آخرین مطالب

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نمایشگاه ایران هلث مصاحبه، گزارش و یادداشت - مقالات مرکز توانمندسازی و تسهیلگری رویدادها

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نمایشگاه ایران هلث

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نمایشگاه ایران هلث / دومین رخداد بزرگ در حوزه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی و خدمات سلامت در منطقه است

تاریخ برگزاری
19 الی 22 خرداد 1398

محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران

اهداف
نمایشگاه ایران هلث نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی با ٢٠ سال سابقه، به عنوان دومین رخداد بزرگ در حوزه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی و خدمات سلامت در منطقه است که بصورت سالانه در حوزه سلامت و با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اردیبهشت ماه هر سال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می گردد و سالانه بیش از ٢٠٠٠٠ نفر از این نمایشگاه بازدید به عمل می آورند. نمایشگاه بین المللی ایران هلث، فرصتی را فراهم می آورد تا فعالان این حوزه بتوانند ارتباط بهتری با مدیران بیمارستان ها و مراکز درمانی در سطح کشور برقرار کنند. همچنین شرکت در نشست های تجاری و کنفرانس ها و برنامه های جانبی، می تواند علاوه بر ارتقاء سطح دانش و آگاهی تولیدکنندگان و پژوهشگران، بستر مناسبی جهت آشنایی، تعامل و توسعه شرکت ها فراهم آورد. به نمایش گذاشتن توانمندی های صنعت سلامت ایران، رونمایی از فناوری های روز دنیا، ارتقای توریسم درمانی، حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان نخبه و ارتباط با مراکز درمانی و آموزشی، از جمله اهداف مدنظر جهت برگزاری نمایشگاه است

برگزارکننده
شرکت نمایشگاهی اوای موفق ایرانیان

مجری برگزاری
شرکت نمایشگاهی اوای موفق ایرانیان

تعیین سطح ملی
الف

تعیین سطح بین المللی
ب

نقاط قوت
از مهم ترین موارد نقاط قوت این نمایشگاه صنعت مورد مطالعه ی ان یعنی صنعت پر اهمیت بهداشت و درمان است چرا که ایران یکی از درخشان ترین دوره های خود را در این صنعت سپری میکند و منظور از این دوره ی درخشان جایگاه ایران در لیست برترین های درمان و پزشکی، موضوع تحریم ها و چالش های به وجود اکده برای کشور، عزم چند ساله ی کشور برای صادر کننده بودن تجهیزات، وجود پتانسیل های بی حد و حصر کشور در حوزه ی درمان و توریسم درمانی است که به خودی خود باعث بلند شدن قد نمایشگاه مذکور حداقل به اندازه ی یک سر و گردن از دیگر رویداد های داخلی میشود و علاوه بر ان قشر فعال در این صنعت نیز به خودی خود افراد پویا و بروزی هستند که باز هم باعث میشود که نمایشگاه یران هلث در گرید بالاتری از دیگر رویداد ها در بخش شرکت کننده و تعاملات تجاری باشد/.

نقاط ضعف
شاید مهم ترین نقاط ضعف این رویداد نداشتن جلسات گسترده هم افزایی فعالان صنعت، مسیولان و هییت های خارجی باشد چراکه ایران هلث با توجه به پتانسیل های مثبت خود توانایی انجام این مورد را داراست که متاسفانه بالقوه باقی مانده است.

وضعیت صنعت در ایران و جهان
در حال حاضر کشور آمریکا با 39 درصد، بیشترین سهم را در این بازار بزرگ به خود اختصاص داده است و کشورهای آلمان، ژاپن و چین در رده های بعدی قرار دارند. اما با نگاهی به آمارها می توان به سهم اندک ایران از این بازار بزرگ پی برد. بر اساس جدیدترین گزارش های منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی و دیگر نهادهای معتبر، سهم ایران از این بازار عددی نزدیک به 1,7 میلیارد دلار است که فاصله زیادی با افق مطلوب دارد. علاوه بر این، آمارها نشان می دهد که در سال منتهی به مارس 2017، حجم واردات تجهیزات پزشکی 928 میلیون دلار و سهم صادرات آن، تنها 22 میلیون دلار بوده است.
آمارهای غیر رسمی نیز فاصله چندانی با این میزان ندارد. بر اساس اظهار نظر مسئولین، میزان صادرات تجهیزات پزشکی در سال 1396، 24 میلیون دلار بوده و تجهیزات پزشکی ایران به حدود 55 کشور دنیا صادر شده است. اما آمارهای رسمی نشان می دهد صادرات کشور همجوار ما یعنی ترکیه در سال 2017، 319 میلیون دلار بوده که بیانگر فاصله معنادار توسعه صنعت تجهیزات پزشکی در ایران و ترکیه است.
با این وجود، نباید از پیشرفت ها و دستاوردهای این صنعت در سال های اخیر نیز غافل شد. در حال حاضر ایران جزو معدود کشورهایی است که در تولید محصولات یکبار مصرف پزشکی به مرز خودکفایی رسیده است و حتی برخی از محصولات را به کشورهای مختلف صادر می کند. از سوی دیگر بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، در حال حاضر نزدیک به 45 درصد از نیاز داخلی به تجهیزات پزشکی توسط شرکت های ایرانی تولید می شود که این مسئله بیانگر نقش مهم این صنعت در توسعه ایجاد اشتغال است. بر اساس آخرین اظهار نظرها و با وجود شرایط سخت اقتصادی، نزدیک به 510 شرکت در حال حاضر در این صنعت مشغول به کار هستند که با توسعه شرکت های دانش بنیان این رقم می تواند در سال های آتی افزایش پیدا کند. با وجود نوسانات مختلف در سال های اخیر، صادرات ایران در سال 2017 نسبت به سال قبل، 43 درصد رشد داشته که حکایت از تلاش صنعتگران و متخصصان داخلی برای دستیابی به افق مطلوب در این صنعت دارد.
اما در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید نامگذاری شده است، باید مسیر را برای رشد و توسعه این صنعت، بیش از پیش، هموار کرد. ایشان در سخنرانی سالانه خود، رونق تولید را در رفع معضل بیکاری، افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم موثر دانستند. در این میان، صنعت تجهیزات پزشکی با توجه به ارزش افزوده قابل توجه خود، می تواند نقش موثری در تحقق این اهداف داشته باشد در این میان، شرکت های کوچک و متوسط، نقش قابل توجهی در این زمینه دارند.
در کشور آمریکا نزدیک به 6500 شرکت در این صنعت مشغول به کار هستند که تقریباً 12 برابر این میزان در ایران است. از سوی دیگر، نزدیک به 45 درصد از شرکت های فعال در این صنعت، از جمله کسب و کارهای کوچک و متوسط هستند که به خوبی بیانگر توجه به این عمل در رشد صنعت تولید تجهیزات پزشکی در کشورهای پیشرفته دارد. علاوه بر این، یکی از مهم ترین آثار رونق تولید در این بخش، افزایش اشتغال است. بر اساس آمارها، نزدیک به 550 هزار نفر در اروپا و 601 هزار نفر در آمریکا در این صنعت مشغول به کار هستند که حاکی از اهمیت این بخش، در توسعه اشتغال دارد. اما، با وجود نبود گزارش های جدید و رسمی و بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در سال 95، با فرض رشد خوش بینانه سالانه 5/. درصدی اشتغال این بخش در ایران، در حال حاضر نزدیک به 51 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که سهمی کمتر از دو دهم درصد در کل اشتغال کشور دارند درحالی این سهم در کشور آمریکا نزدیک به 6 دهم درصد و در اروپا نزدیک به 5 دهم درصد است.
فعالان و شاغلان این صنعت، بر این باورند که باید با تقویت عوامل موثر در رشد این صنعت ارزش آفرین، سهم این بخش را در اشتغال و توسعه اقتصادی کشور، افزایش داد.
بر اساس گزارش نهادهای معتبر بین المللی، عوامل بسیاری را می توان در رشد و توسعه این صنعت موثر دانست. اما سه عامل جمعیت مسن، رشد تکنولوژی و هزینه های انجام شده در عرصه بهداشت و سلامت را می توان موثرترین عامل در رشد این صنعت دانست. در حال حاضر، بر اساس آخرین آمارهای بانک جهانی در سال 2016، سهم مخارج بخش سلامت از تولید ناخالص داخلی در ایران، 8,1 درصد است که این عدد، از میانگین مخارج بخش سلامت در کشورهای خاورمیانه بالاتر و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا پایین تر است. لذا در حال حاضر، ظرفیت خوبی برای توسعه این بخش در کشور وجود دارد. از سوی دیگر، بر اساس آمارهای این نهاد، در حال حاضر 9 درصد جمعیت دنیا و 5 درصد جمعیت ایران در سن کهنسالی (65 سال و بالاتر) قرار دارند که این مهم، ضرورت توسعه صنعت تجهیزات پزشکی و افزایش توان صادراتی را نشان می دهد.
برای توسعه روز افزودن این صنعت، باید مسیر تولید را برای فعالان این صنعت هموار کرد. مقام معظم رهبری نیز یکی از الزامات رونق تولید و تحقق شعار امسال را بهبود فضای کسب و کار و اصلاح رویه ها و قوانین موجود می دانند. قوانین و دستورالعمل های ناظر بر این صنعت، تاثیر بسزایی در رونق و یا رکود این بخش دارند.
بر اساس جدیدترین پژوهش 68 درصد شرکت های فعال این صنعت در دنیا، تغییر قوانین و دستورالعمل های ناظر و مرتبط با این صنعت را بزرگ ترین چالش پیش روی خود در سال آینده عنوان نموده اند. در کشور ما به مانند بسیاری از کشورهای دنیا، قوانین این بخش توسط سازمان غذا و دارو تنظیم می شود. در این شرایط، باید استانداردها، رویه ها و دستورالعمل های ناظر بر این بخش، به گونه ای تنظیم شود که ضمن رعایت استانداردهای کشورهای پیشرفته و ثبات نسبی، قابل انعطاف با بازارهای هدفی همچون کشورهای آسیانه میانه و شرق آسیا باشد.
با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی، یکی از راهبردهای مهم در رونق تولید، حمایت از صادرات و گسترش مشوقهای صادراتی است. بر اساس گزارش نهادهای پژوهشی، کمبود مشوق های صادراتی از جمله موانع موثر در افزایش صادرات در صنعت تجهیزات پزشکی است که البته امید می رود با تشکیل کارگروه توسعه صادرات تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت، توجه به صادرات این بخش و حمایت از کارآفرینان این صنعت در اولویت نهادهای مسئول قرار گیرد. از سوی دیگر، یکی از مهم ترین محورهای بیانیه گام دوم انقلاب، تقویت استقلال اقتصادی کشور از مسیر تولید انبوه و با کیفیت است. تولید انبوه، یکی از مفاهیم مهم در علم اقتصاد است که لازمه آن، کاهش هزینه تولید همگام با افزایش مقیاس و حجم تولید است. علاوه بر این و بر اساس مطالعات انجام شده توسط موسسه آکسفورد و سازمان OECD در سال 2000، صنعت تجهیزات پزشکی در گروه صنایع با سطح تکنولوژی بالا قرار دارد که این مسئله بر نقش مهم تکنولوژی و فناوری در کیفیت محصولات این صنعت دلالت دارد. از این رو می توان گفت که افزایش بهره وری، دسترسی به فناوری های روز پزشکی(medical technologies) و تقویت واحدهای پژوهش و توسعه در واحدهای تولیدی، نقشی مهم و غیرقابل انکار در تولید انبوه و با کیفیت در این صنعت دارند. دسترسی به بازار عظیم و 200 میلیونی کشورهای همسایه نیز، فرصت مغتنمی برای پیشرفت این صنعت به شمار می آید.
در حال حاضر و بر اساس شواهد موجود، می توان گفت که نرخ رشد بازار تجهیزات پزشکی در ایران 9,1 درصد است که بالاتر از میانگین این نرخ در دنیا است. علاوه بر این، تولید 280 هزار نوع کالا در صنعت تجهیزات پزشکی ایران، این نوید را به دلسوزان و مسئولین می دهد که در روزگاری نه چندان دور، سهم ایران در بازارهای بین المللی به چند برابر امروز، افزایش خواهد یافت.

راهکار و نتیجه گیری
بطور کلی همانطور که گفته شد نمایشگاه ایران هلث به عنوان پرچم دار صنعتی شکوفا و رو به رشد در کشور مطرح است و در این زمینه روند مشخص و البته صحیحی از خود نشان داده که البته میتوان با ایجاد خلاقیت های نوین در حوزه ی نمایش تعاملات و ایجاد دیباچه ای از ماحصل تجاری این نمایشگاه بازخورد داخلی و خارجی این نمایشگاه را صد چندان کرد. علاوه بر این ایجاد نشست های پویای اسیب شناسی و معرفی خارجی از دیگر راهکار های بزرگ تر شدن این رویداد است.


این گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج منبع خبر بلامانع است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور