آخرین مطالب

شرح کامل نشست «سمینار نقشه راه بانکداری دیجیتال»، در حاشیه ITE 2019- بخش نخست

دیجیتالی شدن به تحول در فرهنگ سازمانی و فرایندها نیاز دارد/ در شرایط کنونی، بانک‌های کشور دیجیتالی نمی‌شوند مرکز فابا

دیجیتالی شدن به تحول در فرهنگ سازمانی و فرایندها نیاز دارد/ در شرایط کنونی، بانک‌های کشور دیجیتالی نمی‌شوند

  بزرگنمایی:

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به نقل از ستاد خبری رویداد ITE، این سمینار در نخستین روز برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران (28 آبان 98) برگزار شد. علی عبداللهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی، مسئولیت دبیری علمی آن را بر عهده داشت.

علیرضا لکزایی قائم‌مقام مدیرعامل بانک ملت، شهاب جوانمردی مدیر عامل هلدینگ فناپ، سیدجعفر صدری مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات، ولی‌الله فاطمی بنیان‌گذار گروه توسن، فرهاد اینالوئی معاون امور فناوری اطلاعات بانک ایران زمین و مصطفی مرشدی استاد دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیاتمدیره آکادمی تحول دیجیتالی  نیز، اعضال پنل آن را تشکیل می‌دادند.

مشتری‌‌مداری؛ محوریت بانکداری دیجیتال

در ابتدای نشست، لکزایی در پاسخ به این سوال که به نظر شما وضعیت استقرار بانکداری دیجیتال در کشور به چه صورت است؟ گفت: «سیستم بانکی در ابعاد مختلف از جمله مدل کسب و کاری، نوع مالکیت و چگونگی نگاه به نوآوری و فناوری، طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود و بر همین اساس، به راحتی قابل جمع کردن نیست که بتوان در مورد معدل رویکرد بانک‌ها در حوزه تحول دیجیتالی  اظهارنظر کرد.»

وی افزود: «با وجود این، می‌توان گفت برخی بانک‌های نسبتا تازه تاسیس، به صورت طبیعی در موضوعاتی چون انتخاب مدل کسب و کاری، درپیش گرفتن فعالیت‌های فناورانه‌محور و چابک بودن فرایندها، تفاوت قابل ملاحظه‌ای با دیگر بانک‌ها دارند، اما در مورد بانک‌های دولتی و مشمول اصل 44 اینگونه نیست.»

قائم‌مقام مدیرعامل بانک ملت ادامه داد: «البته امروز، رویکرد تحول دیجیتال، در کل صنعت شکل گرفته است، به گونه‌ای که برخی بانک‌ها برنامه‌ریزی و اقدامات خود در این حوزه را زودتر از ابلاغ سند بانکداری آینده و تحول دیجیتالی آغاز کرده‌اند، اما عمق توجه به این موضوع در بانک‌های مختلف متفاوت است.»

 

لکزایی پیشتازی بانک‌ها در مباحث تحولی و استراتژی به ویژه در حوزه فناورانه را موجب خرسندی دانست و افزود: «تیم‌های مدیریتی و سهامداران بانک‌ها، فضایی را فراهم کرده‌اند که نگاه تحول‌‌گرایانه در صنعت بانکی قابل مشاهده است.»

این سخنران سمینار نقشه راه بانکداری دیجیتال، گفت: «با وجود این، صنعت بانکی در ابتدای راه تحول دیجیتالی  است کمااینکه در مورد معنای آن نیز در میان فعالان این حوزه اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی رویکرد منحصرا فناورانه به مفهوم تحول دیجیتالی  دارند، در مقابل، گروهی بر این باورند که اگر بانکی در فرایندهای خود نوآروری ایجاد نکند، صرف اینکه برخی از پیشران‌ها یا کانال‌های خدماتش را به تکنولوژی روز مجهز کرده باشد، به چنین تحولی دست نیافته است.»

وی تاکید کرد: «اصل موضوع در تحول دیجتال که همه متخصصان در مورد آن اتفاق نظر دارند، بحث مشتری‌محوری است؛ به این معنا که بانک دیجیتال باید خدمات، محصولات و فرایندها خود را با محوریت مشتری، بازآفرینی کند.»

ضرورت تغییر در قانون‌گذاری

جوانمردی مدیر عامل هلدینگ فناپ در ادامه این نشست، در پاسخ به این سوال که نقش ذی‌نفعان از جمله بانک مرکزی، شبکه بانکی و فین‌تک‌ها، در شکل‌گیری بانکداری دیجیتال چیست، حرکت از سمت وضعیت موجود به شرایطی را که مشتری‌مداری، کاهش هزینه‌ها، تنوع دسترسی‌ها و افزایش ارزش‌های افزوده رخ دهد، ضروری دانست و افزود: «تحول دیجیتالی  قرار است، تغییری بنیادین را ایجاد کند؛ این امر نباید به تغییراتی در روبنای خدمات محدود شود.»

وی تاکید کرد: «تحول دیجیتالی  محدود به تغییر چینش بازیگران گذشته نیست، بلکه قرار است کل فضای کسب و کاری متحول شود. در این شرایط، باید تخمین مناسبی از تغییرات ضروری وجود داشته باشد و متناسب با این تخمین، در زمینه قانونگذاری، تعیین حقوق ذی‌نفعان و نوع شکل‌‌گیری روابط و حوزه‌های اثرگذاری هر یک از آنها تصمیم‌گیری شود.»

 

ین سخنران سمینار نقشه راه بانکداری دیجیتال، افزود: «اکنون قانون‌گذار، بازیگران اصلی این صنعت را بانک‌ها می‌داند و قوانینی را در مورد نوع خدمات آنها تدوین کرده‌ است. در حالی که در بحث تحول دیجیتالی، ممکن است در لبه ارتباط با مشتری، بازیگرهای غیربانکی از جمله شرکت‌های فناورانه، فین‌تک‌ها و اپراتورهای موبایل،ایفای نقش کنند که هیچ‌یک از آنها تحت نظارت قانونگذار پولی و بانکی  نیستند.»

 

وی ادامه داد: «در این شرایط، آیا رگولاتور می‌تواند مانع ارائه خدمات این بازیگران غیربانکی شود؟ یا اینکه باید با کمک خود آنها، قوانین و مقرراتی را طراحی کند تا از یک سو، امکان  خلق ارزش افزوده برای این بازیگران وجود داشته و از سوی دیگر، سامانه تولیدی آنها از قابلیت نظارت برخوردار باشد؟»

 

جوانمردی تاکید کرد: «بدون توجه به این امر، نوعی تقابل میان دو طرف شکل می‌گیرد؛ از یک سو فشار تکنولوژی موجب می‌شود خدمات و محصولاتی ارائه شوند و یک سری انتظارات، در نسل جدید شکل بگیرد، از سوی دیگر، امکانی حتی در حد سند باکس در کشور وجود ندارد که از طریق آن بتوان خدمات را پیش از عرضه عمومی، به آزمون گذاشت و چالش‌ها و مشکلات احتمالی را شناسایی و برطرف کرد.»

 

مدیر عامل هلدینگ فناپ افزود: «در چنین شرایطی، ممکن است زیر فشار برخی از فعالان صنعت که بر مقررات‌زدایی تاکید دارند، نوعی  فاجعه در جامعه رخ دهد؛ به گونه‌ای که مردم از خدمات تازه استفاده ‌کنند اما بعد از مدتی دریابند که حریم خصوصی آنها نقض شده و بدون اجازه افراد، از داده‌های شخصی آنها، استفاده کسب و کاری یا غیر آن، شده است.»

 

وی گفت: «امروز اشتیاق زیادی نسبت به حضور در عرصه‌های جدید در کشور وجود دارد و شرکت‌های فناورانه و بازیگران جدید، به شدت تمایل دارند که وارد این حوزه‌ها بشوند، اگر رگولاتور در این مسیر موانع جدی ایجاد کند، ممکن است شرایطی ایجاد شود که کنترل آن به سختی امکان‌پذیر باشد.»

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تحقق تحول دیجیتالی به تغییر و تحول در ساختارها و قانونگذاری نیاز دارد، گفت: «بدون‌شک این امر الزامی است.»

اعتمادی که شکل نگرفت

فاطمی بنیان‌گذار گروه توسن، در بخش دیگری از این سمینار، در پاسخ به  این سوال  که کسب و کارها با چه چالش‌هایی در حوزه انطباق فناوری‌ها با تحول دیجیتالی  مواجه هستند، گفت: «در زمان حاکمیت اقتصاد سنتی، که فضاها کوچک و روابط رو در رو بود، اعتماد حرف اول را می‌زد؛ به گونه‌ای که میان خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده نوعی اعتماد شکل گرفته بود. این جریان کاری، مسیر خود را برای سال‌های طولانی طی کرد؛ تا زمانی که به کمک فناوری این کسب و کار محلی به کسب و کاری ملی و جهانی تبدیل شد.»

 

وی افزود: «زیر ساخت فناوری، این رویکرد را در جامعه ایجاد کرد که لازم نیست خدمات‌دهنده در نزدیکی افراد حضور داشته باشد، بلکه می‌تواند در جایی دورتر استقرار پیدا کند. مشکل زمانی به وجود آمد که به دنبال ایجاد کسب و کار جدید، اعتماد لازم میان عرضه‌کننده و کاربر شکل نگرفت.»

 

این سخنران سمینار نقشه راه بانکداری دیجیتال، ادامه داد: «اکنون در بسیاری از حوزه‌ها در ایران مشکل بی‌اعتمادی وجود دارد و از روش‌های مکمل اعتمادسازی استفاده می‌شود. برای مثال در شبکه بانکی کشور، ارائه تسهیلات بدون وثیقه امکان‌پذیر نیست.»

فاطمی بیان کرد: «اکنون فناوری، کسب و کار اعتمادزای سنتی و محلی را به فضای بزرگ‌تری منتقل کرده اما روح این کسب وکار، همراه آن نیامده است. با شکل‌گیری بانکداری دیجیتال، اصل اعتماد به روابط بازمی‌گردد؛ به گونه‌ای که افراد، بدون شناخت از دیگری از خدمات او استفاده می‌کنند.»

بنیان‌گذار گروه توسن، جایگاه این احساس را در پلتفرم دیجیتال دانست و افزود: «فناوری باید زمینه‌ساز ایجاد اعتماد شود؛ در چنین شرایطی، با توجه به شناختی که به دست می‌آید، خدمات به صورت بسیار مناسب در اختیار کاربر و مشتری قرار می‌گیرد و در سطوح بالاتر نیز باید سرویس‌هایی جدیدی بر مبنای تحول دیجیتالی  ایجاد شود.»

 وی ادامه داد: «در شرایط موجود شبکه بانکی کشور، که همچنان شعبه‌محور است، شعبه‌ها نیازهای مشتریان خود را کمابیش می‌شناسند و بر اساس آن، خدماتی را به آنها ارائه می‌کنند، همچنین شناخت و اعتمادی میان مدیران و کارمندان شعب و مشتریان وجود دارد، اما با توجه به بحث‌های مطرح شده در حوزه کاهش هزینه‌ها و لزوم حذف برخی شعب، آیا قرار است این اعتماد از بین برود یا جایگزینی برای آن در نظر گرفته شده است؟»

فاطمی گفت: «به نظر نمی‌رسد راهکاری برای این امر اندیشیده شده باشد؛ با توجه به روند موجود در مورد کاهش شعب و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، خلاء وجود ابزاری برای شناخت مشتری، به شدت احساس می‌شود. این شرایط باید به سرعت تغییر کند و با بهره‌گیری از داده‌ها و فناوری‌ها، راهی برای شناخت بیشتر مشتریان، شکل‌گیری اعتماد و بهره‌گیری از این امور، در فرایند تصمیم‌گیری، ایجاد شود؛ به این ترتیب است که روی دیگر فناوری وارد فضای کسب و کاری می‌شود.»

بنیان‌گذار گروه توسن تاکید کرد: «برخی فعالان صنعت بانکداری تصور می‌کنند وجود سیستم اعتبارسنجی مشتریان به این منظور کافی است، اما پرسش اینجاست که نتیجه این اعتبارسنجی تا چه حد مبنای تصمیم‌گیری مدیران برای خدمت‌دهی قرار می‌گیرد؟ آیا بهره‌گیری از آن، در فرایندهای جاری بانک به درستی مورد توجه قرار گرفته است؟ در واقع آیا اکنون، رتبه مشتری، بر خدماتی که دریافت می‌کند، تاثیری دارد؟»

وی با اشاره به اینکه برای تحقق تحول دیجیتالی، باید فرایندهای سازمان با این موضوع درگیر شود، افزود: «خوشبختانه سند بانکداری آینده و تحول دیجیتالی از بانک‌ها نمی‌خواهد در بازه‌ زمانی کوتاه‌مدت به چنین هدفی نائل شوند.»

فاطمی تاکید کرد: «دیجیتالی شدن، فرایند درازمدتی است که به نقشه راه و برنامه‌ریزی نیاز دارد و در همه مراحل، تصمیم‌گیرنده و خدمات‌دهنده باید این مسیر را در کنار هم طی کنند.»

این سخنران سمینار نقشه راه بانکداری دیجیتال، گفت: «نکته مهم‌تر اینکه ورود به این وادی نباید تنها از جنبه مهندسی و فناورانه باشد، در مسیر تحول دیجیتال، تغییر در فرهنگ سازمانی، نگاه مدیریتی، مدل تجاری و رویکرد کسب و کاری بانک‌ها ضروری است. بانک باید، هم از منظر استراتژیک و هم در حوزه برنامه‌های عملیاتی خود به این موضوع توجه کند و نباید این تصور ایجاد شود که با تغییر نرم‌افزار می‌توان بانکداری دیجیتال را ایجاد کرد.»

وی افزود: «برای تحقق تحول دیجیتالی، باید وضعیت داده‌ها نیز مشخص شود، همچنین مرز بین تجاری‌سازی داده‌ها و استفاده کسب و کاری از آنها و بحث حریم خصوصی نیز موضوع بسیار مهمی است. باید با استفاده از تجربه‌های جهانی، تکلیف حریم خصوصی را مشخص و مرزهای امنیتی دسترسی کسب و کارها و ارائه‌دهندگان خدمات به داده‌ها را تعیین کرد.»

فاطمی تاکید کرد: «مهندسان و متخصصان فنی باید از دخالت در فرایند دیجیتالی‌سازی خودداری کنند؛ فناوری، در صورتی می‌تواند هدف نهایی را محقق کند که با فرهنگ‌سازی و برنامه جامع عملیاتی همراه باشد.»

 

امان از تکنولوژی‌زدگیصدری مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات، در ادامه این سمینار در پاسخ به این سوال که چالش‌های تحقق بانکداری دیجیتال چیست، شرایط بانک‌های بزرگ و کوچک را متفاوت از هم دانست و گفت: «چگونگی فرهنگ‌سازی در حوزه تحول دیجیتالی، در بانک‌های بزرگ با تعداد زیادی شعبه، بسیار متفاوت از مجموعه‌های کوچک است. این تفاوت در لایه‌های مختلف مدیران، مشتریان و کارمندان دیده می‌شود.»

وی به مفهوم «فناوری‌زدگی» اشاره کرد و افزود: «موضوع توجه بیش از حد به تکنولوژی از سال‌های گذشته در ایران وجود داشته است؛ در اجرای تحول دیجیتالی، به ویژه در بانک‌های بزرگ نباید این معضل تکرار شود. این تصور که بدون شک باید از هر فناوری جدیدی به صورت گسترده استفاده کرد، صحیح نیست.»

این سخنران سمینار نقشه راه بانکداری دیجیتال، در پاسخ به این سوال که آیا اکنون تکنولوژی‌زدگی در شبکه بانکی وجود دارد یا خیر؟ گفت: «امروز بیش از هفت میلیون پایانه فروش فعال و حدود 10 میلیون سخت‌افزار در ایران وجود دارد. در هیچ کشور دیگری با این تعداد جمعیت، این همه پایانه فروش فعال نیست. همین آمار نشان می‌دهد که شبکه بانکی و پرداخت کشور تکنولوژی‌زده شده و مسیر خود را دقیق طی نکرده است.»

 صدری، ادامه داد: «یکی از تفاوت‌های میان بانکداری الکترونیک و دیجیتال، بازیگرانی هستند که در هر مرحله ایفای نقش می‌کنند. در نوع اول، با صرف ایجاد درگاه‌های غیرحضوری بانکی امکان ارائه خدمات وجود دارد. اعتماد هم از طریق پشتیبانی و حمایت بانک ایجاد می‌شود، اما در بحث تحول دیجیتال، بانکداری باز مطرح است و کسب و کارهای جدیدی وارد این حوزه می‌شوند؛ به همین دلیل بحث اعتمادسازی نیز شرایط متفاوتی پیدا می‌کند.»

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات، گفت: «در مرحله قبل، مشتری در صورت بروز مشکل به بانک مراجعه می‌کرد؛ در روند جدید باید شکایت خود را به کجا ببرد؟»

وی بر ضرورت توجه بیشتر به استانداردسازی، تکمیل فرایندهای کسب و کاری و احراز هویت از سوی بازیگران غیربانکی تاکید کرد و افزود: «تحول دیجیتالی در بانک‌های بزرگ، باید با بررسی و احتیاط بیشتری اعمال شود. در زمان اجرای بانکداری الکترونیک نیز، توجه دیرهنگام به موضوع فرهنگ‌سازی منشا مشکلات بعدی شد که از جمله آثار آن را می‌توان در ماجرای رمز دوم پویا مشاهده کرد. بنابراین باید از شتابزدگی در تحقق بانکداری دیجیتال اجتناب کرد.»

به گفته صدری، زمانی که رابط‌های کاربری در اختیار کسب و کارهای غیربانکی قرار می‌گیرد، باید موضوع امنیت و استانداردسازی بیش از پیش مورد توجه باشد.  

این سخنران سمینار نقشه راه بانکداری دیجیتال، شرایط در حوزه زیرساخت‌های جمع‌‌آوری داده را در شبکه بانکی کشور مثبت ارزیابی کرد و افزود: «با وجودی که اقدامات چندانی در حوزه استقرار سامانه‌های هوشمند انجام نشده است، اما آمادگی برای تحول دیجیتالی  در بانک‌ها وجود دارد؛ فقط باید فازبندی صحیحی برای اجرای آن انجام شود.»

 

وی گفت: «توجه به امور فناوری و اطلاعات و تحول دیجیتال، باید در سطح مدیران ارشد بانکی افزایش یابد و موضوع الزام بانک‌های دولتی به تدوین نقشه راه، در این زمینه تاثیرگذار است.»

غربت فین‌تک‌ها

همچنین مرشدی استاد دانشگاه شریف، در بخش دیگری از این سمینار، در پاسخ به سوال عبدالهی که فین‌تک‌ها چه نقشی می‌توانند در این حوزه داشته باشند، گفت: «در دنیای امروز، دو صنعت تلکام و بانکداری در معرض اختلال جدی قرار دارند؛ چرا که هر دو از بدنه اجرایی سنگین و عمر طولانی برخوردارند.»

وی افزود: «در بحث تحول دیجیتالی، تجربه مشتری اهمیت زیادی دارد، اما بانک‌ها و کسب و کارهای فعال در صنعت تلکام، به دلیل بدنه سنگین خود هرگز نتوانستند به بحث مشتری، آنگونه که باید بپردازند.»

 

این استاد دانشگاه شریف ادامه داد: «این دو صنعت، به مهارت‌ها و تخصص‌هایی نیاز دارند که تا کنون روی آنها کار نکرده‌اند؛ برای مثال در ساختار هیچ بانک یا شرکت تلکامی‌ای در دنیا، واحد توسعه کدنویسی وجود ندارد، در حالی که برای چابکسازی مدیریت محصولات، توجه به این امر ضروری است.»

مرشدی تاکید کرد: «یکی از ریسک‌های تهدیدکننده این دو صنعت این است که اگر به امر تحول دیجیتالی توجه‌ای نداشته باشند، امکان دارد که بعد از مدتی به شرکت زیرساخت تبدیل شوند؛ به این معنا که فقط زیرساخت و داده‌های مهمی را تامین کنند و در اختیار شرکت‌هایی قرار دهند که به اندازه کافی چابک هستند و روی تجربه مشتری، تسلط کافی دارند.»

وی افزود: «امروز چنین شرکت‌هایی فین‌تک نامیده می‌شوند و بر اثر نبود چابکی لازم در بانک‌ها رشد کرده‌اند. در همه جای دنیا از جمله ایران، شبکه بانکی تلاش می‌کند با بهره‌گیری از ابزار رگولاتوری مانع حرکت فین‌تک‌ها شود؛ البته در برخی از کشورها قوانین جدید، در حال شکستن انحصار بانک‌هاست.»

 

این سخنران سمینار نقشه راه بانکداری دیجیتال، تاکید کرد: «در چنین فضایی بانک‌ها چند راه پیش رو دارند؛ حرکت خود را در مسیر تحول دیجیتالی  سرعت ببخشند، روی فین‌تک‌ها سرمایه‌گذاری کنند یا با بهره‌گیری از مدل نوآوری باز، کنترل آنها را در دست خود بگیرند.»

مرشدی گفت: «در ایران، فین‌تک‌ها از نگاه ناظر بیرونی، تیم‌های تنهایی به نظر می‌رسند که از ایده آنها حمایتی نمی‌شوند و فعالیت آنها با ریسک‌های زیادی مواجه است. به عبارت دیگر، فضا برای فین‌تک‌ها چندان امن نیست که بخواهند به فعالیت خود ادامه دهند.»

ایجاد پایلوتی از یک بانک کوچک کاملا دیجیتال

در ادامه سمینار، اینالوئی معاون امور فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، در مورد چالش‌های بانکداری دیجیتال گفت: «شبکه بانکی کشور باید برای تحقق چنین تحولی، ابتدا باید به پرسش‌هایی پاسخ دهد؛ برای مثال اینکه چگونه می‌تواند مشتری را در محوریت برنامه‌های خود قرار دهد؟ رگولاتور کجا باید به موضوعات مربوط به دیجیتال‌سازی ورود کند؟ فرایندها را چگونه می‌توان دیجیتال کرد؟ آن هم در شرایطی که هنوز اتفاقی در این حوزه رخ نداده و بدنه بانک اجازه آن را نمی‌دهد، همچنین فرهنگ سازمانی را چگونه می‌توان تغییر داد؟ در این حوزه آیا باید به فرهنگ مشتری نیز توجه کرد؟»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر، برخی از متخصصان، از جمله نتایج دیجیتالی شدن را کاهش شعب می‌دانند. اگر قرار باشد چنین اتفاقی رخ دهد، مقاومت‌هایی در سازمان ایجاد می‌شود. چگونه می‌توان این مقاومت را کاهش داد؟»

اینالوئی با اشاره به فضای محدود موجود برای فعالیت فین‌تک‌ها، گفت: «بانک مرکزی اکنون به دنبال این است که به واسطه تعامل میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها تبدیل شود و از ارتباط مستقیم میان آنها جلوگیری کند. در کل، با توجه به آنچه که امروز در این سمینار گفته شد، مشکلات زیادی در حوزه تحول دیجیتالی وجود دارد که ابتدا باید به آنها پرداخت.»

 

معاون امور فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، تحقق تحول دیجیتالی را در بانک‌های ایرانی بسیار مشکل دانست  و افزود: «اکنون انتظار دیجیتالی شدن شبکه بانکی، در سطوح مختلف از جمله فرایندها، فرهنگ سازمانی و فناوری‌های بانکی، چندان واقع‌بینانه نیست. تکنولوژی می‌تواند به نوع پیش‌زان دیجیتال‌سازی باشد، اما شکل‌گیری کسب و کارهایی با این ویژگی، بسیار مشکل است.»  

وی به مدل موفق بانک ایران زمین اشاره کرد و گفت: «در همین فضا نیز می‌توان برای دیجیتالی شدن تلاش کرد. بر اساس تجربه بانک ایران زمین، بانک‌ها برای موفقیت در این زمینه ابتدا باید یک بانک کوچک دیجیتالی را ایجاد کنند؛ به گونه‌ای که کل فرایندها، کانال‌ها، مشتریان و مرکز تماس آن، کاملا دیجیتال باشد. سپس به تدریج بخش‌هایی از بانک بزرگ را در بانک کوچک ادغام کنند، در نهایت، این بانک کوچک دیجیتال، بزرگ خواهد شد.»

 

اینالوئی افزود: «به نظر می‌رسد، این تنها مدل پاسخگو در شبکه بانکی کشور باشد و با توجه به تغییرات مداومی که در این سیستم رخ می‌دهد و هزینه‌های زیادی که دیجیتالی شدن دارد، دیگر روش‌ها کارایی نخواهد داشت.»

معاون امور فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، با اشاره به صدور و در ادامه لغو مجوز تاسیس بانک دیجیتال در کشور، گفت: «اگر چنین بانکی در ایران ایجاد شده بود، اکنون شبکه بانکی در این مسیر بسیار جلوتر از امروز قرار داشت؛ برای مثال زیرساخت‌ها آماده‌تر بود و مشکلی در حوزه تشخیص هویت غیرحضوری وجود نداشت.»

وی ادامه داد: «متاسفانه مسیری که اکنون برای تحول دیجیتالی طی می‌شود، هزینه‌زا است؛ به همین دلیل بانکی این این ویژگی در کشور شکل نمی‌گیرد. اکنون برخی فعالان بانکداری اعتراض می‌کنند که دیجیتال‌سازی هزینه‌های بانک را افزایش داده است؛ اگر با چنین مشکلی مواجه شده‌اند، باید بدانند که مسیر خود را اشتباه رفته‌اند.»

 

اینالوئی تاکید کرد: «مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد که بانکداری دیجیتال باید 30 درصد از هزینه‌های عملیاتی را کاهش بدهد، اگر این اتفاق رخ نداده و بانک هزینه‌ای کرده است که نتیجه آن را در ترازنامه خود نمی‌بنید، یک جای کار ایراد دارد؛ بنابراین باید مسیر خود را دوباره مرور کند.»

این سخنران سمینار نقشه راه بانکداری دیجیتال، گفت: «سند بانکداری آینده و تحول دیجیتالی نیز به بررسی مجدد نیاز دارد و باید با حضور نمایندگانی از همه بازیگران و تعامل با آنها بازنگری شود. بانک مرکزی به عنوان رگالاتور باید در تدوین چنین سندی نقش داشته باشد. همچنین متاسفانه از بانک‌های خصوصی در این زمینه نظرخواهی نشد. باید از طریق تعامل با کسب و کارها و افرادی که تفکر دیجیتال دارند، سطح سند را ارتقا بخشید.»

 

اینالوئی، مشتری سند بانکداری آینده و تحول دیجیتالی را کل نظام بانکی کشور دانست و افزود: «درست است که این سند تنها به بانک‌های دولتی ابلاغ شده است، اما تبعات آن بر بانک‌های خصوصی و کسب و کارها نیز تاثیر می‌گذارد.»

معاون امور فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، گفت: «به نظر می‌رسد، با توجه به مدلی که برای تحول دیجیتالی  در شبکه بانکی کشور در پیش گرفته شده است، انرژی و هزینه زیادی صرف خواهد شد اما نتایج قابل توجهی به دست نمی‌آید. در نتیجه باید در این مسیر تجدیدنظر کرد.»

ادامه دارد...

تنظیم گزارش: باران ستوده


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور