آخرین مطالب

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست مصاحبه، گزارش و یادداشت - مقالات مرکز توانمندسازی و تسهیلگری رویدادها

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست / در سند چشم انداز ایران، صنعت پتروشیمی باید در پایان سال 1404 با پشت سرگذاشتن شرکت سابیک عربستان تبدیل به قدرت اول منطقه از لحاظ ارزش محصولات پتروشیمی شود و ظرفیت تولید محصولات پترشیمی در افق 1404 به 180میلیون تن برسد. هدف مهم دیگری که در سند چشم انداز بدان توجه شده جایگزینی صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی به جای صدور نفت خام و گاز طبیعی و حمایت و تقویت زنجیره تولید است. با توجه به اینکه طبق قانون دولت مجاز به سرمایه گذاری در طرحهای صنعت پتروشیمی نیست بنابراین باید شرایط لازم را برای حضور فعالتر بخش خصوصی در این بخش آماده نماید.



تاریخ برگزاری
98/07/03  لغایت 98/06/31 


محل برگزاری

نمایشگاه بین المللی تهران


اهداف

نمایش توانمندی ها

ایجاد ارتباط میان فعالان صنعت

ایجاد ارتباطات بین المللی

ایجاد ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده



برگزارکننده

سپنتاس کیش

مجری برگزاری

سپنتاس کیش

تعیین سطح ملی
الف


تعیین سطح بین المللی

ب

نقاط قوت

انتخاب موضوع مناسب

شعاع فراگیری مناسب

شهرت نمایشگاهی متناسب

مکان برگزاری مناسب


نقاط ضعف

عدم توجه به ایجاد رویدادهای جانبی

عدم توجه به اسیب شناسی و ارایه راهکار

عدم توجه به اموزش و ایجاد گفت و گو

مخاطب شناسی ضعیف

عدم وجود محتوای کافی در رویداد



وضعیت صنعت در ایران و جهان

تحریمهای پی در پی علیه صنعت انرژی ایران نه تنها ظرفیت تولید نفت و گاز ایران را کاهش داد بلکه باعث شد تا ایران نتواند از پتانسیلهای خویش در صنعت پتروشیمی استفاده کند وبتواند نقش مهمی در بازار پتروشیمی بازی کند.

استفاده از منابع عظیم گازی به عنوان خوراک ارزان قیمت یکی از بهترین پتانسیلهای ایران برای تولید و عرضه محصولات ارزان قیمت پتروشیمی است. استفاده از منابع عظیم گازی ایران و تبدیل این ظرفیت به محصولات پتروشیمی یکی از گزینه های مهم برای جلوگیری از خام فروشی و ارزان فروشی منابع انرژی بوده و هست، هر چند استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود پتروشیمی با توجه به تحریم اخیر آمریکا برای ایران آسان نخواهد بود.

بهره گیری از پتانسیلهای پتروشیمی این امکان را به ایران می دهد تا صادرات غیر نقتی خویش را افزایش دهد و منابع ارزی دولت نیز به تبع افزایش یابد. میزان ارزآوری این صنعت حدود 14 تا 16 میلیارد دلار است که در صورت تحقق یافتن کامل برنامه ششم، این درآمد تا 50 میلیارد دلار قابل افزایش است.

توسعه صنعت پتروشیمی و استفاده از ظرفیتهای موجود جزو اولویتهای وزارت نفت در برنامه ششم توسعه و هم در سند چشم انداز توسعه بوده است به طوریکه طبق برنامه ششم توسعه باید ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه ششم توسعه به 130 میلیون تن در سال برسد.

در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در حدود 60 میلیون تن است. وزارت نفت و دولت باید برای رسیدن به ظرفیت 130 میلیون تنی در پایان برنامه ششم شرایط لازم برای جذب سرمایه گذاری بخش غیردولتی در راستای افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را فراهم نمایند اما، مسئله اساسی این است روش‌هایی که صنعت پتروشیمی را به این هدف می رساند در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار نگرفته است.

بر اساس پیش بینی ها برای رسیدن به هدف در پایان برنامه ششم باید زنجیره ارزش صنایع پایین دستی وتولیدات محصولات با ارزش افزوده بالا در صنعت پتروشیمی شکل بگیرد. اما همانطور که پیش بینی می شد اعمال تحریم ها، باعث عقب افتادگی این صنعت شده است. شرکتها و کشورهای صاحب تکنولوژی بالا و مدرن و هم چنین با منابع مالی مناسب حاضر به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران نشدند. یکی از سیاستهای ایران برای یافتن سهم بیشتر در بازار پتروشیمی دنیا تنوع بخشی به محصولات تولیدی است که ایران را قادر خواهد ساخت در بازارهای متعدد حضور فعالتری داشته باشد. و در این راهکار توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش از خام فروشی جلوگیری می کند.

در سند چشم انداز ایران، صنعت پتروشیمی باید در پایان سال 1404 با پشت سرگذاشتن شرکت سابیک عربستان تبدیل به قدرت اول منطقه از لحاظ ارزش محصولات پتروشیمی شود و ظرفیت تولید محصولات پترشیمی در افق 1404 به 180میلیون تن برسد. هدف مهم دیگری که در سند چشم انداز بدان توجه شده جایگزینی صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی به جای صدور نفت خام و گاز طبیعی و حمایت و تقویت زنجیره تولید است. با توجه به اینکه طبق قانون دولت مجاز به سرمایه گذاری در طرحهای صنعت پتروشیمی نیست بنابراین باید شرایط لازم را برای حضور فعالتر بخش خصوصی در این بخش آماده نماید.

در دوران پس از برجام ایران امیدوار بود برای بازیابی و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز خویش و هم چنین افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی بیش از صد میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند با توجه به اینکه برخی واحدهای فعال صنعت پتروشیمی ایران قدمتی 40 ساله دارند و فرسوده هستند بهسازی و نوسازی این واحدها جزو اولویتهای ایران بود اما ایران موفق نشد سرمایه و تکنولوژی لازم برای نوسازی این واحدها را جذب نماید.

شرکتهای ایرانی توانایی خوبی در زمینه صنعت پتروشیمی دارند اما مسئله اصلی استفاده شرکتهای رقیب مثل سابیک از تکتولوژی و سرمایه خارجی است. شرکت سابیک عربستان بزرگترین شرکت پتروشیمی خاورمیانه و یکی از پنچ شرکت بزرگ پتروشیمی جهان هم حمایت کافی و لازم دولت عربستان را با خود دارد و هم با استفاه از تکنولوژی پیشرفته شرکتهای آمریکایی که حضور فعالی در پتروشیمی عربستان دارند توانسته است سهم خود را در بازار منطقه ای و جهانی حفظ کرده و افزایش دهد.

این در حالیست که این شرکت از منابع عظیم گازی مثل ایران محروم است اما استفاده از آخرین تکنولوژی شرکتهای خارجی و نو بودن تاسیسات پتروشیمی این کشور این امکان را به این کشور داده است تا با قیمت ارزان محصولات پتروشیمی را روانه بازار کند.

در دوران قبلی شرکت‌های پتروشیمی با دو مشکل اساسی روبرو شده بودند؛ اول میزان صادرات محصولات پتروشیمی کاهش چشمگیری یافت و دوم به دلیل تحریم های مالی و بانکی و عدم استفاده ایران از سیستم سوئیفت، شرکتهای پتروشیمی نتوانستند ارز صادراتی خود را به ایران منتقل کنند ومجبور شدند بخشی از ارز صادراتی را در اختیار واردکنندگان کالا قرار دهند. شرکت‌های پتروشیمی امروز خود با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که نرخ خوراک و تامین آن یکی از موارد مهم اما اساسی است. از سوی دیگر پتروشیمی‌ها نتوانسته‌اند رضایت مشتریان داخلی یعنی صنایع پایین دستی را جلب کنند.


راهکار

شایان ذکر است که صنعت پتروشیمی همانطور که گفته شد در وضعیت مناسبی قرار ندارد یکی از مشکلات بزرگ این رویداد داشتن حال و هوای دولتی شدید همچون زرق و برق های غیر متناسب با میزان محتوای علمی و عملی رویداد و ایراد سخنرانی های تکراری و عدم بیان مشکلات و تجسم فضای حقیقی صنعت پتروشیمی که به جد در اولین برخورد با رویداد کاملا مشهود بوده و به نوعی توی ذوق مخاطب میزند که از طرفی میتواند نشانگر عدم وجود دیدگاه مدیریتی صحیح در رویداد نیز باشد.به هر نحو باید گفت این رویداد به واسطه ی عظمت صنعت پتروشیمی و اهمیت ان باید هرچه زودتر از این فضای خفته و مسکون بیرون رفته و در واقع به رویدادی پویا مبدل شود. ایجاد رویدادهای جانبی برای اسیب شناسی، ارایه ی راهکار،اموزش و گفت و گو از مهم ترین راهکارهای پیش روی هر رویدادیست که میتواند منجر به استفاده ی مفید از حضور مدیران دولتی در راستای نیاز اهل فن شود تا ایجاد زرق و برق و تشریفات عبس.استارتاپ ها بدون شک تا کنون فعالیت های گسترده ای در حوزه ی پتروشیمی و محصولات ان داشته اند اما متاسفانه در این رویدادی نشانی از حضور بالقوه و بالفعل انها یده نمیشد که به خودی خود باعث ضعف رویداد میشود. که به عبارتی تمام این موضوعات باعث کمبود محتوای درونی رویداد خواهد شد.


نتیجه

نتیجه آنکه این رویداد باید بیشتر به اهداف خود فکر کند چراکه تا زمانی که زرق و برق و تشریفات ملاک ما باشد صنعت بی سرپرست تر از پیش خواهد شد.


این گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج منبع خبر بلامانع است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور