صنعت نشر از ارتقای فرهنگ تا اشتغال
سه شنبه 3 ارديبهشت 1398 - 23:26:52
ایران مراسم نیوز: صنعت نشر دستکم دارای دو مزیت است نخست اینکه می تواند در ارتقای فرهنگی و دانش و اطلاعات یک جامعه و حتی بین المللی نقش داشته باشد و دوم اینکه می تواند بر اقتصاد جوامع تاثیرگذار باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، کمتر پدیده و کالایی است که مانند کتاب و صنعت نشر دارای مزیت ها و منافع مختلف برای یک جامعه باشد. 
کتاب می تواند در همه زندگی بشر از اقتصاد تا اجتماع، فرهنگ، سبک زندگی و نوع مصرف و هر آنچه که در مخیله انسان می گنجد تاثیر بگذارد بنابر این هیچ کالایی نمی تواند به این گستردگی در زندگی افراد نقش داشته باشد. 
آثار مکتوب و بطور کلی صنعت نشر، بیشتر فرهنگی است اما خیلی از آثار آن تاثیرات زیادی در اقتصاد جامعه می گذارد. برای مثال، کتاب های اقتصادی در زمینه های مختلف، تحولات زیادی در این بخش ایجاد کرده و می کند. 
مجموعه فعالان بخش کتاب و چاپ آثار مکتوب، شفاهی و الکترونیک را صنعت نشر می خوانیم و این فعالیت ها با دو واژه صنعت و نشر به مخاطبان شناسانده می شود. «صنعت» یک واژه اقتصادی است و معمولا برای فعالیت های از این نوع بکار می رود. وقتی این واژه در کنار «نشر» قرار می گیرد، یک فعالیت توام با اقتصادی را در اذهان تداعی می کند. 
هرچند صنعت نشر در جامعه یک فعالیت بیشتر فرهنگی به شمار می رود اما خیلی از افراد از این صنعت ارتزاق می کنند و معیشت بسیاری از افراد به آن وابسته است. همین حالا بیش از 400 هزار نفر در ایران در این صنعت فعال هستند. 
نویسندگان، مترجمان، ناشران و عوامل چاپ و نشر کتاب و محصولات فرهنگی ازجمله آنان است بنابر این بی ثباتی اقتصادی در این صنعت می تواند همه فعالان این بخش را با مشکل روبرو کند. 
بنابر این وقتی از این صنعت سخن می گوییم باید به هر دو وجه و جنبه آن توجه کنیم و بی توجهی به هریک می تواند این صنعت را با ناکارآمدی و مشکل روبرو کند. وقتی مسایل اقتصادی این صنعت برطرف نشود به طور طبیعی واحدهای آن با رکود و تعطیلی روبرو می شوند و در این صورت فعالان آن، کار خود را از دست خواهند داد.
رفع نشدن مشکلات صنعت نشر می تواند به افت محتوا و کاهش کیفیت آثار منتهی شود و این کیفی نبودن آثار بر شمار مخاطبان و مصرف کنندگان آن اثر منفی خواهد گذاشت. این کاهش مخاطبان بر اقتصاد و ادامه حیات این صنعت تاثیر نامطلوبی برجا می گذارد و تعطیلی واحدهای صنعت نشر و همچنین بیکاری فعالان این بخش ازآثار زیانبار آن است. 
در زمان حاضر خیلی از این واحدها با دستگاه های سنتی فعالیت می کنند که این مساله در روند کار آنها تاثیر خسارت باری گذاشته است. بهره گیری از آخرین تکنولوژی و امکانات از اولویت های این بخش است از این رو سرمایه گذاری در صنعت نشر شامل بخش های الکترونیک و چاپ از ضرورت های این حوزه است.
پیشرفت فناوری، توسعه و ارتقای دانش صنعت چاپ و حرکت صنعت نشر به سمت حرفه ای شدن، استانداردسازی بخش های مختلف این صنعت، تقویت بخشی خصوصی این حرفه می تواند به رشد صنعت نشر و ترغیب مردم به مطالعه کمک کند. 
بنابر این رسیدگی به صنعت نشر، چندین مزیت برای جامعه ما به همراه دارد که نه تنها از تعطیلی واحدها و بیکاری فعالان این حوزه پیشگیری می کند بلکه به ارتقای فرهنگ و اقتصاد جامعه نیز یاری خواهد رساند.
علی حبیبی/


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/5853/صنعت-نشر-از-ارتقای-فرهنگ-تا-اشتغال
بستن   چاپ