آخرین مطالب

نگاهی به توصیه های امام و رهبری در هفت دوره از مراسم تنفیذ روسای جمهوری مصاحبه، گزارش و یادداشت - گزارش تصویری

نگاهی به توصیه های امام و رهبری در هفت دوره از مراسم تنفیذ روسای جمهوری

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: مراسم تنفیذ روسای جمهوری روزی است که منتخب مردم حکم ریاست ‌جمهوری خود را از ولی ‌فقیه و رهبری نظام دریافت می‌کند تا پس از آن با سوگند در برابر قرآن کریم و نمایندگان مردم در خانه ملت، سکان داری بر قوه مجریه را به طور رسمی و قانونی آغاز کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،

پس از انتخاب رییس جمهوری به وسیله مردم بنابر اصل 110 قانون اساسی تنفیذ فرد منتخب از جمله وظایف و اختیارات رهبر ایران است و در واقع رهبری همان فردی را به ریاست جمهوری منصوب می کند که مقبولیت مردمی و پایگاه های اجتماعی او از راه انتخابات احراز شده باشد. رییس جمهوری منتخب باید اقدام ها و تصمیم هایی را اجرایی کند که جزو شئون ولایت است. از این رو با امضای حکم ریاست‌ جمهوری به وسیله رهبر معظم انقلاب، فرد منتخب، رئیس‌ جمهوری قانونی کشور خواهد شد که این امر واقع مشروعیت ‌بخشی به تصرفات رئیس ‌جمهوری در تمام امور اجرایی کشور در حدود تکالیف و اختیارات قانونی است.

40 سال از عمر انقلاب اسلامی ایران می گذرد و تا کنون هفت رییس جمهوری با نام های ابوالحسن بنی صدر، محمدعلی رجایی، ‌ آیت الله سیدعلی خامنه ای، ‌ آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی،  محمود احمدی نژاد و حجت الاسلام حسن روحانی روی کار آمده اند که برخی از آنان یک دوره و بعضی دیگر با انتخاب مردمی 2 دوره در سِمت رییس جمهوری فعالیت های اجرایی خود را دنبال کرده اند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در این نوشتار بر آن است تا به مناسبت سالروز نخستین تنفیذ رییس جمهوری در ایران مهم ترین محورها را در بیانات امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ روسای جمهوری از ابتدای انقلاب تا کنون بررسی کند.

تنفیذ ابوالحسن بنی صدر، بهمن 1358

امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در این مراسم در سخنانی کوتاه نکته هایی ارزنده را بیان کردند که متن سخنرانی آن روز در صحیفه امام(ره) به طور کامل آمده است. ایشان خطاب به رییس جمهوری منتخب فرمودند: من از آقای بنی صدر می‌ خواهم که ما بین قبل از ریاست جمهوری و بعد از ریاست جمهوری در اخلاق روحی ‌شان تفاوتی نباشد. تفاوت بودن دلیل بر ضعف نفس است. توجه داشته باشند همه کسانی که برای بشر خدمت می‌ کنند، کسانی که دارای مقامی هستند، دارای پستی هستند، که مقام آنها را مغرور نکند. مقام رفتنی است و انسان در حضور خدای تبارک و تعالی ماندنی است. من یک کلمه به آقای بنی صدر تذکر می ‌دهم، که آن یک کلمه تذکر برای همه است: هر مقامی که برای بشر حاصل می ‌شود، چه مقام های معنوی و چه مقامهای مادی روزی گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است.

مراسم تنفیذ محمدعلی رجایی در خرداد 1360 خورشیدی


محمدعلی رجایی پس از عزل بنی صدر، به مدت یک ماه مسوولیت شورای موقت ریاست جمهوری را برعهده داشت. امام خمینی(ره) در مراسم تنفیذ شهید رجایی بیان داشتند: شما دیروز نخست‌وزیر بودید و پریروز وزیر بودید و قبل از او معلم بودید و قبل از او هم یک شاگردی بودید و بعد از این هم معلوم نیست کی از اینجا بروید. ممکن است خدای نخواسته همین حالا که بیرون رفتید یا همین حالا یک بمبی این‌جا باز منفجر بشود و فاتحه‌ همه را بخواند وقتی مطلب این است که چرا باید انسان قبل از ریاست جمهوری و بعدش فرق بکند؟ مگر ریاست جمهوری چه هست؟ کسی‌که دلش به نور توحید روشن است مگر عالم چه هست؟ اگر شما ملاحظه کردید در نفس خودتان که غیر از خدا از او کسی اطلاع ندارد و خودتان هم تا یک حدودی اطلاع دارید، اگر دیدید که این مقامی که خدای تبارک وتعالی، مردم را دل‌شان را متوجه کرده است به شما رأی داده‌اند، این مقام شما را محکوم خودش می‌کند و شما مرکوب او و او راکب شما هست، بروید خودتان را تصفیه کنید و بدانید این را که با دست خودتان  خدای نخواسته  خودتان را در دنیا و آخرت تباه نکنید.

مهر 1360 خورشیدی و مراسم تنفیذ آیت الله خامنه‌ای 


مراسم سومین تنفیذ ریاست جمهوری در 17 مهر 1360 خورشیدی با حضور امام خمینی(ره) برگزار شد. انتخابات این دوره در برهه ای صورت گرفت که از یک طرف کشور درگیر جنگ تحمیلی و از طرفی در داخل با بحران‌هایی همچون ترورهای منافقان و آشوب‌های تجزیه‌ طلبان مواجه بود. امام راحل در این حکم آیت‌الله خامنه‌ای را رئیس جمهوری متعهد و مبارز در خط مستقیم اسلام و عالِم به دین و سیاست و متفکر و دانشمند خواند که تاکنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف است. ایشان در مراسم تنفیذ خطاب به آیت الله خامنه ای فرمودند: اینجانب به ‌پیروی از ملت عظیم‌الشأن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت‌الاسلام آقای سید علی خامنه‌ای  رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم و رأی ملت مسلمان متعهد و تنفیذ آن محدود است به اینکه ایشان به همان نحو که تاکنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف و به‌ حکم قرآن کریم "اَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ" بوده‌اند از این پس نیز به همان تعهد باقی باشند و از طریق مستقیم انسانیت و اسلام انحراف ننمایند که ان‌شاءاللّه‌ نمی‌نمایند. همه ما و همه آقایانی که حاضر هستند، چه کشوری و چه لشکری، همه ما مرهون زحمات این ملت هستیم. این ملت، ما را از انزوا بیرون آورد و این ملت دست همه شما را گرفت و از حبس ها بیرون کشید و دست جور ستمکاران را از سر این کشور قطع کرد. خداوند ان‌شاءاللّه، این ملت را پایدار و این اشخاصی را که برای اسلام در جبهه‌ ها و پشت جبهه ‌ها زحمت می‌کشند سعادتمند و پیروز فرماید.

شهریور 1364 خورشیدی و دومین مراسم تنفیذ آیت الله خامنه‌ای

امام خمینی (ره) حکم ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای را برای دور دوم ریاست جمهوری در مراسمی در حسینیه جماران تنفیذ کردند و در آن مسئولان را به حفظ هوشیاری در برابر دسیسه های بدخواهان، قدرت های خارجی و منافقان داخلی دعوت کردند. امام راحل در این مراسم بیان داشتند: ملت متعهد با عزمی والا و قدمی ثابت، از پیر نود ساله تا نوجوان تازه بالغ، برای چهارمین بار برای تعیین سرنوشت خویش به سوی صندوق های رأی هجوم آورد و یاوه گویان و خیالبافان را بر خود لرزاند و فردی شریف از سلاله پیامبران را برای خدمت به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید و این مسئولیت سنگین را بر عهده کسی گذاشت که چهار سال در این مقام، صادقانه و با تعهد و روشن‌ بینی به ملت و اسلام و ایران خدمت نمود؛ و این، پس از خدماتی بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود. رئیس جمهوری محترم باید توجه داشته باشند که در پیشگاه مقدس حق جل و علا واقع است و آنچه بر او از خطرات قلبی و تمایلات سرّی تا اعمال مُعلن و مخفی می‌گذرد، در حضور حق است و چیزی را نتوان از او جل و علا پنهان کرد، هر چند از خلق خدا پنهان باشد و باید توجه نمایند که در مقامی هستند که یک جمله او گاهی مؤمنی را ساقط کرده و متعهدی را از بین می‌برد و یا غیر صالحی را به مقامی که شایسته آن نیست می ‌رساند؛ گاهی یک سخنرانی او، جمهوری اسلامی و کشور را نور می‌ بخشد و گاهی بعکس. مقام خطیر است و خطر بزرگ، به خدا باید پناه برد و از او استمداد کرد.

همه دست‌ اندرکاران به ویژه رئیس جمهوری باید از چاپلوسان دغلباز و زبان بازان حیله‌ گر بر حذر باشند و مشاوران خود را از اشخاص سابقه ‌دار که تعهدشان قبل از انقلاب مشهود بوده است، انتخاب کنند. بسا که منحرفان و منافقان، خود را با ظاهری آراسته به تقوا جا بزنند و با دست ما به اسلام و کشور اسلامی صدمه زنند. شما ای رئیس جمهور محترم و دیگر متصدیان امور کشور می‌دانید که قدرتمندان شرق و غرب خصوصاً آمریکای بازیگر، مارهای زخم برداشته از جمهوری اسلامی هستند که از اول انقلاب به هر حیله ممکن دست زدند؛ از حمله نظامی گرفته تا طرح کودتا و از ترور شخصیت ها تا به آتش کشیدن مزرعه‌ ها و مغازه‌ها و از انفجارات کور در کوچه ها و خیابان ها تا دزدی و تجاوز. اینک به پیروی از آرای محترم ملت عظیم الشأن و آشنایی به مقام تعهد و خدمتگزاری دانشمند محترم، آقای سید علی خامنه‌ ای آرای ملت را برای پس از پایان دوره کنونی، تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌ نمایم.  


آغاز دوران رهبری آیت الله خامنه ای؛ تنفیذ دولت پنجم در مرداد 1368 خورشیدی

پس از رحلت امام خمینی (ره) در 14 خرداد 1368 خورشیدی، مجلس خبرگان رهبری، آیت الله سید علی خامنه ای رییس جمهوری وقت را به رهبری جمهوری اسلامی ایران برگزید. در این زمان با تغییرات در قانون اساسی نخست وزیر به عنوان رییس دولت حذف شد، تمامی مسئولیت اجرایی کشور برعهده رییس جمهوری قرار گرفت. با برگزاری پنجمین انتخابات ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس جمهوری منتخب برگزیده شد. مراسم تنفیذ آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران برگزار شد. او که تا آن لحظه ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت حالا قرار بود یک پست مهم را در نظام جمهوری اسلامی تجربه کند. آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در این مراسم از آمادگی، استعداد و تعهد برای‌ انجام‌ دادن کار براساس‌ سیاست‌های‌ کلی‌ کشور به عنوان‌ یکی‌ از ویژگی‌های‌ لازم‌ برای‌ مدیریت‌ صالح‌ نام‌ برده و خطاب به رییس جمهوری برگزیده فرمودند: اینجانب‌ از سال‌ 1336 تاکنون‌ ایشان‌ را از نزدیک‌ می‌شناسم‌ و در صحنه‌های‌ مختلف‌ یا یکدیگر همکار و همفکر بوده‌ایم‌ یک‌ آزمایش‌ چهل‌ ساله‌ برای‌ ایجاد اعتماد در انسانی‌ کافی‌ است‌  و من‌ در همه‌ این‌ مدت‌ ایشان‌ را در راه‌ خدا و حقیقت‌ و اعلای‌ کلمه‌ دین‌ و پیشبرد اهداف‌ اسلامی‌ مشاهده‌ کرده‌ام. اینجانب ضمن سپاس مجدد از الطاف نهان و آشکار حضرت حق تعالی جلت عظمته، به پیروی از ملت عظیم الشأن و با معرفت به مقام و مرتبت یاور صمیمی امام و شخصیت برجسته نظام جمهوری اسلامی و بازوی توانا و زبان گویای آن، جناب آقای هاشمی رفسنجانی دامت تأییداته رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم و بدیهی است که این رأی و تنفیذ تا زمانی است که ایشان در همین صراط مستقیم و نورانی که عمر شریف خود را تاکنون در آن گذرانیده اند یعنی راه دفاع از اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مجاهدت برای تحقق حاکمیت کامل قرآن و عمل به شریعت و طرفداری از محرومین و مستضعفین و کوشش برای ریشه کن کردن فقر و محرومیت و استقرار عدالت اجتماعی، راه خود را ادامه دهند که البته چنین خواهد بود.

دولت ششم، ادامه سازندگی و دومین مراسم تنفیذ آیت الله هاشمی رفسنجانی

در دولت نخست آیت الله هاشمی رفسنجانی که نخستین دولت پس از پایان دفاع مقدس و پذیرش آتش بس بود، مهم ترین برنامه خود را بازسازی خرابی های ناشی از جنگ اعلام کرد به همین دلیل دولت وی با نام دولت سازندگی شناخته شد. در دولت ششم نیز مسیر دولت پنجم ادامه یافت و سازندگی کشور محور اصلی سیاست های دولت قرار گرفت. مراسم تنفیذ این دوره از انتخابات در 12 مرداد 1372 خورشیدی برگزار شد. رهبر معظم انقلاب در مراسم دومین دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بیان داشتند: خدای بزرگ را سپاسگزارم که به حول و قوّه‌اش، ریاست جمهوری اسلامی ایران یک دوره کامل دیگر را طی کرد و ملت بزرگ ایران توفیق آن یافت که سر برافراشته و مصمّم، به انتخابی دیگر دست یابد و یک‌بار دیگر، قدرت و اراده ملی خود را در گزینش رئیس جمهوری کشورِ کهن اسلامی و بلند آوازه‌اش، در برابر چشم مردم دنیا به نمایش گذارد. این فرصت را مغتنم شمرده، رئیس جمهوری محترم و برادر گرامی خود را به آنچه توصیه همه انبیا و اولیای مؤمنین است توصیه می‌کنم؛ یعنی رعایت تقوا و بی‌اعتنایی به زخارف دنیا و دوام ذکر الهی و اعتماد به قدرت حضرت احدیّت و ناچیز شمردن قدرت خود و همه قدرتمندان مادّی در برابر قدرت کامله الهی و مهربانی با بندگان خدا و حُسنِ سلوک با مردم؛ بخصوص قشرهای ضعیف که نیروهای همیشه در صحنه انقلاب و صمیمی‌ترین یاران آنانند و حفظ موضع مستحکم همیشگی خود در برابر دشمنان و مخالفان و بدخواهان، و نیز به گزینش همکاران و مدیرانی که این معیارها را در آنان بازشناخته و ثبات قدم، استحکام روحیه و استقامت فکر آنان را آزموده باشند. رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ از آمادگی، استعداد و تعهد برای‌ انجام‌ کار براساس‌ سیاست های‌ کلی‌ کشور به عنوان‌ یکی‌ از ویژگی های‌ لازم‌ برای‌ مدیریت‌ صالح‌ نام‌ بردند و فرمودند: کسانی‌ که‌ مسئولیتی‌ را در هر بخشی‌ از کشور پذیرفته‌اند باید دقیقا مجری‌ سیاست های‌ مشخص‌ نظام‌ باشند و مسئولیت‌ خود را در جهت‌ همان‌ سیاست ها به‌ پیش‌ برند.

اصلاحات و مراسم تنفیذ دولت هفتم 1376

هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را می توان به عنوان تقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران یاد کرد. رهبر معظم انقلاب در 12 مرداد 1376 خورشیدی حکم رییس جمهوری را تنفیذ کردند که در حکم ایشان آمده است: امروز به برکت الطاف کریمانه پروردگار متعال شخص برگزیده دیگری زمام قوه مجریه را در فضای معنوی و سیاسی سالم و آرام و آمیخته به روح همکاری و همنواختی، به دست می گیرد. خدای بزرگ را سپاس می گویم و جبهه ستایش و خضوع بر درگاه عظمت و قدرت الهی می سایم که در دنیای کنونی که بیشتر ملت ها یا دچار درگیری های خونین، یا سرگرم اختلافات خودخواهانه یا در چنگ حکام دیکتاتور، یا فریفته اغواگری های تبلیغات و یا دنباله رو احزاب سیاسی و رؤسای دنیا طلب آنند، ملت ایران با عزمی راسخ و برخاسته از ایمان و با شور و همتی خیره کننده، یک بار دیگر رشد عقلانی و سیاسی خود را به صحنه آورد.

انتخابات ریاست جمهوری در امنیت و نظم و آرامش کامل و با شکوهی کم نظیر برگزار شد. اکنون بار دیگر مسؤلیت بزرگ ریاست جمهوری با اکثریتی قاطع بر دوش مردی روحانی و کارآزموده و انقلابی و اهل دانش و معرفت قرار یافته و یکی از تربیت شدگان حوزه معرفت دینی قدرت اجرایی را در کشوری به دست گرفته است که به برکت ایمان و دین باوری عمیق مردمش، پرچمدار نظام دینی و مفتخر به اجرای احکام اسلامی است. این جانب ضمن تبریک به ملت عزیز و با معرفت به شایستگی و برجستگی دانشمند متفکر، حجت الاسلام سید محمد خاتمی رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم. بدیهی است که تنفیذ این جانب همانند رأی ملت، تا زمانی است که ایشان به تعهد خود و صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته اند یعنی راه اسلام و احکام نورانی آن و دفاع از مستضعفان و مظلومان و ایستادگی در برابر دشمنان ستمگر و زورگو و مستکبر پایبند باشند؛ که البته چنین خواهد بود. لازم می دانم جناب رئیس جمهوری محترم و کسانی را که ان شاءاللَّه در کنار و همکار ایشان خواهند بود، به این نکته توجه دهم که خدمت به ملت عظیم الشأن ایران، افتخاری بزرگ و ابدی است.

دولت هشتم، اصلاحات برای بار دوم 1380

سیدمحمد خاتمی توانست برای بار دوم اکثریت آرا را کسب کند و برای دومین بار سکان اجرایی کشور را به دست گیرد. رهبر معظم انقلاب نیز در 11 مرداد 1380 خورشیدی رای مردم را تنفیذ کردند که در این حکم آورده اند: بـه یـاری الطاف کریمانه خداوند متعال و دعای مستجاب حضرت بقیه الـلـه روحـی فداه اکنون دوره تازه ای از مسئولیت اجرایی کشور آغاز می شود. ایـن هـشـتمین بار است که ملت بزرگ ایران در آزمون انتخاب رئیس جـمـهور، مـوفـق و سربلند شده و دخالت سرنوشت ساز خود در اداره کـشـور را بـه نـمـایـش نـهاده و اقـتدار ملی نظام اسلامی را به جـهانـیان نشان می دهد. این افتخارات مرهون انقلاب اسلامی و رهبر کـبـیر آن و فداکاری شهیدان و ایثارگران و مومنان صادق و صابری اسـت کـه جـان و تـوان خـود را در مبارزه با رژیم زور و فساد و اسـتبداد و نظام بین المللی سلطه جو و غارتگر پشتیبان آن مبذول کردند. بـی شـک هـر اقدام مجاهدت آمیز رئیس جمهور محترم و دیگر مسئولان در ایـن راه مـشـمـول کمک و پاداش الهی و پاسخ شایسته به حضور و صـمـیـمیت مردم و مورد تایید و همکاری این خدمتگزار خواهد بود.

ایـنـجـانـب بـا سـپاس خداوند متعال و عرض تبریک به ملت عزیز و بـامـعرفـت بـه مـراتب شایستگی اندیشمند فرزانه جناب حجت الاسلام آقـای سـیدمحمد خاتمی دامت معالی، رای ملت را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم. بـدیـهی است که تنفیذ اینجانب و رای ملت تا زمانی است که ایشان بـه تـعهد خـود و صـراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشتند، یعنی راه اسـلام و احـکـام نورانی آن و دفاع از مستضعفان و مظلومان و ایـسـتادگی در برابر دشمنان مستکبر و زورگو پایبند باشند که با توفیق الهی همواره چنین خواهد بود ان شاءالله.  رئـیـس محترم جمهوری را به یاد خدا و اغتنام فرصت زودگذر و اخلاص در عمل توصیه می کنم و قـدردانـی از مـلـت و مـراقبت از منافع ملی و اولویت دادن به نـیـاز قشرهای مستضعف و گرامی شمردن ارزش های والای دین و انقلاب را بـه ایـشـان مـتـذکر می گردم و توفیق و هدایت و کمک الهی را برای ایشان و همه مسئولان کشور مسئلت می کنم.

مراسم تنفیذ دولت نهم  و حضور شهردار در بالاترین مسند سکان اجرایی کشور  1384

محمود احمدی نژاد در 12 مرداد 1384 خورشیدی  با تنفیذ مقام معظم رهبری سکان نهمین دولت را بر عهده گرفت، ‌مراسمی که رهبر معظم انقلاب حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را تنفیذ کردند و در آن حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات و نزدیک به 60 میلیون رای در 2 مرحله از انتخابات را جهاد بزرگ ملت ایران با مستکبران مداخله جو و سیلی ملت ایران بر گونه دشمنان مردم سالاری اسلامی و تجلی عزم و نشاط و سرزندگی ملت ایران دانستند و تصریح کردند: انتخابات نهم جلوه ای از اعتصام ملت ایران به حبل الله بود.

سپس متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری بدین شرح خوانده شد: خدای حکیم قدیر را سپاس می‌گویم که با توفیق و هدایت خود، ملت ایران را در آزمون شکوهمندی دیگر، کامیاب و مفتخر ساخت و نهمین انتخابات ریاست جمهوری، مایه‌ عزت و افتخار ایران اسلامی گشت. حماسه‌ ملت بزرگ ما در انتخابات نهم، پدیده‌ای شگفت‌ انگیز بود. حضور حداکثری مردم در عرصه‌ انتخاب و نزدیک به 60 میلیون رأی را در 2 مرحله به میدان این مسابقه‌ پربرکت آوردن جهاد بزرگ این ملت بود با مستکبران مداخله‌جو که در محاسبه‌ شیطانی خود، مردم را بی‌تفاوت، جمهوری اسلامی را بی‌پشتوانه و انقلاب و امام را به غربت افتاده، می‌پنداشتند، ملت ایران این خواب و خیال را باطل کرد. انتخابات نهم سیلی ملت ایران بر گونه‌ دشمنانی بود که مردمسالاری برخاسته از ایمان اسلامی را برهم‌زننده‌ی جادوی تبلیغاتشان بر ضد اسلام می‌دانند و درخشش این ستاره را بر پیشانی نظام اسلامی برنمی‌تابند.

ایران اسلامی عزم و تصمیم خود، نشاط و سرزندگی خود، و حضور پرمعنا و مبارک خود را یکبار دیگر به رخ مستکبران کشید و شیطان بزرگ را یکبار دیگر ناکام ساخت. انتخابات نهم جلوه‌ای از اعتصام ملت ایران به حبل‌ الله بود. اکنون به برکت الطاف کریمانه‌ی حضرت حق  جلت الائه  و دعای مستجاب حضرت ولی الله الاعظم روحی فداه، همت مردم عزیز، دور تازه‌ای از مدیریت را در کشور ما رقم زده و میدان را برای تلاشی نو و مدیرانی تازه‌نفس، گشوده است. اینجانب ضمن تبریک به ملت شریف و آزاده، رای آنان را تنفیذ و جناب محمود احمدی‌نژاد را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. بدیهی است که رای ملت و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که ایشان به تعهد خود و صراط مستقیمی که تاکنون در آن حرکت کرده‌اند یعنی راه اسلام و آرمان‌های نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر مستکبران و زورگویان پایبند باشند که به توفیق الهی همواره چنین خواهد بود انشاء الله.


دومین مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد 1388

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد برای بار دوم در 12 مرداد 1388 خورشیدی با خواندن متن تنفیذ به وسیله حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد که به این شرح است: خداوند را سپاس که بار دیگر ایران را سرافراز و مردم هوشمند ما را به آفرینش حماسه‌ ماندگار دیگری موفق ساخت. این همه از رحمت و فضل خداوند حکیم و قدیر است که این بنده‌ بی‌قدر و ناتوان و همه‌ دل‌های متذکر و خاشع، باید آن را قدر بشناسیم و جبهه شکر بر آستان منعم محبوب بساییم. رای قاطع و بی‌سابقه‌ مردم به رئیس‌جمهوری منتخب و محترم، رای به ویژگی‌ هایی است که کارنامه‌ چهار ساله‌ دولت نهم بدانها زینت یافته است و سمت و سوی گرایش‌های اکثریت بی‌چون و چرای ملت را آشکار می‌سازد. این، رای به گفتمان پربرکت و عزتمدار انقلاب اسلامی است؛ رای به استکبارستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه‌طلبان بین‌المللی است؛ رای به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافی‌گری است؛ رای به ساده‌زیستی و نزدیکی با مردم و غمگساری از ضعیفان و مستضعفان است؛ رای به کار و تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر است.

اینجانب در آستانه‌ زاد روز فرخنده نجات‌بخش بشریت، ولی اعظم خدا و امام صالحان، حضرت حجه بن‌الحسن روحی فداه و عجل‌الله فرجه، این عید بزرگ را گرامی داشته و انتخاب جناب آقای محمود احمدی‌نژاد را در دهمین انتخابات ریاست جمهوری تبریک می‌گویم و به پیروی از ملت بزرگوار ایران، رای آنان را تنفیذ و این مرد شجاع و سختکوش و هوشمند را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم و برای ایشان و همکارانشان توفیق خدمتگزاری به مردم و تلاش در راه اعلای کلمه اسلام و اقدامات بزرگ و ماندگار و شایسته‌ ملت و کشور عزیز و حرکت کوشنده به سوی پیشرفت و عدالت را از خداوند متعال مسألت می‌کنم. و بدیهی است که رای مردم و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که ایشان بر این صراط قویم پایدار باشند.

دولت یازدهم، تدبیر و امید و مراسم تنفیذ حسن روحانی 1392 

یازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری با انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری به پایان رسید. آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در حکم تنفیذ حجت الاسلام حسن روحانی در 12 مرداد 1392 خورشیدی در بیاناتی فرمودند: مشارکت گسترده مردم و برگزیدن منتخب شایسته ای که آزمون بیش از سه دهه خدمت به نظام جمهوری اسلامی را در کارنامه خود نگاشته و از دوران مبارزات انقلابی تا دهه ها پس از پیروزی انقلاب، از سنگر روحانیت، به مقاومت در برابر دشمنان انقلاب پرداخته است، پیامهایی روشن به همه رسانید؛ پیام وفاداری خدشه ناپذیر به انقلاب؛ پیام اعتماد و امید به نظام جمهوری اسلامی؛ پیام اعتماد به روحانیت شجاع و پیشرو و اعتماد به خدمتگزارانی که با همت و ابتکار خود، بر آنند که بر موفقیت ها افزوده و از مشکلات بکاهند.

اکنون که رأی قاطع ملت ایران شخصیتی دانشمند، و کار آزموده ی میدانهای گوناگون، و دارای سوابق جهادی متعدد، و مفتخر به حضور در مسئولیت های دینی و سیاسی را به مدیریت اجرایی کشور، برگزیده است، اینجانب نیز به پیروی از آنان و همراه با تبریک به ایشان، رأی ملت را تنفیذ و جناب حجه الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم و از خداوند متعال توفیقات بزرگ ایشان را در این مسئولیت خطیر و با ارزش مسألت می نمایم. بدیهی است که آن رأی و این تنفیذ تا هنگامی است که ایشان به تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته اند یعنی راه آرمان های نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویان.  

ادامه دولت تدبیر و امید و دومین مراسم تنفیذ حسن روحانی1396


حسن روحانی توانست در انتخابات 29 اردیبهشت 1396 خورشیدی با کسب اکثریت آراء برای بار دوم رییس جمهوری اسلامی ایران شود. رهبر معظم انقلاب در 14 مرداد 1396  آرای مردم را تنفیذ کردند که متن آن به شرح زیر است:  این دوازدهمین جلسه‌ از این ‌قبیل  از اوّل انقلاب تا امروزاست؛ یعنی ملّت ایران دوازده مرتبه از آغاز انقلاب، در انتخاب مدیران طراز اوّل کشور نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ این خیلی مسئله‌ مهمّی است. انتخابات مردم و گزینش‌ های مردمی، دَه مجلس شورای اسلامی هم به ‌وجود آورده است؛ پنج شورای شهر و روستا را تشکیل داده است؛ پنج مجلس خبرگان را به ‌وجود آورده؛ اینها همه از برکت انقلاب است. نسل جدید ما فراموش نکند. آنچه ما عرض میکنیم این است که مسئولان کشور در طول این دهه توانسته‌اند بحمدالله با دنیا همکاری کنند. علی ‌رغم اینکه همواره دشمنان خواسته‌اند ملّت ایران را منزوی کنند، اما ملت ایران منزوی نشده، با دنیا همکاری کرده، و در عین‌ حال با نظام سلطه و استکبار مقابله‌ی جدّی کرده است؛ در برابر ترفندها توانسته‌اند ایستادگی کنند. و دشمن البته همچنان مشغول است.

یکی از نکاتی که بنده اصرار دارم تکرار کنم و نگذارم از ذهن کسی بیرون برود، حضور دشمن و ترفندهای دشمن است. امروز در درجه‌ اوّل، مشکلات اقتصادی و معیشتی  است؛ این کارِ اوّلی است که از این سه کارِ هم‌زمان باید انجام بگیرد؛ این اوّلینش است: پرداختن به مسائل داخلی، پرداختن به مشکلات مردم، مسئله‌ معیشت و اقتصاد؛ که این را باید ان ‌شاء الله به یک نقطه‌ قابل قبولی، در طول این چهارسال برسانید. چند توصیه می کنم به رئیس جمهور محترم و برادران و خواهرانی که در بخشهای مختلف با ایشان همکاری خواهند داشت که این توصیه‌ها را در نظر داشته باشند. این مسئولیّت را این توانایی را، امانت بدانید، همچنان‌که امیرالمومنین فرمود: این در گردن تو یک امانتی است، این مسئولیت، امانت الهی است در اختیار من و شما، امانت‌ داری باید کرد، حفظ امانت باید کرد.

با نگاهی به هفت دوره مراسم تنفیذ این نکته را می توان فهمید که تنفیذ حکم ریاست جمهوری در واقع نقش نظارتی  تا انتهای دوره ریاست جمهوری دارد و در صورت تخطی رئیس‌جمهور از اصل تعیین شده، او فاقد اعتبار و مشروعیت می‌ شود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور