ایران مراسم نیوز: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که پروژه راهآهن قزوین – رشت پروژهای ماندگار و موثر از نظر مهندسی، طراحی و اجرای پروژه است، از افتتاح پروژه با حضور رییس جمهوری در روز چهارشنبه یاد کرد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،با هدف افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه، توسعه شبکه ریلی کشور تا بندر چابهار در جنوب شرقی، بوشهر در جنوب، مرز خسروی در غرب و احداث راهآهن خواف – هرات و راهآهن زاهدان – مشهد، راهاندازی محور دو خط میانه _ بستانآباد_ تبریز، بهرهبرداری از پروژه راهآهن قزوین_ رشت_ انزلی و آستارا نقشی تعیین کننده در تکمیل کریدورهای ریلی شمال – جنوب و شرق_ غرب خواهد داشت.
چند ماه پیش محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه بازدیدی از مراحل تکمیلی پروژه ریلی قزوین – رشت داشت و در این بازدید خبر از افتتاح این خط ریلی و زیر بار رفتن آن با حضور رییس جمهوری داد.
در حالی که روز چهارشنبه برای افتتاح این پروژه کلیدی و حساس تعیین شده و این پروژه با حضور حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در محل ایستگاه رشت افتتاح خواهد شد، وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: با افتخار باید به مردم عزیز ایران اعلام کنیم یکی از پروژههای خیلی خوب، ماندگار و موثر از نظر مهندسی، طراحی و اجرای پروژه، راهآهن قزوین - رشت است.
وی ادامه داد: این پروژه هم در مسیریابی و هم طراحی مسیر ریل و نقاطی که از آن عبور میکند کاری متفاوت است و چشماندازهای زیبایی دارد که در کنار پلها و تونلهایی که در طول مسیر طراحی شده، در مجموع کاری منحصر به فرد و متفاوت را شکل داده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: این کار هم در طراحی و هم در بخش مهندسی توسط مهندسان ایرانی انجام شده و شرکتهای مهندسی و پیمانکاری کشورمان با اجرایی کردن این پروژه کاری متفاوت نسبت به پروژههای قبلی انجام دادهاند؛ از همین رو از مردم کشورمان دعوت میکنم بعد از افتتاح پروژه و شروع بهرهبرداری از آن، سفر با قطار به رشت را در برنامه خود قرار دهند و با بازدید و لذت بردن از این مسیر به مهندسان خود افتخار و سفری مفرح را تجربه کنند.
محمد اسلامی با اشاره به مشخصات این خط ریلی مهم در کریدورهای ریلی کشور تصریح کرد: این پروژه 164 کیلومتر طول دارد، در بخشی از مسیر دو خطه است و در مجموع با محاسبه ایستگاهها و نقاط تکمیلی، طول مسیر 251 کیلومتر است. در این پروژه 53 تونل تعبیه شده که طول آنها در مجموع22 کیلومتر بوده و 45 پل بزرگ در مسیر احداث شده که 8.4 کیلومتر از مسیر را تشکیل میدهند.
وی ادامه داد: نکته حایز اهمیت در این پروژه ریلی حداکثر توجه به محیط زیست بوده است. در این خصوص سعی شده بیشترین ملاحظات برای حفظ اراضی واجد ارزش صورت بگیرد و این خط ریلی از مسیری عبور کند که بتواند با حداقل آسیب به مقصد برسد.
اسلامی در پایان گفت: پروژه قزوین – رشت در طول مسیر ایستگاههایی دارد که ایستگاه رشت از جمله آنهاست؛ ساختمانی که معماری آن کاملا سازگار با معماری ایرانی است و با سلیقه طراح و هدایت کارفرما، بنایی در خود توجه خلق شده است. زیربنای ساختمانهای تشکیل دهنده ایستگاه راهآهن رشت حدود 27هزار و 200 متر مربع و ساختمان اصلی مسافری این ایستگاه حدود 8500 مترمربع است. این ایستگاه به تنهایی یک جاذبه گردشگری برای هموطنان عزیزی است که به رشت سفر خواهند کرد.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/3697/متفاوت-و-افتخارآمیز-بودن-این-خط-ریلی-در-مقایسه-با-پروژههای-مشابه