ایران مراسم نیوز: چند شب پیش یک دورهمی ساده، اما صمیمی در گوشه ای از تهران برگزار شد که دستکم آثار آن می تواند مدت ها، بین شرکت کنندگان آن باقی بماند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، این نشست می توانست برگزار نشود همچنان که همین حالا خیلی از دستگاه ها و ادارات چنین جلسه ای را برپا نمی کنند و بطور طبیعی از خیلی ازآثار و مزیت های آن نیز محروم می شوند و کسی هم نمی پرسد که چرا چنین نشستی برگزار نشده است.
تعدادی از استادان برجسته ارتباطات و مسئولان و دست اندرکاران روابط عمومی ها دستگاه های دولتی و غیر دولتی شهر تهران چند شب پیش در شرایط بارش باران شدید در ساختمان محقری که به عنوان ستاد برگزاری هفته روابط عمومی ها از آن نامبرده می شود گردهم آمدند تا همزمان با شروع فعالیت های سال 98 دیداری تازه کنند. در این جلسه هیچ بیانیه و اطلاعیه ای صادر نشد اما همه حاضران و مدعوان چند ثانیه یا دقیقه ای صبحت کردند و در همان زمان کوتاه برخی از مسایل مورد نظر و مبتلا روابط عمومی ها را مطرح کردند و همه از نظرات یکدیگر نیز آگاه شدند. دکتر مهدی محسنیان راد یکی از استادان برجسته شرکت کننده در این نشست بود که در این دورهمی به بیان اهمیت و نقش روابط عمومی ها و رسانه ها در جامعه پرداخت.
این نشست در فضای محقر و کوچک برگزار شد و ممکن است خیلی از مدعوها به سختی جایی برای نشستن پیدا کرده باشند اما همین جای محقر بود که صمیمت ها را بیشتر کرد چون با هم بیشتر گفت و گو کردند و اگر سالن بزرگتر و شیک تر بود شاید این صمیمت شکل نمی گرفت و به چشم هم نمی آمد.
نشست ها می تواند در مکان های مجلل، بزرگ و شیک با هزینه های زیاد برگزار شود و مدت ها هم نقل محافل شود اما صحبت های بعداز این جلسات، بیشتر حول ظاهر مراسم خواهد بود و کمتر به تاثیرات درونی و حس و صمیمتی که در این نشست ها شکل می گیرد پرداخته می شود. یکی از عوامل شکل گیری چنین فضایی در این نشست ها همان حس و خصلت نیروهای روابط عمومی است که باید نیز چنین باشد. نیروها و دست اندرکاران روابط عمومی ها همانطور که از نام واحدشان مشخص است باید با ارباب رجوع و سایرین برخورد محبت آمیز و مناسبی داشته باشند و تشکیل چنین نشست های صمیمی نیز حاکی از این خصلت آنان است.
روابط عمومی ها همواره عملکرد تاثیرگذاری در دستگاه ها و سازمان ها داشته اند اما در برخی از ادارات نسبت به نقش مثمرثمر آنان بی توجهی می شود که در نهایت به نارضایتی ارباب رجوع منتهی می گردد. در این میان شاید مهمترین عاملی که نقش روابط عمومی ها را مخدوش می کند سطح برخورد دستگاه های مربوطه با این واحدها است.
هرچه مسئولان یک بخش نسبت به مزیت روابط عمومی ها آگاه تر شوند به همان اندازه واحد تابعه آنان با رشد و توسعه و رضایت ارباب رجوع مواجه می شود. همین حالا وقتی عملکرد و فعالیت های یک سازمان زیاد به چشم نیاید به عقبه آن برمی گردد که ممکن است مسئولان دستگاه مربوطه زیاد اعتقادی به نقش این واحدها نداشته باشند و این باعث می شود که دستاورد بخش یاد شده به طور کامل دیده نشود و موجب نارضایتی مشتریان و مخاطبان آن شود.
این گونه نشست ها می تواند در سایر صنایع و دستگاه های کشور برگزار شود تا به چنین نتایج مثمرثمری برسند. نشست ها باید هرچند وقت در میان مسئولان و دست اندرکاران روابط عمومی ها برگزار شود تا منجر به ارتقای عملکردها و نزدیک شدن به مردم و ارباب رجوع شود. صنعت همایش ها و نمایشگاه ها نیز برای اثرگذاری بیشتر نیازمند روابط عمومی های قوی و توانمند است. برگزاری منظم نشست بین مسئولان روابط عمومی های این صنعت به طور قطع در فعالیت و عملکرد این صنعت تاثیر فراوانی خواهد گذاشت چون خیلی از وظایف و کارکردهای صنعت همایش ها و نمایشگاه ها با روابط عمومی های قوی به ثمر می رسد. برای مثال چطور می توان از بازاریابی و تعامل که از فعالیت های فعالان این صنعت است سخن گفت ولی از روابط عمومی ناکارآمد برخوردار بود. بنابر این حضور روابط عمومی های کارآمد و توانمند از لوازم کار این صنعت است و بدون داشتن چنین واحد اثرگذاری نمی توان چندان امیدی به موفقیت این صنعت داشت.
علی حبیبی/