ایران مراسم نیوز: نمایشگاه ها با چه هدف و منظوری برگزار می شود آیا برپایی این رویدادها فقط برای نمایش چند کالا یا محصول و سپس بازدید تعدادی از شهروندان از آن است؟ اگر به فلسفه تشکیل این نمایشگاه ها نگاهی بیندازیم این رویدادها نقش خیلی فراتری از این اهداف دارند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، نمایشگاه در طول پیدایش خود سرمنشای تحولات مثبت درجامعه بوده است، نگاهی به تاریخچه تشکیل نمایشگاه ها نشان می دهد که این رویداد حتی پیش از پیدایش پول نیز وجود داشته است، زمانی که مبادلات براساس کالا با کالا یا تهاتر بوده این کار الزاما با گردهمایی تعدادی از افراد میسر می شد و در واقع رویدادی مانند نمایشگاه را بنا نهاده است. این نمایشگاه ها، بازارچه ها و مکان های دادوستد، در واقع فضایی برای تبادل اطلاعات، افکار، دانش و تکنولوژی بین ملت های مختلف بوده که امروزه نیز چنین کارکردی دارد. تا پیش از سال 1815 میلادی نمایشگاه های مختلفی در نقاط مختلف جهان برگزار شد اما نخستین نمایشگاه به شکل امروزی در سال 1815 میلادی در هاید پارک پارک شهر لندن برگزار شد. اولین نمایشگاه در ایران در سال 1337 با حضور شرکت های تولیدی صنعتی ایتالیا در تهران برپا شد و بعدها گسترش یافت. رویدادی مانند نمایشگاه هر چند در تمام این سالها و ادوار با تغییر و تحولات اساسی روبرو شده اما هرگز از اهمیت و نقش آن در پیشرفت و توسعه جوامع کاسته نشده است. در نمایشگاه انسان آسانتر به اهداف خود یعنی فروش، بازاریابی، رقابت، آشنایی با تکنولوژی و نوآوری و خیلی از تحولات دیگر می رسد در حالی که جایگزینی برای آن نیز وجود ندارد. حتی در قرن حاضر و عصر ارتباطات و تکنولوژی نه تنها از نقش نمایشگاه ها کاسته نشده بلکه بر اهمیت برگزاری آن نیز افزوده شده است. اگر نمایشگاه نبود خیلی از تکنولوژی ها معرفی و شناسنایی نمی شدند بنابر این خیلی از تولیدات و محصولات بازار مناسبی برای ارائه نداشتند. کالاها و محصولات نیاز به معرفی و شناسایی دارند و سپس نیازمند بازاریابی و فروش هستند و مردم مناطق دیگر به این کالاها محتاجند همچنانکه منطقه تولید کننده این محصولات به تولیدات مناطق دیگر نیاز دارند. بنابراین زندگی بشر همواره بر تبادلات این کالاها و محصولات متمرکز است. یک محصول در منطقه ای قابل تولید و فرآوری است اما شاید تولید محصول دیگر در همین منطقه قابل دسترسی نباشد، بنابر این اگر مزیت نسبی و مطلق را نیز به موضوع تولید و تجارت بیفزایم انسان ها همواره نیاز به دادو ستد دارند حال این دادوستد تهاتری باشد یا با رد و بدل کردن پول انجام گیرد. بنابر این رویدادهایی مانند نمایشگاه، همایش، کنگره، کنفرانس و جشنواره نه تنها برای جامعه کنونی ضروری است بلکه نبود آن می تواند تمام پیشرفت های جوامع را با اختلال های جدی روبرو کند. نمایشگاه های بزرگ در پیشرفته ترین کشورهای جهان برگزارمی شود، برای مثال آلمان که اکنون در ردیف چند کشور نخست جهان در صنعت و تجارت قرار دارد از نظر کیفیت برگزاری نمایشگاه در جهان در ردیف های نخست قرار دارد. کشورهای صنعتی و پیشرفته دیگر نیز وضعیت شبیه آلمان دارند یعنی نمایشگاه های قوی و با کیفیت برگزار می کنند و از این طریق به معرفی محصولات خود می پردازند و به بازارهای فروش محصولات خود وسعت می بخشند. نمایشگاه ها و رویدادهای شبیه آن، دارای مزیت های فراوان برای رونق و پیشرفت هر کشوری است بنابر این برای رسیدن به توسعه زودتر و آسان تر، این رویدادها را نه تنها نمی توان نادیده گرفت بلکه برگزاری بی کیفیت آن نیز می تواند خسارت بار باشد. ایران برای توسعه بیشتر نیازمند شرکت در نمایشگاه های با کیفیت خارج از کشور و همچنین برپایی نمایشگاه های کیفی در داخل است تا همه اهداف و کارکردهای این رویداد مانند بازاریابی محصولات تولیدی، ورود تکنولوژی و ایجاد اشتغال را در جامعه تحقق بخشد.
علی حبیبی /