آخرین مطالب

دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال» در ITE 2019:

نقشه راه تحول دیجیتالی، بدون برنامه عملیاتی ارزشی ندارد/ ITE؛ فرصتی برای نقد و بررسی سند بانکداری آینده مرکز فابا

نقشه راه تحول دیجیتالی، بدون برنامه عملیاتی ارزشی ندارد/ ITE؛ فرصتی برای نقد و بررسی سند بانکداری آینده

  بزرگنمایی:

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، علی عبداللهی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با ستاد خبری نمایشگاه تراکنش ایران عنوان کرد: این وزارتخانه چارجوبی را با عنوان بانکداری آینده و تحول دیجیتالی از اوایل امسال به بانک‌های دولتی ابلاغ و برای ایجاد درک مشترک و تفاهم متقابل میان وزارتخانه و بانک‌ها در مورد موضوع، برنامه‌ریزی کرد.  
 
وی ادامه داد: وزارتخانه چهار برنامه اصلی را دنبال می‌کند که یکی از آنها توسعه اقتصاد هوشمند است؛ در این راستا بانکداری دیجیتال اهمیت زیادی دارد و بر همین اساس سند یاد شده شکل گرفت و ابلاغ شد.

دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال»، این سند را نوعی چارچوب و راهنما برای بانک‌ها دانست و افزود: وزارتخانه، به ابلاغ این این چارچوب اکتفا نکرد و جلسه‌هایی را با حضور مقامات بانک‌ها در سطح مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد و میانی، در حوزه‌های مختلف برگزار کرد.

عبداللهی اضافه کرد: مدیران بخش‌هایی مانند منابع انسانی و امور مالی نیز در این جلسه‌ها حضور داشتند؛ چرا که به اعتقاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، تحول دیجیتالی فرایندی همه‌جانبه است و تنها مختص بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست؛ این تحول، فرهنگ سازمانی را نیز درگیر می‌کند و بر نوع رابطه با مشتری و چگونگی بازاریابی بانک‌ها، تاثیر می‌گذارد.  

وی گفت: بر این اساس با تک تک بانک‌های دولتی به صورت جداگانه جلسه‌هایی برگزار و موضوع و میزان اهمیت آن برای مدیران تشریح شد؛ آنها نیز وظعیت بانک متبوع و برنامه‌های خود را مطرح کردند. در این جلسه‌ها، تلاش شد نوعی اجماع نظر بین وزارتخانه با هر یک از بانک‌ها در مورد موضوع تحول دیجیتال شکل بگیرد.  

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند، بیان کرد: همچنین به منظور افزایش کیفیت در روند اجرایی شدن موضوع، کمیته‌ای تخصصی با حضور معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارتخانه و افراد متخصصی که در حوزه‌های اجرایی بانکداری، صاحب تجربه و نظر هستند، شکل گرفته است. 

لزوم طرح نقشه راه در مجامع عمومی بانک‌ها

دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال»، بیان کرد: در جلسه وزارتخانه با بانک‌ها، مشخص شد که برخی از آنها به صورت مستقل برنامه‌هایی را در حوزه تحول دیجیتالی تدوین کرده بودند و بعد از ابلاغ سند، تلاش کرده‌اند، برنامه‌های خود را با چارجوب آن تطبیق دهند و آنها به روز رسانی کنند.

عبداللهی ادامه داد: گروهی از بانک‌ها نیز طرح و برنامه‌ای در زمینه تحول دیجیتالی نداشتند اما بر اساس اطلاعات رسیده، فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند. کار تدوین نقشه راه دیجیتالی بانک‌ها به صورت درون‌ یا بیرون‌سپاری، در حال انجام است.   

وی گفت: در مورد حداکثر زمان آماده‌سازی این نقشه راه نیز تصمیم‌گیری شده است. وزارتخانه بر ارائه برنامه‌ بانک‌ها در حوزه تحول دیجیتالی، در مجامع عمومی آنها که در روزهای اخیر در حال برگزاری است، تاکید دارد. 

این مقام دولتی، از آمادگی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ارائه هر گونه‌ کمکی به بانک‌ها در این حوزه خبر داد و افزود: جلسه‌های مورد اشاره در آینده هم ادامه می‌یابد. البته تا کنون این جلسات محدود به بانک‌ها نبوده و مشمول شرکت‌های ارائه خدمات به بانک‌ها در حوزه کربنکینگ نیز شده است. شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک نیز در جلسه‌ای با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی شرکت کردند. 
 
به گفته دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال»،  تحولات خوبی در این حوزه در جریان است و این امید وجود دارد که اقدامات، به نتایج مثبتی منجر شوند.  

نقشه راه؛ گام نخست/ مهم عملیاتی کردن آن است

عبداللهی تاکید کرد: انتشار سند و چارچوب در حوزه تحول دیجیتال به خودی خود هدف نبوده و این سند ابزاری است برای رسیدن به اهداف بالاتر. 
  
وی افزود: وزارتخانه چند هدف عمده را از ابلاغ سند بانکداری آینده و تحول دیجیتالی دنبال می‌کند که نخستین آن تحقق چشم‌انداز اقتصاد هوشمند در کشور است. ایجاد انگیزه برای بانک‌ها برای حرکت سریع‌تر به سمت تحول دیجیتالی نیز یکی دیگر از اهداف وزارتخانه محسوب می‌شود.   

این مقام دولتی توضیح داد: ممکن بود برخی بانک‌ها نسبت به اهمیت موضوع ناآگاه یا به دلیل درگیری در امور جاری و روزمره از پرداختن به تحول دیجیتالی غافل شده باشند؛ وزارتخانه به عنوان دستگاهی حاکمیتی با صدور این سند اهمیت و اولویت موضوع را به بانک‌ها یادآور شد. 

دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال»، اهداف نهایی از انتشار این سند را هوشمندی بیشتر بانک‌ها، ارائه خدمات بهتر به مشتریان، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری دانست و افزود: به همین دلیل، کار با انتشار سند و تشکیل جلسات با بانک‌ها به پایان نمی‌رسد. 
 
عبداللهی ادامه داد: تدوین نقشه راه برای تحول دیجیتالی، گام نخست بانک‌ها در این مسیر است. در ادامه باید برنامه‌ریزی دقیقی برای عملیاتی کردن آن انجام شود. ابلاغ سند و تدوین نقشه بدون عمل به آن ارزشی ندارد.

وی گفت: به همین دلیل وزارت امور اقتصادی و دارایی از بانک‌ها انتظار دارد به سرعت پروژه‌های خود را در این زمینه عملیاتی کنند؛ در جلسات نیز هنگام توضیح وضعیت از سوی مدیران بانک‌ها، اقدامات در حال اجرای هر بانک در حوزه تحول دیجیتالی، برای وزارتخانه مهم بود. 

این مقام دولتی افزود: قرار نیست ماجرا به برگزاری چند جلسه و تهیه تعدادی کاغذ منتهی شود. این موارد گام نخست است و بانک‌ها باید برنامه‌های دقیقی برای عملیاتی کردن تحول دیجیتالی داشته باشند. 

تبعات حرکت بدون برنامه برای سازمان‌ها

دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال»، تاکید کرد: امروزه در همه حوزه‌ها به ویژه فناوری اطلاعات، حرکت بدون برنامه، ته تنها باعث پیشرفت نمی‌شود بلکه ممکن است تبعاتی نیز برای سازمان داشته باشد و به انتخاب‌های اشتباه و جبران‌ناپذیر منجر شود. 

عبداللهی افزود: تجربه نشان داده است که مجموعه‌های بدون برنامه، هر روز به مسیری کشیده‌ شده‌اند؛ چرا که تکنولوژی دنیای جذابی دارد و ممکن است با ورود هر فناوری جدیدی، سازمان بدون توجه به نیاز خود آن را تهیه کند. 

وی ادامه داد: در مرحله‌ای کار به جایی می‌رسد که انبوهی از تجهیزات، با صرف هزینه‌های زیادی تهیه شده‌اند اما تعامل و یکپارچگی میان آنها وجود ندارد و هر یک به صورت جزیره‌ای کاربرد دارند. برای جلوگیری از چنین شرایطی، وزارتخانه بر تدوین برنامه به ویژه در بخش فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال تاکید دارد. 

دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال»، گفت: این نهاد می‌توانست برخورد منفعلانه‌ای با موضوع داشته باشد و دست بانک‌ها را در انتخاب مسیر و تنظیم سرعت خود باز بگذارد. اما برخورد فعالانه یک دستگاه حاکمیتی مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی با موضوع، انگیزه بانک‌ها را برای سرعت بخشیدن به فعالیت خود در این حوزه، افزایش می‌دهد.

پایش و ارزیابی مستمر بانک‌ها

این مقام دولتی بیان کرد: برنامه‌ بانک‌ها در حوزه تحول دیجیتالی، باید به صورت گام به گام تا رسیدن به شاخص‌های نهایی مورد نظر وزارتخانه اجرایی شوند. بر همین اساس، بخش پایانی سند بانکداری آینده، نگاهی کلی به چارچوب‌ها و شاخص‌های ارزیابی و نظارتی در این حوزه دارد. 

عبداللهی افزود: بعد از تشکیل جلسات با بانک‌ها و بازخوردهایی که دریافت شد، در مرحله کنونی شاخص‌های ارزیابی تحول دیجیتال در صنعت بانکداری، در حال تدوین و آماده‌سازی است؛ این شاخص‌های جدید محدود به سند مورد اشاره نیستند و تحول دیجیتالی را به صورت کلی‌تری مورد توجه قرار می‌دهند. 

وی ادامه داد: در مرحله بعد، بانک‌ها بر اساس شاخص‌های ارزیابی و نظارتی، پایش می‌شوند؛ چگونگی و زمان‌بندی این امر نیز در سند جدید مشخص خواهد شد.  

به گفته این مقام دولتی، بخشی از این شاخص‌ها به وضعیت پیشرفت در حوزه‌هایی مانند تدوین نقشه‌راه، حاکمیت حکمرانی دیجیتال و تشکیل کمیته‌های راهبری دیجیتال، اختصاص دارد و بخش عمده دیگر از جنس عملیاتی و کاربردی است.  

ITE؛ فرصتی برای نقد و بررسی سند تحول دیجیتالی

عبداللهی، با اشاره به برگزاری سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال»، در حاشیه پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران، بیان کرد:‌ مفاهیم جدید باید برای ذی‌نفعان خود جامعه‌پذیر شوند؛ بر این اساس، می‌توان از فرصت چنین رویدادی برای تشریح دوباره اهداف و کارکردهای سند بهره گرفت و جزئیات آن را بررسی کرد. در مقابل، وزارتخانه نیز می‌تواند حرف‌های فعالان بانکی را در این سمینار بشنود.  

وی افزود:‌ به امید خدا تا آن زمان شاخص‌های ارزیابی نیز آماده و منتشر شده‌اند و فرصت نقد و بررسی آنها در سمینار یاد شده وجود دارد. همچنین در این رویداد در مورد چگونگی اجرایی شدن سند بانکداری آینده و تحول دیجیتالی و چارچوب‌های نظارتی آن گفت و گو می‌شود. 

دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال»، گفت: به طور کلی در این رویداد، تحول دیجیتالی از جمله در حوزه‌های مانند شکل‌گیری مدل‌های کسب و کاری، اهمیت داده، رابطه با فین‌تک‌ها و دیگر حوزه‌های مرتبط بانکی بررسی می‌شود.  

عبداللهی ابراز امیدواری کرد که این سمینار بتواند به شبکه بانکی کشور برای حرکت رو به جلو در این مسیر کمک کند. 

وی افزود: هنگام طرح هر موضوع جدیدی، برگزاری نشست‌های متعددی با حضور ذی‌نفعان، برای بحث و گفت‌وگو در مورد آن ضروری است؛ به ایت ترتیب تعامل لازم میان طرف‌ها شکل می‌گیرد و آنها به سمت پیاده‌سازی موضوع حرکت می‌کنند. 

حضور همه ذی‌نفعان در نمایشگاه تراکنش ایران

دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال»، با اشاره به عملکرد خوب ادوار گذشته نمایشگاه تراکنش ایران، گفت: این رویداد توانسته است نقش موثری در طرح موضوعات نوین صنعت بانکداری و پرداخت داشته باشد؛ با توجه به چنین سابقه‌ای، می‌توان امیدوار بود که در سال جاری نیز برگزاری آن، به نتایج و دستاوردهای مفیدی به ویژه در حوزه نقشه راه تحول دیجیتالی منجر شود. 

عبداللهی، این نمایشگاه را «رویدادی وزین» توصیف کرد و افزود: بازیگران مختلف اکوسیستم بانکداری و پرداخت، از جمله بانک‌ها و شرکت‌های تابعه آنها، مجموعه‌های فناوری و فین‌تک‌ها، به همراه متخصصان و پژوهشگران حوزه‌های مرتبط، در نمایشگاه تراکنش ایران حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت ITE با توجه به رویدادهای جانبی آن، نوعی دانشگاه است که صرفا جنبه تبلیغاتی برای شرکت‌کنندگان ندارد و این امر بسیار ارزشمند است.

دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال»، گفت: ITE 2019 نیز چون هر سال، همه اجزای اکوسیستم را در یک فضا جمع می‌کند و این فرصت مغتنمی برای وزارتخانه است تا مباحث مورد نظر خود را با آنها در میان بگذارد و سخنان ذی‌نفعان را بشنود./سارا اسلامی






  







نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور