اقتصاد پاشنه آشیل نمایشگاه ها
جمعه 17 اسفند 1397 - 09:18:13
ایران مراسم نیوز: اقتصاد نقش مهمی در برپایی هر رویدادی دارد اما شاید برای تحولاتی مانند نمایشگاه ها این نقش پررنگتر باشد زیرا نمایشگاه ها هم بر اقتصاد تاثیر می گذارد و هم از آن تاثیر می پذیرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز،
برای تشکیل نمایشگاه ها ناگزیر باید مقدمات آن را از پیش آماده کرد و فراهم کردن همه این امکانات نیز تا میزان زیادی به توانایی و قدرت اقتصادی سازمان یا واحد برگزار کننده آن وابسته است. هیچ نمایشگاهی بدون توجه به این فاکتورها نمی تواند تشکیل شود از این رو اقتصاد حرف اول را در برپایی چنین رویدادهایی می زند. فلسفه تشکیل نمایشگاه ها کسب منفعت و سوددهی است و منفعت و سود این رویدادها فقط اقتصادی نیست بلکه می تواند موضوعات غیراقتصادی مانند ارتقای فرهنگی و رفع یک مشکل اجتماعی را نیز شامل شود. یکی از آثار برگزاری نمایشگاه ها، توسعه و رشد اقتصادی جامعه است یعنی محصولات و تولیداتی که دراین رویدادها به نمایش گذاشته می شود به افراد و حتی کشورهای مختلف معرفی می شود و همین شناسایی منجر به ورود و حضور در بازارهای متعدد برای فروش محصول خواهد شد. اما رویدادی که به توسعه اقتصادی منجر می شود خود نیز برای برپایی نیازمند بودجه و اعتبار مالی است تا بتواند چنین رویدادی را برپا کند. وضعیت برگزاری نمایشگاه ها در ایران بویژه در نیمه دوم امسال شرایط عادی و مساعدی نداشته است و این موضوع را می توان در حرف ها و اظهارات مسئولان برپایی این رویدادها کاملا حس کرد. تحریم ها خیلی از نمایشگاه ها را از رونق انداخت و به همین دلیل برخی از شرکت های خارجی از حضور در نمایشگاه های ایران منصرف شدند در حالی که حضور آنها در نمایشگاه تهران می توانست برخی از اهداف این رویدادها را از جمله آشنایی نسبی با تکنولوژی و خلاقیت روز جهان محقق کند. در این شرایط برخی از نمایشگاه های تهران بخاطر این مسایل بطورکامل برگزار نشده اند از این رو در تحقق اهداف دیگر خود مانند بازاریابی محصولات در خارج از کشور بطور کامل موفق نبوده اند. این وضعیت بر تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه ها به عنوان سرمایه اصلی این رویدادها تاثیرمنفی گذاشته است چون بازدیدکننده نتوانسته به نیازهای خود در این رویدادها دست پیدا کند. اگر بازدیدکننده را سرمایه اصلی نمایشگاه ها و تحولات مشابه بدانیم باید به خواسته ها و تقاضاهای آنان نیز توجه کنیم. برای این منظور باید راه هایی برای مشارکت بیشتر شرکت های داخلی و خارجی در این رویدادها مهیا کرد تا نمایشگاه ها رونق یابند و به اهداف خود برسند. کاهش توان اقتصادی می تواند نمایشگاه ها و رویدادهای مشابه را از حرکت بازدارد و در عین حال توان اقتصادی می تواند به آن رونق بخشد. رونق نمایشگاه ها جامعه را با توسعه روبرو می کند از این رو تقویت این رویدادها از نیازهای اصلی جامعه ما محسوب می شود تا بار و مشکلات اقتصادی بیش از این به جامعه تحمیل نشود.
علی حبیبی /

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/3798/اقتصاد-پاشنه-آشیل-نمایشگاه-ها
بستن   چاپ