آخرین مطالب

شرح کامل «سمینار بیمه‌ها و فین‌تک‌ها»؛ در حاشیه ITE 2019- بخش دوم

تمرکز اینشورتک‌ها بر فروش، آینده نمایندگان بیمه را به خطر می‌اندازد/ لزوم فعالیت همه بازیگران در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش بیمه مرکز فابا

تمرکز اینشورتک‌ها بر فروش، آینده نمایندگان بیمه را به خطر می‌اندازد/ لزوم فعالیت همه بازیگران در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش بیمه

  بزرگنمایی:

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به گزارش ستاد خبری رویداد ITE، این سمینار در نخستین روز برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران (28 آبان 98) برگزار شد. سیدقاسم نعمتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، دبیر علمی این رویداد بود. 

مهدی ملکی معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی، شاهین فتاحیانی دبیر کارگروه فناوری اطلاعات بیمه ایران، حمیدرضا اکبری معاون راهکارهای بیمه‌گری شرکت داتین و حامد ولی‌پوری مدیرعامل بیمیتو، نیز در نشست آن حضور داشتند.

در ادامه بخش دوم از گزارش این سمینار را می‌خوانید. 

مقاومت ابتدایی بخش سنتی 
ولی‌پوری مدیر عامل بیمیتو در بخشی از این سمینار، در پاسخ به این سوال که انتظارات اینشورتک‌ها از شرکت‌‌های بیمه چیست و آیا برآورده شده است یا خیر؟ و آیا از ورود به این عرصه راضی هستید یا خیر گفت: «ایده بیمیتو سال 95 در ذهن تیم شکل گرفت و همه انتظار داشتیم با استقبال قابل توجهی از سوی صنعت و مشتریان آن مواجه شود. ما همان زمان برای طرح این موضوع به بیمه مرکزی مراجعه کردیم و درخواست خود را مبنی بر اخذ مجوز با مامور بخش اطلاعات در میان گذاشتیم. او با یکی از کارشناسان تماس گرفت و من از طریق تلفن با ایشان صحبت کردم؛ پاسخ‌شان این بود که اصلا امکان فروش آنلاین بیمه وجود ندارد و در این مورد آیین‌نامه‌ای به تصویب نرسیده است. حتی از من خواست که اگر کسی این کار را انجام می‌دهد به بیمه مرکزی معرفی کنم تا با او برخورد شود.»

این فعال استارتاپی ادامه داد: «بیمیتو در چنین فضایی فعالیت خود را آغاز کرد. به عبارت دیگر با وجود بدنه سنتی موجود، توانست این کار را انجام دهد. البته با گذشت مدت زمانی اندک، نظرات در مورد فعالیت این تیم مثبت شد و به همین دلیل، شرایط برای فعالیت اینشورتک‌ها بهبود یافت.»
 
وی افزود: «بیمه مرکزی در این مدت همراهی مناسبی با ما داشته است و در بدنه صنعت بیمه نیز علاقه‌مندی برای همکاری با اینشورتک‌ها به وضوح دیده می‌شود.»

این سخنران سمینار بیمه‌ها و فین‌تک‌ها، بیان کرد: «چند عامل در دنیا، فضا را برای رشد مجموعه‌هایی که محصولات انواع برندها و شرکت‌های بیمه‌ای را عرضه می‌کنند و به اگریگیتور معروف هستند، در صنعت بیمه تسهیل کرد؛ مهم‌ترین دلیل این بود که فعالیت آنها موجب شفافیت شد؛ این امر تا حدودی در ایران نیز محقق شده است؛ اکنون با وجود مشکلات بسیار، استعلام نرخ از طریق سایت‌ها انجام می‌شود.» 

ولی‌پوری ادامه داد: «عامل مهم دیگر، سهولت در خرید بیمه بوده است. بیمه پیچیدگی‌های تکنیکی دارد که خرید بیمه‌نامه‌ها را برای برخی از افراد سخت می‌کند. اگریگیتور‌ها در کشورهای مختلف تلاش کرده‌اند تا این فرایند را ساده کنند، اما در ایران این موضوع هنوز با مشکلاتی مواجه است.»

این فعال استارتاپی افزود: «اکنون اگر کاربر برای استعلام بیمه شخص ثالث، وارد سایت شود، بر اساس آیین‌نامه بانک مرکزی ناچار است با توجه به شرایط بیمه‌ای خود، به 8 تا 12 پرسش، پاسخ دهد. او باید برای پاسخگویی به آنها دانش بیمه‌ای داشته باشد. کاربر همچنین باید اسکن یا عکس مدارک زیادی را تهیه و ارسال کند و در کل، فرایند طولانی‌‌ای برای خرید آنلاین تعریف شده است. در پایان هم یک اشتباه، ممکن است محاسبات هزینه‌ای را با مشکل مواجه کند که برای کاربر خوشایند نیست.»

وی گفت: «نکته مهم دیگر، هزینه بازاریابی اگریگیتور‌ها بوده است. در انگلستان، هفت اگریگیتور اصلی فعال در بازار بیمه، دو درصد پورتفوی بیمه این کشور را به بازاریابی خود اختصاص داده‌اند؛ در شرایط کنونی ایران، این رقم معادل حدود 600 تا 700 میلیارد تومان می‌شود، اما هزینه‌ای که امروز در کشور به فرهنگ‌سازی برای بهره‌گیری از فین‌تک‌ها اختصاص یافته است، با چنین ارقامی فاصله بسیار معناداری دارد.»

مدیر عامل بیمیتو افزود: «برخی از کشورها، برای چنین مشکلاتی راه‌حل‌هایی را ایجاد کرده‌اند؛ برای مثال در هند وب‌سایتی به نام پالیسی بازار فعالیت می‌کند که رشد خوبی نیز داشته و توانسته است بخش مهمی از بازار بیمه این کشور را به خود اختصاص دهد. در هند بیشتر خودروها، کد 8 رقمی‌ای دارند که که برای خرید بیمه، آن را وارد سایت می‌کنند و بعد از ثبت درخواست خود، بلافاصله استعلام قیمت از شرکت‌های مختلف در اختیار آنها قرار می‌گیرد.»

ولی‌پوری افزود: «در این مرحله، کاربران، می‌توانند شرکت مورد نظر خود را انتخاب و به راحتی  وارد درگاه پرداخت ‌شوند؛ به محض انجام تراکنش نیز، بیمه آنها تمدید می‌شود. بعد از این، فرایند به پایان می‌رسد و بیمه‌نامه کاغذی هم برای کاربران صادر نمی‌شود. این روند با آنچه در ایران در جریان است، قابل مقایسه نیست.»

این سخنران سمینار بیمه‌ها و فین‌تک‌ها، باید فعالیت استارتاپ‌ها در صنعت بیمه کشور را نوعی جهاد دانست و گفت: «از شرکت‌های بیمه‌ای انتظار می‌رود که به سمت خدمات آنلاین و بدون کاغذ حرکت کنند تا امکان سهولت خرید فراهم شود. در این صورت، افراد ناچار نمی‌شوند، برای اثبات اینکه بیمه‌نامه‌ای را خریداری کرده‌اند، اسنادی را نگهداری کنند و امکان استعلام مراجع ذی‌ربط از شرکت‌های بیمه، به راحتی وجود خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «مهم‌ترین تاثیر شکل‌گیری چنین شرایطی این است که اگریگیتور‌ها در صنعت بیمه قوی‌تر می‌شوند و می‌توانند فروش بیشتری داشته باشند. این امر، تکرار همان تجربه موفقی است که در کشورهای دیگر نیز دیده می‌شود.»

ولی‌پوری گفت: «نخستین اینشورتک‌ها در دنیا، اگریگیتور‌ها بوده‌اند؛ آنها با عملکرد موفق خود قدرت چانه‌زنی بسیار قوی‌ای در برابر شرکت‌های بیمه‌ای به دست آورده‌اند و توانسته‌اند نیازهای فناورانه خود را آنها تحمیل کنند. به همین دلیل اکنون رابطه‌ای برد- برد میان دو طرف ایجاد شده است؛ از یک سو نیازهای اگریگیتور‌ها تامین می‌شود و از سوی دیگر فروش شرکت‌های بیمه افزایش می‌یابد.» 

مدیران بیمه و چالش تحول دیجیتال 
ملکی معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی، در دور دوم نشست مورد نظر، در پاسخ به این پرسش که انتظار بیمه‌ها از اینشورتک‌ها چیست و آنها در کدامیک از حلقه‌های زنجیره ارزش بیمه حضور دارند، گفت: «پیش از پاسخ به موضوع به نکته‌ای که همکارم آقای فتاحیانی گفتند، اشاره می‌کنم. من موافقم که پیچیدگی در فرایندهای صنعت بیمه، به مراتب بیشتر از صنعت بانکداری است، اما ذهنیت مدیران شرکت‌های بیمه نیز به اندازه همتایان خود در بانک‌ها، به سمت تحول دیجیتالی نرفته است. اگراین اتفاق رخ بدهد، دستاورد عظیمی حاصل می‌شود.»

وی در پاسخ به پرسش دبیر علمی سمینار، بیان کرد: «گزارش‌ها نشان می‌دهد که 53 درصد از فروش بیمه در بریتانیا به وسیله اگریگیتور‌ها انجام می‌شود. این آمار در آلمان به 36 درصد، در ایتالیا به 48 درصد، در فرانسه به 30 درصد، در اسپانیا به 22 درصد و در هلند به 10 درصد می‌رسد. به نظر می‌سد این رقم در ایران، زیر 4 درصد و بسیار اندک باشد که این امر نگران‌کننده است.» 

ملکی به زنجیره ارزش اشاره کرد و گفت: «زنجیره ارزش صنعت بیمه را بازاریابی، تولید محصول، توزیع و فروش، بیمه‌گری و خسارت تشکیل می‌دهد. در همان گزارش مورد اشاره، نشان داده شده است که حتی در دنیا نیز تمرکز اینشورتک‌ها بر توزیع و فروش قرار دارد.»

معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی، ادامه داد: «بر اساس آمارها، اینشورتک‌های فعال در بخش بازاریابی، هشت درصد کل اکوسیستم را به خود اختصاص داده‌اند؛ این رقم در حوزه خسارت به 13 درصد، در تولید و توسعه محصول به 16 درصد، در بیمه‌گری به 20 درصد و در توزیع و فروش به 43 درصد، می‌رسد.»

وی افزود: «با وجود این، تمرکز اینشورتک‌ها بر موضوع توزیع و فروش، در ایران بیش از حد معمول است. در صورتی‌که در زنجیره ارزش صنعت بیمه، نقاط کار بسیار زیادی برای آنها وجو دارد. فعالان اکوسیستم استارتاپی نباید صنعت بیمه را رها کنند و ظرفیت‌های زیادی در این بخش وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که سیستم بانکی از جذابیت بیشتری برای آنها برخوردار اشت.» 

ملکی، به فعالان حوزه اینشورتک پیشنهاد کرد که «خدمات» خود را به شرکت‌ها ارائه کنند و افزود: «استارتاپ‌ها می‌توانند به جای فشار به شرکت‌ها برای جذب سرمایه، نهاد یا فرد دیگری را برای سرمایه‌گذاری بیابند و خدمت جدیدی را خلق کنند؛ سپس آن را در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای قرار دهند.»

این سخنران سمینار بیمه‌ها و فین‌تک‌ها، ادامه داد: «یکی از موضوعاتی که اینشورتک‌ها می‌توانند به آن بپردازند، تقلب در صنعت بیمه است که چالشی جدی در این صنعت محسوب می‌شود و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در نشست با نمایندگان صنعت، بر چاره‌اندیشی برای آن تاکید کرد.»

وی گفت: «در سیستم بانکی کشور، سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای ایجاد سامانه‌های کشف تقلب انجام شده است. برخی شرکت‌های فناوارنه، از تخصص کافی برای ارائه چنین سامانه‌هایی برخوردارند و به صورت مداوم، در بانک‌های مختلف حاضر می‌شوند تا محصول خود را معرفی کنند و به فروش برسانند. آنها ناچار هستند جلسه‌های متعددی را برای متقاعد کردن مدیران بانک‌ها به همکاری و دریافت داده‌های بانکی داشته باشند.»

ملکی افزود: «اگر آنها به شرکت‌های بیمه مراجعه کنند و به این شرکت‌ها پیشنهاد بدهند که با تحلیل داده‌ها به کشف تقلب کمک و در مقابل، درصدی از افزایش درآمد مجموعه‌ها را دریافت می‌کنند، به موفقیت زیادی دست پیدا می‌کنند. در واقع شرکت‌هایی که زمینه تحلیل داده فعال هستند، می‌توانند بازار خوبی داشته باشند.»

معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی، ادامه داد: «اجرایی شدن این مدل، به رشد صنعت بیمه کمک می‌کند. از سوی دیگر ضریب صحت و سلامت این صنعت نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. در نهایت، پیچیدگی صنعت بیمه در حوزه فرایندی و کسب و کاری ساده‌تر می‌شود. به ویژه آنکه در دنیای امروز انبوهی از داده‌ها وجود دارد که میزان آن در صنعت بیمه به مراتب بیشتر از کسب و کارهای دیگر است. » 

وی، مشکل اساسی اکوسیستم اینشورتک را در ایران، تمرکز بیش از حد بر موضوع اگریگیتور‌ها، دانست و گفت: «در این میان، زنجیره ارزش صنعت بیمه فراموش شده است؛ ضمن اینکه اینشورتک‌ها همیشه منتظر آمدن سرمایه‌گذار برای تولید محصول هستند، در حالی‌که خود این تیم‌ها باید سرمایه‌گذاران را پیدا و طرح توجیهی را به آنها ارائه کنند. در این صورت می‌توانند با ارائه خدمات به شرکت‌های بیمه، درآمد خود را افزایش دهند.» 

در ادامه، نعمتی دبیر علمی سمینار، بیان کرد: «اگر اینشورتک‌ها موجب بزرگ شدن صنعت بیمه نشوند، بدون‌شک این اکوسیستم استارتاپی ریزش می‌کند. در صورتی که خدمات بر اثر حضور آنها، گسترش نیابد و هزینه شرکت‌های بیمه کاهش پیدا نکند، به عبارتی اینشورتک‌ها تنها به دنبال کسب سهم خود از این صنعت باشند، دچار بحران می‌شوند.»

وی گفت: «منافع موجود در صنعت بیمه نامحدود نیست و باید خدمات، فضای کسب و کاری و مدل‌های تجاری جدید تعریف شود. به همین دلیل، به نفع اینشورتک‌ها است که دامنه صنعت بیمه را گسترش دهند؛ در این صورت، هم برای خود آنها و هم برای صنعت سود ایجاد می‌شود.» 

چالش‌های جامعه 65 هزار نفری نمایندگان بیمه
در بخش دیگری از این سمینار، فتاحیانی دبیر کارگروه فناوری اطلاعات بیمه ایران، در پاسخ به این پرسش که تعارض حضور اینشورتک‌ها در صنعت بیمه چیست؟ بیان کرد: «اکنون 65 هزار نماینده حقیقی در صنعت بیمه فعال هستند. سهم آنها و همچنین نمایندگان حقوقی و کارگزاران، از کیک 45 هزار میلیارد تومانی بیمه، به طور متوسط ده درصد است؛ که شامل حق صدور و کارمزد می‌شود.»

وی افزود: «این سهم، به صورت کامل به نمایندگان نمی‌رسد؛ با توجه به جریانات موجود در این صنعت و رقابت‌های ناسالمی که ایجاد شده است، بخشی از آن به بیمه‌گذاران و واسطه‌های غیررسمی‌ای که در فرایند امر حضور دارند، تعلق می‌گیرد. در نتیجه عدد به زیر سه تا چهار هزار میلیارد تومان برای 65 هزار نفر کاهش می‌یابد.» 

این سخنران سمینار بیمه‌ها و فین‌تک‌ها، گفت: «از سوی دیگر، متاسفانه همه فعالان صنعت بیمه، روی توزیع و فروش متمرکز شده‌اند. دلیل شکل‌گیری چنین شرایطی این است که عمده جریان درآمدی این صنعت، در همین قسمت تجمیع شده است. برای مثال در بخش خسارت، شرکت‌های ارزیاب آغاز به کار کرده‌اند اما میزان درآمد آنها چندان مطلوب نیست.»
  
وی افزود: «حتی اگر مشکلات اینشورتک‌ها حل شود و شرکت‌های بیمه هم بتوانند ضمن به کارگیری روشی خاص همراه با ارائه خدمات مناسب و افزایش درآمد، رضایت مشتری را به‌دست بیاورن.، تعداد اندکی از کانال‌های به حیات خود ادامه می‌دهند. برای مثال در بریتانیا، هفت یا هشت توزیع‌کننده اصلی باقی مانده است. در این صورت، شرایط اقتصادی و معیشتی آن جامعه 65 هزار نفری، با مشکل مواجه می‌شود.»

فتاحیانی، با طرح این پرسش که ماهیت صنعت بیمه چیست، توضیح داد: «یک پاسخ معروف در این زمینه در ایران وجود دارد که بیمه فروختنی است نه خریدنی. این پاسخ، نوع نگاه جامعه را نسبت به صنعت بیمه به خوبی نشان می‌دهد و به همین دلیل، ضریب نفوذ بیمه در ایران 3/2 است و در چشم‌انداز، هم به بیشتر از 4/2 نمی‌رسد؛ این در حالی است که متوسط جهانی روی 5/7 قرار دارد و قانون برنامه ششم تکلیف کرده است که ضریب نفوذ بیمه در کشور باید به 7 برسد.» 

دبیر کارگروه فناوری اطلاعات بیمه ایران، افزود: «این نگاه در نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای وجود دارد که بیمه فروختنی است، آنها نیز پرتفوی خود را دارند. موضوع پرتفوی، برای آنها در حکم نوعی دارایی است که با شکل‌گیری بازاریابی دیجیتال و اگریگیتور‌ها در حوزه توزیع و فروش، هنوز خطر جدی برای آنها ایجاد نکرده است.»

وی ادامه داد: «بخش‌های دیگر در زنجیره ارزش صنعت بیمه، زمین بکر و دست نخورده‌ای هستند که باید روی آنها کار شود. دلیل بی‌توجهی به موضوعات دیگر نیز همین ساختار اشتباه هزینه‌ای در صنعت بیمه است.»

فتاحیانی گفت: «با وجود اینکه حضور اینشورتک‌ها در بخش فروش، هنوز مشکل حادی برای نمایندگان ایجاد نکرده است، اگر قرار باشد فین‌تک‌ها فقط روی همین حوزه تمرکز کنند، شرایط ممکن است تغییر کند. اکنون در برخی از کسب و کارها، این موضوع دیده می‌شود؛ برای مثال گروهی از افراد، دیگر هیچ بلیطی را از آژانس‌های هواپیمایی خریداری نمی‌کنند. همین اتفاق دیر یا زود، برای جامعه 65 هزار نفری نمایندگان بیمه نیز رخ می‌دهد و اگر راه‌حلی برای آن نداشته باشند، دچار مشکل می‌شوند.»

این سخنران سمینار بیمه‌ها و فین‌تک‌ها، افزود: «بیمه مرکزی در ابتدای فعالیت اگریگیتور‌ها با چالش اساسی مواجه شد و به همین دلیل تجمعاتی اعتراضی نیز شکل گرفت. اکنون نیز باید برای آینده نمایندگان بیمه، فکری کرد.» 

دبیر کارگروه فناوری اطلاعات بیمه ایران، راه‌حل این شرایط را توجه آنها به دیگر بخش‌های زنجیره ارزش در صنعت بیمه دانست و افزود: «زمانی که بیمه‌نامه تمام شده باشد، اگریگیتور‌ها کار تمدید آن را به سختی انجام می‌دهند. چرا که فرایند صدور یک سری از بیمه‌‌نامه‌ها یا موضوع تعیین خسارت، به کارشناسی فیزیکی نیاز دارد. نمایندگان شبکه فروش را باید در چنین بخش‌هایی توانمند و فعال کرد.»

فتاحیانی گفت: «بسیاری از شرکت‌های بیمه، آمادگی فروش آنلاین را دارند، اما به دلیل چالش‌های جدی‌ای که برای این صنعت پیش‌بینی می‌شود، ترجیح بر این است که اگر تغییری باید انجام شود، نتیجه آن برد- برد باشد.»

در ادامه، نعمتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، به بحث اهمیت حضور اینشورتک‌ها در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: «این امر می‌تواند تحول بزرگی در صنعت ایجاد کند. حضور اینشورتک‌ها نکته بسیار مهمی است؛ به همین دلیل این تحول باید به درستی انجام شود تا نتیجه منفی به دنبال نداشته باشد.»

ضرورت تعریف دقیق اهداف 
وی همچنین، ضمن جمع‌بندی مطالب مطرح شده افزود: «دوستان به درستی به این نکته اشاره کردند که باید در سیاست‌گذاری یکپارچگی وجود داشته باشد. مهم‌تر اینکه اهداف را به صورت دقیق مشخص کرد تا از هدررفت زمان، انرژی و سرمایه جلوگیری شود.»

نعمتی ادامه داد: «با توجه به سرمایه‌گذاری اندکی که در صنعت بیمه انجام می‌شود، مدیریت درست آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. سرمایه‌گذاری می‌تواند عامل بهبود اکوسیستم بیمه باشد.»

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، گفت:‌ «موضوع مهم دیگر این است که هنوز آمادگی کافی در صنعت بیمه و جامعه برای بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، وجود ندارد. به عنوان مثال در مباحثی مانند اینترنت اشیا، کمبود و حتی نبود متولی، مشکلاتی را ایجاد کرده است. بهره‌گیری از هر فناوری، بدون متولی مشخص، ممکن است آثار مثبتی به دنبال نداشته باشد.»

دبیر علمی سمینار بیمه‌ها و فین‌تک‌ها افزود: «همچنین بحث دانش بیمه‌ای و کسب و کاری، به عنوان ضرورتی در صنعت بیمه مطرح شد. از سوی دیگر، حاضران ایجاد شفافیت را مهم‌ترین دلیلی دانستند که رشد اینشورتک‌ها را الزامی می‌کند؛ البته نتایج دیگری چون افزایش سرعت، کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهتر کسب و کار نیز رهاورد حضور آنهاست.»

نعمتی ادامه داد: «در این سمینار، دلایل تمرکز اینشورتک‌ها بر فرایند توزیع و فروش و کپی‌برداری آنها از ایده‌ای موفق در حوزه اگریگیتور‌ی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اگر اینشورتک‌ها روی بخش‌های دیگر زنجیره ارزش بیمه، به ویژه بخش‌هایی که ضعف و نقضانی در آنها وجود دارد، متمرکز شوند، احتمال موفقیت آنها افزایش پیدا می‌کند. به ویژه در شرایطی که همزمان با این اقدام، به موضوع افزایش دانش بیمه‌ای و کسب و کاری نیز توجه شود، می‌تواند به گسترش کسب و کارهای این حوزه کمک کند.»

وی گفت: «بحث مهم دیگری که مطرح شد این بود که اگر عملکرد اینشورتک‌ها به بزرگ شدن کیک صنعت بیمه کمک نکند و آنها فقط بخواهند از سهم نمایندگان بهره بگیرند، به کسب و کار خود ضربه می‌زنند؛ هزینه‌های حضور آنها نیز نسبت به فواید این امر، افزایش می‌یابد و ممکن است به حذف فین‌تک‌ها منجر شود.»

ضرورت رشد لایه اگریگیتور‌ی
در ادامه نشست، یکی از حاضران در پنل این نکته را مطرح کرد که «صنعت بیمه در بخش‌‌های مختلف پیش، هنگام و پس از صدور بیمه‌نامه، مدت اعتبار بیمه و زمان خسارت احتمالی، خدماتی را به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند. در همه دنیا، اگریگیتور‌ها در بخش خدمات هنگام صدور فعالیت می‌کنند و بسیاری از خدمات برای مثال در حوزه تعیین خسارت، فیزیکی ارائه می‌شوند. در شرایط کنونی، همه فعالان صنعت بیمه نیز در حال تبدیل شدن به اگریگیتور هستند و در این مورد تضادی دیده نمی‌شود. تا کنون، تحولات خوبی در صنعت بیمه رخ داده است ولی اگر برخی چالش‌های احتمالی دیده نشوند، کل صنعت آسیب می‌بیند. اگر نقش بیش از حدی به برخی بازیگران داده شود، آنها ممکن است نتوانند وزن بار را تحمل کنند. بهتر است تا هنگام تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها دقت شود تا منافع هر دو طرف دیده شود و نتیجه برد-برد باشد. چون همه ما مسافر یک کشتی هستیم.» 

فتاحیانی در پاسخ گفت:«در این مورد چالش‌هایی وجود دارد. البته من با این نظر شما موافق هستم  و ما هم این اعتقاد را داریم که نتیجه باید برد - برد باشد. » 

در ادامه ولی‌پوری مدیرعامل بیمیتو میز گفت: «بدون‌شک بخشی از شبکه فروش بیمه تحت تاثیر حضور اینشورتک‌ها قرار می‌گیرد و البته اتفاق خوبی هم در پی آن رخ خواهد داد. با توجه به اینکه بخشی از شرکت‌های بیمه‌ای واقعا امکان فروش آنلاین را ندارند، حضور اگریگیتورها می‌تواند ضریب نفوذ بیمه را در کشور افزایش دهد. نمایندگان نیز می‌توانند با همکاری با چند شرکت بیمه‌ای، کاهش درآمد ثابت خود را جبران کنند.»

وی بیان کرد: «اینشورتک‌ها در دنیا از لایه اگریگیتور بودن شروع کردند و هنوز هم در این بخش قوی‌تر از هر حوزه‌ای هستند. صنعت بیمه ایران نیز باید این شرایط را بپذیرد تا لایه اگریگیتور‌ها رشد کند و اینشورتک‌ها توسعه پیدا کنند. البته سهم فروش اگریگیتور‌ها زیر نیم درصد بازار است. در درازمدت، این بستر فراهم می‌شود تا لایه‌هاس دیگر نیز رشد کرده و اینشورتک‌ها بتوانند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.» 

در پایان نشست، محمدمراد بیات مدیر عامل مرکز فابا با اهدای «نشان نمایشگاه تراکنش ایران» به شرکت ‌کنندگان در نشست، از آنها تقدیر و تشکر کرد./ باران ستوده



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور