ایران مراسم نیوز:
نباید فراموش کرد که برگزاری یک نمایشگاه به تنهایی به هیچ وجه پاسخگوی صنعت پراهمیت حمل و نقل ریلی در کشوری همچون ایران نیست.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، بدون شک یکی از مزایای مهم حمل و نقل ریلی برای توسعه اقتصادی، تسهیل دسترسی تولیدکنندگان کشورهای در حال توسعه به مواد خام، کالاهای واسطهای و سایر منابع و نیز ارسال محصولات خود به بازارها با قیمتهای مناسب است. راهآهنی که خوب اداره شود خدمات مورد نیاز بسیاری از صنایع سنگین کشور را با هزینهای بسیار کمتر از حمل و نقل جادهای تامین میکند. بنابراین حمل و نقل ریلی میتواند باعث تسهیل تجارت، ایجاد اقتصاد مقیاس، تخصصی شدن اقتصاد و رشد اقتصادی فزاینده شود.حمل و نقل ریلی همچنین میتواند فواید اجتماعی بیرونی ایجاد کند که ارزش های بسیاری برای سیاست گذاران بویژه در زمینه ایمنی، محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارد. طی دهه های گذشته دانش انسان درباره هزینههای بیرونی و روشهای مختلف حمل و نقل به ویژه تاثیر آنها بر انتشار گازهای گلخانهای افزایش قابل توجهی یافته است. شواهد بدست آمده در اروپا، ایالات متحده و چین نشان میدهد که حمل و نقل ریلی مزایای محیط زیستی و ایمنی مهمی در قیاس با حمل و نقل جادهای دارد. از این جهت میتوان دریافت که هزینههای خارجی حمل و نقل جادهای در زمینههای الودگی صوتی، تصادفات، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و هزینه های بالادستی نسبت به پایین دستی و سایر هزینه های مرتبط ،بطور متوسط پنج برابر هزینه های خارجی حمل و نقل ریلی است.از سوی دیگر مدیریت نادرست حمل و نقل ریلی می تواند باعث اتلاف بودجه ی ملی و نابودی منابع کشور شود.متاسفانه در برخی کشورهای در حال توسعه حمل و نقل ریلی فاقد یک نگاه بازار محوراست بطوریکه بهره برداری ناکافی از تجهیزات، بهره وری پایین نیروی کار و زیرساخت ها بسیار ضعیف مانده، که چنین راهآهنی تاثیر بودجهای منفی و بزرگی خواهد داشت.بنابراین سرمایه گذاری برای تحقیق و توسعه ی حمل و نقل ریلی از اهمیت فراوانی در هر کشور برخوردار است و همانطور که ذکر شد عدم توجه کافی به ان سبب خسارات هنگفتی خواهد بود.بدون شک بهترین روش فرهنگ سازی در جوامع برای مطرح کردن یک صنعت یا کالا برگزاری رویداد ها و نمایشگاه هاست و در همین راستا شاهد ایجاد نمایشگاه حمل و نقلی ایران در محل نمایشگاه های بین المللی تهران بودیم اما باز هم باید گفت و نباید فراموش کرد که برگزاری یک نمایشگاه به تنهایی به هیچ وجه پاسخگوی صنعت پراهمیت حمل و نقل ریلی در کشوری همچون ایران نیست و باید به فکر توسعه ی این حرکت به یک رویداد به معنای واقعی کلمه و حتی ایجاد دبیرخانه ی دایمی ان بود.تفکر و زاویه نگاهی که با توجه به قدمت حضور این صنعت در کشور باید خیلی پیش از اینها به ان میرسیدیم اما به قولی باید گفت که ماهی را هر وقت از اب بگیری تازه است/محمدحسین الوند