بزرگنمایی:
ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات / رویدادی که به نظر میرسد کمی از صنعت شیرینی و شکلات قدش کوتاه مانده و برای رسیدن به آن؛ می بایست در سطح بین المللی برنامه ریزی و برای ارتقای جایگاه این نمایشگاه خلاقانه و هدفمند حرکت نمود.
عنوان رویداد
هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات تهران
تاریخ برگزاری
98/06/22 لغایت 98/06/25
محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران
اهداف
نمایش توانمندی ها
ایجاد ارتباط میان فعالان صنعت
ایجاد ارتباطات بین المللی
ایجاد ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده
برگزارکننده
انجمن صنفی صنایع بیسکویت و شیرینی و شکلات
مجری برگزاری
شرکت ماندگار تجارت شیرین
سطح ملی
الف
سطح بین المللی
ج
نقاط قوت
انتخاب موضوع مناسب
شعاع بازار مناسب
شهرت نمایشگاهی مناسب
مکان برگزاری مناسب
نقاط ضعف
تعاملات خارجی اندک
مخاطب شناسی ضعیف
زمان برگزاری نامناسب
عدم توجه به رویدادهای جانبی
عدم وجود نشاط متناسب با موضوع نمایشگاه برای جذب مخاطب
عدم توجه به استفاده از استارتاپ ها
وضعیت صنعت در ایران و جهان
صنعت شکلات ایران در چهار دهه اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، اما هنوز از ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال و بالا بردن حجم صادرات غیرنفتی کشور، برخوردار است. تا سالها شکلات، بیش از 50 تا 60 درصد صادرات مواد غذایی صنعتی کشور را تشکیل میداد، اما از حدود 2 سال پیش، صادرات لبنیات از شکلات پیشی گرفت. در حال حاضر حدود 40 تا 45 درصد این صادرات به شکلات تعلق دارد. برجام تاثیرات نسبتا خوبی در عرصه صادرات این حوزه داشت. برای اولین بار محصولات کشور، در آمریکا عرضه شد.
50درصد صادرات کشور در یک گروه 10 الی 12 شرکتی، انجام می شود. ایران در حال حاضر به اروپا، آمریکا، آفریقا، کانادا، استرالیا، بلوک شرق قدیم، افغانستان، پاکستان و ... صادرات دارد.
طبق گزارش انجمن صنایع شیرینی و شکلات، در سال گذشته ( مارس17- 2016)، 214،960 تن شیرینی و شکلات به ارزش 580 میلیون دلار به 66 کشور صادر شد. از جمله مشکلات صنعت شکلات در ایران حذف جایزه صادراتی تجار است که در سال های 94 و 95، این صنعت 4 صادرکننده نمونه داشت، که هنوز جایزه صادراتی آنها پرداخته نشده است و یا ضعف در دیپلماسی خارجی در بخش اقتصادی است که تاثیر زیادی بر صادرات این صنعت گذاشته است.
رشد قابل ملاحظه صنعت شکلات در سال های اخیر این حوزه را به یکی از بخش های موفق اقتصاد ایران تبدیل کرده است. این صنعت موفق شده نه تنها در بازار داخلی به خوبی عمل کند بلکه محصولات قابل رقابت با انواع خارجی، تولید کند. شیرینی و شکلات 30 تا 40 درصد کل صادرات مواد غذایی ایران را تشکیل می دهند. نود و نه درصد صنایع شیرینی و شکلات ایران به وسیله بخش خصوصی اداره می شود.طبق آمار، اروپا بیشترین مصرف شکلات در دنیا را دارد.
در سال 2015، سرانه مصرف سویس 8.8 کیلوگرم بود، در مقابل آن، چین، تنها 200گرم سرانه مصرف داشت. در سال 2016 یک شرکت سوئیسی (Chocolatier)، حدود 3.83 تریلیون دلار، تولید کرد. فروش جهانی شکلات (nestle) در همین سال، به 6.15 میلیارد دلار رسید. این شکلات ها در کشور ما هم به راحتی یافت می شوند و با قیمت های بالا، مشتری بسیاری دارد.ترکیه یکی از کشورهای موفق در صنعت شکلات است. چالش اصلی این صنعت در ترکیه گرایش شدید مردم به شیرینی های سنتی است. اما جمعیت جوان ترکیه به رشد سریع صنعت شکلات کمک کرند. تولیدکنندگان با ایجاد محصولات جدید و افزایش سرمایه گذاری های چندملیتی و تنوع محصولات در بازار، به تدریج موفقیت این صنعت را رقم زدند.
بخشی از این صنعت به تولید آدامس تعلق دارد که از سال 2000 عملکرد بسیار چشمگیری داشته است و محصولات رقابتی را راهی بازار کرده است.
یکی دیگر از دلایل موفقیت ترکیه در صنعت شکلات، خودکفایی در تولید شکر، که یکی از اصلیترین مواد اولیه صنعت شکلات است. مصرف کنندگان این کشور، که این روزها جوانتر می شوند، همواره طرفدار نوآوری و طعم های جدید هستند. در ترکیه به طور منظم محصولات جدید وارد بازار می شود. همچنین صنعت شکلات سازی در ترکیه، از تکنولوژی بسیار مدرن، بهره می برد و محصولات متنوع آن، به صورت گسترده به خاورمیانه، بالکان، آفریقا، بالتیک و آسیای مرکزی صادر میشود. بازارهایی که میتواند هدف صادرات ایران باشد.
راهکار
باید گفت صنعت شیرینی و شکلات در کشور ما صنعتی به نسبت بالنده و پویاست و بر اساس این واقعیت رویداد مذکور باید در جهت پیشبرد هر چه تمام اهداف تجاری صنعت خود قدم بردارد نه انکه به درجا زدن یا به یله گی در خیال خوش اینکه حال صنعت خوب است و ما که نیازی نداریم بپردازد.
از این جهت ایجاد تعاملات خارجی گسترده برای حضور در نمایشگاه و ایجاد رویدادهای جانبی در قالب اسیب شناسی و ارایه ی راهکار، اموزش، تشویق استارتاپ ها برای فعالیت در صنعت میتواند راهگشایی برای ارتقا سطح رویداد باشد.
از طرفی این رویداد به هیچ وجه فضایی فضایی با نشاط نداشت و در واقع برای مخاطی در نگاه اول هیچ تفاوتی با یک نمایشگاه تخصصی مثلا در حوزه پتروشیمی نداشت در حالیکه طبق تجربیات کارشناسی و فرم معمول در رویدادهای تراز یک جهانی شور و نشاط یکی از عوامل جذب مخاطب و جزیی جدایی ناپذیر از رویدادهای صنایع غذاییست.
یکی از مواردی که باید به ان اشاره کرد زمان نامناسب برگزاری رویداد است و ان هم به دلیل عدم تناسب شیرینی و شکلات با گرمای محیطی است چرا که از لحاظ روانی بازخورد منفی برای مخاطب به همراه خواهد داشت که امری ثابت شده و علمیست.
نتیجه
نتیجه آنکه از نظر کارشناسی رویدادی است که به نظر میرسد کمی از صنعت شیرینی و شکلات قدش کوتاه مانده و برای رسیدن به آن؛ می بایست در سطح بین المللی برنامه ریزی و برای ارتقای جایگاه این نمایشگاه خلاقانه و هدفمند حرکت نمود.
این
گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه
خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج
منبع خبر بلامانع است.
- نمایشگاه , همایش و سمینار , کنفرانس و کنگره و سمپوزیوم , وبینار و رویدادهای آنلاین , رویدادهای استارتاپی و تجاری , جشنواره و مسابقات , کارگاه آموزشی , مجامع , گردهمایی و بزرگداشت , رویدادهای جهان , رویدادهای استان ها , سازمان توسعه تجارت ایران , شرکت نمایشگاههای بین المللی , ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی , یسنا همایش؛ طراح و برگزارکننده همایش و نمایشگاه , کلینیک کاربرند؛کارآفرینی , خلاقیت , آموزش و برندینگ