آخرین مطالب

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته مصاحبه، گزارش و یادداشت - مقالات مرکز توانمندسازی و تسهیلگری رویدادها

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته / کارشناسان صنعت دام، طیور و آبزیان بر این باورند که با توجه به تامین یارانه ارزی واردات نهاده ها از سوی دولت، می توان تولید و اشتغال در این صنعت را با جذب سرمایه داخلی و خارجی رونق بیشتری داد.

عنوان رویداد
هجدهمین دوره نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته تهران 

تاریخ برگزاری
98/05/24 لغایت 98/05/27

محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران

اهداف
نمایش توانمندی ها
ایجاد ارتباط میان فعالان صنعت
ایجاد ارتباطات بین المللی
ایجاد ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده

برگزارکننده
شرکت میلاد مبتکر شرق

مجری برگزاری
شرکت میلاد مبتکر شرق

تعیین سطح ملی
الف

تعیین سطح بین المللی
ب

نقاط قوت
انتخاب موضوع مناسب
شعاع فراگیری بیشتر نسبت به صنعت
زمان برگزاری مناسب

نقاط ضعف
عدم داشتن دیدگاه مناسب نسبت به نیاز صنعت
عدم وجود تمرکز در برخی سالن های برگزاری
عدم وجود نشست های اسیب شناسی و ارایه راهکار
عدم وجود رویداد های جانبی مرتبط و استفاده از حضور متمرکز استارتاپ ها

وضعیت صنعت در ایران
کارشناسان صنعت دام، طیور و آبزیان بر این باورند که با توجه به تامین یارانه ارزی واردات نهاده ها از سوی دولت، می توان تولید و اشتغال در این صنعت را با جذب سرمایه داخلی و خارجی رونق بیشتری داد.
صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت اسمی 23 میلیون تن تولید سالیانه می تواند در ارتقای تولید، اشتغال و ارزآوری نقش بسزایی داشته باشد؛ در حالی که به گفته کارشناسان، اکنون این صنعت با 10 میلیون تن ظرفیت، یعنی 50 درصد توان خود کار می کند.
طبق آمارها، نیاز سالیانه کشور به انواع خوراک دام، طیور و آبزیان 19 میلیون تن است.
سال 96، 9 میلیون و 896 هزار تن انواع خوراک در کشور تولید شد؛ از این میزان پنج میلیون و 645 هزار تن خوراک دام، سه میلیون و 960 هزار تن خوراک طیور و 291 هزار تن خوراک آبزیان بود.
صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان کشور دارای 70 سال قدمت است. اکنون 645 واحد تولیدی در این زمینه فعالیت دارد و این صنعت توانسته است برای 399 دامپزشک، 492 متخصص تغذیه دام، دامپروری و علوم دامی، یک هزار و 100 تکنسین فنی و 12 هزار کارگر به طور مستقیم شغل ایجاد کند که 89 درصد شاغلان را مردان و 11 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.
55 واحد تولیدی معادل 12 درصد خوراک دام، طیور و آبزیان را تولید می‌کنند که به دلیل رعایت همه جوانب بهداشتی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
اکنون 98 درصد خوراک آماده دام کشور در کارخانه های خوراک دام، طیور و آبزیان و بخشی در واحدهای پرورشی تولید می شود و فقط 2 درصد آن وارداتی است.
گزارش ها نشان می دهد پارسال ارزش کنسانتره و خوراک کامل وارداتی بیش از 74 میلیون دلار بود.
پارسال صادرات خوراک آماده دام، طیور و آبزیان به بیش از 186 هزار تن با ارزش بیش از 74 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 1390 از نظر حجمی 139 درصد و از نظر ارزشی 135 درصد رشد داشت.
اکنون 39 کارخانه تولید خوراک دام و طیور (معادل 8.5 درصد کل آنها) شناسه آی.آر دارند که بدون طی کردن بروکراسی اداری برای دریافت مجوزهای مختلف می توانند صادرات انجام دهند؛ 63 واحد نیز در حال دریافت این کد هستند.
شناسه آی.آر این امکان را به تولیدکنندگان می دهد که در مدت زمان کوتاه تری و بدون گذراندن مراحل اداری، محصول خود را به بازارهای صادراتی ارسال کنند.
با توجه به نقش قابل توجه بخش کشاورزی در اشتغال (23 درصد)، تأمین مواد غـذایی و سـهم آن در ارزش تولید ناخالص داخلی و صادرات غیرنفتـی (31 درصـد)، ارزش کـل سـرمایهگـذاری هـای انجام شده در زیربخش دام و طیور کشور 315 هزار میلیارد ریال است که در حال حاضر به تولید 866 هزار تن گوشت قرمز، 8251 هزار تن شیر، 1468 هزار تن گوشت مـرغ و 701 هـزار تـن تخـم مرغ در کشور منجر شده است.
بهره وری پایین سرمایه در بخش دام و طیور کشور نشان میدهـد که واحدهای تولیدی دام و طیور، کوچک، خرد و قدیمی بوده و تلفات سرمایه و انرژی، علوفـه و دان در ایـن واحـدها مشـهود اسـت.
بـه رغـم وجـود قـوانین مصـوب در راسـتای حمایـت قـانونی از سرمایه گذاری در این زیر بخش و همچنین وجود یارانـه هـا و حمایـت هـای قـانونی در ازای اجـرای طرحهـای خودکفـایی و کـاهش واردات فـراوردههـای دام و طیـور، تـأمین نقـدینگی بـرای توسـعه سرمایه گذاریها و سرمایه در گردش از سوی بانکها و صندوقهای توسعه سرمایه گـذاری بخـش کشاورزی بسیار اندک و ناچیز و در بسیاری از مواقع خارج از زمان مطلوب بوده است.
البتـه لازم به ذکر است که تولیدکنندگان کشور به دلیل سوء مدیریت های ناشی از ناتوانی در تنظیم تولید و بازار مصرف (توسط وزارتخانه های مسئول) در این بخش در مواجهه با تعرفه سـنگین صـادرات، عمـلاً بازارهای هدف صادرات خود را از دست داده اند (و این فراینـدی اسـت کـه بـا زحمـات فـراوان در رقابت با سایر کشورها تنظیم میشود، و بهراحتی نیز تخریب میشود

وضعیت صنعت در جهان
بزرگ‌ترین صادرکنندگان خوراک دام و طیور در جهان به ترتیب پنج کشور هلند، ایالات متحده امریکا، بلژیک، آلمان و چین هستند. در سال 2016، ارزش صادرات این محصولات در جهان بالغ بر 13.8 میلیارد دلار بوده است. با این حال نگرانی گسترده‌ای در مورد چالش‌هایی که صنعت خوراک دام با آن مواجه است، وجود دارد.
در سال 2016، ارزش صادرات خوراک دام و طیور در جهان بالغ بر 13٫8 میلیارد دلار بوده است. این میزان در مقایسه با سال 2012، حدود 7٫1 درصد و در مقایسه با یک سال قبل، 3٫5 درصد افزایش یافته است. اروپا با 8٫4 میلیارد دلار، 60٫8 درصد از کل فروش خوراک دام و طیور در جهان را به خود اختصاص داده است.
در میان سایر قاره‌ها، آسیا 18 درصد، امریکای شمالی 13٫3 درصد، امریکای لاتین 5٫6 درصد، افریقا 1٫1 درصد و اقیانوسیه 1٫1 درصد در صادرات جهانی خوراک دام و طیور سهم داشته‌اند.
کشورهای ایتالیا با 231٫2 درصد، بریتانیا با 32٫1 درصد، اسپانیا با 19 درصد، اتریش با 11٫3 درصد و دانمارک با 10٫2 درصد بیشترین میزان رشد در صادرات خوراک دام را در مقایسه با سال 2012 داشته‌اند.
اما صادرات این محصولات در چهار کشور تایلند، آلمان، هلند و آرژانتین روند کاهشی داشته است. نگرانی گسترده‌ای در مورد چالش‌هایی که صنعت خوراک دام با آن مواجه است، وجود دارد.
بی‌ثباتی نرخ ارز در کشورهای واردکننده همچنان مهم‌ترین مشکل برای خریداران بزرگ این محصولات است. خریدارانی که وابستگی بالایی به واردات خورداک دام و طیور دارند با معضل افزایش قیمت‌ها و عرضه مواجهند.

راهکارها
در برابر این پرسش که چگونه میتوان به رشد و بهبود رویداد کمک کرد تنها یک پاسخ ساده  و چیزی نیست جز انکه ملاک یک برتری یک رویداد مرتبط با یک صنعت ارایه ی نتایجیست که به بهبود شرایط و اوضاع صنعت مذکور منجر شود در برابر چنین واقعیتی باید گفت این رویداد بایستی به طور جد در راستای گسترش نگاه خود از بازاریابی بر اساس تعامل در سالن های نمایشگاه سریعا به کار کارشناسی روی اورد و با ایجاد نشست های تبادل نظر و تجربه در کنار میزگرد های ارایه ی راهکار به عبارتی از مفهوم صرف نمایش جلوتر رفته و به یک رویداد واقعی مبدل شود جایی که شرکت کننده را به این فهم برساند که تنها برای نمایش کالا و ارتباط گیری فروش به نمایشگاه نمی اید بلکه قدم در عرصه ای میگذارد که در انجا میتواند پاسخ سوالات خود را بگیرد و در خصوص مسایل علمی و اقتصادی صنعت اموزش ببیند و اطلاعات مفید کسب کند. در ادامه باید گفت ایجاد بستری برای حضور و ایده پردازی استارتاپ ها به عنوان نسل جوان اندیشه ورز میتواند در کوتاه مدت ایده ها و راهکار های عملی زیادی ایجاد کند چرا که این مهم امریست که در جهان پیشرفته امتحان خود را پس داده تا جاییکه یکی از ملاک های سنجش یک رویداد موفق است.

نتیجه
به عنوان نتیجه گیری یک کارشناس باید گفت این رویداد و صنعت مورد نظرش  علی رغم ضعف های حال حاضر، پتانسیل های لازم جهت درخشیدن را دارد و میتواند به امیدی برای اینده ی صنعت و فعالان ان و در نهایت اقتصاد کشور مبدل شود اما در صورتی که بخواهیم برای درخشیدن خود گامی برداریم و تغییری در حال و روز خودمان ایجاد کنیم.



این گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج منبع خبر بلامانع است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور