آخرین مطالب

/اختصاصی/

کرونا؛ فرصتی برای بازآفرینی صنعت نمایشگاهی/ خوب و بد برگزاری نمایشگاه‌ها در سال 99 مقالات مرکز توانمندسازی و تسهیلگری رویدادها

کرونا؛ فرصتی برای بازآفرینی صنعت نمایشگاهی/ خوب و بد برگزاری نمایشگاه‌ها در سال 99

  بزرگنمایی:

ایران مراسم نیوز: هیچ نمایشگاهی در سال 99 لغو نمی‌شود.. این خبری است که در روزهای اخیر بارها شندیده‌ایم و حتی از شنیدن آن خوشحال نیز گشته‌ایم. اما واقعیت این است که این خبر امیدوارکننده برای اهالی صنعت نمایشگاهی، کمی نگرانی نیز با خود به همراه آورده است. نگرانی از این‌که درست زمانی‌که بسیاری از رویدادها در سراسر جهان برای یک تا دو سال لغو شده‌اند آیا برگزاری تمامی نمایشگاه‌ها در کشور کار درستی است؟ این نمایشگاه‌ها چقدر در عمل با پروتکل‌های بهداشتی منطبق هستند و چقدر می‌توانند در صورتی که به صورت حضوری برای عموم برگزار شوند، موفقیت برگزاری را برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان تضمین کنند؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، با وجود همه‌گیری و کشندگی ویروس کرونا که مردم جهان را شوکه و اقتصاد جهانی را با بحران مواجه کرده است، اما اکنون می‌بینیم که کشورها پس از یک دوره قرنطینه به تدریج کسب و کارهای خود را از سر می‌گیرند، زیرا اقتصاد را نمی‌توان تعطیل کرد. صنعت نمایشگاهی نیز یکی از صنایعی است که تاثیر چشم‌گیری در اقتصاد کشورها و فروش بسیاری از شرکت‌ها دارد. از این رو مراکز برگزاری و برگزارکنندگان سعی کرده‌اند با تدابیری برگزاری نمایشگاه‌ها را لغو نکرده و حتی به صورت آنلاین برگزار کنند.

یکی از نکاتی که پیشنهاد می‌شود در صنعت نمایشگاهی کشور در این شرایط به آن توجه کرد، عدم برگزاری نمایشگاه‌هایی است که در سال‌های گذشته نه بازخورد مثبتی از سوی شرکت‌ها و سازمان‌ها داشته‌اند و نه بازدیدکننده‌ای برای بازدید. به نظر می‌رسد شرایط کرونایی بتواند فرصتی برای این گونه نمایشگاه‌ها باشد که به مدت یک سال تمرکز خود را بر دلیل عدم موفقیت نمایشگاه خود، تلاش برای رفع مشکلات و برگزاری موفق آن در سال بعدی بگذارند. 

در همین زمینه یکی از مجریان برگزاری نمایشگاه به خبرنگار ایران مراسم نیوز گفته که نمایشگاه 98 خود را با 200 میلیون تومان ضرر برگزار کرده است. یعنی در شرایطی که کرونایی وجود نداشته است این برگزارکننده با چنین زیانی نمایشگاه خود را برگزار کرده و حال با شرایط کنونی شما تصور می‌کنید که چه اتفاقی برای این برگزارکننده در صورت برگزاری نمایشگاه در سال 99 خواهد افتاد؟

دلیل پیشنهاد برای عدم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در سال 99 این است که یکی از ارکان مهم برگزاری هر نمایشگاهی شرکت‌ها و سازمان‌ها( غرفه‌داران) هستند. این رکن در ماه‌های اخیر ضرر و زیان قابل توجهی را متحمل شده‌اند به طوری که بسیاری از کارکنان خود را تعدیل کرده و یا ورشکست شده‌اند. آیا چنین شرکت‌هایی اکنون توانایی حضور در نمایشگاه‌ها را دارند؟ رکن دیگر این صنعت بازدیدکنندگان هستند. با وجود رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ممکن برخی همچنان تمایلی به حضور در نمایشگاه به دلیل نگرانی از بیماری کرونا نداشته باشند و بحران کمبود بازدیدکننده که سال‌ها است گریبان نمایشگاه‌ها را گرفته بیش از گذشته مشکل‌ساز شود.

در این راستا گفت و گویی که خبرنگار ما با چندیدن کسب و کار نوپا داشته همگی در چند ماه اخیر با مشکلات مالی زیادی مواجه شده‌اند و اکنون ادامه حیات خود را در هاله‌ای از ابهام می‌بینند. این کسب و کارها در پاسخ به سوال آیا در سال 99 در نمایشگاه‌ها حضور می‌یابید، پاسخ داده‌اند: با شرایط کنونی و با وجود این‌که حضور در نمایشگاه مزیت‌های زیادی دارد، امکان شرکت در نمایشگاه را نخواهند داشت.

گفت‌و‌گو با تعدادی از شرکت‌های شناخته شده و مطرح درخصوص حضور در نمایشگاه نیز نشان داد این شرکتها شرایط حضور سایر کشورها در نمایشگاه‌ها را نکته مهمی برای حضورشان در نمایشگاه می‌دانند و در صورتی که کشورهای دیگر به دلیل مسائل بهداشتی و جلوگیری از شیوع دوباره کرونا در نمایشگاه حضور نیابند، مشخص نیست که چه تصمیمی برای حضور در نمایشگاه دارند.

تجربه حضور خبرنگار ایران‌مراسم نیوز در بیش از 80 درصد نمایشگاه‌های بین‌المللی در سال 98 ( نقاط قوت و ضعف نمایشگاه‌ها را می‌توانید تحت عنوان مرکز توانمندسازی و تسهیلگری رویدادهای کشور در سایت این رسانه خبری مشاهده کنید) نشان داد که بسیاری از نمایشگاه‌ها به دلیل شرایط تحریمی، از حضور شرکت‌های خارجی محروم بودند و این مساله‌ای است که بسیاری از غرفه‌داران داخلی از آن بارها اظهار نارضایتی کرده‌اند. اکنون در شرایط موجود این مساله با دو بحران تحریم و کرونا مواجه است. و باید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها که متولیان برگزاری این نمایشگاه‌ها هستند با چه راهکار و تدابیری برای رفع این مشکل اقدام می‌کنند.

در پایان باید تاکید کرد برگزاری نمایشگاه‌ها تصمیم نادرستی نیست اما اگر عجولانه و به دور از تدابیر منطقی و صرفا نمایشی باشد، نه تنها منفعتی ندارد بلکه مشکلات گذشته را دو چندان خواهد کرد. اگر از دید دیگری به شرایط نگاه کنیم شاید کرونا فرصتی است برای این‌که صنعت نمایشگاهی را جان دوباره‌ای ببخشیم. ماه‌های خانه‌نشینی فرصتی باشد برای برگزارکنندگان که عمیق‌تر به نمایشگاه‌های خود فکر کنند و بهتر برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند. نقاط مثبت نمایشگاه‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و به دنبال افزایش این نقاط مثبت باشند. این امر میسر نمی‌شود مگر با مشکل‌یابی تک تک نمایشگاه‌ها و چاره‌جویی برای رفع آن‌ها.

پایگاه تحلیلی- خبری ایران‌مراسم‌نیوز به عنوان رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی در ایام قرنطینه و عدم برگزاری نمایشگاه‌ها تلاش کرده پیشنهادات کاربردی به اهالی صنعت نمایشگاهی از جمله ادغام نمایشگاه‌های مرتبط ارائه دهد. برای آگاهی بیشتر از این پیشنهادات و جریانات می‌توانید به اینستاگرام این سایت به آدرس @Iranmarasemnews مراجعه کنید.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شروع ثبت نام سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی صنعت نمایشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت افتتاح شد

50 هنرمند ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی حضور دارند

ایثارگران و جانبازان سرافراز سرمایه واقعی شرکت هستند

اقدامات شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال 1399

1400؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی

شرط اعتلای صنعت نمایشگاهی در سال 1400

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های معاونت فنی و مهندسی در سال 99

ضرورت پوست‌اندازی صنعت نمایشگاهی ایران در سال 1400

برگزاری بزرگترین نمایشگاه مجازی ایران

ایران‌شناسی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی هدف استراتژیک پاویون ایران در اکسپو 2020

اهداف و عملکرد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 99

ساخت نمایشگاه جدید اصفهان مهمترین رخداد اقتصادی سال 99 بود

ضرر 14 میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی تبریز از کرونا

برگزاری یک نمایشگاه در ساختمان مجلس

دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد

تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل

بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

جای خالی نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی

حضور دکتر زمانی درنشست صمیمی فعالان صنعت نمایشگاهی

برگزاری دومین نشست بانوان تعاونگر و کارآفرین از ایران و آفریقای جنوب

دومین وبینار آموزشی جایکا در اتاق تعاون ایران برگزار شد

محل کار را اجاره کنید

3300 نفر ساعت آموزش مجازی در قشم برگزار شد

نمایشگاه عکس کیوسک 99 در آخرین روزهای سال برگزار می‌شود

نمایشگاه مشاغل خانگی و دستی در بندرعباس آغاز به کار کرد

اولین نمایشگاه ایران و سوریه، خردادماه 1400 برگزار می‌شود

ریشه چالش‌های اقتصاد و صنعت نمایشگاهی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی ایران برگزار می‌شود

گره 14 ساله نمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد باز شد

برگزاری اولین نمایشگاه هنرهای سنتی و دستی بانوان ناشنوا

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشت‌گانه کشور

12 مزرعه استخراج ارز دیجیتال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال و یا در حال ساخت هستند

مهم‌ترین نمایشگاه گردشگری جهان بدون سوغاتی!

زمان برگزاری سومین نمایشگاه ملی فولاد اعلام شد

تأسیس مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق

اکسپو دوبی، محلی برای تغییر نگاه ایران‌هراسی دنیا

تشریح سیره نبوی در سمینار زندگی اسلامی و جهان معاصر در پیشاور پاکستان

جزئیات طرح‌های برگزیده در رویداد نانواستارت‌آپ

تنها نمایشگاه بین‌المللی دارویی خاورمیانه در ایران

مراکش در نمایشگاه گردشگری در اراضی اشغالی شرکت می‌کند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه کرونا در شیراز

نخبگان و برگزیدگان نخستین رویداد ملی شاهد تجلیل شدند

نمایشگاه «موج رنگ» در تهران افتتاح شد

5 مشکل مشابه برای استارت آپ‌ها

نمایشگاه آثار جشنواره مد و لباس در بیرجند برپا شد

نخستین پارک توانبخشی دانش آموزان استثنایی در ایلام ایجاد می‌شود

نمایشگاه گردشگری برلین با حضور ایران گشایش یافت

پیام صلح و دوستی ایران برای همه جهانیان در اکسپو 2020 دوبی

حضور هئیت‌های خارجی در هفدهمین نمایشگاه کشاورزی شیراز

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
یسنا همایش
سیویلیکا
دورهای مجازی مرکز تجارت بین الملل
وزارت صنعت، معدن و تجارت
ufi
انجمن صنفی غرفه سازان
انجمن صنفی برگزارکنندگان
کاربرند؛ کلینیک کارآفرینی، خلاقیت و تجربه
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران
اهدای عضو
بانک صادرات ایران
سایت نمایشگاهی ایران مال
بانک ایران زمین
سامانه ورود و خروج آنلاین دینگ
پست بانک
بانک پارسیان
شرکت نمایشگاهی تانا
بانک ملی
انتشارات بلخ مجری کتاب نمایشگاه
شرکت سامع پاد نوین

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور

ایران مراسم نیوز؛ رسانه مرجع صنعت همایش و نمایشگاهی کشور