صنایع وابسته ، به حضور بیشتر شرکت های خارجی در این نمایشگاه لطمه زده است.

با هم گفت و گوی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز را با امینیان رئیس ستاد برگزاری این نمایشگاه می خوانیم:

*دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته از سوم تا ششم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود لطفا  برای ما در باره اهداف و انگیزه های برگزاری این رویداد بگویید؟

اهداف برگزاری این نمایشگاه عمدتا ایجاد فضای رقابتی بین شرکت های ایرانی و آشنایی با فناوریها و نوآوریهای روز دنیا و همچنین معرفی ظرفیتها و توانمندیهای داخلی در زمینه تولید محصولات در و پنجره و شناسایی آن به مخاطبان و مصرف کنندگان این محصولات است. در این نمایشگاه 285 شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که محصولاتشان را در فضایی بیش از 30 هزار مترمربع به نمایش گذاشته اند. در خصوص کشورهای خارجی نیز باید بگویم که آنها با حدود 17 شرکت در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

*یکی از اهداف برگزاری نمایشگاهها می تواند ورود تکنولوژی و فناوریهای نوین به کشورباشد شما در این نمایشگاه تا چه میزان این مهم را محقق کرده اید؟

ورود تکنولوژی به کشور از جمله اهداف برگزاری نمایشگاهها است اما متاسفانه از چند ماه پیش ورود محصولات در و پنجره و صنایع وابسته به کشور ممنوع شده به همین دلیل حضور شرکت های خارجی در این رویداد خیلی کمرنگ شده و محدود به 17 شرکت شده است و اگر چنین قانونی وضع نمی شد مسلما شرکت های یادشده انگیزه بیشتری برای حضور در نمایشگاه تهران داشتند ولی حالا حضورشان فایده ای ندارد چون ورود محصولاتشان به کشور ممنوع است و دلیلی برای حضور در ایران ندارند. ما هرسال معمولا کشورهای چین و ترکیه را به عنوان شرکت کننده ثابت داشتیم ولی امسال مجوز ورود کالای آنان لغو شده است.

*همین تعداد شرکت های خارجی که شرکت کردند آیا می توان امید بست که بتوان از فناوریهای نوین آنان استفاده کرد؟

نوآوری در نمایشگاه در واقع برای مخاطبین و فعالان در و پنجره سازان به نمایش در می آید و آنان در این رویداد این نوآوری را مشاهده خواهند کرد.

*چه برنامه هایی برای حمایت از کالاهای ایرانی و تولید ملی دارید

حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی یک بحث کلانی است و حوزه های متولی هر صنعتی مسئولیت این کار را دارند و در نهایت نمی توانیم بگوییم که برای حمایت از کالای داخلی چه فعالیت خاصی می توانیم انجام بدهیم. بارزترین کاری که در نمایشگاه انجام می شود این است که شرکت های تولید کننده ایرانی با تقریبا یک دهم هزینه در نمایشگاه حضور پیدا می کنند چون هزینه طرف خارجی نمایشگاه به یورو حساب می شود، هر مترمربع غرفه نمایشگاه برای شرکت های خارجی 40 یورو محاسبه می شود ولی برای شرکت های داخلی این مبلغ 150 هزارتومان است و کمتر از 14 یورو می شود. هیچ نمایشگاهی هزینه مشارکتش 14 یورو نیست و برای حمایت از شرکت های ایرانی این قانون و تعرفه وضع شده است.

*چه تعداد از شرکت های ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند؟

حدود 260 شرکت.

*آیا در نمایشگاه امسال نوآوریهای این صنعت به نمایش گذاشته شده است یا خیر؟

شرکتهای ایرانی و خارجی که در نمایشگاه حضور می یابند آخرین نوآوریهای خود را به نمایش می گذارند.

*برنامه شما برای ارتقای نوآوری و خلاقیت در این صنعت چیست؟

زمانی که از شرکت ها دعوت می کنیم که در نمایشگاه حضور یابند از آنان می خواهیم که نوآوریهایشان را در هر حوزه نمایشگاهی به ما معرفی کنند و نشان بدهند که چه نوآوریهایی داشته اند. بیشتر نوآوریهایی که در غرفه های ایرانی هست بهبود کیفیت محصول است یعنی اگر در و پنجره دوجداره یا سه جداره تولید می شد حالا با کیفیت بالاتری تولید می شود یا شیشه ای که قبلا دوجداره ای تولید می شد حالا با کیفیت بالاتر در نمایشگاه حضور یافته که نسبت به سالهای قبل بهبود پیدا کرده و از تکنولوژی بهتر در تولید استفاده می کند و آنها را به عنوان نوآوری در نمایشگاه معرفی می کنند.

*در شرایط کنونی توسعه صادرات غیرنفتی از مسایل مهم کشور است شما و این صنعت تا چه میزان در این زمینه فعالیت کرده اید یا خواهید کرد؟

در خصوص توسعه صادرات، شرکت هایی هستند که در حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه، همسایگان ایران و حتی به جنوب شرق آسیا صادرات دارند. بطور طبیعی یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه نیز عیان کردن زمینه صادراتی محصول است. در این نمایشگاه مصمم هستیم شرکتهایی که توانمندی صادرات دارند توانمندیهای خود را نشان دهند و برای این مهم از هیات های خارجی دعوت کردیم در نمایشگاه حضور یابند و از این رویداد بازدید کنند. حالا سه هیات 5 نفره به تعداد 15 نفراز کشورهای مختلف از غرفه ها بازدید می کنند تا زمینه عقد قرارداد و سفارش کالا با شرکت های ایرانی مهیا شود.

*در خصوص تعامل و گفت و گو با شرکت های خارجی چه برنامه ای پیش رو دارید تا هر چه بیشتر بتوان از تجربیات و تکنولوژی آنان بهره مند شد؟

شرکت های خارجی در نمایشگاه به دو شکل مشارکت کننده و بازدیدکننده حضور پیدا می کنند اگر به عنوان مشارکت کننده حضور پیدا کنند به معرفی محصول خود و تعامل با شرکت ها و بازدیدکنندگان نمایشگاه می پردازند. بازدیدکنندگان خارجی نیز برای آشنایی با محصولات ایرانی و گفت و گو با تولیدکنندگان آن وعقد قرارداد یا تبادلات تجاری فعالیت می کنند.

*یکی فعالیت هایی که نمایشگاهها می توانند انجام دهند درامور اشتغال جامعه است. با توجه به اینکه جامعه ما با بیکاری زیادی مواجه است و در این زمینه مشکلات اساسی وجود دارد شما چه اقداماتی می توانید در این زمینه انجام دهید و اصولا تاکنون چه تعداد اشتغال ایجاد کرده اید؟

کار نمایشگاهی یک فعالیت اشتغال زا است در واقع هر نمایشگاهی که برگزار می شود یک چیزی در حدود 120 رسته در آن به فعالیت مشغول می شوند و گستره این کار از غرفه سازی تا برق و مخابرات نمایشگاه ادامه می یابد. سالانه در محل همین نمایشگاه طیف وسیعی از صنعتگران و فعالان به کارمشغول می شوند و این از جمله فعالیت های اشتغالزایی نمایشگاه است.

*در مساله آموزش شما تاکنون چه اقداماتی انجام داده اید، همانطور که می دانید آموزش؛ کار و تولید به همراه دارد و کارآفرینی هم یکی از آثار آموزش است در این خصوص توضیح دهید؟

ما درکنار دهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته 8 کارگاه آموزشی داریم. هر روز دو کارگاه آموزشی در زمینه های تولید، بازرگانی ، بازاریابی و حوزه های مرتبط با صنعت دروپنجره در دستورکار داریم و همین حالا اولین کارگاه ما در حال برگزاری است و در این کارگاهها کارشناسان، متخصصان ،مدرسین و اساتید مختلف سخنرانی می کنند.

*برای ایجاد رقابت سالم در بین فعالان این صنعت چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

خودبخود نمایشگاه ایجاد رقابت می کند و اصولا نمایشگاه عرصه رقابت است و تمام کسانی که در صنایع خاص فعالیت دارند در نمایشگاه حضورمی یابند و از کیفیت و تولیدات یکدیگر باخبر می شوند و برای ارتقای کیفی محصولشان تلاش می کنند و این طبیعت کار نمایشگاه است که زمینه های رقابتی ایجاد می کند.

*برای ارتقای کیفیت نمایشگاه چه کارهایی صورت داده اید؟

برگزارکننده یک نمایشگاه نمی تواند در ارتقای کیفیت کار چندانی انجام دهد. نمایشگاه برپا می شود تا زمینه ارائه محصول و فعالیتها فراهم شود. منفعت کیفیت و قیمت مناسب به مصرف کننده می رسد اما برگزار کننده برای حمایت از مصرف کننده نمی تواند کاری انجام دهد. بطور طبیعی هر شرکت کننده در نمایشگاه برای ارتقای کیفیت محصول خود تلاش می کند. ما به عنوان برگزار کننده نمی توانیم تولیدکننده را وادار به ارتقای کیفیت محصولش کنیم. این نمایشگاه برپا می شود که این اتفاقات در آن روی بدهد، ایجاد زمینه های رقابتی، معرفی نوآوری محصولات موجود در بازار و آشنایی این محصولات از جمله فعالیت های نمایشگاه ها است که رویداد حاضر نیز در این زمینه ها تلاش می کند.

 

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور